H Δυστοπία στην εικόνα
"Δυστοπία (από το ελληνικό δυς- και τόπος) ονομάζεται η κοινότητα ή κοινωνία που είναι ανεπιθύμητη ή τρομακτική. Θεωρείται ως ένα κακό μέρος, και πρόκειται για το αντίθετο της ουτοπίας, η οποία είναι το υπόδειγμα για μία ιδανική κοινωνία χωρίς εγκληματικότητα ή φτώχεια. Οι δυστοπικές κοινωνίες εμφανίζονται σε πολλά καλλιτεχνικά έργα, αλλά και σε ιστορίες που εξελίσσονται στο μέλλον. Συχνά χαρακτηρίζονται από τον απανθρωπισμό, τα ολοκληρωτικά καθεστώτα, την περιβαλλοντική καταστροφή, ή άλλα χαρακτηριστικά συσχετισμένα με την κατακλυσμική πτώση της κοινωνίας. Οι δυστοπικές κοινωνίες εμφανίζονται σε πολλά υποείδη στη φαντασία και συχνά χρησιμοποιούνται για να τραβήξουν την προσοχή στα προβλήματα του πραγματικού κόσμου σχετικά με την κοινωνία, το περιβάλλον, την πολιτική, την οικονομία, τη θρησκεία, την ψυχολογία, την ηθική, την επιστήμη ή/και την τεχνολογία, τα οποία αν χάσουν την κατεύθυνσή τους θα μπορούσαν ενδεχομένως να οδηγήσουν σε μία δυστοπική κατάσταση.
Η δυστοπία στην τέχνη
Η δυστοπία στην τέχνη υπερτονίζει συγκεκριμένα αρνητικά γνωρίσματα των υπαρχουσών κοινωνιών, με σκοπό να αναδείξει το ενδεχόμενο κακό, χωρίς ωστόσο να αντιπροτείνει ένα θετικό πρότυπο. Γνωστά παραδείγματα του είδους υπάρχουν ήδη από τα αρχαία χρόνια (π.χ.. η Αλληγορία του Σπηλαίου από την Πολιτεία του Πλάτωνα), αλλά και μεταγενέστερα, για παράδειγμα Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ του Τζόναθαν Σουίφτ, ο Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος του Άλντους Χάξλεϋ, το 1984 του Τζορτζ Όργουελ, το Φαρενάιτ 451 του Ρέι Μπράντμπερι , η κινηματογραφική ταινία Blade Runner, η τριλογία Μάτριξ, η ταινία άνιμε Akira, η σειρά The Handmaid's Tale, αλλά και το βιντεοπαιχνίδι Final Fantasy VII, ενώ η επιρροή της δυστοπίας στην τέχνη δεν σταματά εκεί. Το Thrash metal συγκρότημα Megadeth εμπνεύστηκε και εξέδωσε τον δίσκο με το όνομα Dystopia. Επίσης οι Iced Earth εξέδωσαν δίσκο με το ίδιο όνομα, πριν τους Megadeth."
Δυστοπία - Βικιπαίδεια
Ο ΔΥΣΤΟΠΙΚΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΖΝΤΖΙΣΛΑΒ ΜΠΕΚΣΙΝΣΚΙ
Ο δυστοπικός κόσμος στη σουρεαλιστική τέχνη του Ζντζίσλαβ Μπεκσίνσκι
Ο Zdzislaw Beksinski ήταν Πολωνός καλλιτέχνης γνωστός για τις σουρεαλιστικές εικόνες του. Οι πίνακές του, οι φωτογραφίες , τα γλυπτά και οι εκτυπώσεις του απεικόνιζαν μακάβριους χώρους και τρομακτικές φιγούρες. "Θέλω να ζωγραφίζω με τέτοιο τρόπο, σαν να φωτογραφίζω όνειρα", είπε κάποτε για την τέχνη του .
Γεννημένος το 1929 στο Sanok της Πολωνίας, ο Μπεκσίνσκι
δεν είχε επίσημη εκπαίδευση στην τέχνη, αλλά μελέτησε αρχιτεκτονική στο
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Κρακοβίας.
Βρήκε δουλειά στην πατρίδα του ως σχεδιαστής οχημάτων μετά την
αποφοίτησή του, στρέφοντας το ενδιαφέρον του στη φωτογραφία.
Καθ 'όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Beksinski ενδιαφέρθηκε να δώσει διέξοδο στα πιο απωθημένα όνειρά του φθάνοντας ώς τα όρια του σαδομαζοχισμού , όπως φανερώνεται στη διάσημη εικόνα του "Κορσέ του Σαδιστή" (1957), μια φωτογραφία του γυμνού πίσω μέρους μιας γυναίκας σφιχτά και ακανόνιστα δεμένης με μαύρη χορδή.
Καθ 'όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Beksinski ενδιαφέρθηκε να δώσει διέξοδο στα πιο απωθημένα όνειρά του φθάνοντας ώς τα όρια του σαδομαζοχισμού , όπως φανερώνεται στη διάσημη εικόνα του "Κορσέ του Σαδιστή" (1957), μια φωτογραφία του γυμνού πίσω μέρους μιας γυναίκας σφιχτά και ακανόνιστα δεμένης με μαύρη χορδή.
Ο
Μπεκσίνσκι βίωσε αρχικά την απώλεια της γυναίκας του από καρκίνο κι
αμέσως μετά την αυτοκτονία του γιου του, γεγονότα που τον συνέτριψαν
ψυχικά . Επιστέγασμα του κακότυχου τελευταίου μέρους της ζωής του ήταν η
τραγική δολοφονία του από το γιο του επιστάτη του, για εκατό μόλις
δολάρια, σε ηλικία 75 ετών.
Σήμερα, πολλά από τα έργα του βρίσκονται στη συλλογή της
Πινακοθήκης της πόλης Czestochowa στην Πολωνία, ενώ οι πίνακές του
πωλούνται παγκοσμίως σε αστρονομικές τιμές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου