SOS: Ο ελληνικός κινηματογράφος υπό διωγμό!
Γκρεμίζεται το έργο που με τόσο κόπο είχαμε οικοδομήσει επί ΣΥΡΙΖΑ, τόσο σε επίπεδο νομοθετικό όσο και εφαρμογής στην πράξη
Ήδη εδώ και περίπου έναν χρόνο πριν είχα εκφράσει την ανησυχία μου για το μέλλον του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ως βασικού φορέα χρηματοδότησης και ενίσχυσης των ελληνικών παραγωγών. Στο τόσο ενδιαφέρον άρθρο της Πόλυς Κρημνιώτη με τίτλο «Πάρτε μέτρα τώρα!» στην ΑΥΓΗ στις 31.3.20, στο οποίο μου είχε ζητηθεί να πω την άποψή μου, είχα αναφερθεί στο «μαξιλάρι» που κληρονόμησαν από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ η νέα διοίκηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και η νέα ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού για τη χρηματοδότηση των ελληνικών κινηματογραφικών παραγωγών. Σήμερα θα είμαι πιο αναλυτικός, αλλά και πιο ανήσυχος, αφού, δυστυχώς, έναν χρόνο μετά τα πράγματα αποδεικνύονται ακόμα χειρότερα.
Το βασικότερο μέτρο προστασίας της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής που έλαβε το υπουργείο Πολιτισμού επί κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνεται στο άρθρο 71 παρ. 1 του Νόμου 4603 (ΦΕΚ Α48/14.3.2019) που υπογράφηκε επί υπουργίας Μυρσίνης Ζορμπά. Το άρθρο αυτό τροποποίησε με προσθήκη του άρθρου 5Α του Νόμου Γερουλάνου (Ν. 3905/2010) και προέβλεπε ότι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) μπορεί να χρηματοδοτεί ή να επιδοτεί την παραγωγή ελληνικών κινηματογραφικών έργων και η σχετική δαπάνη να καλύπτεται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού υπό τον όρο ότι οι βασικοί παραγωγοί θα πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις «ελληνικότητας», με κυριότερη το ότι θα υπόκεινται σε φορολογική υποχρέωση στην Ελλάδα.
Στην πολύ σύντομη θητεία μας (τριών μηνών) στην προεδρία του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου δώσαμε έναν τεράστιο «αγώνα δρόμου» για να συνταχθεί το σχετικό Τεχνικό Δελτίο Έργου και με τη στήριξη της υπουργού Πολιτισμού Μ. Ζορμπά και του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Γ. Δραγασάκη προλάβαμε να εξασφαλίσουμε την έγκριση του συνολικού ποσού των 4.000.000 ευρώ σε βάθος μίας τριετίας (300.000 τα οποία εκταμιεύτηκαν αμέσως, 1.000.000 το 2020, 1.000.000 το 2021 και 1.700.000 το 2022). Η έγκριση αυτή μας έδωσε τη δυνατότητα να αποδεσμεύσουμε ένα ποσό 1.770.000 ευρώ, το οποίο διανεμήθηκε στην παραγωγή ταινιών μεγάλου μήκους των οποίων η έγκριση εκκρεμούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ξέραμε ότι η αρχή ήταν το ήμισυ του παντός και τον επόμενο χρόνο η ηγεσία του ΥΠΠΟ με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσε να εξασφαλίσει και πιθανόν μεγαλύτερα ποσά από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Αντίθετα όμως, και παρ’ όλο που η έγκριση του ποσού των 4.000.000 ευρώ από το ΠΔΕ αναφερόταν και στο υπόμνημα που υποβάλαμε ως Δ.Σ. με την παραίτησή μας στις 24.7.2019, μάθαμε ότι επί Νέας Δημοκρατίας το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δεν εισέπραξε ούτε το 1.000.000 ευρώ το οποίο αφορούσε τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό τού 2020 και για το 2021 το ποσό των επίσης 1.000.000 ευρώ αφαιρέθηκε από τον προϋπολογισμό του ΕΚΚ. Αντ’ αυτού, το ΥΠΠΟΑ, υπονομεύοντας την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής από το ΕΚΚ ως φορέα χρηματοδότησης βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, συνέστησε τις γνωστές τρεις επιτροπές εκτός ΕΚΚ για το πρόγραμμα Covid μέσω των οποίων μοίρασε με άγνωστα κριτήρια τα εξευτελιστικά για τον κλάδο ποσά ως φιλανθρωπικό φιλοδώρημα «επιβίωσης» προς τους επαγγελματίες του χώρου και, όπως ξέρουμε όλοι, η διαδικασία αυτή κατέληξε σε ένα «μπάχαλο».
Παράλληλα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ψήφισε, όπως είναι γνωστό, και την τροπολογία που δίνει στο ΕΚΟΜΕ το δικαίωμα να εντάσσει στο cash rebate σε ξένες παραγωγές όχι μόνο ποσά που ξοδεύουν στην Ελλάδα, αλλά και ποσά που αφορούν αμοιβές ηθοποιών, συντελεστών, εργαστηρίων κ.λπ. που πληρώνονται και φορολογούνται στο εξωτερικό. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον αρχικό στόχο του ΕΚΟΜΕ -την ίδρυση του οποίου υποδέχτηκε θετικότατα ο χώρος του ελληνικού κινηματογράφου-, που ήταν μέσω του cash rebate να υπάρξει άλλη μια πηγή ενίσχυσης της ελληνικής παραγωγής και ένα κίνητρο για τις ξένες παραγωγές να επενδύσουν στην Ελλάδα ποσά για τα οποία θα φορολογηθούν οι Έλληνες επαγγελματίες που θα τα εισπράξουν (ξενοδόχοι, εστιάτορες, τεχνικοί κινηματογράφου, ηθοποιοί, εργαστήρια κ.λπ.) και τα χρήματα θα επιστρέψουν σε ένα ποσοστό στο ελληνικό κράτος. Τώρα όμως τα πράγματα έχουν αντιστραφεί και το ΕΚΟΜΕ θα ενισχύει τις ξένες μεγάλες παραγωγές με τα χρήματα του Έλληνα πολίτη και τους φόρους των ωφελούμενων θα τους εισπράττουν οι χώρες όπου εδράζουν οι μεγάλες πολυεθνικές κινηματογραφικές εταιρείες. Κάτι σάπιο μυρίζει στη χώρα μας - για να θυμηθούμε τον Σαίξπηρ...
Δυστυχώς, οι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου βρίσκονται σε τόσο απελπιστική κατάσταση, που με την ελπίδα των 2.500 ευρώ αρχικά και των 25.000 ή 35.000 ευρώ σε δεύτερη φάση δεν αντιλήφθηκαν ότι το πρόγραμμα Covid του ΥΠΠΟΑ ουσιαστικά τορπιλίζει το αυτοδιοίκητο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου που είναι ο κατεξοχήν φορέας στήριξης της ελληνικής ταινίας ως τμήματος του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Δεν συνειδητοποίησαν ότι έτσι άρχισε το ξήλωμα του πουλόβερ για την υποβάθμιση και ασβεστοποίηση του ΕΚΚ, που τώρα προχωράει με την αποστέγνωσή του από πόρους και μάλιστα από τον συγκεκριμένο πόρο που αφορά αποκλειστικά την ενίσχυση των ελληνικών παραγωγών και τίποτε άλλο.
Βλέποντας να γκρεμίζεται το έργο που με τόσο κόπο είχαμε οικοδομήσει επί ΣΥΡΙΖΑ, τόσο σε επίπεδο νομοθετικό όσο και εφαρμογής στην πράξη, και το ελληνικό σινεμά να βρίσκεται επί της ουσίας υπό διωγμό, δεν μπορώ παρά να εκπέμψω ένα SOS.
Ο Βασίλης Βαφέας είναι σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός, πρώην πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου