«Έφυγε» ο σκηνοθέτης Θανάσης Ρεντζής
Parallaximag.gr
7–8 λεπτά
Έφυγε από τη ζωή την Τετάρτη (13/8) στην Ύδρα ο σκηνοθέτης Θανάσης Ρεντζής, το όνομα του οποίου ταυτίστηκε με τον κινηματογράφο της πρωτοπορίας ή «πειραματικό κινηματογράφο», που εμφανίστηκε στην Ελλάδα, ως νέα δυναμική και εναλλακτική της επίσημης κινηματογραφίας, στα τέλη της δεκαετίας του ’60.
Ο Θανάσης Ρεντζής γεννήθηκε το 1947 στο Αίγιον Αχαίας και ξεκίνησε τον πρώτο κύκλο σπουδών του σε ηλικία 16 ετών τον οποίο και ολοκλήρωσε στα 19.
Σπούδασε Σκηνοθεσία στην Αθήνα (Ανωτάτη Σχολή Θεάτρου – Κινηματογράφου Αθηνών, που διηύθυναν η Ειρήνη Καλκάνη και ο Κώστας Φωτεινός).
Παράλληλα εργάσθηκε στο Διεθνές Βιβλιοπωλείο Παντελίδη.
Το 1968, με τους: Φ. Καραμήτσο, Στ. Πουλάκη και Θ. Καστανιώτη συστήνουν μια ομάδα διεπιστημονικής μελέτης και έρευνας όπου και ασχολούνται με τα Μαθηματικά, την Κυβερνητική, τα Νέα Μέσα Επικοινωνίας και κυρίως τον Κινηματογράφο.
Τον χειμώνα του 1970 ιδρύει με τον Δημήτρη Σπέντζο το ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, που λειτούργησε για μια τριετία.
Το 1973 κάνει την πρώτη του ταινία με τον Νίκο Ζερβό, το ΜΑΥΡΟ-ΑΣΠΡΟ.
Το 1974 ιδρύει με τον Θανάση Καστανιώτη το περιοδικό ΦΙΛΜ [Περιοδική Έκδοση Ανάλυσης και Θεώρησης του Κινηματογράφου],
Βρείτε εδώ τα ψηφιοποιημένα τεύχη του «Φιλμ»
_______________________
Το 1975 κάνει τη δεύτερη ταινία, τη ΒΙΟ-ΓΡΑΦΙΑ, με την οποία παίρνει το Γ΄Βραβείο στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης και διακρίνεται στα Διεθνή Φεστιβάλ της Μπολώνιας και του Ρότερνταμ, για τον ιδιάζοντα κι απότολμο πειραματισμό του.
Την ίδια χρονιά εκδίδεται και το σενάριο της ταινίας ΒΙΟ-ΓΡΑΦΙΑ (Εκδόσεις Εξάντας).
Διετέλεσε τακτικός ομιλητής και πρωτεργάτης για θέματα Κινηματογράφου και Νέων Τεχνολογιών στο ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΤΜΗΜΑ (Πανεπιστήμιο Αθηνών ’75 – ’80).
Το 1977 κάνει το FICTION για την EXPO ARTE στο Bari και από τις Εκδόσεις Καστανιώτη κυκλοφορεί το τομίδιο με τη μελέτη ΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.
Την ίδια χρονιά τίθεται επικεφαλής της αντίδρασης των Ελλήνων Κινηματογραφιστών, κατά της τότε κυβερνητικής πολιτικής και αναλαμβάνει την διοργάνωση του καλούμενου ‘Αντιφεστιβάλ’.
Στη συνέχεια ασχολείται συστηματικά με τον συνδικαλισμό (μέχρι και το 1982) και διετέλεσε διαδοχικά Γραμματέας και Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών καθώς και μέλος του τριμελούς Προεδρείου της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ [F.E.R.A.].
Το 1978 συνεργάζεται, ως προς το κινηματογραφικό σκέλος και τους φωτισμούς, με τον Ιάνη Ξενάκη στο ΠΟΛΥΤΟΠΟ ΜΥΚΗΝΩΝ.
Το 1979 κάνει το CORPUS και διακρίνεται για τον πολλαπλά καινοτομικό χαρακτήρα του έργου του, στη Θεσσαλονίκη, τη Βάρνα και τη Βερόνα.
Βασικός ομιλητής και για θέματα Κινηματογράφου και Νέων Μέσων των ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ (από το 1981 έως το 1986).
Το 1980 κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη το βιβλίο της ταινίας CORPUS και ο ίδιος αρχίζει στο Παρίσι (Ecole des Hautes Etudes en Sciences Cociales) διατριβή με θέμα Morphologie et Semiologie au Cinema και επόπτη τον Christian Metz, η οποία όμως δεν ολοκληρώθηκε.
Το 1981 κάνει τον ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΑΓΓΕΛΟ και τιμάται στη Θεσσαλονίκη με ειδική διάκριση για τον πειραματικό χαρακτήρα του έργου του και ταυτόχρονα παίρνει το βραβείο καλύτερης μουσικής.
Την επόμενη χρονιά κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πύλη το ανθολόγιο με θεωρητικά κείμενα και τίτλο: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ.
Κατά τη διετία 1986–’87 κάνει μια σειρά εξ εννέα ντοκυμανταίρ για την τηλεόραση (ΕΤ 1), με τίτλο: Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑ.
Ακολουθούν τα αυτοτελή ΦΑΓΚΟΤΟ (στη σειρά: Έλληνες Μουσικοί Εκτελεστές – ΕΤ 1), και Ν. ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, και Δ. ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ (στη σειρά: Πρόσωπα Θεάτρου – ΕΤ 1).
Το 1986 αναλαμβάνει τη διεύθυνση καθώς και την αναδιοργάνωση του ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ της Θεσσαλονίκης και μετά από δύο χρόνια παραιτείται λόγω ουσιαστικών διαφωνιών με τους συνδικαλιστικούς φορείς του Κινηματογραφικού χώρου.
Στη συνέχεια τοποθετείται διευθυντής του Τομέα Ψυχαγωγίας της ΕΤ 1, από όπου και απεχώρησε το 1990.
Την επόμενη διετία (1991-’92) διευθύνει την έρευνα του καινοτομικoύ Οπτικο-ακουστικού Προγράμματος LEXICORAMA, για τη διεθνή Προβολή και Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας (σε συνεργασία με το Α.Π.Θ.- Καθηγητής Γ. Καζάζης).
Το 1992 κάνει το μουσικό ντοκιμαντέρ THE ATHENIAN FUSION για το ARTE.
Σχεδιασμός και Σκηνοθετική Επιμέλεια του τετράωρου Προγράμματος Πολλαπλών Μέσων Η ΕΚΑΤΟΝΤΑΕΤΗΡΙΔΑ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ 1896-1996. Οργάνωση: ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ [Παναθηναϊκό Στάδιο 06.04.1996]. Τηλεοπτική Μετάδοση: Ε.Ρ.Τ. / EUROVISION.
Από το 1997 ως το ’98, συνεργάζεται με το ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ και το ΚΕΝΤΡΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ του Ε.Ι.Ε., στο ερευνητικό πρόγραμμα ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ & ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ, ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ και δημιουργεί το ντοκιμαντέρ με τίτλο: ΣΙΩΠΗΛΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ.
Από το 1999 έως 2003 διευθύνει του Πρόγραμμα Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΛΗΑΣ [Ελληνο-ιταλική συνεργασία στο πλαίσιο INTERREG II]: ντοκιμαντέρ, Έκθεση Ψηφιακών Εκόνων και Μνημειακή Έκδοση δίγλωσσου Portfoglio με 63 φωτολιθογραφίες (σε 300 αντίτυπα) και τίτλο ΕΛΑΙΑΣ ΕΙΚΑΣΜΑΤΑ. Έκδοση: Crocetti (Milano) και Καστανιώτης (Αθήνα). Το ντοκυμανταίρ με τίτλο ΩΔΗ ΣΤΗΝ ΕΛΗΑ δεν έχει ολοκληρωθεί εισέτι.
Ακολούθως συμμετέχει στην Επιστημονική Επιτροπή του Προγράμματος του Διεθνούς Συνεδρίου: Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΣΤΗΝ 3η ΧΙΛΙΕΤΙΑ και δημιουργεί το εικαστικό αφιέρωμα με 58 φωτολιθογραφίες (σε 120 αντίτυπα) και τίτλο: ΟΡΩΜΕΝΑ, ΤΙΜΗ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ. Έκδοση: ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ & ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ.
Το 2004 κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διάττων το Συλλεκτικό Folio δώδεκα χαρακτικών (σε 100 αντίτυπα) με τίτλο ΤΟ ΦΙΛΙ ΤΗΣ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑΣ.
Είχε δημοσιεύσει πληθώρα άρθρων, κειμένων, μελετών, καθώς και σειρά ραδιοφωνικών εκπoμπών (ΕΡΑ 2), συνεργαζόμενος τακτικά, ή έκτακτα με πολλές αθηναϊκές εφημερίδες, περιοδικά, εγκυκλοπαίδειες και ειδικά αφιερώματα.
Είχε συμμετάσχει σε πλήθος Κινηματογραφικά Φεστιβάλ, Πανοράματα, Ειδικά και Προσωπικά Αφιερώματα, καθώς και σε Συνέδρια και Σεμινάρια κι έχει δώσει πλήθος διαλέξεων για το έργο του και τα Οπτικοακουστικά Μέσα γενικότερα.
Είχε τιμηθεί με αρκετά βραβεία και διακρίσεις, για τον κατ’ εξοχήν καινοτομικό και πειραματικό χαρακτήρα του έργου του κι έχουν γραφεί επ’ αυτού ευάριθμα άρθρα, κριτικές, κείμενα καθώς και μελέτες, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Δίδασκε στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΕΧΝΗΣ το μάθημα της Αισθητικής του Κινηματογράφου και των Νέων Μέσων.
*εικόνα: Γιώργος Παυλίδης
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
1.Θανάσης Ρεντζής - Όλα τα βιβλία2. Μανόλης Κρανάκης: Διαβάζοντας από την αρχή τον «Σύγχρονο Κινηματογράφο» και το «Φιλμ»
3. Στρογγυλό τραπέζι "Τα κινηματογραφικά περιοδικά και η διάδοση της σινεφιλίας στην Ελλάδα"
Συντονισμός: Μαρία Κατσουνάκη
Συμμετέχουν: Αλέξης Γρίβας, Άντα Κλαμπατσέα, Δημήτρης Κολιοδήμος, Χρήστος Μήτσης, Θανάσης Ρεντζής, Τέλης Σαμαντάς, Ηλίας Φραγκούλης Διεθνές Συνέδριο "Η Κινηματογραφική Κριτική στην Ελλάδα: Ιστορικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις", 21-23 Νοεμβρίου 2024, Πάντειο Πανεπιστήμιο. Διοργάνωση: Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, σε συνεργασία με το Τμήμα Τεχνών Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Τμήμα Arts du Spectacle του Πανεπιστημίου de Poitiers στη Γαλλία. Ιστοσελίδα Συνεδρίου
******************************

Ένας νεαρός (Γιώργος
Τσεμπερόπουλος) φτάνει στην Αθήνα για να σπουδάσει στη σχολή Καλών
Τεχνών. Θα διαφοροποιηθεί από το κλίμα της αναταραχής των γεγονότων του
πολυτεχνείου, θέλοντας να αφοσιωθεί στις σπουδές του.
Συνάπτει δεσμό με
μια κοπέλα, πιάνει δουλειά σε γκαλερί και τέλος καταλήγει σε
διαφημιστικό γραφείο. H ταινία γυρίστηκε μετά την κατάληψη της Νομικής
το 1973 και προβλήθηκε τις μέρες του Πολυτεχνείου στην «Αλκυονίδα» λίγο
πριν κλείσει ο κινηματογράφος λόγω των μέτρων που επέβαλε η νέα χούντα
του Ιωαννίδη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου