Σάββατο, Ιουλίου 31, 2021

Το τέταρτο μυθιστόρημα του Γιάγκου Ανδρεάδη : μια ιστορία ανασκαφών, εγκλήµατος και έρωτα στη Μακεδονία. Όπου η σκαπάνη του αρχαιολόγου και τα σχέδια των τυµβωρύχων σε ένα αρχαίο ιερό σπήλαιο θα συµπέσουν και θα αναµετρηθούν


Κυκλοφόρησε το αστυνομικό µυθιστόρηµα «Οι Αρχαιοκάπηλοι» του Γιάγκου Ανδρεάδη

efsyn.gr

Το αστυνομικό µυθιστόρηµα «Οι Αρχαιοκάπηλοι», το τέταρτο πεζό έργο του Γιάγκου Ανδρεάδη, με θέμα τις αρχαιολογικές ανασκαφές, το έγκλημα και τον έρωτα κάπου στην Μακεδονία κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Λιβάνη. Χώρος: ένα αρχαίο ιερό και μια πόλη, φανταστικά και ίσως γι' αυτό αληθινά. Χρόνος: Τρία χρόνια μετά από το σωτήριο έτος 2021. 

Πρόκειται για ένα βιβλίο που εκπέμπει το μήνυμα ότι αντί να ξαναθάβουμε ή να ξεπουλάμε τα δώρα που μας χαρίζει ασταμάτητα η ελληνική γη, πρέπει να τα δούμε, αν θυμηθούμε τα λόγια του Ελύτη, «σαν σηματωρούς και κήρυκες για την προσωπική και την συλλογική ζωή μας».    

Καθηγητής, μεταξύ άλλων, της Δημιουργικής Γραφής, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο ο συγγραφέας έχει αφιερώσει, εργαστήρια και σειρά θεωρητικών και λογοτεχνικών έργων στον διάλογο της τραγωδίας και του κλασικού μυθιστορήματος με το αστυνομικό βιβλίο και το φιλμ νουάρ. Στον δρόμο συνειδητοποίησε ότι ο αρχαιολόγος δεν είναι ο μόνος που σκάβει τη γη για να βγάλει τα μυστικά της στο φως.

Ο Ανδρεάδης ασχολήθηκε µε τα αρχαία γράµµατα και ιδίως µε τη µελέτη, τη µετάφραση και τη σκηνοθεσία της ελληνικής τραγωδίας. Επίσης µε το µεγάλο ευρωπαϊκό µυθιστόρηµα, ιδίως τον Ντοστογιέφσκι και τον Μπαλζάκ, επιµένοντας στον διάλογο του είδους αυτού µε την τραγωδία. 

Λίγα λόγια από και για το βιβλίο

Ο ντετέκτιβ, το ξέρουμε από την Αγκάθα Κρίστι, μιμείται τον αρχαιολόγο σκάβοντας κρυμμένα  ένοχα ή αθώα μυστικά. Και ακόμη ο ψυχαναλυτής και ο συγγραφέας κάνουν τις δικές τους ανασκαφές στον υπόγειο κόσμο όπου συναντώνται τα όνειρα με την δημιουργία. 

Οι αρχαιοκάπηλοι ανήκουν στον κόσμο της μυθοπλασίας. Όπως όμως συμβαίνει στην γραφή γενικότερα δεν παύουν να αναζητούν με το «ψέμα» τους την αλήθεια και να φωτίζουν πραγματικότητες:

Η πλοκή: Ένας νέος αρχαιολόγος ταξιδεύει -με εντολή του αγαπημένου του καθηγητή και γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ σε μια υπηρεσιακή κυβέρνηση με άδηλο μέλλον - για να προστατέψει μια ανασκαφή. Ανασκαφή που ενδέχεται να αποκαλύψει ένα νέο σημαντικό αρχαίο ιερό κέντρο αλλά ενοχλεί ισχυρά συμφέροντα που φιλοδοξούν να «αξιοποιήσουν» τον χώρο μετατρέποντάς τον σε μια ύποπτη «πολιτιστική»  Ντίσνεϊλαντ με ξενοδοχεία πολυτελείας και καζίνο. Αντίπαλοί του:

Ένας «εθνικός ευεργέτης», με ύποπτο παρελθόν και παρόν. Μια εκπρόσωπος υπουργείου που δηλώνει «εγώ είμαι το κράτος». Ένας νέος κύριος που υποστηρίζει ότι είναι ο Ρομπέν των Δασών της αρχαιολογίας» αλλά είναι μάλλον αρχηγός σπείρας αρχαιοκάπηλων. Εκλεκτά μέλη του υποκόσμου.

Σύμμαχοι: Μια ταλαντούχα αρχαιολόγος που συμπαθεί τους λύκους και απεχθάνεται τα κανίς. Ένας καθηγητής με Σλαβομακεδονική καταγωγή και συνείδηση εξπέρ στο αυθεντικό ελληνικό ρεμπέτικο και τα τραγούδια γκρίκλις. Ένα δωδεκάχρονο κοριτσάκι που ξεφεύγει από τους παιδόφιλους για να καθίσει τελικά στο θρόνο της Περσεφόνης. Ο θείος της, ένας αρχιεργάτης που δεν χαρίζει κάστανα. Και πάω από όλα ο έρωτας για μια Ολλανδέζα δημοσιογράφο που κάνει πάντα του κεφαλιού της.  

Το έργο αξιοποιεί, πραγματικά και φανταστικά δελτία τύπου, εκπομπές ραδιοφώνου, αυθεντικά και πλαστά όνειρα, περιγραφές αρχαίων τοιχογραφιών και ένα πάπυρο που μιλά για τον Ηρακλή -γιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και της Περσίδας καλλονής Βαρσίνης- που προσπάθησε να αναστήσει τα όνειρα του πατέρα του για ένα πανανθρώπινο κράτος.

____________________

 ΕΠΙΜΕΤΡΟ

Mια ιστορία ανασκαφών, εγκλήµατος και έρωτα στη Μακεδονία. Η σκαπάνη του αρχαιολόγου και τα σχέδια των τυµβωρύχων θα συµπέσουν και θα αναµετρηθούν, καθώς θα προχωρούν δύσκολα οι ανασκαφές σε ένα αρχαίο ιερό σπήλαιο στον τόπο όπου ίσως βρισκόταν η αρχαία ελληνική πόλη Ηράκλεια η Εσχάτη. Στην αναµέτρηση αυτή, που συναρπάζει όσους ονειρεύονται και ενοχλεί όσους εµπορεύονται τη µνήµη και την ταυτότητα, την τελική απάντηση θα δώσει ο έρωτας.

Τι να κρύβει η τελευταία αίθουσα του ιερού που προσπαθούν να διαρρήξουν οι αρχαιοκάπηλοι; Ένδοξους τάφους, που θα ξυπνήσουν πάλι τη µνήµη κάποιων και τον φθόνο κάποιων άλλων; Έναν θησαυρό από χρυσά νοµίσµατα, που ίσως ήταν τα αργύρια για µια αρχαία προδοσία; Ή το µυστικό ενός καµένου παπύρου, που θα ζωντανέψει από ένα κοριτσάκι που ξέφυγε από τις ορέξεις των παιδόφιλων και θα σκαρφαλώσει στον αδειανό θρόνο που ήταν κάποτε αφιερωµένος στην τροµερή Περσεφόνη;

Μπήκα στο γραφείο του γενικού γραµµατέα του Υπουργείου Πολιτισµού και πρώην καθηγητή µου, που µύριζε τσιγάρο, ακόµα και όταν δεν κάπνιζε. Τώρα, πάντως, κάπνιζε ασύστολα κάτω από την επιγραφή ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ. Έβηξα για να δηλώσω τις αντικαπνιστικές µου ευαισθησίες. 
«Τι βήχας είναι αυτός;» µου είπε ο κύριος γενικός. 
«Πρέπει να προσέχεις την υγεία σου. Λοιπόν, σου έχω ένα ταξίδι σε πιο υγιεινά κλίµατα».
«Για πού, αν επιτρέπεται, κύριε γενικέ;» 
«Σε µια πόλη που δεν υπάρχει. Για να βρεις ένα ανύπαρκτο ίσως αρχαίο ιερό κέντρο. Μπορεί να είναι κάτι το συγκλονιστικό».
«Και πού πέφτουν αυτή η πόλη µε το ιερό κέντρο που αδηµονούν να µε γνωρίσουν;»
«Στη βόρειο Ελλάδα».
«Μια ερώτηση, δάσκαλε: Υπήρξα ο αγαπηµένος µαθητής σου. Μου βρήκες δουλειά στο Υπουργείο. Σ’ ευχαριστώ για όλα. Αλλά γιατί εµένα;» 
«Στέλνω εσένα, γιατί είσαι κάποιος που ακόµα θέλει να αλλάξει κάτι στον κόσµο».Ο Γιάγκος Ανδρεάδης μιλάει στο in.gr για τους Πέρσες | in.gr

Γιάγκος Ανδρεάδης  – Βιβλιοnet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...