Παρασκευή, Αυγούστου 05, 2022

Εκδήλωση: «Μανόλης Αναγνωστάκης: Εμείς οι ποδοσφαιρόφιλοι… Η κρυφή γοητεία και τα φανερά πάθη του ποδοσφαίρου»

 

anagnostakis podosfairo 728

Εκδήλωση για τη σχέση του Μανόλη Αναγνωστάκη με το ποδόσφαιρο διοργανώνει ο δραστήριος «Όμιλος Φίλων του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη».

Επιμέλεια: Book Press

Ο Πανελλήνιος Όμιλος Φίλων του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης, τον Δήμο Ρεθύμνης και το Πνευματικό-Πολιτιστικό Κέντρο & Βιβλιοθήκη Ρουστίκων “Ανέστης και Μανόλης Αναγνωστάκης”, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ρουστίκων και τη “Φλόγα Ρουστίκων” Α.Ο., διοργανώνει το Σάββατο 6 Αυγούστου 2022 και ώρα 8.30 μ.μ. εκδήλωση στα Ρούστικα, με θέμα:

«Μανόλης Αναγνωστάκης: Εμείς οι ποδοσφαιρόφιλοι… Η κρυφή γοητεία και τα φανερά πάθη του ποδοσφαίρου».

Στην εκδήλωση του Ομίλου θα μιλήσουν ο Δημήτρης Κόκορης, αναπληρωτής καθηγητής ΑΠΘ, με θέμα: «Ο Μανόλης Αναγνωστάκης και το ποδόσφαιρο», η Βάσω Ε. Μώραλη, δημοσιογράφος-νομικός, με θέμα: «Ποδόσφαιρο: Έμφυλα κι άλλα στερεότυπα για τον "βασιλιά των σπορ". Η ιδιότυπη σχέση των γυναικών με την "μπάλα"» και ο Γιάννης Ζαϊμάκης, καθηγητής Παν. Κρήτης, με θέμα: «Από το "παιχνίδι του λαού" στο ποδοσφαιρικό θέαμα της καταναλωτικής κοινωνίας».

Παρέμβαση με τίτλο «Απότιση τιμής στον ποδοσφαιρόφιλο Μανόλη Αναγνωστάκη. Μέσι, για πάντα» του Νάσου Βαγενά, ομότιμου καθηγητή του ΕΚΠΑ, θα παρουσιάσει στην εκδήλωση ο Γιάννης Δημητρακάκης, μέλος του Δ.Σ. του Ομίλου.

Ο ηθοποιός Κωστής Καπελώνης θα διαβάσει τα κείμενα του Μανόλη Αναγνωστάκη «Άγιαξ, για πάντα Άγιαξ» και «Σελίδες από την ποδοσφαιρική αυτοβιογραφία μου».

Την εκδήλωση συντονίζει ο Μιχ. Γ. Μπακογιάννης, μέλος του Δ.Σ. του Ομίλου.

Η συμμετοχή του κοινού είναι ελεύθερη.

anagnostakis podosfairo big

Αρχίζει σήμερα η μεγάλη έκθεση "Μανόλης Αναγνωστάκης: μιλώ... Τεκμήρια και  μαρτυρίες" στη Θεσσαλονίκη 
 Αλ. Καμής / Μανόλης Αναγνωστάκης
«Άγιαξ, για πάντα Άγιαξ» 
 
Το άρθρο του Αλ. Καμή «Άγιαξ, για πάντα Άγιαξ», πρωτοδημοσιεύτηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1984 στην εφημερίδα Αυγή. Πίσω από το ψευδώνυμο «Αλ. Καμής» κρύβεται ο σπουδαίος έλληνας ποιητής Μανόλης Αναγνωστάκης.

Υπάρχουν άνθρωποι μ’ έναν και μοναδικά έρωτα στη ζωή τους. Έχουν γνωρίσει πολλές γυναίκες, τις αγάπησαν, η γυναίκα δεν έπαψε ποτέ να τους συγκινεί, αλλά κάποτε γνώρισαν το μεγάλο, το μοναδικό έρωτα - ύστερα, όλες οι άλλες τους φαίνονται... απλές οδοντόκρεμες.
            «Όμορφη ’σαι και καλή ’σαι μα Πεντάμορφη δεν είσαι...»
            Γιατί η σύγκριση γίνεται με την Πεντάμορφη, τη Μοναδική!
      Φίλοι του ποδοσφαίρου, όσοι τρέχετε ακόμα κάθε Κυριακή στα γήπεδα, ή καθισμένοι στην αναπαυτική σας πολυθρόνα μπουχτίσατε να βλέπετε στη μικρή οθόνη τα διεθνή «μεγαθήρια» που πληθωρικά γνωρίσαμε τον τελευταίο καιρό, βάλτε μια στιγμή το χέρι στην καρδιά, όσοι έχετε ξεπεράσει το φράγμα του φανατισμένου και τυφλού οπαδού ή του άκριτου φιλοθεάμονα και αναρωτηθείτε: Μα είναι ποδόσφαιρο αυτό που βλέπω; Καλές ομάδες, δε λέω, μαχητικοί οι Βέλγοι, σταθερή η Λίβερπουλ, τεχνίτρα η Γιουβέντους, σκληροτράχηλη η Μπάγερν – αλλά, αλλά, αλλά, ποίο το διαφορετικό; (Θυμάμαι την πικρόχολη κουβέντα ενός φίλου, έμπειρου γερόλυκου των γηπέδων: «Καλή η Άρσεναλ. Ένα διεθνές φορμαρισμένο Αιγάλεω»).
      Γιατί αυτές οι αναπόφευκτες συγκρίσεις; Γιατί αυτή η αίσθηση μιας μονοτονίας, μιας επανάληψης, κάθε φορά που βλέπουμε έναν πολυδιαφημισμένο αγώνα με τις επίχρυσες βεντέτες; Γιατί αυτή η πικρή γεύση της στασιμότητας, της έλλειψης του πρωτόγνωρου, η αυθόρμητη αντίδραση: «Πάμε να φύγουμε, σ‘ αυτό το σημείο είχαμε έρθει και στο προηγούμενο έργο»;
      Γιατί, φίλοι που ζήσαμε και γεράσαμε στα γήπεδα, ψάχνοντας όχι μόνο τη νίκη, όχι μόνο τους πανηγυρισμούς, όχι μόνο τη δύναμη, την τεχνική ή τον εντυπωσιασμό, αλλά πάντα το κάτι άλλο, την πνοή που μεταβάλλει ένα «ομαδικό παιχνίδι» σε έργο τέχνης, ανεπανάληπτο όπως όλα τα γνήσια έργα τέχνης - γιατί, φίλοι, το βρήκαμε κάποτε αυτό το όνειρο και τώρα μας καταδιώκει και θέλουμε να το ξαναζήσουμε και δε βολεί να το ξαναζήσουμε.
      Εραστές της μπάλας όλου του κόσμου, παραμερίστε! Περνά η Μεγάλη Κυρία των γηπέδων (αυτή η πραγματική Κυρία κι όχι οι ψιμυθιωμένες εταίρες των πολυεθνικών) περνά, ο μεγάλος ΑΓΙΑΞ!
      Όσοι αγαπήσαμε με τη φλόγα του έφηβου ερωτευμένου αυτή την υπεργήινη Bella Dona δεν μπορούμε πια να την ξεχάσουμε.
      Δεν κράτησε πολύ η αστραποβολή της. Γιατί όλα τα καταυγαστικά όνειρα δεν κρατούν πολύ. Γιατί όλες οι πρωτοπορίες, που ανατρέπουν όλα τα γερασμένα κατεστημένα και τις χρυσές μετριότητες, περνούν σαν αστραπή, αλλά όσοι δουν τη λάμψη τους δεν την ξεχνούν ποτέ. Γιατί μια επανάσταση δεν έχει κατά κανόνα αντάξιους επιγόνους.
      Δεν απέκτησε -λένε- «τίτλους» και διεθνείς διακρίσεις, όσοι μετρούν τις αξίες με τα συσσωρευμένα μετάλλια και τις μπακάλικες προδιαγραφές. Δεν είχε -λένε- συνεχιστές. Μα, μήπως κληρονομιέται η ιδιοφυΐα;
      Ο,τι υπήρξε πριν από τον Άγιαξ -το συνειδητοποιήσαμε ξαφνικά- υπήρξε η προϊστορία του ποδοσφαίρου. Μετά τον Άγιαξ φάνηκε πως υποχρεωτικά πια άνοιγε η ιστορία.
      Δεν άνοιξε. Άνοιξε το αλισβερίσι των συστημάτων της κυριαρχίας του κόουτς-σκηνοθέτη, των αγοραπωλησιών και των λεγεωνάριων. Το θέαμα συνεχίζεται, συναρπαστικό -πάντα η πάλη για τη νίκη είναι συναρπαστική-, εντυπωσιακό, αλλά χωρίς το νακ. Αυτό το νακ που άστραψε πριν δέκα χρόνια σαν μετέωρο κι έσβησε πρόωρα, αφού διέγραψε την εκτυφλωτική τροχιά του. Έσβησε. Γιατί τα παιδιά του έκαναν φύλλα φτερά. Το διεθνές ποδοσφαιρικό δουλεμπόριο μοίρασε το δεμάτι σε χωριστά καλάμια. Ένα εδώ, ένα εκεί. Και τα καλάμια, μόνα τους στους αφιλόξενους κάμπους, λύγισαν κι έσπασαν. Γιατί μόνο το δεμάτι ήταν η ποίηση. Και αυτή χάθηκε για πάντα από τα γήπεδα.
      «Χορταίνουμε» μπάλα τώρα κάθε Κυριακή και Τετάρτες. Συγκινούμαστε, ενθουσιαζόμαστε πάλι, παρασυρόμαστε πού και πού, θαυμάζουμε τους καινούριους γκολτζήδες. Αλλά η υπέροχη γοητεία πια δεν υπάρχει. Την πήραν μαζί τους κι έφυγε, όπως φεύγουν όλα τα μοναδικά και ανεπανάληπτα, οι εκθαμβωτικοί Ολλανδοί.
      Τώρα βασιλεύει η δυναστεία των συστημάτων, τα γκολ που μετρούν εντός και εκτός, οι υπολογισμοί και τα τεφτέρια.
      Θα μας ξαναθυμίσει άραγε κάποιος καμιά πάλι φορά πως το ποδόσφαιρο δεν είναι πια απλώς τεχνική, δεν είναι πια απλώς δύναμη, δεν είναι άθροισμα από εξωνημένες βεντέτες;
      Θα μας θυμίσει πάλι κανείς την έμπνευση, τη γοητεία του απρόοπτου, τον αυθορμητισμό που γίνεται σοφία και τη σοφία που φαντάζει σαν αυθορμητισμός, το ότι το ποδόσφαιρο μπορεί να είναι το πιο μοντέρνο χορογραφικό έργο Τέχνης, όπως μας απέδειξαν και μας το δίδαξαν οι νέοι Νιζίνσκι της δεκαετίας του 70;
      Βίβα για πάντα, ΑΓΙΑΞ.
Πηγή: sansimera.gr/Λογοτεχνικό Ανθολόγιο

Δεν υπάρχουν σχόλια: