Δύο επιγράμματα
Μετάφραση:Gerontakos
Α.
Βικιπαίδεια:Αφροδίτη (μυθολογία)
VI 208
ἡ τὰ πέδιλα φέρουσα, Μενεκράτις: ἡ δὲ τὸ φᾶρος,
Φημονόη: Πρηξὼ δ᾽, ἣ τὸ κύπελλον ἔχει.
τῆς Παφίης δ᾽ ὁ νεὼς καὶ τὸ βρέτας: ἄνθεμα δ᾽ αὐτῶν
ξυνὸν: Στρυμονίου δ᾽ ἔργον Ἀριστομάχου.
πᾶσαι δ᾽ ἀσταὶ ἔσαν καὶ ἑταιρίδες: ἀλλὰ τυχοῦσαι
κύπριδος εὐκρήτου, νῦν ἑνός εἰσι μία.

Βιθυνὶς Κυθέρη με τεῆς ἀνεθήκατο, Κύπρι,
μορφῆς εἴδωλον λύγδινον, εὐξαμένη.
ἀλλὰ σὺ τῇ μικκῇ μεγάλην χάριν ἀντιμερίζου,
ὡς ἔθος: ἀρκεῖται δ᾽ ἀνδρὸς ὁμοφροσύνῃ.

ΔΥΟ ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ -ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΛΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΦΡΟΔΙΤΗ
Τα επιγράμματα είναι δύο προσωπικές ιστορίες που φωτίζουν τις στρατηγικές επιβίωσης και τις ελπίδες των γυναικών σε έναν κόσμο όπου η ανδρική εξουσία ήταν απόλυτη.
Η μία ιστορία μιλάει για τη λύτρωση από τη δημόσια σκλαβιά της πορνείας, η άλλη για τη διάσωση ενός γάμου, στον οποίο το επάνω χέρι έχει ο άντρας . Επομένως, η γυναίκα δεν έχει κανένα συμφέρον να είναι διαταραγμένος, μια και δεν έχει κανένα απολύτως αστικό δικαίωμα έναντι του ανδρός της για να εξασφαλίσει την πολυπόθητη αρμονία . Ο άντρας της έχει δικαίωμα ζωής και θανάτου επάνω της, που μπορεί ανά πάσα στιγμή να το εφαρμόσει.
Η αναζήτηση της ασφάλειας, του σταθερού συντρόφου και της οικογενειακής αρμονίας παραμένει παγκόσμια και διαχρονική. Οι πόρνες του άλλοτε που γίνονται "κυρίες" και η απελπισία της αστής Κυθέρης, που βλέπει τον γάμο της να καταρρέει και τη θέση της μέσα στην οικογένεια να απειλείται, είναι μια συναίσθηση που αναγνωρίζουν εύκολα οι γυναίκες οι σήμερα.
Η πραγματικότητα της ανδροκρατούμενης κοινωνίας της εποχής μας είναι αυτή που κάνει αυτές τις δύο ιστορίες τόσο δυνατές και επίκαιρες.
Για την Κυθέρη, ο άντρας είναι ο άξονας της ύπαρξής της· η ευτυχία της εξαρτάται απ' αυτόν. Για τις εταίρες, ο στόχος είναι ακριβώς να εξασφαλίσουν τη ζωή μιας γυναίκας ενταγμένης στον κοινωνικό ιστό.
Και στις δύο περιπτώσεις η θεότητα, η Αφροδίτη, είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να το πετύχει , το έσχατο μέσο διάσωσής τους από τη δεινή τους θέση . Αυτήν εμπιστεύονται τυφλά , σ΄ αυτήν καταφεύγουν για προστασία και βοήθεια, αυτή είναι η μόνη σύμμαχος της γυναίκας σε έναν κόσμο πλασμένο μόνο για τους άνδρες, όπου η γυναίκα χρησιμεύει μόνο για την τεκνοποιΐα και τη φροντίδα του σπιτιού και φυσικά είναι το σκεύος της ανδρικής ηδονής..

1. Πορνεία στην αρχαία Ελλάδα(Βικιπαίδεια)
2. Διαβάστε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο της αρχαιολόγου Μαρίας Γκιρτζή για τις σοκαριστικές αντιλήψεις και πρακτικές των ανδρών της κλασικής εποχής σχετικά με τις γυναίκες και το ρόλο τους στον ιδιωτικό και δημόσιο βίο. Θα σοκαριστείτε από τις απόψεις που είχαν η σοφοί μας για το γυναικείο φύλο :«Πτυχές της ζωής της γυναίκας στην Αρχαία Αθήνα»(περιοδικό Αρχαιολογία

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου