Πέμπτη, Ιανουαρίου 28, 2021

Για τους λάτρεις της "μαύρης" λογοτεχνίας

 

Ξεφυλλίζοντας «μαύρη» λογοτεχνία

Αριστοτέλης Σαΐνης

Ξεφυλλίζοντας «μαύρη» λογοτεχνία
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Αγκαθα, Ζορζ και Τζον!

Αρχή και πάλι με τη βασίλισσα του μυστηρίου και τη χρυσή εποχή του αστυνομικού γρίφου, καθώς συνεχίζεται με γοργό ρυθμό η έκδοση των έργων της Αγκαθα Κρίστι από τις Εκδόσεις Ψυχογιός. Η νέα επιλογή περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, έναν διανοητικό θρίαμβο του Ηρακλή Πουαρό (Με ανοιχτά χαρτιά, Δ. Κανελλοπούλου), μια συλλογή μικρών ιστοριών αστυνομικού χαρακτήρα, στο ντεμπούτο (1932) της Μις Μαρπλ (Τα δεκατρία προβλήματα, Χ. Μπανιά), αλλά και μία ακόμη επιτυχία των ανορθόδοξων πρακτόρων Τόμι και Τάπενς που τώρα αναλαμβάνουν το Διεθνές Γραφείο Ιδιωτικών Ερευνών Μπλαντ (Συνέταιροι στο έγκλημα, Δ. Αικατερίνη).

Παρών και ο Βέλγος μετρ της νουάρ ατμόσφαιρας και της εντατικής ψυχογράφησης. Ο επιθεωρητής Μεγκρέ, στη δωδέκατη περιπέτειά του (1932), περιπλανιέται, κυριολεκτικά βυθισμένος στην ομίχλη, στη μικρή πόλη του Ουιστρεάμ, αναζητώντας τους δολοφόνους ενός ναυτικού στο Λιμάνι στην ομίχλη (Α. Μακάρωφ, Αγρα) του Ζορζ Σιμενόν.

Νομίζω, ωστόσο, ότι φέτος οφείλουμε να θυμηθούμε έναν από τους σημαντικότερους Βρετανούς μυθιστοριογράφους, τον Ντέιβιντ Τζον Μουρ Κόρνουελ (1931-12 Δεκεμβρίου 2020), γνωστότερο με το συγγραφικό του ψευδώνυμο Τζον Λε Καρέ. Ο πρώην συνεργάτης των μυστικών υπηρεσιών που έγινε παγκόσμια γνωστός από το μυθιστόρημά του Ο κατάσκοπος που γύρισε από το κρύο (1963) κυριάρχησε για χρόνια στην κατασκοπευτική μυθοπλασία, αναβιβάζοντας το είδος στο επίπεδο της υψηλής λογοτεχνίας. Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου δεν σήμανε και το τέλος του είδους που προσαρμόστηκε στις νέες γεωπολιτικές εξελίξεις, ενώ και ο ίδιος μεταμορφώθηκε σε χρονικογράφο της εποχής μας! Μέσα στις γιορτές εξαντλήθηκαν και επανακυκλοφόρησαν τόσο το τελευταίο του βιβλίο με φόντο το Brexit (Ενας έντιμος άνθρωπος, Μ. Παπανδρέου, Bell) όσο και οι περίφημες ιστορίες από τη ζωή του (Η σήραγγα των περιστεριών, Β. Κάντζολα-Σαμπατακάκου, Βell).

ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Γοτθικό ουέστερν και μαγική δυστοπία

Συνέχεια με δυο ιδιόμορφα μυθιστορήματα που συνομιλούν με νόρμες του είδους. Δυο πιστολέρο προσλαμβάνονται για να εξοντώσουν το τέρας που κατοικεί στο υπόγειο μιας έπαυλης του Ορεγκον, στο παρωδιακό ουέστερν αγωνίας και τρόμου Το τέρας των Χόκλαϊν (Α. Κολοφωλιάς, Κυψέλη) του ιδιοσυγκρασιακού Αμερικανού συγγραφέα Ρίτσαρντ Μπρότιγκαν (1935-1984), η μεταφορά του οποίου στον κινηματογράφο φαίνεται ότι ενδιαφέρει και τον δικό μας Γιώργο Λάνθιμο!

Συνδυάζοντας έναν ιδιότυπο παραμυθητικό μαγικό ρεαλισμό με τις δυστοπίες του Οργουελ και του Μπράντμπερι, η Γιαπωνέζα Γιόκο Ογκάουα υπογράφει ένα βιβλίο-ύμνο στη δύναμη της μνήμης και της λογοτεχνίας: σε ένα εκτός τόπου και χρόνου νησί, μια νεαρή συγγραφέας προσπαθεί να σώσει τον «υπερμνήμονα» επιμελητή της από τους κατασταλτικούς μηχανισμούς που απαγορεύουν τις αναμνήσεις (Η αστυνομία της μνήμης, Δ. Αθηνάκης, Πατάκης).

Σκληρά αστυνομικά και ιστορικές μεταμυθοπλασίες από τη Λατινική Αμερική

Από τον Ισημερινό και την πολύτροπη πένα του Αμπδόν Ουμπίδια, μια υπερευαίσθητη κατάδυση στη σκοτεινή ιστορία των δικτατοριών της Λατινικής Αμερικής (Σιωπηλή σαν τον θάνατο, Α. Καμπύλη, Carnivora), και από το Μεξικό ένα cult, ξέφρενο, σκληρό και βλάσφημο πολιτικό αστυνομικό αφήγημα του 1969 με πρωταγωνιστή τον χαμετικό ντετέκτιβ Γκαρσία να προσπαθεί ν’ αποτρέψει μια τρομοκρατική επίθεση εναντίον του προέδρου της Αμερικής την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, στην πρώτη μας γνωριμία με τον Ραφαέλ Μπερνάλ (1917-1972) (Η συνωμοσία της Μογγολίας, Α. Καμπύλη, Carnivora).

Εντυπωσιακή αλλαγή σκηνικού για τον Κουβανό Χοσέ Κάρλος Σομόθα, με ένα πολυεπίπεδο ιστορικό θρίλερ με φιλοσοφικές και αισθητικές προεκτάσεις, μια δίχρονη μηχανή όπου δύο ιστορίες μυστηρίου τρέχουν παράλληλα και αλληλοκαθρεφτίζονται. Το σπήλαιο των ιδεών (Μ. Παναγιωτίδου, Πατάκης) διαδραματίζεται στα χρόνια της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, όταν διαμελισμένα σώματα γεμίζουν τους δρόμους της πόλης.

Μπορεί να είναι Γάλλος, αλλά ο Καρίλ Φερέ έχει εγκύψει στην ιστορία της Λατινικής Αμερικής. Η λατινοαμερικανική Τριλογία του ολοκληρώνεται μ’ ένα επικό πολάρ που συνδυάζει το ωμό ύφος με το συναίσθημα: δύο αδέρφια με διαφορετικές διαδρομές εμπλέκονται σ’ ένα παιχνίδι εξουσίας την περίοδο της ακραίας εμφύλιας σύγκρουσης στην Κολομβία που έμεινε στην ιστορία ως Λα Βιολένσια (Πας-ειρήνη, Α. Μακάρωφ, Αγρα).

Μαφία και ανεξιχνίαστα εγκλήματα κάτω από τον μεσογειακό ήλιο

Ο γαστρονόμος ντετέκτιβ Πέπε Καρβάλιο σε νέες περιπέτειες, καθώς ο Καταλανός Κάρλος Θανόν επαναφέρει στη δράση τον εμβληματικό ήρωα του μεσογειακού νουάρ που φαντάστηκε για μας ο Μονταλμπάν (Κρίση Ταυτότητας, Β. Κνήτου, Μεταίχμιο), ενώ η Ισπανίδα καθηγήτρια φιλολογίας Κάρμα Ριέρα υπογράφει ένα αστυνομικό με άρωμα campus novel, καθώς η εξαφάνιση ενός φοιτητή και οι τελετουργικοί φόνοι που ακολουθούν αναστατώνουν την ακαδημαϊκή ζωή στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (Σχεδόν νεκρή φύση, Α. Καμπύλη, Carnivora).

Ο συμπαθής Μονταλμπάνο τού Αντρέα Καμιλέρι, στην εικοστή έκτη περιπέτειά του, ερευνά τον θάνατο ενός θεατράνθρωπου (Η μέθοδος Καταλανόττι, Φ. Ζερβού, Πατάκη), ενώ ο Ρομπέρτο Σαβιάνο καταδύεται και πάλι, με γνώση και τρυφερότητα, στον σκληρό κόσμο της παιδικής μαφίας της Νάπολης (Αγριο φιλί, Μ. Οικονομίδου, Πατάκης).

Μ. ΦΑΪΣ

Γαλλικό νεοπολάρ και σύγχρονες εκδοχές

Δύο εξαιρετικά δείγματα από τους πρωτοπόρους του γαλλικού ριζοσπαστικού νεοπολάρ! Ο αστυνόμος Παντοβάνι στα ίχνη ενός δολοφόνου που ρίχνει τα θύματά του στις ράγες του παρισινού μετρό στο Ενας βρεγμένος Καραγκιόζης (Γ. Καυκιάς, Συναδέλφων) του «τελευταίου μπολσεβίκου» Φρεντερίκ Φαζαρντί (1947-2008), και έπειτα από πολύ καιρό νέο μυθιστόρημα του Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ (1942-1995) και η πρώτη περιπέτεια του ερευνητή Εζέν Ταρπόν: πρωτοπρόσωπη αφήγηση, πυρετώδης ρυθμός, μαύρο χιούμορ και ένα κρεσέντο βίας με ελάχιστα εκφραστικά μέσα (Νεκροτομείο πλήρες, Ε. Παπακυριακού, Αγρα).

Ο Μισέλ Μπισί επιστρέφει με ένα μυθιστόρημα για τον αγώνα των μεταναστών να φτάσουν στην Ευρώπη και τον ρόλο των μεσαζόντων, με επίκεντρο τη δολοφονία ανδρών που σχετίζονταν με δομές βοήθειας στη Μασσαλία (Το κόκκινο σημειωματάριο, Κ. Γούλα, Κέδρος), μια Αγγλίδα αστυνομικός και ένας Αμερικανός συγγραφέας συμβιώνουν στο πρώην ατελιέ ενός Γάλλου ζωγράφου που οι τελευταίοι του πίνακες έχουν εξαφανιστεί, στο ατμοσφαιρικό θρίλερ του Γκιγιόμ Μισό Ενα διαμέρισμα στο Παρίσι (Γ. Ξενάριος, Κλειδάριθμος), ενώ ο Κριστόφ Γκρανζέ εμπλουτίζει με μεταφυσικές και γκόθικ πινελιές την περιπέτεια του επιθεωρητή Πιερ Νιεμάν στον Μέλανα Δρυμό όπου αναζητά τους δολοφόνους μιας παλιάς γερμανικής οικογένειας που σχετίζονταν με το Τρίτο Ράιχ (Το τελευταίο κυνήγι, Τ. Πλυτά, Καλέντης).

Θρυλικοί κατάσκοποι, ψυχολογικά θρίλερ και ντεμπούτο από τη Βρετανία

Απολαυστική περιπέτεια και φόρος τιμής στον Ιαν Φλέμινγκ η Παγωμένη σκανδάλη (Σ. Αλεξανδροπούλου, Διόπτρα) του Αντονι Χοροβιτς όπου ο Τζέιμς Μποντ προσπαθεί να ματαιώσει το σαμποτάζ ενός διεθνούς γκραν-πρι, επικό φινάλε στον ρωσικό χειμώνα στο τρίτο βιβλίο της σειράς «Ο εχθρός» του κατασκοπευτικού θρίλερ με πρωταγωνιστή τον Καρλ Λόγκαν (Ρομπ Σινκλέρ, Το κυνήγι του εχθρού, Χ. Ριζοπουλου, Bell), ενώ η Κάριν Μίλερ της Αστυνομίας του Λαού ερευνά την εξαφάνιση ενός εφήβου υπό το άγρυπνο βλέμμα της Στάζι στο νέο βιβλίο του Ντέιβιντ Γιανγκ που τοποθετεί τη δράση της σειράς του στην Ανατολική Γερμανία της δεκαετίας του 1970 (Σκοτεινό κράτος, Φ. Χρυσόπουλος, Κέδρος).

Ο Ιρλανδός Στιβ Καβάνα στήνει ένα γρίφο γύρω από την ταυτότητα ενός επιτυχημένου ψευδώνυμου συγγραφέα αστυνομικών (Χωρίς όνομα, Χ. Καψάλης, Διόπτρα), ενώ στο νέο ψυχολογικό θρίλερ με μεταφυσικές προεκτάσεις της Σ. Τζέι Τούντιορ Οι άλλοι άνθρωποι (Π. Ισμυρίδου, Κλειδάριθμος) ένας πατέρας εξακολουθεί να πιστεύει ότι η εξαφανισμένη κόρη του είναι ζωντανή.

Οι φήμες για μια πρώην δολοφόνο που κυκλοφορεί με άλλη ταυτότητα στη μικρή πόλη θα αποδειχθούν βάσιμες στο ντεμπούτο της Λέσλι Κάρα (Μην το διαδώσεις, Χ. Παναγιώτου, Διόπτρα), στο πρώτο αστυνομικό της Λούσι Φόλεϊ μια παρέα παλιοί συμμαθητές θα περάσουν την Πρωτοχρονιά σ’ ένα ορεινό καταφύγιο, πολιορκημένοι από έναν μανιακό δολοφόνο (Καταφύγιο, Χ. Καψάλης, Μίνωας), ενώ στα Κορίτσια των λουλουδιών (Β. Τζανακάρη, Ψυχογιός) της πρωτομεταφρασμένης στα ελληνικά Αλις Κλαρκ-Πλατς η μικρότερη από τις δυο αδελφές που είχαν καταδικαστεί για τον φόνο ενός ανηλίκου κατηγορείται εκ νέου για την εξαφάνιση ενός παιδιού.

Οι σκληροτράχηλοι ντετέκτιβ του ταρτάν νουάρ επιστρέφουν

Η δολοφονία ενός Σαουδάραβα φοιτητή συνδέεται με την εξαφάνιση του συζύγου της κόρης του και ο Τζον Ρέμπους ξανά στη δράση και στους δρόμους του Εδιμβούργου, στο Ενα τραγούδι για δύσκολους καιρούς (Γ. Μπαρουξής, Μεταίχμιο) του Ιαν Ράνκιν, ένας ψυχοπαθής δολοφόνος γεμίζει πτώματα τους δρόμους του Αμπερντίν στο τέταρτο μέρος του σάγκα με πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή Λόγκαν ΜακΡέι στο Σφραγίδα ψυχών (Α. Μπακοδήμου, Ελληνικά Γράμματα) του Στιούαρτ Μακ Μπράιντ, ενώ στο Λονδίνο που μαστίζεται από μια θανατηφόρα πανδημία γρίπης ο σκελετός ενός παιδιού ανακαλύπτεται στο εργοτάξιο ενός νοσοκομείου και ο επιθεωρητής Τζακ Μακνίλ έρχεται αντιμέτωπος με μια παγκόσμια συνωμοσία, στο επίκαιρο, όσο ποτέ, Λοκντάουν (Γ. Μπαρουξής, Ελληνικά γράμματα) του Πίτερ Μέι (γραμμένο ήδη από το 2005, είχε απορριφθεί ως «μη ρεαλιστικό»!).

Το κυνήγι ενός διπλού πράκτορα στο Λονδίνο του 1956 συνδέεται με μια δολοφονία στην εξοχική κατοικία του Χίτλερ το 1939, σε μία ακόμα συναρπαστική περιπέτεια του ντετέκτιβ Γκούντερ από την πένα του Φίλιπ Κερ, του Σκοτσέζου μετρ της ιστορικής αστυνομικής μυθοπλασίας που έφυγε πέρσι από κοντά μας (Πρωσικό μπλε, Γ. Μαραγκός, Κέδρος).

Κατάσκοποι και ατμοσφαιρικά θρίλερ από την Αμερική

Μια συγγραφέας βιβλίων μαγειρικής σε ένα απομονωμένο σπίτι της Νέας Αγγλίας αντιμέτωπη με τους προσωπικούς της δαίμονες στη γοτθικά πατιναρισμένη ρομαντική ιστορία της Τες Γκέριτσεν Η μορφή της νύχτας (Χ. Σακελλαροπούλου, Λιβάνης), ενώ η ανακάλυψη ενός κρανίου στην αυλή του πατρικού πυροδοτεί ένα ψυχολογικό θρίλερ αυτογνωσίας στο νέο βιβλίο της Τάνια Φρεντς Σκοτεινός κήπος (Δ. Δρακάκη, Μεταίχμιο).

Βασισμένο σε ιστορική έρευνα και αληθινά γεγονότα, Το δίκτυο ALICE (Γ. Αρβανίτη, Κλειδάριθμος) της Αμερικανίδας συγγραφέως ιστορικών μυθιστορημάτων Κέιτ Κουίν αναπλάθει μυθοπλαστικά τις άγνωστες ιστορίες μιας ομάδας γυναικών που έδρασαν ως κατάσκοποι στην Ευρώπη του Α′ Παγκοσμίου Πολέμου.

Παγωμένα σκανδιναβικά νουάρ

Διάλειμμα για τον Χάλι Χόλε, και ο Τζο Νέσμπο επιστρέφει με ένα από τα καλύτερα βιβλία του. Στο νέο βιβλίο του (Βασίλειο, Σ. Σουλιώτης, Μεταίχμιο), η επανασύνδεση δυο αδελφών που χώρισαν μετά τον θάνατο των γονιών τους σ’ ένα περίεργο αυτοκινητικό δυστύχημα φέρνει στην επιφάνεια καλά κρυμμένα οικογενειακά μυστικά, ενώ ο Αρνε Νταλ, αντλώντας και πάλι από την παράδοση του κατασκοπευτικού και του σκληρού αστυνομικού, υπογράφει ένα εξαιρετικό αστυνομικοκοινωνικό θρίλερ στην τρίτη περιπέτεια των Μπέργκερ και Μπλουμ (5+3, Γ. Κονδύλης, Μεταίχμιο).

Ο άντρας μιας ψυχοθεραπεύτριας δολοφονείται και η ίδια αρχίζει να αμφιβάλλει για τα πάντα στο σκοτεινό ψυχολογικό θρίλερ της Νορβηγίδας ψυχολόγου Χελένε Φλουντ (Η θεραπεύτρια, Δ. Παπαγρηγοράκη, Λιβάνης), ενώ στο πρώτο μέρος της σειράς «Κρυμμένη Ισλανδία» του μεταφρασμένου για πρώτη φορά στα ελληνικά Ισλανδού Ράγκναρ Γιόνασον, η εξηντατετράχρονη επιθεωρήτρια Χούλντα Χερμανσντότιρ ανοίγει ξανά την υπόθεση της δολοφονίας μιας νεαρής Ρωσίδας (Το σκοτάδι, Β. Αλυσσανδράκη, Καστανιώτης).

Από τη μεταπολεμική Γερμανία στον οικονομικό παράδεισο της Ελβετίας

Ο επιθεωρητής Οπενχάιμερ, στην τέταρτη ιστορία του Χάραλντ Γκίλμπερς, βρίσκεται αντιμέτωπος με μια σειρά δολοφονίες στο ρημαγμένο μεταπολεμικό Βερολίνο την περίοδο του λιμού 1946-1947 (Μαύρη Λίστα, Β. Τσαλής, Μεταίχμιο), ενώ ο επικεφαλής ασφάλειας μιας ελβετικής τράπεζας ιχνηλατεί τη διαδρομή των χρημάτων ενός δολοφονημένου Αραβα επενδυτή στο κοσμοπολίτικο οικονομικό θρίλερ του Ελβετού Πέτερ Μπεκ (Οι μισθοφόροι του χρήματος, Δ. Κανελλοπούλου, Καστανιώτης).

Ψυχολογικό θρίλερ γύρω από την αιχμαλωσία μιας οικογένειας από τον εμμονικό πατέρα τους στο γεμάτο ανατροπές και πολυεστιακό αφηγηματικά ντεμπούτο της Γερμανίδας Ρόμι Χάουσμαν (Καλό μου παιδί, Δ. Κανελλοπούλου, Μεταίχμιο), ενώ ο Ονο Χάλας αναλαμβάνει να ερευνήσει τις ασαφείς συνθήκες γύρω από τον θάνατο ενός Γερμανού συγγραφέα στη νότια Πελοπόννησο του 2014, μεσούσης της οικονομικής κρίσης και του μεταναστευτικού, στο πολιτικοκοινωνικό θρίλερ του ηθοποιού και συγγραφέα του ελεύθερου θεάτρου Χόλγκερ Τσίμπλερ, ο οποίος μεταφράστηκε και εκδόθηκε για πρώτη φορά στα ελληνικά (Θάνατος στην Πελοπόννησο, Τ. Λεβέντης, Πλέθρον)!

Από την αυστραλιανή ενδοχώρα στα υψίπεδα της Ανατολίας

Κινηματογραφικός ρυθμός και εξαιρετικό σασπένς σε μια περιπέτεια με πραγματικό πρωταγωνιστή τις άνυδρες εκτάσεις της αυστραλιανής ενδοχώρας στο πρωτομεταφρασμένο στα ελληνικά Γκάμπριελ Μπεργκμόζερ (Θηράματα, Χ. Ριζοπούλου, Bell), ενώ μια σπουδαία ανακάλυψη στην ανασκαφή μιας αρχαίας χετιτικής πόλης στο σημερινό Γιαζαντέπ συμπίπτει με μια σειρά ανεξιχνίαστους φόνους στον εξαιρετικό Γραφέα του παλατιού (Σ. Βρεττού-Σοφιανίδου, Πατάκης) του Αχμέτ Ουμίτ.

Η αλήθεια πίσω από την τηλεοπτική μυθοπλασία κι ένα escape book!

Ο Καρλ Τσιν, ιστορικός της τοπικής ιστορίας του Μπέρμιγχαμ και απόγονος ο ίδιος ενός Πίκι Μπλάιντερ, καταγράφει την άνοδο και την πτώση των πιο διαβόητων κακοποιών της βρετανικής ιστορίας που γνωρίσαμε χάρη στην περίφημη τηλεοπτική σειρά (Peaky Βlinders, Ε. Κεκροπούλου, Ωκεανός), ενώ το βιβλίο του Ορμοντ Σάκερ είναι ένα πρωτότυπο και διασκεδαστικό διαδραστικό escape book: ο αναγνώστης, για να καταφέρει ν’ αποδράσει από τις σελίδες του, πρέπει να περιπλανηθεί μπρος-πίσω, λύνοντας, σαν άλλος Σέρλοκ Χολμς, γρίφους, αινίγματα και κρυπτόλεξα (Η απόδραση του Σέρλοκ Χολμς: Περιπέτεια στο υδραγωγείο του Λονδίνου, Ν. Στρατηγάκης, Οξύ).

Και ελληνικά και μαύρα

Πλούσια και φέτος η παραγωγή του ελληνικού αστυνομικού αφηγήματος. Πιθανόν, μάλιστα, να διακρίνεται συνολικά και μια άνοδος της ποιότητας μετά από μία διετία μικρής κάμψης ή ίσως κούρασης. Με φόντο την Αθήνα του 1896, μια παράφορη ιστορία απάτης και πάθους στο περιπετειώδες ερωτικό αφήγημα μυστηρίου του Γιάννη Μαρή Σονάτα υπό το σεληνόφως (Αγρα) που εκδίδεται για πρώτη φορά σε βιβλίο, και σε επανέκδοση το ντεμπούτο του θρυλικού αστυνόμου Μπέκα σε ένα εμβληματικό νουάρ από τον γενάρχη του σύγχρονου αστυνομικού Πέτρο Μάρκαρη (Νυχτερινό δελτίο, Κείμενα).

Επιστροφή του Φίλιππου Φιλίππου (Ο κήπος με τις φράουλες, Πατάκης) με ένα ερωτικό-ψυχολογικό θρίλερ με πρωταγωνιστή συγγραφέα και με θέμα (τι άλλο;) το έγκλημα και την τιμωρία, αλλά και του Αντώνη Γκόλτσου, που συγκεντρώνει σε τόμο νουβέλες, διηγήματα, καθώς και ένα θεωρητικό κείμενο για τα πολλά πρόσωπα του αστυνομικού αφηγήματος (Ο βιγλάτορας και άλλες νουάρ ιστορίες, Κύφαντα).

Χρονιά με ενδιαφέρουσες συμπράξεις! Δεν είναι μόνο η κοινοπραξία των Ανδρέα Αποστολίδη-Κώστα Καλφόπουλου (Ενα φέρετρο για τη Σοφία, Αγρα) που γεφυρώνει τη νουάρ γραφή με το σκληρό αστυνομικό σε ένα περιπετειώδες αφήγημα με θέμα μια κλοπή κοσμημάτων, αλλά και αυτή των Ανδρέα Θωμόπουλου-Πολυχρόνη Κουτσάκη σε ένα κοσμοπολίτικο θρίλερ για τον χώρο του θεάματος (Show Business, Πατάκης).

Ενας ρεπόρτερ ακολουθεί τα ίχνη μιας νεαρής εξαφανισμένης στο νέο μυθιστόρημα της Αγγελικής Νικολούλη (Θα γίνω σκιά σου, Καστανιώτης) και ένας εκκεντρικός ντετέκτιβ αναζητά τη χαμένη λεία μιας ληστείας στο κεφάτο Οι κυρίες με τα τυρκουάζ (Bell) της Kωνσταντίνας Μόσχου.

Αστυνομική διαφθορά, ηθική υποκρισία και το σφαγείο των οικογενειακών σχέσεων δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα στο εντυπωσιακά αρχιτεκτονημένο, «κοινωνικό μυθιστόρημα μυστηρίου» του Βαγγέλη Μπέκα (Ο γιος μας, Ψυχογιός) που διαδραματίζεται στα βόρεια νοτισμένα σύνορα, ενώ ο Λευτέρης Μπούρος χτίζει ένα πολυσυλλεκτικό και ειδολογικά φρέσκο αστυνομικό με πρωταγωνιστή έναν άνεργο που θα βρεθεί τυχαία αντιμέτωπος με το οργανωμένο έγκλημα (Το χέρι του νεκρού, Bell).

Ενας φόνος στην Αθήνα του 1966 οδηγεί τον ντετέκτιβ του Θεόδωρου Μπενάκη σε κατοχικές ιστορίες προδοσίας και πάθους (Το παρελθόν του κ. Τζωρτζ, Στοχαστής), ενώ στην Αθήνα του 1930 με φόντο τον υπόκοσμο του ρεμπέτικου, της πορνείας και της αρχόμενης κινηματογραφίας μας μεταφέρει το Πριν κοιμηθείς με τον διάβολο (Κριτική) του Γιάννη Σκαραγκά.

Με εκφάνσεις του είδους συνομιλεί ο Μανόλης Λιδάκης (Ο επιστάτης, Αλεξάνδρεια) σε μια ιστορία-θρίλερ που τα έχει όλα, ενώ ένας φτωχός αγρότης, λάτρης των φτηνών αστυνομικών μυθιστορημάτων διερευνά τον φόνο του Τίο Αρμελίνο, ενός εύπορου κατοίκου σ' ένα χωριό της Μάντσας, το σωτήριο έτος 1942 στην απολαυστική σουρεαλιστική αστυνομική μυθιστορία Ο δον υπαστυνόμος (Αντίποδες) όπου ο αστυνομικός καμβάς, εμπλουτίζεται αντλώντας από το πικαρέσκ και το χιουμοριστικό μυθιστόρημα φαντασίας και η υψηλής θερμοκρασίας γλώσσα του Δημήτρη Καρακίτσου απογειώνεται σε δυσθεώρητα επίπεδα!

Ο Τάσος Θεοφίλου αναβιώνει στο «Κατσαπάλπ γουέστερν» του το λαϊκό είδος του ληστρικού μυθιστορήματος αναπλάθοντας μυθοπλαστικά τη ζωή των θρυλικών Ρετζαίων, μεταξύ άλλων των πρώτων ληστών χρηματαποστολής στην Ελλάδα (H ληστεία της Πέτρας, και άλλες περιπέτειες των αδελφών Ρετζαίων στην ελληνική Αγρια Δύση, Red and noir). Τέλος, από την κατηγορία των graphic novel θα πρόσθετα τη νουάρ ηθογραφία των Γιώργου Γούση-Γιάννη Ράγκου (Ληστές: Η ζωή και ο θάνατος των Γιάννη και Θύμιου Ντόβα, Polaris) που εμπνέεται από την ιστορία των Ρετζαίων, αλλά και το παραφυσικό αστικό νεο-νουάρ κόμικ Berlin. Πρώτος θάνατος (Jemma Press) των Κυριάκου Αθανασιάδη-Νικόλα Κούρτη.

Καλές αναγνώσεις!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ/PREDATOR :Γιατί η Δικαιοσύνη δεν κάλεσε για εξέταση κρίσιμο μάρτυρα;

Υποκλοπές: Νέες αποκαλύψεις για Σαμαρά και Ανδρουλάκη εκθέτουν τον Άρειο Πάγο ...