Δευτέρα, Αυγούστου 22, 2016

Ο Καποδίστριας είναι ακόμα επίκαιρος

[Tvxs Συνέντευξη]

Φωτεινή Λαμπρίδη 
20 Αυγούστου 2016

Στα έργα της ενδιαφέρουσας ομαδικής έκθεσης η μορφή του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας, μια ατμοσφαιρική γωνιά του γραφείου του λιτού χώρου εργασίας του, κτίρια που κατοίκησε, που σφράγισε με την παρουσία του, σύμβολα του πολιτισμού του τόπου.
Αυτό που γοητεύει την Ίριδα Κρητικού στις ομαδικές θεματικές εκθέσεις είναι το από πόσα πολλά διαφορετικά σημεία μπορεί να σημάνει η εκκίνηση της σκέψης και της δημιουργίας για τον καλλιτέχνη.
Στην περίπτωση της έκθεσης με θέμα τον Καποδίστρια[Ιωάννης Καποδίστριας - Βικιπαίδεια] η οποία ταξίδεψε από την Αίγινα στο Ναύπλιο, οι εικαστικοί εστίασαν τόσο στην ίδια την προσωπικότητά του όσο και στο περιβάλλον που ο ίδιος διαμόρφωσε και επηρέασε. Η ίδια δεν έχει εργαστεί ξανά σε έκθεση με θέμα μια προσωπικότητα από τον χώρο της πολιτικής «Αλλά ο Καποδίστριας είναι πολλά περισσότερα από ένα πολιτικό πρόσωπο. Είναι η εν δυνάμει ευρωπαϊκή μας μοίρα» εξηγεί στο tvxs.gr 
Το Σάββατο 6 Αυγούστου 2016 στις 20.00 εγκαινιάστηκε στην Αίθουσα της Δημοτικής Πινακοθήκης Ναυπλίου στο Βουλευτικό η ομαδική εικαστική έκθεση «Η περίπτωση Καποδίστρια» σε επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού.
Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο του εικαστικού προγράμματος του Fistiki Fest 2015 (29 Αυγούστου - 14 Σεπτεμβρίου 2015) στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο του Δήμου Αίγινας και αποτελεί ένα μικρό αφιέρωμα στο έργο, τους τόπους, τα γεγονότα και τις συναντήσεις στη ζωή του σπουδαίου Έλληνα πολιτικού Ιωάννη Καποδίστρια.

Στη δεύτερη αυτή παρουσίασή της φιλοξενείται στο ιστορικό κτίριο του Βουλευτικού σε διοργάνωση του Δήμου Ναυπλιέων και του Ναυπλιακού Ιδρύματος Ιωάννης Καποδίστριας έως και την Κυριακή 2 Οκτωβρίου.
Στην εικαστική περιήγηση στη ζωή και το έργο του Ιωάννη Καποδίστρια συμμετέχουν διακεκριμένοι αλλά και νέοι εικαστικοί, ζωγράφοι και γλύπτες.
Μέσα από την έκθεση αναδεικνύονται, εκτός από το πορτρέτο του ίδιου του Καποδίστρια, άνθρωποι που συνάντησε, τόποι που διέσχισε καθώς και τα κτίρια που σφραγίστηκαν από την προσωπικότητά του, με έμφαση την Αίγινα καταρχήν αλλά και το Ναύπλιο και την Κέρκυρα.

Πώς προέκυψε η ιδέα για μια έκθεση ορμώμενη από τον Καποδίστρια και ποιος ήταν ο στόχος σας για την έκθεση αυτή;
Η έκθεση προέκυψε εξαιτίας της Αίγινας, τόσο απλά.
Είναι ο τόπος μου, η γενέθλια γη μου, και ταυτόχρονα είναι ένας τόπος που σημαδεύτηκε ανεξίτηλα από την παρουσία του Καποδίστρια.
Το στασίδι του στη Μητρόπολη όπου βάφτισα τα παιδιά μου είναι πάντα εκεί και εξακολουθεί να μας υποδέχεται κάθε Ανάσταση, το Ορφανοτροφείο  που οραματίστηκε και ίδρυσε για τα ορφανά του Αγώνα, στέκει κι εκείνο πάντα εκεί, αγέρωχο μα αδειανό κέλυφος, περιμένοντας να γίνει διαχρονικό Μουσείο...

Στο Κυβερνείο παίζαμε ως παιδιά κρυφτό, ενώ το Εϋνάρδειο, το αγαπημένο μου καποδιστριακό κτίριο που σήμερα καταρρέει, διαμορφώθηκε από τον προπάππου μου και ανασκαφέα της Αφαίας Αντώνη Πελεκάνο ως αρχαιολογικό Μουσείο, προτού ιδρυθεί το νεότερο στην Κολόνα.
Είναι πάρα πολλά όλα αυτά για να σε αφήσουν να τον ξεχάσεις.
Στη συνέχεια βεβαίως, και ενώ προετοίμαζα την έκθεση που ξεκίνησε πριν από έναν χρόνο στο Ιστορικό και Λαογραφικό  Μουσείο της Αίγινας υπό την αιγίδα του Fistiki Fest, παίρνοντας την τελική της μορφή τώρα στο Ναύπλιο, συνειδητοποίησα για μία ακόμη φορά το πόσο η τεράστια αυτή προσωπικότητα εξακολουθεί να γοητεύει, το για πόσους εξακολουθεί να θεωρείται αξεπέραστη. Το για πόσους εξακολουθεί να αιωρείται το ερώτημα: «Κι αν δεν...κι αν δεν...πώς θα εξελισσόταν η ελληνική νεότερη ιστορία;».

Στα έργα της έκθεσης οι τόποι που διέσχισε, τα κτίρια που σφραγίστηκαν από την προσωπικότητά του, με έμφαση την Αίγινα καταρχήν αλλά και το Ναύπλιο και την Κέρκυρα και η μορφή του. Ο επισκέπτης μέσα από τα έργα οσμίζεται μία ατμόσφαιρα ή κάτι παραπάνω από αυτό;
Μια ατμόσφαιρα σίγουρα, ή και μια ολόκληρη εποχή. Ή, μία μόλις συγκεκριμένη στιγμή. Προσωπική και χαμηλόφωνη, η δημόσια και δραματική. Αυτό με γοητεύει εξάλλου στις ομαδικές θεματικές εκθέσεις: το από πόσα πολλά διαφορετικά σημεία μπορεί να σημάνει η εκκίνηση της σκέψης και της δημιουργίας για τον καλλιτέχνη. Πάντοτε συνοδεύω την πρόσκληση συμμετοχής σε ανάλογες θεματικές διοργανώσεις με βιογραφικά, βιβλιογραφία, εργογραφία και ένα σύντομο ιστορικό πλαίσιο, ως αρχή ενός αόρατου αλλά υπαρκτού μίτου. Αλλά μπορεί εντέλει ο καλλιτέχνης να τα χρησιμοποιήσει όλα αυτά πολύ, λίγο ή και καθόλου. Μπορεί να ανατρέξει στις δικές του προσωπικές πηγές. Σε μια παιδική ανάμνηση. Ή στη δική του φαντασία.
Τι είναι αυτό που ενέπνευσε περισσότερο τους εικαστικούς που συμμετέχουν;
Πιστεύω η ίδια η μορφή του, το πορτρέτο του, που επαναλαμβάνεται ακόμη και σαν αδιόρατη σκιά σε συνδυασμό με κάποιο προσωπικό του αντικείμενο, ή με μια ελληνική σημαία ή με κάποιο άλλο σύμβολο. Κι ακόμη, η στιγμή της δολοφονίας του έξω από τον Άγιο Σπυρίδωνα στο Ναύπλιο.

Πόσο συχνά εμπνέονται οι εικαστικοί από προσωπικότητες της πολιτικής;
Δεν μπορώ να το απαντήσω με ακρίβεια αυτό. Αγαπώ ιδιαίτερα τις εκθέσεις που αναπτύσσονται γύρω από την προσωπικότητα και το έργο ενός λογοτέχνη, ενός πνευματικού ανθρώπου, ή ακόμη ενός παλαιότερου ζωγράφου ή άλλου δημιουργού, και συχνά κινούμαι σε αντίστοιχες θεματικές. Δεν νομίζω ότι έχω ξανά ασχοληθεί με πολιτικό πρόσωπο. Αλλά ο Καποδίστριας είναι πολλά περισσότερα από ένα πολιτικό πρόσωπο. Είναι η εν δυνάμει ευρωπαϊκή μας μοίρα. Είναι μια μορφή  που βγαίνει από τα ελληνικά σύνορα και εξακολουθεί με τη στάση ζωής του και τις πολιτικές επιλογές του που ποτέ δεν υπήρξαν μικροπολιτικές αλλά αντίθετα περιείχαν όραμα και έννοια για το κοινό καλό, χωρίς φόβο για τις συνέπειες, να θέτει εξαιρετικά επίκαιρα ζητήματα. Να αφορά, να προβληματίζει και να παραδειγματίζει. Και αυτό έγινε φανερό τόσο από τον ενθουσιασμό και την ένταση με την οποία αντιμετώπισαν το θέμα οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες,  όσο και από την εξαιρετική προσέλευση (περισσότερα από 200 άτομα την ημέρα) που σημειώνεται στο Βουλευτικό στο Ναύπλιο από την πρώτη ημέρα που ξεκίνησε η έκθεση.

Συμμετέχουν:
Όλγα Αλεξοπούλου, Κώστας Ανανίδας, Νεκτάριος Αποσπόρης, Άννα Αχιλλέως, Αλέξης Βερούκας, Ειρήνη Βογιατζή, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη-Κρητικού, Ανδρέας Γεωργιάδης, Γιάννης Δέδες, Δικαία Δεσποτάκη, Φραγκίσκος Δουκάκης, Ειρήνη Ηλιοπούλου, Μηνάς Καμπιτάκης, Βούλα Καραμπατζάκη,  Εύα Κουτσούκου, Δημήτρης Κρέτσης, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Μιχάλης Μαδένης, Νεκτάριος Μαμάης, Παναγιώτης Μαρίνης, Αλίνα Μάτσα, Βαρβάρα Μαυρακάκη, Τίμος Μπατινάκης, Γιάννης Μπεκιάρης, Χαρίτων Μπεκιάρης, Παναγιώτης Μπελντέκος, Γεωργία Μπλιάτσου, Γεύσω Παπαδάκη, Παναγιώτης Πασάντας, Βασίλης Πέρρος, Μιλτιάδης Πεταλάς, Στέλιος Πετρουλάκης, Βασιλική Σαγκιώτη, Γιώργος Σαλταφέρος, Δημήτρης Σαρασίτης, Δημήτρης Σκουρογιάννης, Αντώνης Στάβερης, Μαρίνα Στελλάτου, Γιώργος Ταξίδης, Πραξιτέλης Τζανουλίνος, Κατερίνα Τσεμπελή, Πάβλος Χαμπίδης & Αθηνά Χατζή
Παρουσιάζεται επίσης η προτομή του Ιωάννη Καποδίστρια από τον Γιάννη Παππά, μια ευγενική παραχώρηση του Αλέκου Παππά από το Μουσείο Γιάννη Παππά (παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη).
Info
ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ - ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΝΑΥΠΛΙΟΥ
Εθνικής Αντιστάσεως και Σταϊκοπούλου 12 (πίσω από την πλατεία Συντάγματος)
Τηλ. 2752027096 

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00 - 14:00 & 19:30 - 21:30

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...