Πέμπτη, Απριλίου 29, 2021

Cosmos: Κ. Φ. Ε. Μπαχ - κατά Ματθαίον Πάθη (1781)

Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος παρουσιάζει τους μουσικούς της Καμεράτα - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και τη Χορωδία της ΕΡΤ  στα κατά Ματθαίον Πάθη (1781) του Κ. Φ. Ε. Μπαχ. Μέρος του κύκλου μουσικών εκδηλώσεων Cosmos, η συναυλία  πραγματοποιήθηκε τη Μ. Δευτέρα 26 Απριλίου, στις 20.30, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος

Την Καμεράτα διευθύνει ο διακεκριμένος τσεμπαλίστας και μαέστρος Μάρκελλος Χρυσικόπουλος.

Τα κατά Ματθαίον Πάθη του Κ. Φ. Ε. Μπαχ παρουσιάστηκαν στο Αμβούργο την περίοδο της Σαρακοστής του 1781 και ανήκουν στην κατηγορία του Pasticcio. Στο συγκεκριμένο είδος, τυπικό για την ευρύτερη περίοδο του Μπαρόκ, οι συνθέτες ανακύκλωναν προγενέστερα έργα, δικά τους ή άλλων συνθετών. Η εκτέλεση-διασκευή ενός δοκιμασμένου και οικείου μουσικού υλικού προκαλούσε θετική εντύπωση στο κοινό, ανανεώνοντας μάλιστα το ενδιαφέρον για έργα μιας προγενέστερης αισθητικής.

Εσωστρεφή και συνοπτικά, γραμμένα για λίγους τραγουδιστές και μικρό οργανικό σύνολο, τα κατά Ματθαίον Πάθη του Κ. Φ. Ε. Μπαχ δανείζονται από συνθέσεις του G. A. Homilius, του G. Benda αλλά και του πατέρα του, Ι. Σ. Μπαχ. Σε αντίθεση με τα πασίγνωστα διασωθέντα κατά Ματθαίον και κατά Ιωάννην του πατέρα του, τα Πάθη που συνέθεσε ο Κ. Φ. Ε. Μπαχ (εικοσιένα στο σύνολο) δεν γράφτηκαν για να πλαισιώσουν το κήρυγμα της Μεγάλης Παρασκευής, εξ ου και είναι μικρότερα σε διάρκεια και έκταση. Η επερχόμενη συναυλία σηματοδοτεί την πρώτη παρουσίασή τους στην Ελλάδα σύμφωνα με τα πρότυπα του ρεύματος της Ιστορικά Ενήμερης Ερμηνείας.

Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος άρχισε τις σπουδές του στην τάξη της Μαργαρίτας Δαλμάτη, απ’ όπου αποφοίτησε με άριστα παμψηφεί, λαμβάνοντας το πρώτο βραβείο καθώς και το αριστείο της σχολής Vignanelli. Συνέχισε στο Παρίσι με τους S. Romeo και O. Baumont, στο Mozarteum με τους K. Gilbert και S. Rampe και ολοκλήρωσε τις σπουδές του με τον ανώτατο βαθμό στο Conservatoire της Γενεύης με την Ch. Jaccottet, της οποίας ήταν ο τελευταίος μαθητής. Ως βοηθός μαέστρος του Γ. Πέτρου, έχει συμμετάσχει σε πολλές βραβευμένες ηχογραφήσεις για τις εταιρίες Mdg, Decca, Sony. Είναι ιδρυτικό μέλος του συνόλου Latinitas Nostra με το οποίο έχει παρουσιάσει λυρικά έργα του 17ου αιώνα στο Φεστιβάλ Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, συνεργαζόμενος με σκηνοθέτες όπως οι Αρ. Χιώτη, Απ. Παπαδαμάκη, Ν. Καραθάνος, Θ. Παπακωνσταντίνου Γ. Σκουρλέτης και Κ. Ευαγγελάτου. Ως μαέστρος έχει συμπράξει επανειλημμένως με την Καμεράτα, την ΚΟΑ και την ΚΟΘ αλλά και με σύνολα του εξωτερικού όπως τα Irish Baroque Orchestra, Bach Consort Wien, Kammerakademie Potsdam κλπ. Επιμελήθηκε και παρουσίασε την εκπομπή «Παλίμψηστο» στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΣ.

Οι Μουσικοί της Καμεράτα - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής (γνωστοί διεθνώς με το όνομα Armonia Atenea) θεωρούνται ένα από τα κορυφαία σύνολα με ειδίκευση στις ιστορικά ενημερωμένες ερμηνείες. Δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη μουσική του Händel, το αθηναϊκό σύνολο έχει αποσπάσει τις υψηλότερες διακρίσεις στο διεθνή Τύπο και εμφανίζεται τακτικά στις μεγαλύτερες αίθουσες της Ευρώπης.

Η Χορωδία της ΕΡΤ ιδρύθηκε το 1977 από τον τότε διευθυντή του Τρίτου Προγράμματος Μάνο Χατζιδάκι και γρήγορα αναδείχτηκε ως ένα από τα καλύτερα σύνολα της χώρας. Το ρεπερτόριό της - πάνω από 1.000 έργα - περιλαμβάνει ευρύτατο  φάσμα εποχών, συνθετών και μουσικών ιδιωμάτων έως τον 21ο αιώνα, ελληνικά χορωδιακά, καθώς και πολλές όπερες. Επί γενικής διεύθυνσης Μίκη Θεοδωράκη πραγματοποίησε πληθώρα συναυλιών σε Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Τυνησία, Η.Π.Α, Καναδά, Φινλανδία κ.α., ενώ το 2004 συμμετείχε στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Έχει συμπράξει με όλες τις ελληνικές και τις διασημότερες ξένες ορχήστρες (Συμφωνική Βερολίνου και Νυρεμβέργης, Φιλαρμονική Λονδίνου και Καπιτωλίου Τουλoύζης κ.α.), καθώς και με όλους τους καταξιωμένους Έλληνες και πολλούς κορυφαίους ξένους μαέστρους (Masur, Menuhin, Ashkenazy, Rilling, Marriner).

Σολίστ:
Γ. Καλύβας
Μ. Σαραντίδης
Χρ. Μαλιαμάνη
Β. Δημακόπουλος
Ι. Μαρμαράς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...