Σάββατο, Μαΐου 05, 2012

ΣΥΝΟΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ


"Μύρτις", ένα από τα θύματα του λοιμού, 
ύστερα από ανάπλαση του κρανίου της.

Ο ΛΟΙΜΟΣ

Ο λοιμός που έπληξε την αρχαία Αθήνα και κόντεψε
να την αφανίσει κυριολεκτικά είχε επιπτώσεις όχι μόνο σωματικές
αλλά και ψυχικές και κοινωνικές,  που εκδηλώθηκαν με
τη ραγδαία αύξηση των φαινομένων κοινωνικής ανομίας.
Ζώντας σε μια περίοδο απόλυτης σχεδόν παρακμής ,
που κατατρώει ως νέος λοιμός την κοινωνία της 
σύγχρονης Ελλάδας , βλέπουμε ότι η απελπισία 
από τη διαπίστωση της απουσίας αισιόδοξης 
προοπτικής, σπρώχνει όλο και περισσότερους Έλληνες
στην παραβατικότητα. Ούτε οι γραπτοί ούτε οι άγραφοι
νόμοι , που συνείχαν άλλοτε σχεδόν  τους πάντες και 
λειτουργούσαν αποτρεπτικά ως προς την παραβίαση 
των κανόνων ζωής , είναι σε θέση να συγκρατήσουν τους
απελπισμένους και ως εκ τούτου αποθηριωμένους
"μελλοθάνατους" Έλληνες της εποχής του Μνημονίου.
Η Ιστορία επαναλαμβάνεται με άλλους τρόπους.
Τη θέση της αρχαίας επιδημίας έχει πάρει 
ο λοιμός  της παράνοιας που γεννά την καταστροφή.
Ο Καμί έγραψε την αριστουργηματική "Πανούκλα" του,
θέλοντας να επισημάνει τους κινδύνους που συνεπάγονται
η ιδεολογική κατάρρευση και η ηθική διάβρωση του σύγχρονου 
αλλοτριωμένου ανθρώπου, του homo δηλαδή catanaloticus.
Η γενιά μας ,  ζώντας μια ζωή που δεν την έξιζε,
κουβαλούσε μέσα της τον ιό της αρρώστιας 
που κατατρώει σήμερα ολόκληρη τη χώρα. 


  Θουκυδίδου Ιστορία

  [2.53.1] Πρτν τε ρξε κα ς τλλα τ πλει π πλον νομας
τ νσημα. ῥᾷον γρ τλμα τις πρτερον πεκρπτετο
μ καθ’ δονν ποιεν, γχστροφον τν μεταβολν ρντες
τν τε εδαιμνων κα αφνιδως θνσκντων κα τν οδν
πρτερον κεκτημνων, εθς δ τκενων χντων. [2.53.2] στε
ταχεας τς παυρσεις κα πρς τ τερπνν ξουν ποιεσθαι,
φμερα τ τε σματα κα τ χρματα μοως γομενοι.
[2.53.3] κα τ μν προσταλαιπωρεν τ δξαντι καλ οδες πρ-
θυμος ν, δηλον νομζων ε πρν π’ ατ λθεν διαφθαρ-
σεται· τι δ δη τε δ πανταχθεν τε ς ατ κερδαλον,
τοτο κα καλν κα χρσιμον κατστη. [2.53.4] θεν δ φβος
νθρπων νμος οδες περγε, τ μν κρνοντες ν μοίῳ
κα σβειν κα μ κ το πντας ρν ν σ πολλυμνους,
τν δ μαρτημτων οδες λπζων μχρι το δκην γεν-
σθαι βιος ν τν τιμωραν ντιδοναι, πολ δ μεζω τν
δη κατεψηφισμνην σφν πικρεμασθναι, ν πρν μπεσεν
εκς εναι το βου τι πολασαι.

[2.53.1] Και σε άλλα πράματα έδωσε η αρρώστια την κυριότερη πρώτη αφορμή για παρανομίες· γιατί τολμούσε κανείς πιο εύκολα εκείνα που προτύτερα κρυβόταν να κάνει φανερά για το κέφι του, ή δεν τα 'κανε διόλου, βλέποντας πως γύριζε η τύχη γρήγορα· αφού οι πριν ευτυχισμένοι πέθαιναν ξαφνικά, κι όσοι άλλοτε δεν είχαν τίποτα, κληρονομούσαν ευθύς τις περιουσίες τους. [2.53.2] Κ' έτσι ζητούσαν να βρουν και να χαρούνε γρήγορα ό,τι τους ευχαριστούσε, και πίστευαν πως τόσο η ζωή όσο κ' οι περιουσίες είναι περαστικά πράματα. 
[2.53.3] Και κανένας πια δεν είχε όρεξη να κοπιάσει από τα πριν για κάτι που του είχε φανεί ωραίο, νομίζοντας πως ήταν πολύ αβέβαιο αν δε θα πέθαινε πριν το φτάσει· αλλά η ευχαρίστηση της στιγμής και το κέρδος με οποιοδήποτε μέσον για να την απολάψουν αμέσως, αυτό κατάντησε να θεωρείται και ωφέλιμο και σωστό.
 [2.53.4] Και κανένας φόβος των θεών ή νόμος των ανθρώπων δεν τους συγκρατούσε πια, γιατί έκριναν πως το ίδιο κάνει είτε σέβονται τα θεία είτε όχι, βλέποντας πως χάνονταν όλοι το ίδιο· κι όσο για τα εγκλήματα, δεν περίμεναν πως θα ζήσουν ώσπου να γίνει η δίκη και να τα πληρώσουν με την τιμωρία που θα τους έβαζαν, πιστεύοντας πως πολύ μεγαλύτερη ήταν η καταδίκη που είχε ψηφιστεί ενάντιά τους και κρεμόταν τώρα πάνωθέ τους, που πριν πέσει επάνω τους, τους φαινότανε φυσικό να χαρούν και κάτι απ' τη ζωή.

Μετάφραση: Έλλη Λαμπρίδη

 ΔΕΙΤΕ


*Τυφοειδής πυρετός έσπειρε τάφουςστην αρχαία Αθήνα



 


*Επειτα από 2.500 χρόνια η νεαρή Αθηναία Μύρτις «ξαναζεί»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Τάσο Αποστολίδη για το νέο του graphic novel «Αριστοτέλης» με εικονογράφηση Αλέκου Παπαδάτου

Tάσος Αποστολίδης:«Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη έχει να κάνει με την πραγματική ζωή, με το τώρα» Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Τάσο Απ...