Κυριακή, Αυγούστου 11, 2024

ΑΘΑΝΑΤΑ ΕΡΓΑ: Mussorgsky - Pictures at an Exhibition/Εικόνες από μία έκθεση (σε τρία μέρη) [Lazar Berman piano], με τους πίνακες του Χάρτμαν..

Τα κλασικά: «Εικόνες από μία έκθεση» -Η μεγάλη Ρωσική τέχνη

Το 1874 ο Ρώσος συνθέτης Μοντέστ Μουσόρσγκι συνέθεσε μια σουίτα για πιάνο σε δέκα μέρη με τίτλο «Εικόνες από μία έκθεση» αφιερωμένη σε ένα σπουδαίο καλλιτέχνη που χάθηκε ξαφνικά.

Τα κλασικά: «Εικόνες από μία έκθεση» -Η μεγάλη Ρωσική τέχνη

Ο Βίκτορ Χάρτμαν θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Ρώσους ζωγράφους και αρχιτέκτονες του 19ου αιώνα. Ο προικισμένος αυτός εικαστικός καλλιτέχνης χάθηκε ξαφνικά σε ηλικία μόλις 39 ετών το 1873. Τον επόμενο χρόνο εκτέθηκαν στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αγίας Πετρούπολης ακουαρέλες και σκίτσα του. Ο Χάρτμαν ήταν ένας από τους πρώτους δημιουργούς που αποτίναξε από πάνω του την ξενομανία χρησιμοποιώντας ρωσικά μοτίβα στο έργο του. Προς τιμήν του ο συμπατριώτης του Μοντέστ Μουσόρσγκι συνέθεσε το διασημότερο ίσως έργο απεικονιστικής μουσικής βασισμένο σε αυτή την έκθεση πινάκων του Χάρτμαν. Πρόκειται για 10 «μουσικούς πίνακες» και 5 «μουσικούς περιπάτους», τους οποίους το κοινό γνώρισε κυρίως από την ορχηστρική απόδοση του Μορίς Ραβέλ το 1922. Η μουσική απεικόνιση επικαλείται συνήθως ως στοιχείο έμπνευσης ένα πίνακα ή ένα ποίημα ή κάποιο άλλο έργο τέχνης οπότε και η μουσική σύνθεση θεωρείται ότι ερμηνεύει το συγκεκριμένο θέμα.

ΑΚΟΥΣΤΕ 

Εικόνες σε μια έκθεση - Στη μνήμη του Βίκτορ Χάρτμαν

Viktor Hartmann - Wikipedia (Картинки с выставки -- Воспоминание о Викторе Гартмане)

Viktor Hartmann

Wikipedia (Αγγλικά)

Lazar Berman(pianist)




I. Promenade: Allegro giusto, nel modo russico, senza allegrezza, ma poco sostenuto -

II. Gnomus: Semper vivo

III. Promenade: Moderato comodo assai e con delicatezza

IV. Il vecchio castello: Andante molto cantabile e con dolore

V. Promenade: Moderato non tanto, pesamente

VI. Tuileries: Allegretto non troppo, capriccioso

VII. Bydlo: Semper moderato, pesante

VIII. Περίπατος: Tranquillo -



Ο Ρώσος βιρτουόζος Lazar Berman ερμηνεύει τη διάσημη σουίτα πιάνου «Pictures at an Exhibition» του Modest Mussorgsky (1839-1881). Αυτό το έργο του 1874 απεικονίζει την εμπειρία του συνθέτη σε μια έκθεση με σχέδια και έργα ζωγραφικής του φίλου του Viktor Hartmann (1834-1873), ο οποίος είχε πεθάνει τον προηγούμενο χρόνο. Η διαδοχή αντιθετικών κινήσεων αναπαριστά τον θεατή να περπατά μέσα στην έκθεση, να ρίξει μια ματιά σε ένα ενδιαφέρον σχέδιο ή πίνακα και να το εξετάσει προσεκτικά. Οι ενότητες "Promenade", με τη γεμάτη ρωσική μελωδία και τον ακανόνιστο μετρητή τους, είναι μεταβατικές κινήσεις που δείχνουν τον Mussorgsky να περπατά τυχαία ανάμεσα στις εικόνες, πριν σταματήσει για να παρατηρήσει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα.



Για κάθε κίνηση (εκτός από τους Promenades), το βίντεο εμφανίζει το σωζόμενο σκίτσο του Hartmann που πιθανότατα ενέπνευσε τη μουσική του Mussorgsky. Ωστόσο, καθώς μεγάλο μέρος του έργου του δεν έχει διασωθεί, δεν έχουν συνδεθεί οριστικά όλες οι φωτογραφίες του Χάρτμαν που παρουσιάζονται εδώ με τη σουίτα του Μουσόργκσκι (αυτές είναι εικασίες) και ορισμένες από τις εικόνες είναι σχετικά κακής ανάλυσης στο βίντεο.



Κινήσεις:



Ι. Περίπατος



II. Gnomus (Λατινικά για "gnome"): Η γκροτέσκα, παραπαίουσα μουσική αποκαλύπτει μια εικόνα ενός μικρού καλικάντζαρου που τρέχει αδέξια και σκοντάφτει μαζί.



III. Interlude (θέμα περιπάτου)



IV. Il vecchio castello (Ιταλικά για το "The Old Castle"): Ένας τροβαδόρος τραγουδά ένα μελαγχολικό τραγούδι μπροστά σε ένα παλιό ιταλικό κάστρο.



V. Interlude (θέμα περιπάτου)



VI. Tuileries - Dispute d'enfants après jeux (γαλλικά: The Tuileries - Μια διαμάχη μεταξύ παιδιών που παίζουν): Η κοροϊδεύουσα, τραγουδιστική μελωδία αντιπροσωπεύει τα παιδιά που διαφωνούν στο παιχνίδι στους κήπους Tuileries, μεταξύ του Λούβρου και της Place de la Concorde στο Παρίσι.



VII: Bydlo (Πολωνικά σημαίνει "βοοειδή"): Η θολή, ξυλουργική μουσική απεικονίζει ένα πολωνικό βαγόνι που σύρεται από βόδια να υποχωρεί σε απόσταση. Οι μουσικολόγοι έχουν προτείνει ότι αυτό το κίνημα συμβολίζει την καταπίεση του σκληρά εργαζόμενου (βοδιού) πολωνικού λαού υπό τους τσάρους - το προτεινόμενο σχέδιο του Χάρτμαν δεν απεικονίζει καν βαγόνι ή βοοειδή.



VIII. Interlude (θέμα περιπάτου)
*******************************

 Pictures at an Exhibition - In Remembrance of Viktor Hartmann

 XIV. The Hut on Fowl's Legs. Baba-Yaga: Allegro con brio, feroce

 XV. The Great Gate of Kiev: Allegro alla breve - Maestoso con grandezza

*********************************** 

 Pictures at an Exhibition - In Remembrance of Viktor Hartmann XIV. The Hut on Fowl's Legs. Baba-Yaga: Allegro con brio, feroce XV. The Great Gate of Kiev: Allegro alla breve - Maestoso con grandezza

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Τάσο Αποστολίδη για το νέο του graphic novel «Αριστοτέλης» με εικονογράφηση Αλέκου Παπαδάτου

Tάσος Αποστολίδης:«Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη έχει να κάνει με την πραγματική ζωή, με το τώρα» Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Τάσο Απ...