Παρασκευή, Ιουνίου 26, 2015

Ο υπουργός των... τρωκτικών

Εκατομμύρια πεταμένα σε... αυτοκινητόδρομους


Υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας 
  Η «Εφ.Συν.» είχε αποκαλύψει (10/3/2014) ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ετοίμαζε έναν «κουμπαρά» 300-350 εκατ. ευρώ για να καλυφθούν ενδεχόμενες απώλειες των εργολάβων από τα διόδια ώς το 2035.
Με «δωράκια» δεκάδων εκατομμυρίων, πολύ πριν εκδηλωθεί η οικονομική κρίση, είχαν ξεκινήσει τα έργα στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας. Με συμπληρωματική συμφωνία, που υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2009 ανάμεσα στον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ (Σημ. Geront.: εννοεί τον Σουφλιά) και τον εκπρόσωπο των εργολάβων, το Δημόσιο αποδέχθηκε να δώσει 68,45 εκατ. ευρώ γιατί καθυστέρησε πάνω από έναν χρόνο να παραδώσει την υφιστάμενη εθνική οδό για να ξεκινήσουν τα έργα!
Η πρωτοφανής αμέλεια του αρμόδιου υπουργείου είχε μείνει άγνωστη, όπως και το ποσό που φορτώθηκε στις πλάτες των φορολογούμενων. Αποκαλύφθηκε στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, κατά την απάντησή του σε ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. και πρώην υπουργού Δημοσίων Εργων Μάκη Βορίδη.
Το Δημόσιο όφειλε να παραδώσει τους χώρους μέσα σε τέσσερις μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, αλλά δεν εκπλήρωσε εγκαίρως τους όρους της συμφωνίας. Η αρχική απαίτηση των εργολάβων για την καθυστέρηση, με βάση τη συμφωνία που έχει στα χέρια της «Εφ.Συν.», ήταν 78 εκατ. ευρώ και άλλα 8,5 εκατ. ευρώ για τόκους υπερημερίας. Η συμφωνία έκλεισε στα 80,3 εκατ. ευρώ, αλλά αφαιρέθηκαν 11,88 εκατ. λόγω αναπροσαρμογής των τιμών με βάση τον πληθωρισμό.
Ο προϋπολογισμός του έργου ξεκίνησε από τα 844,5 εκατ. ευρώ, από τα οποία το ένα τρίτο είναι η κρατική συμμετοχή που εξασφαλίζεται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Μαζί με το μεταγενέστερο «δωράκι» έφτασε τα 905 εκατ. ευρώ. Εως τώρα το Δημόσιο έχει καταβάλει 359 εκατ. ευρώ και επιπλέον οι εργολάβοι έχουν εισπράξει περίπου 200 εκατ. ευρώ από τα διόδια. Το σύνολο των δανείων που είχαν προβλεφθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ και έως τώρα έχουν εκταμιευτεί 120 εκατ. ευρώ.
Τα έργα στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο δεν είχαν σταματήσει στα μέσα του 2010, όπως είχε γίνει στους υπόλοιπους τέσσερις. Βασικός λόγος είναι η διαφορετική συμφωνία των εργολάβων με ιδιωτικές τράπεζες, που προέβλεπε τη χορήγηση των δανείων από την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου.
Σχεδόν τρία χρόνια μετά τη λήξη της συμβατικής προθεσμίας παράδοσης, η κατασκευή βρίσκεται στο 92% και απομένουν να ολοκληρωθούν τα 6 χλμ. της παράκαμψης της Καλαμάτας, που άλλαξε μετά την υπογραφή της σύμβασης, καθώς και ο νέος κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη των 47 χλμ., που βρίσκεται στο 97%.
Από τις αρχές του 2014, λίγο μετά τη συμφωνία για τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, οι εργολάβοι είχαν ζητήσει... ίση μεταχείριση. Η «Εφ.Συν.» είχε αποκαλύψει (10/3/2014) ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ετοίμαζε έναν «κουμπαρά» 300-350 εκατ. ευρώ για να καλυφθούν ενδεχόμενες απώλειες των εργολάβων από τα διόδια ώς το 2035. Η σχετική σύμβαση βρίσκεται από μήνες στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ο ίδιος αυτοκινητόδρομος έχει άλλη μια «τρύπα» με ευθύνη του Δημοσίου. Πρόκειται για το τμήμα των 11,5 χλμ. Παραδείσια-Τσακώνα, που κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο αλλά με τους ίδιους εργολάβους! Ξεκίνησε με προϋπολογισμό 19 εκατ. και προβλέπεται να ξεπεράσει τα 67 εκατ., ενώ θα είχε δοθεί στην κυκλοφορία πριν από μια πενταετία. Τον περασμένο Αύγουστο είχε ανακοινωθεί επισήμως ότι θα τέλειωνε μέσα στο 2014.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...