Detour (1945)
Crime, Mystery, Film Noir
Σκηνοθεσία:
Edgar G. Ulmer(1904-1972)
rΣυγγραφέας: Martin Goldsmith
Είδος: Φιλμ νουάρ, Έγκλημα, Δράμα, Μυστήριο & αγωνία
Προϋπολογισμός: 30.000 $
Κυρίως χαρακτήρες:
Τομ Νιλ
Ann Savage
Κλόντια Ντρέικ
Έντμουντ ΜακΝτόναλντ
Τιμ Ράιαν
Έσθερ Χάουαρντ
Πατ Γκλίσον
Η τανία "Detour" δεν είναι απλώς ένα φιλμ νουάρ. Είναι ένα διαμαντάκι των λεγόμενων "Poverty Row Movies " (όρος αναφερόμενος στην ομάδα μικρών στούντιο που παρήγαγαν χαμηλού προϋπολογισμού ταινίες από το 1930 έως το 1950) που ξεπερνά με το μέγεθός του κάθε περιορισμό που του επέβαλε η έλλειψη χρήματος.
Ο Edgar G. Ulmer, ένας σκηνοθέτης με βιεννέζικες ρίζες και εμπειρία από τη γερμανική εξπρεσιονιστική σκηνή, μετατρέπει τους περιορισμούς σε πλεονεκτήματα.Είναι το απόλυτο cult classic, ένα φαινομενικά "φτηνό" αστυνομικό θρίλερ που, παρά τα τεχνικά του ελαττώματα, σε κερδίζει με την ατμοσφαιρική του ένταση, καταφέρνοντας να συλλάβει την ουσία του απελπισμένου ατόμου , που από τις κατά συρροήν κακοτυχίες και τις λανθασμένες αποφάσεις του οδηγείται στην παράνοια.
Η ιστορία ακολουθεί τον Al Roberts (Tom Neal), έναν απελπισμένο άνεργο πιανίστα που πηγαίνει από τη Νέα Υόρκη προς το Λος Άντζελες κάνοντας οτοστόπ , για να συναντήσει την αγαπημένη του.
Στο δρόμο , για κακή του τύχη, ο οδηγός που τον παίρνει μαζί του πεθαίνει και ο Al παίρνει την ταυτότητα του νεκρού και το αυτοκίνητό του.
Σύντομα,
όμως, συναντά την Vera (Ann Savage), μια γυναίκα που
τον εκβιάζει, γιατί γνώριζε τον νεκρό και τον κατηγορεί για τον ύποπτο τρόπο
θανάτου του. 
Από εκεί και πέρα, ο Al βυθίζεται σε έναν φαύλο κύκλο
ψεμάτων, εκβιασμού και μοιρολατρίας, έναν ασφυκτικό κλοιό από τον οποίο δεν μπορεί να
ξεφύγει.
Το κεντρικό μήνυμα του "Detour" είναι η αδυναμία του ανθρώπου να ελέγξει τη ζωή του. Ο Al Roberts είναι ο απόλυτος αντι-ήρωας, ένας άνθρωπος που, παρά τις καλές του προθέσεις, σύρεται αναπόφευκτα προς την καταστροφή από μια σειρά τραγικών συμπτώσεων. Η αφήγηση μέσω φλας μπακ και η φωνή του αφηγητή (voice-over) που συνεχώς παραπονιέται και αναλύει τα λάθη του, δημιουργεί μια ατμόσφαιρα μοιρολατρικής απελπισίας.
Το μεγαλύτερο μέρος της δράσης διαδραματίζεται μέσα σε αυτοκίνητα ή στενά, πνιγηρά δωμάτια ξενοδοχείων. Αυτά τα κλειστοφοβικά σκηνικά ενισχύουν την αίσθηση της παγίδας και του εγκλεισμού του πρωταγωνιστή.
Η χρήση του φωτός και των σκιών είναι έντονα εξπρεσιονιστική . Τα ισχυρά φώτα και οι βαθιές, απειλητικές σκιές δημιουργούν έναν οπτικό κόσμο παρανοϊκό και αλλόκοτο, που αντανακλά την εσωτερική ψυχική κατάσταση του Al.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου