Ποιοι έκαψαν την κατάληψη της Libertatia
Το κλίμα έντασης που κάποιοι επιδίωξαν να καλλιεργήσουν στη Θεσσαλονίκη με αφορμή το συλλαλητήριο για τη Μακεδονία φαίνεται να συντηρείται και να επεκτείνεται σε χώρους πέραν της άμεσης πολιτικής δράσης.
Οπαδοί του ΠΑΟΚ φαίνεται να έχουν διχαστεί, καθώς άλλοι καταδικάζουν τον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη και άλλοι όχι, ενώ η ύπαρξη χρυσαυγίτικων πυρήνων σε συνδέσμους οπαδών της ομάδας έχει ξεσηκώσει έντονο διάλογο στο εσωτερικό των οπαδών και φίλων του μεγαλύτερου ποδοσφαιρικού σωματείου της Βόρειας Ελλάδας.
Παράλληλα, νέες πληροφορίες προστίθενται καθημερινά σχετικά με τις φασιστικές και ναζιστικές ομάδες οι οποίες έδρασαν στη διάρκεια του συλλαλητηρίου, με κατάληξη το κάψιμο του διατηρητέου νεοκλασικού στο οποίο στεγαζόταν η κατάληψη Libertatia.
Με μια ιδιαίτερα αναλυτική ανακοίνωση ο «Ελεύθερος Κοινωνικός Χώρος “Σχολείο για τη μάθηση της ελευθερίας”», η δεύτερη κατάληψη που δέχθηκε επίθεση, δίνει το χρονολόγιο των επιθέσεων και κυρίως αποκαλύπτει την ταυτότητα των ατόμων που τις πραγματοποίησαν.
Σύμφωνα με όσα καταγράφουν, «… μία από τις προσυγκεντρώσεις στα ανατολικά της πόλης (…), πλησιάζοντας στην κατάληψη “Σχολείο” η συνθηματολογία από εθνικοπατριωτική γίνεται φασιστική.
»Τριάντα από τα περίπου εκατό άτομα του κύριου κινούμενου όγκου επιτίθενται κατά της κατάληψης, με πέτρες και πυρσούς, με μερίδα αυτών να φορά διακριτικά του ΠΑΟΚ, και επιχειρούν να εισβάλουν στον χώρο, ενώ οι υπόλοιποι φωνάζουν φασιστικά συνθήματα. Κόσμος της περιφρούρησης απάντησε στην επίθεση και τους απώθησε, ενώ έσβησε γρήγορα και εστία φωτιάς που προκλήθηκε από πυρσό.
»Λίγη ώρα μετά, φασιστική συγκέντρωση που διοργανώνεται στο πάρκο του Ιπποκρατείου από τους Δεσμούς Ελλήνων με συμμετοχή της φασιστικής επιτροπής κατοίκων Ωραιοκάστρου, του Ιερού Λόχου, των ΑΜΕ, ΕΝΕΘ, C18 και του Κύκλου Ιδεάπολις (το πανό που φαίνεται και στα επίμαχα video φέρει την υπογραφή τους) κινείται επί της λεωφόρου Στρατού και επιτίθεται στην κατάληψη Libertatia (…)
»Στο κέντρο, ομάδα περίπου 80 ατόμων που αποκόπτεται από το συλλαλητήριο και κατευθύνεται επιθετικά προς την Καμάρα όπου πραγματοποιούνται διεθνιστικές/αντεθνικιστικές συγκεντρώσεις, αλλά απωθείται από αστυνομικές δυνάμεις.
»Μισή ώρα αργότερα, η Libertatia ξαναδέχεται επίθεση. Αυτή τη φορά, ομάδα ατόμων με ελληνικές σημαίες και φωνάζοντας φασιστικά καθώς και υπέρ του ΠΑΟΚ συνθήματα εισβάλλει στον χώρο της κατάληψης και του βάζει φωτιά... Οποιος περνάει, πλέον, μπροστά από τη Libertatia βλέπει ένα καμένο κτίριο και αναγραμμένο σε τοίχο της “ΠΑΟΚ 4 ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ”». Παράλληλα καταγγέλλουν πως «κατά τη διάρκεια και των τριών επιθέσεων, η αστυνομία έκανε τα αδύνατα δυνατά ώστε αυτές να πραγματοποιηθούν απρόσκοπτα».
Οι σύνδεσμοι του ΠΑΟΚ και το συλλαλητήριο
Το ερώτημα αν συμμετείχαν οργανωμένοι σύνδεσμοι του ΠΑΟΚ στις φασιστικές επιθέσεις δεν έχει άμεση απάντηση. Εχει προκαλέσει όμως μεγάλη συζήτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ραδιόφωνα, ενώ με αφορμή δημόσιες τοποθετήσεις φαίνεται ότι ακόμη και στις τάξεις των οργανωμένων οπαδών της ομάδας επικρατεί ένας ιδιότυπος διχασμός.Είναι ενδεικτική και η τοποθέτηση της κατάληψης «Σχολείο», στην οποία τονίζεται πως «το ότι και στις δύο επιθέσεις που πραγματοποιήθηκαν σε κατειλημμένους χώρους κυριάρχησαν χούλιγκαν με διακριτικά και συνθηματολογία του ΠΑΟΚ αποτελεί κάτι το οξύμωρο, αν όχι αδιανόητο, για μας.
Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι ένας αθλητικός σύλλογος που, όπως και πολλοί άλλοι, είναι συνδεδεμένος με τον ξεριζωμό και την προσφυγιά, ο κόσμος της οποίας ένιωσε στο πετσί του τι θα πει ρατσισμός και ξενοφοβία ακόμη και από τους “ομοεθνείς” του, και ότι δεν αποστρέφεται αυτές τις έννοιες, αλλά ένα μέρος του συνδέεται με φασιστικά και εθνικιστικά μορφώματα και συμβάλλει στα εκάστοτε πολιτικά παιχνίδια».
«Χάος» προκάλεσε μια τοποθέτηση του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος σχετικά με την πυρπόληση της Libertatia είχε δηλώσει πως «κάηκε από δύο ομάδες αντιφρονούντων ΠΑΟΚτσήδων, οι οποίοι μισοί ήταν υπερεθνικιστές και οι άλλοι μισοί αναρχικοί. Και μαλώνουν μεταξύ τους αυτοί. ΠΑΟΚτσήδες, ε! Κύριο αντικείμενο κοινό που τους συνδέει είναι ο ΠΑΟΚ, αλλά έχουν διαφορετική αντίληψη ο καθένας για τον ΠΑΟΚ. Αυτοί βάλανε φωτιά. Αυτό είναι δεδομένο».
Παρά το γεγονός ότι αργότερα, μιλώντας στο «Κόκκινο Θεσσαλονίκης», διευκρίνιζε πως «έτσι μου είπανε», σύνδεσμοι οπαδών του ΠΑΟΚ εξέδωσαν ανακοίνωση με την οποία του επιτίθενται «για την ανοργανωσιά του συλλαλητηρίου και την απροστάτευτη πόλη από τους μεν και τους δε».
Το ενδιαφέρον όμως σε αυτή την ανακοίνωση δεν είναι τόσο η οπαδική γλώσσα και η επίθεση στον δήμαρχο όσο η τελευταία διευκρίνιση ότι την ανακοίνωση δεν υπογράφουν ο Σ.Φ. ΠΑΟΚ Θύρα 4 και ο Πανελλήνιος Σ.Φ. ΠΑΟΚ Αθηνών, δηλαδή δύο από τους ιστορικότερους και μαζικότερους συνδέσμους, σύνδεσμοι που δεν έχουν κρύψει ποτέ τις ιδεολογικές τους καταβολές και τα αντιρατσιστικά και αντιφασιστικά τους φρονήματα.
Είναι χαρακτηριστική η ευθεία αντιπαράθεση των δύο συνδέσμων με τη Χρυσή Αυγή το 2013 με αφορμή φωτογραφία του ποδοσφαιριστή Κάτσε με τη φανέλα του UCK και την ανακοίνωσή τους στην οποία, απευθυνόμενοι στη Χ.Α., έκαναν λόγο μεταξύ άλλων για «πρωτοφανή έφοδο του κρετινισμού… αποθέωση της βλακείας». Η κόντρα αυτή είχε κλείσει με επίθεση δεκάδων οπαδών στα γραφεία της Χρυσής Αυγής στη Θεσσαλονίκη.
Εως σήμερα, σε φόρουμ δημόσιου διαλόγου, η συζήτηση γίνεται με ένταση καθώς κάποιοι ζητάνε απομόνωση των χρυσαυγίτικων πυρήνων και άλλοι θεωρούν την υπόθεση προβοκάτσια σε βάρος του ΠΑΟΚ, εκτιμώντας πως αν βρεθούν οι υπαίτιοι για το κάψιμο του νεοκλασικού θα κατηγορηθούν ως φασίστες και όχι ως ΠΑΟΚτσήδες.
...και το συλλαλητήριο της Αθήνας
Η αρχική υποτίμηση της ομάδας που ξεκίνησε και οργάνωσε το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης έδρασε αφυπνιστικά κι έτσι μόνο ως περιθωριακή ή γραφική κίνηση δεν αντιμετωπίζεται πλέον η γνωστοποίηση παράλληλης διοργάνωσης στην Αθήνα στις 4 Φεβρουαρίου.Η ενημέρωση ότι ένας άνθρωπος, ο Δημήτριος Μιχάκης, προσπαθεί να οργανώσει τη συγκέντρωση μεταφέροντας «τεχνογνωσία» από τη Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζεται ήδη με σκεπτικισμό.
Η δράση του κ. Μιχάκη είναι εν πολλοίς γνωστή και έχει καταγραφεί, αλλά μόνο με αδιαφορία δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί. Οι ακροδεξιές του καταβολές είναι δεδομένες.
Μάλιστα έχει ξαναδιοργανώσει συλλαλητήριο το 2010 στην παραλία της Θεσσαλονίκης, στο οποίο συμμετείχαν… 20 άτομα, με περικεφαλαίες και ασπίδες.
Καθόλου αστείο, βέβαια, δεν είναι πως ήταν οργανωτής ρατσιστικής συγκέντρωσης στο Ωραιόκαστρο ενάντια στην ένταξη προσφυγόπουλων στα σχολεία, πρόεδρος του «κινήματος» «ΕΛΛΗΝ.Ε.Σ.» (Ελλήνων Ελευθέρων Συνένωσις) και υποψήφιος βουλευτής με τους ΑΝ.ΕΛΛ. τον Ιανουάριο του 2015, συστήνεται ως «νομικός επιτροπής εθνικών ζητημάτων και συντονιστής στο συλλαλητήριο για τη Μακεδονία της Αθήνας» και ψάλτης.
Στη βάση της ρητορικής του οικοδομήθηκε και οργανώθηκε η Πατριωτική Ενωση Ωραιοκάστρου που προχώρησε στις γνωστές απρέπειες έξω από το 1ο Δημοτικό σχολείο του δήμου.
Εκτοτε καταγράφονται οι «δράσεις» της στην Πορεία Υπερηφάνειας στις 17 Ιουνίου 2017 και η συμμετοχή στις διαμαρτυρίες για την παράσταση «Η ώρα του Διαβόλου» σε θέατρο της Θεσσαλονίκης.
Για την ώρα λέγεται ότι οι παμμακεδονικές ενώσεις, που συμμετείχαν στο συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης, κρατούν αποστάσεις, αλλά κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος ότι αυτό θα συμβεί μέχρι τέλους, ενώ άγνωστες είναι οι βουλές των ακροδεξιών ομάδων, παραθρησκευτικών οργανώσεων και της Χρυσής Αυγής. Αγνωστο επίσης αν θα βρεθούν δήμαρχοι που θα ακολουθήσουν, όπως έγινε στη Θεσσαλονίκη, και ποια θα είναι η στάση εκκλησιαστικών παραγόντων ή και της ίδιας της Εκκλησίας.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, ερωτηθείς χθες, αντιμετώπισε το θέμα σοβαρά, δηλώνοντας πως «είναι μια πολιτική διαδήλωση και οπωσδήποτε είμαι υποχρεωμένος από το Σύνταγμα να δώσω άδεια και να διευκολύνω τους ανθρώπους να διαδηλώσουν τις πεποιθήσεις τους», τονίζοντας παράλληλα πως «με το περιεχόμενό τους, τα συλλαλητήρια δεν νομίζω ότι βοηθάνε, γιατί βλέπουμε τις φωνές που επικράτησαν. Από εκεί κρίνεται το αποτέλεσμα του συλλαλητηρίου. Οι φωνές που επικράτησαν, με τους “γυφτοσκοπιανούς”, με τους “αλήτες πολιτικούς” κ.λπ., νομίζω ότι πριμοδοτούν την άκρα Δεξιά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου