Τρίτη, Δεκεμβρίου 21, 2021

«Το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΥΖΗΤΑ: Η πανδημία θα αλλάξει τον κόσμο;»-Πενθήμερος κύκλο διαδικτυακών συζητήσεων

 

ΠΑΜΑΚ: Πάνω από 1.300 συμμετέχοντες στον πενθήμερο κύκλο συζητήσεων

ΠΑΜΑΚ: Πάνω από 1.300 συμμετέχοντες στον πενθήμερο κύκλο συζητήσεων

Voria.gr

Οικονομία, διεθνές περιβάλλον, πολιτισμός και δημιουργία, τεχνολογία, καινοτομία, εκπαίδευση και επικοινωνία, δίκαιο, κ.α. θέματα συζητήθηκαν.

Περισσότεροι από 1.300 συμμετέχοντες παρακολούθησαν εξ αποστάσεως και συνέβαλαν με ερωτήσεις και παρατηρήσεις στην επιτυχημένη διεξαγωγή της καινοτόμου πρωτοβουλίας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, να διοργανώσει πενθήμερο κύκλο διαδικτυακών συζητήσεων με τίτλο «Το ΠΑΜΑΚ συζητά: Η πανδημία θα αλλάξει τον κόσμο;».

Οικονομία, διεθνές περιβάλλον, πολιτισμός και δημιουργία, τεχνολογία, καινοτομία, εκπαίδευση και επικοινωνία, δίκαιο, δημοκρατία, ανθρώπινα δικαιώματα και διακρίσεις ήταν οι τομείς που εξετάστηκαν κατά τις πέντε ημέρες των συζητήσεων, οι οποίες ολοκληρώθηκαν την περασμένη Παρασκευή 8 Μαΐου 2020.

Εκτός από τους 26 εισηγητές ή συντονιστές, μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας από το σύνολο των Σχολών του Ιδρύματος και με ποικίλα γνωστικά αντικείμενα και διαφορετικές φιλοσοφικές και θεωρητικές αναφορές, στις συζητήσεις έλαβαν μέρος καθηγητές και φοιτητές από το ίδιο το Πανεπιστήμιο, άλλα ΑΕΙ, αλλά και κοινό από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Όπως επισήμανε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, καθηγητής Στυλιανός Δ. Κατρανίδης, σε ευχαριστήριο μήνυμά του προς το σύνολο της Πανεπιστημιακής Κοινότητας του Ιδρύματος έπειτα από την επιτυχημένη ολοκλήρωση της διαδικασίας, «δείξαμε ότι έχουμε τα αντανακλαστικά και την ευαισθησία να αφουγκραζόμαστε κοινωνικές ανησυχίες, ερωτήματα και προβληματισμούς. Αποδείξαμε ότι μπορούμε να είμαστε πρωτοπόροι διοργανώνοντας πρώτοι ανάμεσα σε όλα τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας μία πολυήμερη εκδήλωση στην οποία το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, με τις δικές του δυνάμεις, προσεγγίζει επιστημονικά εξαιρετικά επίκαιρα και φλέγοντα ζητήματα, εκθέτει τους προβληματισμούς του, ακούει και συζητά, κάνοντας πράξη αυτό που συνήθως αποκαλούμε εξωστρέφεια και κοινωνική προσφορά».

Ο κύκλος των συζητήσεων άνοιξε τη Δευτέρα, 4 Μαΐου, οπότε έγιναν οι εισαγωγικές τοποθετήσεις με το ερώτημα «Η πανδημία θα αλλάξει τον κόσμο;» από τους καθηγητές Γεώργιο Τσιότρα, Καθηγητή Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Λευτέρη Τσουλφίδη, Καθηγητή  Οικονομικής Ιστορίας, Νίκο Μαραντζίδη, Καθηγητή Συγκριτικής Πολιτικής, Γρηγόρη Σίμο, Καθηγητή, Ψυχίατρο-Ψυχοθεραπευτή και Ηλία Κουσκουβέλη, Καθηγητή Διεθνών Σχέσεων, υπό τον συντονισμό του Στέλιου Κατρανίδη, Καθηγητή, Οικονομολόγου και Πρύτανη.

Στους κλάδους της οικονομίας που ωφελήθηκαν και αυτούς που επλήγησαν περισσότερο από τη κρίση του κορωνοϊού στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον των επιχειρήσεων αναφέρθηκε ο κ. Τσιότρας, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, στη διαχείριση εταιρικών κεφαλαίων, αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, μη τήρηση συμφωνιών και αναταραχή στις χρηματαγορές, ενώ στη συνέχεια διατύπωσε προτάσεις για την αντιμετώπιση της κατάστασης, για την οποία όπως είπε κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος. Από την πλευρά του ο κ. Τσουλφίδης έκανε λόγο για τις πέντε υφέσεις που έχουν συμβεί από την βιομηχανική επανάσταση, επισημαίνοντας ότι η σημερινή δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο και πως για το ξεπέρασμά της είναι αναγκαία μια καινοτομία μεγάλης κλίμακας, ενώ πρότεινε, μεταξύ άλλων, την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων και της ρευστότητας, επανασχεδιασμό της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, χρηματοδότηση της βασικής έρευνας και εξωστρέφεια στην εκπαίδευση. Είναι πολύ νωρίς για να μπορέσουμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα για τις επιπτώσεις της πανδημίας εκτιμά ο κ. Μαραντζίδης, ο οποίος περιέγραψε ότι υπάρχει ένα πεδίο αβεβαιότητας για το ποια κατεύθυνση θα πάρουν τα πράγματα, αν και ο ίδιος υπενθύμισε ότι η Ισπανική Γρίπη του 1918, φαινόμενο ανάλογο του σημερινού, πολύ σύντομα ξεχάστηκε από τους περισσότερους λαούς που είχαν πληγεί πριν από έναν αιώνα. Η δυσανεξία στην αβεβαιότητα που αντιμετωπίζουν ορισμένοι άνθρωποι, περισσότερο από τους άλλους, είναι καθοριστικός παράγοντας αύξησης του άγχους και της ανησυχίας και αυτό επιτείνεται από καταστάσεις έντονης αβεβαιότητας όπως η σημερινή, επισήμανε ο κ. Σίμος, υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να αποδεχθούμε την αβεβαιότητα και να θυμόμαστε ότι είμαστε μια μέρα πίσω από το αύριο, ενώ στη συνέχεια πρότεινε μέτρα για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Ευφημισμό τον οποίο προσεγγίζει κριτικά, χαρακτήρισε τον όρο «Νέα Κανονικότητα» ο κ. Κουσκουβέλης, ο οποίος επισήμανε το γεγονός ότι σε περίοδο νομισματικής παγκοσμιοποίησης κάθε κράτος αντιμετώπισε την κρίση με τον δικό του τρόπο, τις περισσότερες φορές χωρίς επιτυχία, κάτι για το οποίο οι πολίτες τους θα αναζητήσουν ευθύνες, ενώ τόνισε ότι στο δίλλημα ασφάλεια-(άνθρωπος) ή οικονομία, ελπίζει ότι οι επιλογές που θα γίνουν να μην προκαλέσουν μεγαλύτερες απώλειες.

***************************************

Την Τρίτη, 5 Μαΐου, το αντικείμενο της συζήτησης ήταν «Οικονομικές επιπτώσεις στην Ελλάδα και τον κόσμο». Σε αυτήν έλαβαν μέρος η Ρεβέκκα Χριστοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Οικονομολόγος, ο Λευτέρης Φιλιππιάδης, Επίκουρος Καθηγητής, Οικονομολόγος, ο Θεόδωρος Παναγιωτίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Οικονομολόγος και ο Χρήστος Νίκας Καθηγητής, Οικονομολόγος, υπό τον συντονισμό του Στέλιου Φουντά, Καθηγητή, Οικονομολόγου, Αναπληρωτή Προέδρου του  Τμήματος Οικονομικών Επιστημών.

Η αρχική εντύπωση ότι η επιδημία πλήττει εξίσου πλούσιους και φτωχούς φαίνεται ότι καταρρίπτεται, σύμφωνα με την κ. Χριστοπούλου, η οποία αναφέρθηκε στο «κεφάλαιο υγείας», συνήθως υψηλότερο στις οικονομικά ισχυρότερες ομάδες, ενώ πρότεινε καλύτερη προετοιμασία του συστήματος Υγείας για το ενδεχόμενο δεύτερου κύματος της ασθένειας, τον Σεπτέμβριο. Στην κοινωνική αποστασιοποίηση ως δημόσιο αγαθό αναφέρθηκε ο κ. Φιλιππιάδης, επισημαίνοντας ότι υπάρχει ανισοκατανομή βαρών και ορισμένοι επιδιώκουν να επωφεληθούν χωρίς προσωπικό κόστος, ενώ το σύνολο του πληθυσμού επιβαρύνεται. Επίσης παρουσίασε τις διαφορές μεταξύ Σουηδίας και Ελλάδας στον τρόπο αντιμετώπισης, υπογραμμίζοντας ότι Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι 3η και 4η πιο πυκνοκατοικημένες πόλεις στην Ευρώπη. Οι πανδημίες δεν καταστρέφουν φυσικό κεφάλαιο συγκριτικά με τους πολέμους, με αποτέλεσμα οι υφέσεις που προκαλούν να έχουν μικρότερο βάθος, ανέφερε ο κ. Παναγιωτίδης. Πρότεινε την ενίσχυση της ελληνικής μεταποίησης η οποία μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα σε περιόδους κρίσης σε σχέση με τον τουρισμό και τις υπηρεσίες, ενώ συνέστησε προσοχή στις συντεχνίες οι οποίες συνήθως αντιδρούν στην καινοτομία. Αντιμετωπίσιμη υπό προϋποθέσεις χαρακτήρισε την κρίση ο κ. Νίκας, καθώς οι επιπτώσεις της προς το παρόν περιορίζονται στην ανεργία και στην ύφεση, ενώ δεν πλήττεται το φυσικό κεφάλαιο, δεν υπάρχει στασιμοπληθωρισμός και οι Τράπεζες παραμένουν αλώβητες. Σημαντικό χαρακτήρισε να μην έχουμε εμφάνιση του φαινομένου του «συμπιεσμένου ελατηρίου». Πρότεινε σε εσωτερικό επίπεδο την ενίσχυση της ζήτησης και σε ευρωπαϊκό την ενίσχυση της ανάπτυξης από την ΕΚΤ.

************************************

Την Τετάρτη 6 Μαΐου, το αντικείμενο της συζήτησης ήταν «Διεθνές περιβάλλον, Πολιτισμός και Δημιουργία εν μέσω πανδημίας». Σε αυτήν έλαβαν μέρος η Ρεβέκκα Παιδή, Επίκουρη Καθηγήτρια Διεθνών Σχέσεων, ο Αθανάσιος Μποζίνης, Επίκουρος Καθηγητής, ειδικός σε θέματα Βιοασφάλειας, ο Πέτρος Βούβαρης, Επίκουρος Καθηγητής, Μουσικολόγος και ο Ιωάννης Μάνος, Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, υπό τον συντονισμό του Δημήτρη Σκιαδά, Καθηγητή, Νομικού - ειδικού σε θέματα Ευρωπαϊκής Διακυβέρνησης, Προέδρου του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών.

Στο ερώτημα αν η πανδημία πλήξει το οικοδόμημα της ΕΕ, αναφέρθηκε η κ. Παιδή, η οποία είπε ότι αν και διαπιστώνεται αμηχανία στους αξιωματούχους και απογοήτευση στον κόσμο, κάτι τέτοιο δεν είναι πιθανό, καθώς η προστιθέμενη αξία που δημιουργεί η ευρωπαϊκή συνεργασία είναι πολύ μεγάλη, έστω και με καθυστέρηση αναπτύσσονται νέα εργαλεία αντιμετώπισης κρίσεων και τα μικρά κράτη που αντιμετώπισαν αποτελεσματικά την κρίση μπορεί να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης. Για μια νέα κανονικότητα που θα είναι ψηφιακή, αναφέρθηκε ο κ. Μποζίνης, ο οποίος επισήμανε ότι ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε η Ελλάδα ήταν προετοιμασμένες σε ικανοποιητικό επίπεδο για την αντιμετώπιση βιολογικών απειλών, αναφέρθηκε στον κίνδυνο επιδείνωσης της κατάστασης από τις μεταναστευτικές ροές, στο Event 201, ενώ έκανε λόγο και για έναν παγκόσμιο πληροφοριακό πόλεμο για την επίρριψη ευθυνών σε σχέση με την εξάπλωση της πανδημίας. Στην επιδημία πανώλους που έπληξε το Μιλάνο το 1576, κατά την οποία οι πιστοί έψελναν ύμνους από τα σπίτια τους και τις αντίστοιχες εικόνες που ζούμε σήμερα με τους πολίτες να τραγουδούν από τα μπαλκόνια αναφέρθηκε ο κ. Βούβαρης, επισημαίνοντας ότι η ιδεολογία του Πολιτισμού λειτουργεί ενωτικά για τους μετέχοντες και εξαιρεί αυτούς που δεν μετέχουν, λειτουργώντας ιδεολογικά στη βάση της προϋπόθεσης ύπαρξης ενός Άλλου που στην περίπτωση της πανδημίας το άλλο είναι μη ανθρώπινο, είναι ο ίδιος ο ιός. Στη σχέση ανάμεσα σε θεσμούς και υποκείμενα και τον τρόπο που αυτή καθορίζεται ή επαναπροσδιορίζεται την τρέχουσα περίοδο μέσα από τις επιπτώσεις της πανδημίας αναφέρθηκε ο κ. Μάνος, ο οποίος επισήμανε ότι δημιουργούνται προβληματισμοί και ωθούμαστε προς μια κριτική προσέγγιση στις έννοιες της εξουσίας της ιδεολογίας, της υπακοής και της επιτήρησης, του Πολίτη και του Κράτους, της ατομικής και της συλλογικής ευθύνης.********************************

Την Πέμπτη 7 Μαΐου, αντικείμενο της συζήτησης ήταν «Πανδημία και Τεχνολογία: Προκλήσεις για την καινοτομία, την εκπαίδευση και την επικοινωνία». Σε αυτήν έλαβαν μέρος ο Βλάσης Βλασίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ο Στυλιανός Ξυνόγαλος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Περιβάλλοντα και Τεχνικές Προγραμματισμού, ο Νικόλαος Φαχαντίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Αξιοποίηση των Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, ο Κωνσταντίνος Φούσκας, Επίκουρος Καθηγητής,  Τεχνολογική Καινοτομία και Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα και ο Λεωνίδας Χατζηθωμάς, Επίκουρος Καθηγητής Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, υπό τον συντονισμό του Αλέξανδρου Χατζηγεωργίου, Καθηγητή Τεχνολογίας Λογισμικού, Κοσμήτορα Σχολής Επιστημών Πληροφορίας.

Για την επικοινωνία σε ατομικό, συλλογικό, κρατικό και υπερεθνικό επίπεδο μίλησε ο κ. Βλασίδης, επισημαίνοντας ότι όσοι απέφευγαν την χρήση της τεχνολογίας στην επικοινωνία αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν, σε συλλογικό επίπεδο τόνισε την επιτυχή εφαρμογή των μέτρων περιορισμού σε διεθνές επίπεδο αλλά και την κυριαρχία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σε κρατικό επίπεδο διαπίστωσε δυσκολία στη συνεννόηση μεταξύ κρατών, ενώ τέλος σε υπερεθνικό επίπεδο διαπίστωσε ασαφές τοπίο. Την εμπειρία του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στην μετάβαση από τη διά ζώσης διδασκαλία στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση παρουσίασε ο κ. Ξυνόγαλος, παρουσιάζοντας ενδεικτική έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ φοιτητών και η οποία αποτυπώνει την ικανοποίηση σε σημαντικό βαθμό από την μετάβαση αυτή. Τις νέες συνθήκες στην εκπαιδευτική διαδικασία παρουσίασε και ο κ. Φαχαντίδης, ο οποίος αφού υπενθύμισε ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία γινόταν και πριν το διαδίκτυο, παρουσίασε δεδομένα για τον βαθμό που αυξήθηκαν οι διαδικτυακές υπηρεσίες, υπογράμμισε ότι στην Ελλάδα κινητοποιήθηκε το σύνολο των εκπαιδευτικών για να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες, ενώ, χαρακτήρισε την κατάσταση από παιδαγωγικής απόψεως ως μια ευκαιρία να βγούμε από την «ζώνη άνεσης» και να καινοτομήσουμε. Τις δυνατότητες και τις προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις κατά τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους παρουσίασε ο κ. Φούσκας, επισημαίνοντας ότι σημαντικά ζητήματα καλούνται να αντιμετωπίσουν και στο κομμάτι που αφορά τους εργαζόμενους και στον τρόπο που λειτουργούν και στον τομέα της επιχειρηματικότητας, καθώς αναγκάζονται να προχωρήσουν σε προσωρινές αλλαγές, σε ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών και αναζήτηση νέων πελατών, ενώ τόνισε ότι είναι αναγκαία η υιοθέτηση καινοτομιών. Στον τομέα της εταιρικής επικοινωνίας αναφέρθηκε ο κ. Χατζηθωμάς. Έκανε τη σύγκριση μεταξύ των στρατηγικών που εφάρμοσαν τα κράτη στην ενημέρωση για τον κορωνοϊό, είτε με πατερναλισμό, είτε με ελευθεριακό πατερναλισμό ή τέλος με ελευθερία, ενώ αντίστοιχα οι επιχειρήσεις έπρεπε μεταξύ άλλων να δείξουν υπευθυνότητα προς τους πελάτες τους, να προστατεύσουν εργαζόμενους και πελάτες, να μην κουράσουν και να προετοιμαστούν για την επόμενη κρίση, με αποτέλεσμα όσες ανταποκρίθηκαν με επιτυχία να εφαρμόσουν ένα μοντέλο τόσο πατερναλιστικό όσο και ελευθερίας.


****************************************

Την Παρασκευή 8 Μαΐου, τελευταία ημέρα του κύκλου συζητήσεων, το αντικείμενο ήταν «Δίκαιο, Δημοκρατία, Ανθρώπινα Δικαιώματα και Διακρίσεις στην εποχή του κορωνοϊού». Σε αυτήν έλαβαν μέρος με εισηγήσεις τους η Φωτεινή Τσιμπιρίδου, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πρόεδρος Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, η οποία ήταν και συντονίστρια της συζήτησης, η Λευκοθέα Καρτασίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, η Καλλιόπη Χαΐνογλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Νομικός - ειδική σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ο Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, Καθηγητής, Νομικός – Διεθνολόγος.

Με τη διερώτηση αν η φροντίδα για την αναπαραγωγή στη ζωή συνιστά ανθρώπινο δικαίωμα, το οποίο στη συγκυρία της πανδημίας τείνει να πάρει κάποιο γυναικείο πρόσημο, ασχολήθηκε στην παρουσίασή της η κ. Τσιμπιρίδου, η οποία αναφερόμενη σε πρόσφατο μήνυμα του γ.γ. του ΟΗΕ κ. Γκουτιέρες με αφορμή την πανδημία, παρατήρησε ότι με αυτό ο γ.γ. επισημαίνει και εγκαλεί τις κυβερνήσεις σε νέους τρόπους διαχείρισης των ευάλωτων σωμάτων, τα θηλυκά σώματα γενικά που χρήζουν ανθρωπινότητας, υπενθυμίζοντας τη σημασία των γυναικών και των γυναικείων τρόπων φροντίδας στην αναπαραγωγή της ζωής. Η πανδημία ανέδειξε την περιθωριοποίηση και την απομόνωση των ανθρώπων και ειδικότερα των μαθητών με αναπηρία και επιπλέον ανέδειξε προβλήματα που αντιμετώπισαν οι γονείς τους, υπογράμμισε η κ. Καρτασίδου, η οποία επισήμανε ότι για να μπορέσουμε να εκτιμήσουμε αν θα αλλάξει η πανδημία τον κόσμο, θα πρέπει κανείς να εκτιμήσει το τι δεν έγινε κατά τη διάρκειά της, θέτοντας σημαντικά ερωτήματα για το πού, πώς και γιατί μπορεί να καταστεί αποτελεσματική η εξ αποστάσεως διδασκαλία, καθώς και τονίζοντας την ανάγκη το εκπαιδευτικό σύστημα να αναζητήσει λύσεις συμπερίληψης όλων των παιδιών. Για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην εποχή της πανδημίας με βάση τις διαπιστώσεις του ΟΗΕ μίλησε η κ. Χαΐνογλου, η οποία υπογράμμισε ότι τα Όργανα του ΟΗΕ, με την εξαίρεση του Συμβουλίου Ασφαλείας, αντέδρασαν πολύ έγκαιρα και επισήμαναν ότι η πανδημία έχει κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις που θίγει τα δικαιώματα όλων μας, αλλά κυρίως αυτών που βρίσκονται σε ευάλωτη κατάσταση, ενώ διατύπωσε και προτάσεις για τη Νέα Κανονικότητα μετά την πανδημία. Είναι η Δημοκρατία σε υποχώρηση ανάμεσα σε εγγυήσεις και αντιστάσεις, ήταν το θέμα της εισήγησης του κ. Τσιτσελίκη, ο οποίος κατά την ομιλία του υπογράμμισε ότι αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να έχουμε βεβαιότητας καθώς όλα τα θέματα είναι ανοιχτά, υπενθύμισε ότι οι τρεις πυλώνες των δικαιωμάτων είναι το τρίγωνο Ελευθερία, Ισότητα, Αλληλεγγύη, που αυτό με τη σειρά του είναι ένας από τους πυλώνες της Δημοκρατίας. Το τρίγωνο αυτό διαταράχθηκε από τα ειδικά μέτρα που έχουν ληφθεί από τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο και αυτές θα πρέπει να υπόκεινται σε δημόσιο έλεγχο, οι πολίτες θα πρέπει να παραμένουν ενεργοί να ασκούν κριτική, να απαιτούν διαφάνεια, λογοδοσία από την εξουσία, ειδικά σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...