Αστυνομικά για το καλοκαίρι – A΄ μέρος
του Μάρκου Κρητικού
Ο Μάρκος Κρητικός προτείνει καταλόγους βιβλίων αστυνομικού περιεχομένου για το καλοκαίρι, με έμφαση στα νεότερα ελληνικά πεζογραφήματα. Ακολουθεί το Β΄μέρος!
Εκδόσεις Καστανιώτη (2022)
σελ. 336
Μετά το ευφυές μυθιστόρημα, Ιδανικός ντετέκτιβ (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2018) εμπνευσμένο από τις ιστορίες του Σέρλοκ Χολμς –οι ασχολούμενοι με την αστυνομική λογοτεχνία γνωρίζουν πόσο δύσκολο ήταν το εγχείρημα– ο Νεοκλής Γαλανόπουλος επιστρέφει με μια διαφορετικού ύφους αστυνομική ιστορία μυστηρίου που διαδραματίζεται στην Αθήνα. Ο απόστρατος αξιωματικός της αστυνομίας Βαγγέλης Διαλυνάς και νυν δημοφιλής ιδιωτικός ντετέκτιβ σε τηλεοπτική εκπομπή αναζήτησης εξαφανισμένων, αναλαμβάνει τη διερεύνηση ενός ύποπτου, θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος, με θύμα μια γνωστή δικηγόρο. Θα βρεθεί μπροστά σε μια σκοτεινή ιστορία με μυστηριώδη ατυχήματα και οικογενειακά μυστικά που εμπλέκει άτομα της υψηλής κοινωνίας και του αθηναϊκού υπόκοσμου και θα οδηγηθεί σε μια ζάπλουτη και φιλόδοξη καλλιτέχνιδα, δικαιούχο μιας μεγάλης κληρονομίας. Ο συμπαθής ντετέκτιβ θα πέσει θύμα της γοητείας της και την σκυτάλη της έρευνας θα πάρει η αστυνομία, ένα έξυπνο τέχνασμα που κλιμακώνει το σασπένς. Ένα μυθιστόρημα μυστηρίου με αύρα Γιάννη Μαρή και έμφαση στο whodunit της αστυνομικής ιστορίας. Ο συγγραφέας χωρίς να καταφεύγει σε σκηνές δράσης συντηρεί με επιτυχία την αγωνία του αναγνώστη μέσα από τους διαλόγους-μαρτυρίες των πρωταγωνιστών και με «δεμένη» πλοκή ξεδιπλώνει σταδιακά τη συλλογιστική του μέθοδο για την αποκάλυψη του ενόχου.
Κέδρος (2022)
σελ. 208
Στο νέο αστυνομικό μυθιστόρημα του Δημήτρη Μαμαλούκα, Τα πτώματα δεν πληρώνουν, πρωταγωνιστής είναι ο ιδιόρρυθμος και μοναχικός Νετούνο, ένας χάκερ που συστήνεται ως ιδιωτικός ντετέκτιβ. Ζει στην Αθήνα «οχυρωμένος» σ’ ένα δαιδαλώδες οίκημα-καταφύγιο, με τρεις ορόφους κάτω από τη γη. Μερικές από τις αγαπημένες του ασχολίες είναι το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων , το διάβασμα βιβλίων και κόμικς και τα ακριβά σπορ αυτοκίνητα, ενώ διαθέτει και κάποιες μεταφυσικές ικανότητες που μας θύμισαν τον μυθιστορηματικό, ναπολιτάνο αστυνόμο Ριτσιάρντι, του Μαουρίτσιο ντε Τζιοβάννι. H ιστορία ξεκινά μια χειμωνιάτικη νύχτα όταν ο αινιγματικός Μαρκ ή αλλιώς «Γάλλος» θα εντοπίζει στην Παλλήνη έναν παλιό του γνώριμο και θα καταφέρει να του αποσπάσει δια της βίας πληροφορίες, σχετικές με την ύπαρξη ενός μεγάλου χρηματικού ποσού. Λίγους μήνες αργότερα, το ποσό αυτό θα αποτελέσει το κίνητρο της απαγωγής με μαφιόζικο τρόπο, ενός μικρού παιδιού στη Λάρισα. Η μητέρα του, η οποία στο παρελθόν συνδεόταν με τον Νετούνο, θα ζητήσει τη βοήθεια του γιατί είχε χειριστεί παλαιότερα με επιτυχία, μια πολύκροτη παρόμοια υπόθεση. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα υψηλής έντασης, όπου ο συγγραφέας με κινηματογραφική γραφή, αφηγηματική οικονομία και πλοκή που εξελίσσεται κυρίως στο πεδίο με την αλληλουχία σκηνών δράσης, προσαρμόζει βασικά χαρακτηριστικά του pulp fiction στην τοπογραφία και την κουλτούρα της ελληνικής επαρχίας.
Μεταίχμιο (2022)
σελ. 216
Ο Δημήτρης Κανιάρης, γιος αστυνομικού που έπεσε στο καθήκον και ιδιωτικός ερευνητής χωρίς να ασκεί το επάγγελμα, άγεται και φέρεται χωρίς σκοπό στη ζωή του στοιχειωμένος από φαντάσματα του παρελθόντος, μέχρι την ώρα που η Βάσω –μια πρώην του– θα ζητήσει τη βοήθειά του. Χωρίς να το καταλάβει θα μπλεχτεί σε μια άκρως επικίνδυνη ιστορία –με αποκορύφωμα ένα πτώμα που εξαφανίζεται μυστηριωδώς– η οποία ενώ φαίνεται ότι έχει σχέση με διακίνηση ναρκωτικών, στον πυρήνα της κρύβει κάτι πολύ πιο σκοτεινό και μακάβριο. Ο καταθλιπτικός πρωταγωνιστής παρακολουθεί ανήμπορος τις απρόσμενες εξελίξεις, αλλά με την άγνοια κινδύνου του ανθρώπου που στη ζωή του δεν έχει τίποτα να χάσει, θα αντιστρέψει τις ισορροπίες και θα οδηγήσει ο ίδιος την ιστορία, σε μια εκρηκτική λύση. Ένα σκληρό αστυνομικό μυθιστόρημα με έντονα στοιχεία μαύρου χιούμορ. Ο συγγραφέας με πρωτοπρόσωπη ενεστωτική γραφή και νεανική ορμή στην αφήγηση, ελίσσεται ανάμεσα στη νουάρ ατμόσφαιρα του κλασικού hard-boiled και σε καταιγιστικές σκηνές του neo-polar, οι οποίες παρασύρουν στη δίνη τους, τις μάλλον αναπόφευκτες υπερβολές της πλοκής, χωρίς αυτές τελικά να επηρεάζουν τις θετικές εντυπώσεις. Με το μυθιστόρημα Αίμα στις στάχτες ο Χρήστος Γιαννάκενας κάνει δυναμική είσοδο στο χώρο της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας.
Αλεξάνδρεια (2022)
σελ. 256
Μετά το αστυνομικό μυθιστόρημα, Εξευγενισμός (Εύμαρος, 2018) που προκάλεσε αίσθηση ο Κώστας Φασουλόπουλος επιστρέφει με το δεύτερο βιβλίο του που αυτή τη φορά περιλαμβάνει τρεις διαφορετικές ιστορίες. Ένας μπράβος σε μαγαζιά της Ρόδου και διακινητής ναρκωτικών κάτω απ’ τη μύτη της αστυνομίας, θα προσπαθήσει μόνος του να εντοπίσει την πανάκριβη μοτοσυκλέτα του, η οποία κλάπηκε μυστηριωδώς στο νησί (Για την τιμή του διαβόλου). Η ήρεμη οικογενειακή ζωή ενός μικροαστού στην Αθήνα θα διαταραχθεί, όταν ένα βράδυ ένας άγνωστος, χωρίς εμφανή κίνητρα, θα πετάξει έναν εμπρηστικό μηχανισμό στη βιτρίνα του κουρείου του (Μιζ-αν-πλι). Ένας αινιγματικός ναυτικός θα βρεθεί στη Λέρο προκειμένου να πουλήσει τα πολύτιμα κλοπιμαία μιας μεγάλης ληστείας στην Αμβέρσα (Από τα Λέπιδα με αγάπη). Τρεις διαφορετικές αστυνομικές ιστορίες μυστηρίου, με έντονη νουάρ ατμόσφαιρα στις οποίες τρεις ετερόκλητοι πρωταγωνιστές προκαλούν τη μοίρα τους με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν –σαν μύγες σε κόκκινο βελούδο– σε ένα αναπόδραστο κύκλο βίας που δεν μπορούν να ελέγξουν. Ο συγγραφέας με πρωτοπρόσωπη γραφή και ρεαλιστικούς διαλόγους οδηγεί κάθε υπόθεση σε μια έξυπνη ανοιχτή λύση κλείνοντας το μάτι στο αναγνώστη να δώσει μια δική του εκδοχή στο τέλος της ιστορίας. Οι λάτρεις των γρήγορων σπορ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών είναι σίγουρο ότι θα το απολαύσουν περισσότερο.[......................................]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου