Τρίτη, Ιουνίου 23, 2015

Όπου σταματάει η λογική, αρχίζουν οι νόμοι του θεού


Το Διαζύγιο: Η Δίκη της Viviane Amsalem

Παραγωγή: Ισραήλ, Γερμανία, Γαλλία Σκηνοθεσία: Ρόνιτ Ελκαμπετζ, Σλόμι Ελκαμπετζ
Πρωταγωνιστούν: Ρόνιτ Ελκαμπέτζ, Σιμόν Αμπκαριάν, Σασόν Γκαμπάι, Ζέεβ Ρεβάς, Γκάμπι Αμρανί, Ραμί Ντανόν

 

Από Χρήστο Μήτση Χρήστο Μήτση -

Η Βιβιάν Αμσαλέμ βρίσκεται σε διάσταση με τον σύζυγό της, ο οποίος δεν δέχεται παρ’ όλα αυτά να της δώσει διαζύγιο. Καθώς ο θρησκευτικός νόμος απαιτεί σε αυτές της περιπτώσεις τη συναίνεση του συζύγου, το δικαστήριο των ραβίνων αδυνατεί για χρόνια να βρει λύση. Η Βίβιαν όμως επιμένει, σε ένα γυρισμένο εξ ολοκλήρου στη δικαστική αίθουσα καταγγελτικό δράμα, το οποίο διαθέτει χιούμορ και αφηγηματική σπιρτάδα. Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Κανών και υποψηφιότητα για ξενόγλωσση Χρυσή Σφαίρα.



Η 50χρονη Ρονίτ Ελκαμπέτζ μπορεί να ζει στο Παρίσι, είναι όμως μία από τις δια­σημότερες ηθοποιούς του Ισραήλ («Η Επίσκεψη της Μπάντας» ). Έχει, μάλιστα, σκηνοθετήσει με τον αδερφό της Σλομί τρεις ταινίες οι οποίες επικεντρώνονται στις οικογενειακές σχέσεις στη σύγχρονη ισραηλινή κοινωνία. Μια κοινωνία με το ένα πόδι στη φιλελεύθερη ανεκτικότητα και το άλλο στην πιο συντηρητική παράδοση. Η τωρινή θέλει τον σύζυγο να κρατά τον τελευταίο λόγο στις υποθέσεις θρησκευτικού διαζυγίου. Έτσι, αν και η Βίβιαν Αμσαλέμ βρίσκεται σε διάσταση με τον άντρα της, εκείνος αρνείται πεισματικά να της δώσει διαζύγιο. Καθώς ο θρησκευτικός νόμος θεωρεί σε αυτές τις περιπτώσεις υποχρεωτική τη συναίνεση του συζύγου, το δικαστήριο των ραβίνων αδυνατεί για χρόνια να βρει λύση. Η Βίβιαν όμως επιμένει, επιστρέφοντας κάθε φορά με μια καινούργια αίτηση.

Με την κάμερα να παραμένει­ από την αρχή μέχρι το τέλος «εγκλωβισμένη» στη δικαστική αίθουσα και στους διαδρόμους έξω από αυτήν, μια κλειστοφοβική αίσθηση κυριαρχεί. Αμέσως νιώθουμε πως η Βίβιαν είναι αιχμάλωτή της, αν και τα αδέλφια  Ελκαμπέτζ δεν υιοθετούν το βλέμμα της, αλλάζοντας διαρκώς οπτική γωνία και «κοιτάζοντας» κάθε φορά μέσα από τα μάτια ενός διαφορετικού χαρακτήρα. Αυτός μπορεί να είναι ο δικηγόρος ή ο δικαστής, οι αντίδικοι ή οι μάρτυρες, ένα πανόραμα της ισραηλινής κοινωνίας με τα ταμπού, τις αναστολές, τα απωθημένα και τις διεκδικήσεις της. Χωρίς να αποφεύγουν εντελώς τις σχηματικές απλοποιήσεις ή τους εύκολους συμβολισμούς, οι σκηνοθέτες καταφέρνουν να περάσουν μέσα από τη διαρκή λεκτική αντιπαράθεση και χιούμορ, και συναίσθημα, και μια καθαρή πολιτική στάση, διατηρώντας μια αφηγηματική σπιρτάδα η οποία απελευθερώνει την ταινία από τα θεατρικά και τηλεοπτικά δεσμά (περιορισμένος χώρος, συνεχής διάλογος ). Παράλληλα, δουλεύοντας πάνω στις χειρονομίες, στα βλέμματα και στις στάσεις του σώματος, μελετούν την «υπόθεση Βίβιαν Αμσαλέμ» με καθαρό κινηματογραφικό τρόπο κι εξασφαλίζουν στην ταινία τους διεθνή φεστιβαλική καριέρα και την υποψηφιότητα για ξενόγλωσση Χρυσή Σφαίρα.

Ισραήλ, Γαλλία. 2014. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.
 http://www.athinorama.gr/cinema, 16/2/15

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...