Σάββατο, Ιανουαρίου 30, 2021

Συγγραφείς που έγραψαν και σενάρια ταινιών μεγάλου μήκους

«Συγγραφείς-σεναριογράφοι: Μια ανάσα δρόμος (Φιτζέραλντ, Φόκνερ, Στάινμπεκ…)»

Πέτρος Γκάτζιας

«Συγγραφείς-σεναριογράφοι: Μια ανάσα δρόμος (Φιτζέραλντ, Φόκνερ, Στάινμπεκ…)» του Πέτρου Γκάτζια

Ο Φιτζέραλντ, ο Φόκνερ, ο Στάινμπεκ κατέληξαν να έχουν μια σχεδόν ερωτική σχέση με τα κινηματογραφικά στούντιο του Χόλιγουντ. Για τον Κράιτον ήταν κάτι σαν φυσικό επακόλουθο, όπως και για τη Ρόουλινγκ, πολλά χρόνια όμως μετά την επιτυχία του Χάρι Πότερ. Το ίδιο συνέβη και με τον Πούτζο. Η Άγκαθα Κρίστι ήθελε πάντοτε να το κάνει και το κατάφερε, όμως ο Τρούμαν Καπότε έμεινε με την επιθυμία και ένα συμβόλαιο που ακυρώθηκε στο πάρα πέντε.

Ας ξεκινήσουμε όμως από τον Ρέι Μπράντμπερι και τη «Ζώνη του λυκόφωτος», αν και εκεί υπήρχαν μεν οι ιστορίες του, αλλά όχι σε δικά του σενάρια.

Η αποτυχία του Μόμπι Ντικ (Ρέι Μπράντμπερι)

Μπορεί λοιπόν πολλά από τα επεισόδια στη «Ζώνη του λυκόφωτος» να βασίστηκαν στις ιστορίες του Μπράντμπερι, ο ίδιος ωστόσο ξεκίνησε να γράφει δικά του σενάρια πολύ αργότερα, για μια σειρά που έφερε το όνομά του, από το 1982 έως το 1992. Ακολούθησαν άλλες δύο συνεργασίες, μία για την τηλεόραση το 1993 και μία για τον κινηματογράφο το 1998. Ωστόσο, οι πληροφορίες λένε πως δεν μπόρεσε να ξεπεράσει ποτέ την εμπορική αποτυχία του Μόμπι Ντικ, του Τζον Χιούστον.

Κινηματογραφική λίθος (Τζ. Κ. Ρόουλινγκ)

Θα περίμενε κανείς πως η συγγραφέας θα υπέγραφε κάποια από τα σενάρια της περίφημης σειράς του Χάρι Πότερ. Ωστόσο, δεν το έκανε ποτέ. Είχε όμως την υψηλή εποπτεία και έδινε το πράσινο φως για τα γυρίσματα. Όλα αυτά μέχρι το 2016, όταν ολοκληρώθηκε η σειρά. Τότε εκείνη πρώτη φορά υπέγραψε το σενάριο για τα Φανταστικά όντα.

Ο Νονός (Μάριο Πούτζο)

Για τον Πούτζο φαίνεται πως η συγγραφή του σεναρίου για τον Νονό ήταν μονόδρομος μετά την τεράστια επιτυχία που είχε το βιβλίο του. Τα στούντιο της Παραμάουντ τον προσέλαβαν και η επιτυχημένη του συνεργασία με τον Κόπολα, αλλά και το Όσκαρ, τον οδήγησαν στη συγγραφή και των δύο σίκουελ. Δεν έκανε ταινίες όμως μόνο τα δικά του βιβλία. Μην ξεχνάμε ότι ακόμη και το Κότον Κλαμπ έχει την υπογραφή του.

Πολλοί ρόλοι για έναν άνθρωπο (Μάικλ Κράιτον)

Μονόδρομος η συγγραφή σεναρίων και για τον Κράιτον, ο οποίος στράφηκε εκεί τη δεκαετία του ’70, μετά την τεράστια επιτυχία των βιβλίων του. Ξεκίνησε με σενάρια για την τηλεόραση και συνέχισε στον κινηματογράφο. Μόνο που δεν σταμάτησε εκεί. Πέρασε γρήγορα πίσω από τις κάμερες ως σκηνοθέτης, αλλά αργότερα και ως παραγωγός.

Το Χόλιγουντ δεν μπορεί να περιμένει (Φιτζέραλντ, Φόκνερ, Στάινμπεκ)

Για τον Φιτζέραλντ, ο οποίος έβγαζε συχνά τα προς το ζην γράφοντας και πουλώντας διηγήματα σε εφημερίδες και περιοδικά, ήταν φυσικό να αναζητήσει και αυτόν τον τρόπο έκφρασης. Το 1937 υπογράφει αποκλειστικό συμβόλαιο με τα στούντιο της MGM, κερδίζοντας αρκετά τα τελευταία τρία χρόνια της ζωής του.

Παρόμοια περίπτωση και ο Φόκνερ. Και εκείνος υπέγραψε ένα πολύ καλό συμβόλαιο με την MGM την κατάλληλη στιγμή, όταν πάλευε να τα καταφέρει οικονομικά. Ακολούθησε μια νέα επιτυχημένη καριέρα για περίπου 20 χρόνια.

Ο Στάινμπεκ βρισκόταν συνεχώς στα κινηματογραφικά πλατό, επιβλέποντας τα γυρίσματα έργων που βασίστηκαν στα βιβλία του. Πολύ αργότερα έγραψε και ο ίδιος σενάρια, αλλά πάντοτε ήταν περισσότερο λογοτέχνης παρά σεναριογράφος.

Οι «αποτυχημένοι» (Κρίστι, Καπότε)

Στην Άγκαθα Κρίστι συχνά δεν άρεσαν οι μεταφορές των βιβλίων της στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο. Γι’ αυτό, το 1937 έγραψε η ίδια ένα σενάριο για ένα έργο που προβλήθηκε ζωντανά από την τηλεόραση. Συνέχισε να γράφει περισσότερο σαν χόμπι, μη δείχνοντας πουθενά τα σενάριά της. Στις αρχές του ’60, ωστόσο, προσπάθησε να μεταφέρει στον κινηματογράφο μια ιστορία του αγαπημένου της Ντίκενς. Η παραγωγή όμως δεν προχώρησε ποτέ.

Ο Τρούμαν Καπότε από την άλλη μπορεί να γνώριζε πολύ καλά όλη την αφρόκρεμα του Χόλιγουντ, όμως είχε βοηθήσει στη συγγραφή ενός και μόνο σεναρίου. Κατάλαβε πως η θέση του πίσω από τη γραφομηχανή ήταν για άλλα πράγματα, όταν τα στούντιο απέρριψαν το σενάριό του για τον Υπέροχο Γκάτσμπι...

Ο Πέτρος Γκάτζιας είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ/PREDATOR :Γιατί η Δικαιοσύνη δεν κάλεσε για εξέταση κρίσιμο μάρτυρα;

Υποκλοπές: Νέες αποκαλύψεις για Σαμαρά και Ανδρουλάκη εκθέτουν τον Άρειο Πάγο ...