Τρίτη, Ιανουαρίου 04, 2022

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ

 Λήδα Κοντογιαννοπούλου. Το σπίτι της μνήμης - Μουσείο Μπενάκη

Στις 8 Ιανουαρίου τελειώνει η έκθεση της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Το Σπίτι της Μνήμης, στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Η έκθεση γίνεται στο χώρο  όπου φυλάσσεται και το Νόμπελ του Γιώργου Σεφέρη 1963, η μέγιστη λογοτεχνική διάκριση με την οποία τιμήθηκε ο  ποιητής μας. Θυμίζουμε ότι τον περασμένο  Σεπτέμβρη  συμπληρώθηκαν τα  πενήντα χρόνια ) από τον θάνατο του κορυφαίου ποιητή μας (1971-2021).

Το Μουσείο Μπενάκη αποτίοντας φόρο τιμής στον Ποιητή, οργάνωσε σειρά εκδηλώσεων με κεντρικό σημείο αναφοράς την έκθεση της Λήδας Κοντογιαννοπούλου , με την οποία  κλείνει ένας πενταετής κύκλος δουλειάς της Κοντογιαννοπούλου. Από τα τέλη του 2015 και μέχρι τις αρχές του 2021, η Λήδα Κοντογιαννοπούλου επισκέφθηκε και αποτύπωσε ζωγραφικά τα σπίτια τριών κορυφαίων της τέχνης του 20ού αιώνα, του Παναγιώτη Τέτση, της Ναταλίας Μελά, του Γιώργου Σεφέρη. Τους δύο πρώτους τούς γνώρισε προσωπικά και τους συναναστράφηκε, στην έκθεση όμως πρωταγωνιστεί το σπίτι του Σεφέρη, η θρυλική «Άγρας 20».Άγρας 20: Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη | LiFOΜπήκαμε στο σπίτι που έμενε ο Γιώργος Σεφέρης | Athens VoiceΆγρας 20: Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη | LiFOΆγρας 20: Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη | LiFO

Από τα εσωτερικά των σπιτιών αυτών, η Κοντογιαννοπούλου δεν μας δίνει απλές απεικονίσεις τους, αλλά, με τα λόγια του Δημήτρη Πικιώνη για τον Νίκο Εγγονόπουλο και τις δικές του προσόψεις ελληνικών σπιτιών, «ψυχογραφίες σπιτιών» με «διεισδυτική και ποιητική απόδοση του θέματος».

Η ζωγράφος Λήδα Κοντογιαννοπούλου

Πηγές αναφοράς της Κοντογιαννοπούλου είναι τα ανήσυχα εσωτερικά του Edward Hopper και οι γαλήνιες νεκρές φύσεις του Giorgio Morandi.

 

Το σαλόνι του σπιτιού του Γιώργου Σεφέρη στην οδό Άγρας

 

Το σπίτι της Ναταλίας Μελά 
 
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, «Στο σπίτι του Παναγιώτη Τέτση: Μικρό εσωτερικό», 35x50 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.Το σπίτι του Παναγιώτη Τέτση
 
 Την έκθεση επιμελήθηκε ο Νίκος Παΐσιος, ενώ ο Διονύσης Φωτόπουλος ανέλαβε το σχεδιασμό της. Τη σκηνοθεσία της συνοδευτικής προβολής στον εκθεσιακό χώρο είχε ο Λάκης Παπαστάθης.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, η Α.Ε. η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από τον θάνατο του ποιητή Γιώργου Σεφέρη (20/09/1971), διάβασε  το τελευταίο του ποίημα το "Επί Ασπαλάθων", εγκαινιάζοντας τη σειρά podcasts με αναγνώσεις ποιημάτων του Γ. Σεφέρη από πρόσωπα που συνδέονται με το περιβάλλον και το έργο του ποιητή που παρουσιάζεται σε συνεργασία με τον επίσημο χορηγό επικοινωνίας του Μουσείου Μπενάκη την LIFO.

Γιώργος Σεφέρης 

ΕΠΙ ΑΣΠΑΛΑΘΩΝ

Ήταν ωραίο το Σούνιο τη μέρα εκείνη του Ευαγγελισμού
πάλι με την άνοιξη.
Λιγοστά πράσινα φύλλα γύρω στις σκουριασμένες πέτρες
το κόκκινο χώμα κι ασπάλαθοι*

5

δείχνοντας έτοιμα τα μεγάλα τους βελόνια

 

και τους κίτρινους ανθούς.
Απόμακρα οι αρχαίες κολόνες, χορδές μιας άρπας αντηχούν

 

 

ακόμη...

 

 

 

Γαλήνη.
— Τι μπορεί να μου θύμισε τον Αρδιαίο εκείνον;
Μια λέξη στον Πλάτωνα θαρρώ, χαμένη στου μυαλού

10

τ' αυλάκια·*

 

τ' όνομα του κίτρινου θάμνου
δεν άλλαξε από εκείνους τους καιρούς.
Το βράδυ βρήκα την περικοπή:*
«τον έδεσαν χειροπόδαρα» μας λέει

15

«τον έριξαν χάμω και τον έγδαραν

 

τον έσυραν παράμερα τον καταξέσκισαν
απάνω στους αγκαθερούς ασπάλαθους
και πήγαν και τον πέταξαν στον Τάρταρο, κουρέλι».

 

 

 

Έτσι στον κάτω κόσμο πλέρωνε τα κρίματά του

20

ο Παμφύλιος Αρδιαίος ο πανάθλιος Τύραννος.

 

 

 

 

31 του Μάρτη 1971

 

ασπάλαθοι: θάμνοι με μεγάλα αγκάθια και κίτρινα λουλούδια.
στου μυαλού τ' αυλάκια: στη μνήμη.
περικοπή: εννοεί το χωρίο 616 της Πολιτείας.

__________________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:

 Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου ζωγραφίζει τα σπίτια 4 μεγάλων Ελλήνων δημιουργών  | LiFOΛήδα Κοντογιαννοπούλου, Το Σπίτι της Μνήμης | LiFO

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η Αυγή - Στο Κόκκινο 105,5 : τα εμβληματικά ΜΜΕ της Αριστεράς δεν πρέπει να κλείσουν

  Η Αυγή και Στο Κόκκινο 105,5 :το πρόβλημα είναι πολιτικό Η ΑΥΓΗ έχει επιβιώσει σε πιο χαλεπούς οικονομικά καιρούς, όταν το κόμμα δεν έμ...