Η επικαιρότητα των αρχαίων
ΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Σε εποχή όπου έχει καταρρεύσει η εμπιστοσύνη των πολιτών
προς τους πολιτικούς, καλό είναι να θυμόμαστε ότι η βελτίωση
των δημόσιων πραγμάτων δεν περνάει ούτε μέσα από το λαϊκισμό
των καιροσκόπων δημαγωγών ούτε μέσα από τον έξαλλο λόγο
των νοσταλγών των αυταρχικών πολιτευμάτων.
Η δημοκρατία αποτελεί ένα αδιαπραγμάτευτο στους θεμελιώδεις
κανόνες του πολίτευμα. Εκείνο που μας χρειάζεται είναι η ανανέωση
της πολιτικής ζωής , που θα γίνει αν σαρώσουμε τους διεφθαρμένους
πολιτικάντηδες που μας κυβέρνησαν με τη δική μας ψήφο επί δεκαετίες,
και αναθέσουμε τα ηνία της πολιτείας στα χέρια αδιάφθορων
και γνήσια δημοκρατικών ανθρώπων.
Αισχίνης. Κατά Κτησιφώντος
[169-170] 169] Οἶμαι τοίνυν ἅπαντας ἂν ὑμᾶς ὁμολογῆσαι τάδε δεῖν
ὑπάρξαι τῷ δημοτικῷ, πρῶτον μὲν ἐλεύθερον εἶναι καὶ
πρὸς πατρὸς καὶ πρὸς μητρός, ἵνα μὴ διὰ τὴν περὶ τὸ γένος
ἀτυχίαν δυσμενὴς ᾖ τοῖς νόμοις, οἳ σῴζουσι τὴν δημοκρα-
τίαν, δεύτερον δ’ ἀπὸ τῶν προγόνων εὐεργεσίαν τινὰ αὐτῷ
πρὸς τὸν δῆμον ὑπάρχειν, ἢ τό γ’ ἀναγκαιότατον μηδεμίαν
ἔχθραν, ἵνα μὴ βοηθῶν τοῖς τῶν προγόνων ἀτυχήμασι
κακῶς ἐπιχειρῇ ποιεῖν τὴν πόλιν. [170] τρίτον σώφρονα καὶ
μέτριον χρὴ πεφυκέναι αὐτὸν πρὸς τὴν καθ’ ἡμέραν δίαι-
ταν, ὅπως μὴ διὰ τὴν ἀσέλγειαν τῆς δαπάνης δωροδοκῇ
κατὰ τοῦ δήμου. τέταρτον εὐγνώμονα καὶ δυνατὸν εἰπεῖν·
καλὸν γὰρ τὴν μὲν διάνοιαν προαιρεῖσθαι τὰ βέλτιστα,
τὴν δὲ παιδείαν τὴν τοῦ ῥήτορος καὶ τὸν λόγον πείθειν
τοὺς ἀκούοντας· εἰ δὲ μή, τήν γ’ εὐγνωμοσύνην ἀεὶ προ-
τακτέον τοῦ λόγου. πέμπτον ἀνδρεῖον εἶναι τὴν ψυχήν,
ἵνα μὴ παρὰ τὰ δεινὰ καὶ τοὺς κινδύνους ἐγκαταλίπῃ τὸν
δῆμον. τὸν δ’ ὀλιγαρχικὸν πάντα δεῖ τἀναντία τούτων
ἔχειν· τί γὰρ δεῖ πάλιν διεξιέναι;
[169] Νομίζω λοιπόν ότι όλοι θα συμφωνήσετε πως ο δημοκρατικός πολίτης πρέπει να έχει τα εξής προτερήματα.
-Πρώτα πρώτα, πρέπει να είναι ελεύθερος κι από πατέρα κι από μάνα, για να μην αντιπαθεί τους θεμελιώδεις νόμους της δημοκρατίας,αν έχει την ατυχία να μην είναι γόνος ελεύθερων γονέων.
-Δεύτερο, πρέπει οι πρόγονοί του να έχουν προσφέρει κάτι στο δήμο, πράγμα αναγκαιότατο, να μην είχαν δηλαδή ποτέ εχθρικές σχέσεις με το δήμο, για να μην επιχειρήσει αυτός να κάνει κακό στην πόλη θέλοντας να πάρει εκδίκηση για όσα έπαθαν οι πρόγονοί του απ' αυτήν.
[170] -Τρίτο, να διαθέτει ως φυσικά γνωρίσματα της καθημερινότητάς του τη λογική και και το μέτρο , για να μη δωροδοκείται σε βάρος του δήμου, προκειμένου ν' ανταποκριθεί στις δαπάνες που απαιτούν οι ακόλαστες επιθυμίες του.
- Τέταρτο, πρέπει να σκέφτεται σωστά και να είναι ικανός ομιλητής, γιατί καλό είναι η σκέψη του να επιλέγει το άριστο για την πόλη κι η μόρφωση και η ευφράδεια του ρήτορα να πείθουν τους ακροατές. Εάν όμως δε διαθέτει και τα δυο αυτά προτερήματα , τότε η ικανότητά του να σκέφτεται σωστά είναι προτιμότερη από τη ρητορική ικανότητα.
-Πέμπτο, πρέπει να είναι γενναιόψυχος, για να μην εγκαταλείπει το λαό στιςδύσκολες στιγμές και στους κινδύνους.
Κι ο ολιγαρχικός πρέπει να έχει γνωρίματα αντίθετα απ' αυτά (του δημοκρατικού).Προς τι όμως να τα επαναλάβω;
[Μετάφραση: Gerontakos]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου