Αιγές : Νέα ευρήματα στη βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων
Καθαρισμός του μαρμαροθετήματος του μεγάλου ΝΑ χώρου
Τα τελευταία τρία χρόνια στο πλαίσιο έρευνας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας για την μελέτη συντήρησης του μεγάλου οικοδομικού συγκροτήματος των Αιγών που βρίσκεται κοντά στη Βορειοδυτική πύλη του τείχους και την ταφική συστάδα των βασιλισσών ήρθαν στο φως νέα εξαιρετικά ενδιαφέροντα ευρήματα που αποσαφηνίζουν την εικόνα του και βοηθούν να αναγνωριστεί η λειτουργία του.
Το δάπεδο του μεγάλου χώρου μετά τον καθαρισμό. Οι ρηγματώσεις και η ανισοσταθμία οφείλονται στην τρομακτική κατολίσθηση του 1ου μεταχριστιανικού αιώνα που έγινε η αιτία της οριστικής εγκατάλειψης του άστεως των Αιγών.
Χτισμένο όπως το ανάκτορο και οι ναοί με πολύτιμο πωρόλιθο που φθάνει στις Αιγές από τα λατομεία του Βερμίου, διανύοντας μια απόσταση 10-20 χλ. το συγκρότημα αποτελείται από μια αλληλουχία τετράγωνων και ορθογώνιων χώρων μερικοί από τους οποίους ξεπερνούν τα 100 τ.μ. που οργανώνονται κανονικά γύρω από μια μεγάλη αυλή (έχει αποκαλυφθεί η νότια και τμήμα της ανατολικής και δυτικής πλευράς του). Στα ανατολικά ξεχωρίζει ένας ναόσχημος χώρος με πολύ βαθύ πρόδομο και δύο δωρικούς κίονες που βλέπει προς την αυλή.
Καθαρισμός, πρώτες βοήθειες και περισυλλογή των πεσμένων κονιαμάτων
Το οικοδόμημα αποκτά την βασική του μορφή πριν από το τέλος του 4ου προχριστιανικού αιώνα, αλλά στα χρόνια του Φιλίππου Ε’ (221-179 π.Χ.) γίνονται εκτεταμένες εργασίες ανακαίνισης.
Κονιάματα in situ
Ιωνικό γείσο από την διακόσμηση των τοίχων του ναόσχημου χώρου
Κεφαλή θεάς 4ος αι. π.Χ..
Η μορφή, οι διαστάσεις και η επιμελημένη κατασκευή του, τα πλούσια υλικά και τα διακοσμητικά στοιχεία, αλλά και η εμμονή στην χρήση του χώρου δείχνουν ότι πρόκειται για ένα δημόσιο οικοδόμημα.
Πεσμένα κονιάματα σε έναν από τους χώρους της ΝΑ πλευράς του συγκροτήματος
Κομμάτια κεραμιδιών (‘λακωνικοί’ στρωτήρες) με την επιγραφή ΑΜΥΝΤΟΥ
Σφραγίδες με την Μακεδονική ασπίδα, το σύμβολο που χρησιμοποιούν οι Μακεδόνες βασιλείς των ελληνιστικών χρόνων στα νομίσματά τους, και ταμπέλες με το όνομα ΑΜΥΝΤΟΥ, αποτυπωμένες στα κεραμίδια της στέγης του, φανέρωσαν την στενή σχέση του με την βασιλική οικογένεια και όχι μόνον: Όπως συμβαίνει με τα κεραμίδια με την αντίστοιχη επιγραφή ΠΕΛΛΗΣ, το αναγραφόμενο όνομα δηλώνει τον κτήτορα που στο συγκεκριμένο ιερό κτήριο, τουλάχιστον σε έναν τμήμα του, δεν μπορεί να είναι άλλος από τον ηρωοποιημένο Αμύντα Γ΄, πατέρα του Φιλίππου Β΄ που είναι γνωστό από τις πηγές ότι λατρεία του υπήρχε και στην γειτονική Πύδνα.
Το στρώμα καταστροφής των μέσων του 2ου αι. π.Χ. όπου βρέθηκε το αγγείο με το ποίημα
Η πήλινη κούπα (σκύφος) με το χαραγμένο επίγραμμα
Η
λατρεία του Αλέξανδρου και της γενιάς του στα χρόνια των διαδόχων ήταν
πηγή νομιμοποίησης της εξουσίας τους και, όπως όλα δείχνουν, το μεγάλο
κτηριακό συγκρότημα που αποκαλύπτουμε στην πατρογονική βασιλική καθέδρα
των Τημενιδών, όπου και οι τάφοι τους ήταν ένα από τα κέντρα της, που το
2020 μας χάρισε ακόμη ένα εξαιρετικά πολύτιμο και απροσδόκητο εύρημα:
Σε μια ταπεινή πήλινη κούπα που βρέθηκε σπασμένη στο στρώμα καταστροφής
του 2ου π.Χ. αιώνα, κάποιος, ίσως ένας μαθητής που μπέρδευε το ο με το ω
και το ει με το ι, κάνοντας τα γυμνάσματα του, χάραξε προσεκτικά σαν να
έγραφε σε πάπυρο ένα ποίημα, ένα επίγραμμα ανώνυμου συγγραφέα, που εδώ
μας παραδίνεται στην πιο παλιά και αυθεντική μορφή του: «το ρόδον
ακμάζει βαιόν] χρόνον• εάν δε παρέστη ζητών ευρήσεις ου ρόδον, αλλά
βάτον», το τριαντάφυλλο ανθίζει για λίγο και αν ο χρόνος του περάσει και
το αναζητήσεις δεν θα βρεις πια λουλούδι, αλλά αγκάθια.
Ειδώλιο Αθηνάς, 2ος αι. π.Χ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου