Δευτέρα, Ιουνίου 20, 2022

Χένρι Τζέιμς : το πολυδιαβασμένο του μυθιστόρημα"Πλατεία Ουάσιγκτον" στο πρωτότυπο και ως βραβευμένη με Όσκαρ ταινία με τον τίτλο " Η κληρονόμος"

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/The_Heiress_%281949%29_poster.jpg/426px-The_Heiress_%281949%29_poster.jpg

Σύνοψη

Κατά το 19ο αιώνα, η Κάθριν Σλόπερ είναι μια αδύναμη και αφελής κοπέλα που μένει μαζί με τον πατέρα της το δεσποτικό γιατρό Όστιν Σλόπερ στην έπαυλη τους στην πλατεία Ουάσινγκτον της Νέας Υόρκης. Ο πατέρας της, δεν πιστεύει στις δυνατότητες της Κάθριν κι έχει μια τάση να τη συγκρίνει με τη μητέρα της, η οποία ήταν ακριβώς ότι δεν είναι η Κάθριν, όμορφη και πνευματώδης. Η Κάθριν δε γνώρισε ποτέ τη μητέρα της η οποία πέθανε στη γέννα και της άφησε μια γερή περιουσία για κληρονομιά, το ποσό των 10,000 λιρών το χρόνο, ποσό το οποίο θα τριπλασιαστεί μετά το θάνατο του πατέρας της. Ο γιατρός Σλόπερ πιστεύει ότι η Κάθριν δεν πρόκειται να βρει σύζυγο καθώς η μόνη της αρετή, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, είναι η κληρονομιά της. Όταν η θεία της Λαβίνια έρχεται να μείνει μαζί τους, ο πατέρας της Κάθριν την παρακινεί να βοηθήσει την κόρη του να βρει γαμπρό. Η θεία Λαβίνια τότε στους αρραβώνες της ξαδέρφης της Κάθριν της συστήνει το γοητευτικό Μόρρις Τάουνσεντ, ο οποίος δείχνει να ενδιαφέρεται πραγματικά για την Κάθριν, ο γιατρός Σλόπερ όμως πιστεύει ότι ο Μόρρις ενδιαφέρεται περισσότερο για την κληρονομιά της.The Heiress (1949) |

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

4 Βραβεία Όσκαρ (1950):

  • Α’ Γυναικείου Ρόλου (Olivia de Havilland)
  • Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης (John Meehan, Harry Horner, Emile Kuri)
  • Ενδυματολογίας (Edith Head, Gile Steele)
  • Μουσικής (Aaron Copland)

4 υποψηφιότητες για Όσκαρ (1950):

  • Καλύτερης Ταινίας
  • Β’ Ανδρικού Ρόλου (Ralph Richardson)
  • Σκηνοθεσίας (William Wyler)
  • Φωτογραφίας (Leo Tover)

Η ταινία τιμήθηκε με Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ηθοποιού (Olivia de Havilland).

2 υποψηφιότητες για Χρυσές Σφαίρες:

 James Washington Square cover.JPG

Read => "Washington Square", by Henry James (1880) - Project Gutenberg

Henry James "Washington Square" (novel) - Wikipedia

 Πλατεία Ουάσιγκτον Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ 

Εκδόσεις Καστανιώτης (1997)

Μια αφήγηση παθιασμένων συγκρούσεων στην αναπτυσσόμενη αστική Αμερική του 19ου αιώνα. Η ιστορία της Κάθριν Σλόπερ, του σκληρού πατέρα της και του προικοθήρα αρραβωνιαστικού της είναι μια σύγκρουση αρπακτικών αρσενικών που διεκδικούν, μέσα από παραδοσιακούς και μη διαύλους, την εξουσία. Η στάση της Κάθριν Σλόπερ είναι η γενναία στάση της γυναίκας που, πολεμώντας να διεκδικήσει τη διαφορά της, έξω από τους πάγιους ανδρικούς κανόνες, συντρίβεται. Η Πλατεία Ουάσιγκτον, το σκηνικό όπου διαδραματίζεται το μυθιστόρημα, είναι ένας προκατακλυσμιαίος τόπος όπου δοκιμάζεται η αθωότητα: ένας τόπος όπου το μικρόψυχο πνεύμα του γιατρού Σλόπερ, ο επαρχιωτισμός της κυρίας Πένιμαν και η ένοχα ουδέτερη στάση της κυρίας Άλμοντ συγκρούονται με την αθωότητα των απανταχού της γης δεσποινίδων Σλόπερ. Στο μυθιστόρημα αυτό ο ώριμος Xένρι Tζέιμς αναπτύσσει για πρώτη φορά όλες εκείνες τις τεχνικές της μυθοπλασίας που τον καθιέρωσαν σαν έναν από τους μεγαλύτερους τεχνίτες του είδους. (Από την παρουσίαση της έκδοσης)

[...] η ηρωίδα υφίσταται την κατρακύλα του αντρικού φύλου στο πρόσωπο του εραστή της και του πατέρα της. Το χρήμα καθιστά τον έναν θανάσιμο αντίπαλο του άλλου, αλλά κουβαλάνε και οι δυο την ίδια λογική και αποτελούν στην ουσία ένα ενιαίο στρατόπεδο. Είναι αντίπαλοι, αλλά ιδεολογικά είναι σύμμαχοι. Ανάμεσά τους η αναζήτηση έρωτα και αποδοχής, από τη μεριά της ηρωίδας, είναι μια εντελώς μάταιη διαδικασία, μόνο που αυτό το κατάλαβε όταν έπεσαν εντελώς οι μάσκες. Η αποκάλυψη ήταν τόσο βίαιη που τη μετέτρεψε σε άγριο θηρίο, κατ' αρχάς, στη συνέχεια σ' ένα στωικό πλάσμα και τελικά, σ' ένα πεντακάθαρο σύμβολο αγνότητας, χαρακτήρα και πίστης σε δυο - τρεις αξίες. Όμως, την ίδια στιγμή ζει και την καταδίκη στη μοναξιά.
Κι εδώ βγαίνει η σκληρότητα του συγγραφέα, όταν δεν αφήνει κανένα παραθυράκι ανοιχτό στην αλληλοκατανόηση. Η αξία του μυθιστορήματος του Χ. Τζέιμς βρίσκεται στο ξεμπρόστιασμα μιας σχέσης που δεν έγινε ποτέ, αλλά σήμερα θα αποτελούσε κοινό τόπο. Μια σχέση συμβιβασμού. Ανάμεσα στις γραμμές του έργου φανερώνεται η επιτυχής πρόβλεψη για την κατοπινή απελευθέρωση της γυναίκας. Απελευθέρωση χωρίς συμβιβασμό δεν αντέχεται εύκολα και από κάποιο σημείο και μετά παύει να τίθεται έστω και ως σκέψη ολίγων λεπτών. Εν κατακλείδι, όλα είναι θέμα ιεράρχησης. Είναι θέμα ποσοστού στην ποιότητα των αισθημάτων. Τόσο τοις εκατό αυθεντικότητα, τόσο τοις εκατό αλλοτρίωση. Και από 'κεί και πέρα ο καθένας δίνει την εσωτερική του μάχη, μήπως και μπορέσει να κρατήσει μια ισορροπία, που θα του επιτρέψει να υπάρχει εντός αυτού του κόσμου και όχι εκτός. (Γιώργος Νοταράς, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 24/9/2011
)

ΠΡΟΣΩΠΟ – ΒιβλιοnetΧένρι Τζέιμς (1843-1916) - Βικιπαίδεια

_________________________________________________

Η ΤΑΙΝΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Γρηγόρης Γεροτζιάφας: «Ήρθε η ώρα η Αριστερά και η ευρύτερη προοδευτική παράταξη να κάνουν ένα βήμα μπροστά»

Γρηγόρης Γεροτζιάφας: Τι να κάνουμε anoixtoparathyro.gr 19 Απριλίου 2024 Ήρθε η ώρα η Αριστερά και η ευρύτερη προοδευτική παράταξη ...