Δευτέρα, Φεβρουαρίου 05, 2024

Ο Μέγας Αλέξανδρος και το σεξ

 Netflix: Έρχεται ντοκιμαντέρ για τον Μέγα Αλέξανδρο - Πότε κυκλοφορεί στην  Ελλάδα - Newsbomb

Προς τι ο κακός χαμός που έχει ξεσπάσει με το ανέβασμα στην πλατφόρμα    NETFLIX της ντοκιμαντερίστικης σειράς  για τον Μέγα Αλέξανδρο; 

Προς τι οι απειλές  για διακοπές συνδρομών και οι συνομωσιολογικές ανοησίες που εκτοξεύονται από διάφορους  συντηρητικούς και ακροδεξιούς "παρλαπίπες" σχετικά με την "προσβολή" προς τον Αλέξανδρο που  παρουσιάζεται υπαινικτικά  όχι ως γκέι, όπως ωρύονται οι ελληνοταλιμπάν,  αλλά ως αμφιφυλόφιλος; 

Δεν πήραν χαμπάρι ότι το ντοκιμαντέρ στηρίζεται σε τεκμηριωμένα στοιχεία , γεγονός που επιβεβαιώνεται από τον σχολιασμό έγκριτων επιστημόνων, γι΄αυτό και οι οι ιστορικές ανακρίβειες είναι ελάχιστες έως  ασήμαντες;

Και γιατί δεν παίρνουν υπόψη τους ότι οι περισσότεροι αρχαίοι συγγραφείς, έστω κι αν οι πιο πολλοί από δαύτους είναι αναξιόπιστοι, όπως ο Πλούταρχος και ο Αιλιανός,  παρουσιάζουν τον Αλέξανδρο ως ερωτομανή που επιδίωκε σχέσεις με νεαρούς άντρες  και δε νοιαζότανε να το δείχνει δημοσίως;

Πρέπει λοιπόν να χαιρόμαστε που μια πασίγνωστη πλατφόρμα όπως το Netflix έβαλε , έστω και σε μια υπεραπλουστευμένη μορφή, σε κάθε σπίτι την ελληνική αρχαιότητα σε μια από τις κορυφαίες στιγμές της . Γιατί, προβάλλοντας  το πολυδιάστατο έργο του μεγάλου στρατηλάτη (κοινό νόμισμα, δρόμους, λιμάνια, αρχιτεκτονική, ελληνική γλώσσα και θρησκεία  κλπ)  δείχνει ξεκάθαρα πως μέσω αυτού  ο ελληνικός πολιτισμός απλώθηκε σ΄ολόκληρο τον κόσμο και έγινε για πολλούς αιώνες τρόπος ζωής (ελληνιστική -ρωμαϊκή περίοδος) τεράστιων και ετερόκλητων πληθυσμιακών συνόλων , ενώ αυτός ο πολιτισμός έγινε η βάση του μεγάλου ευρωπαϊκού θαύματος που αποκαλούμε Αναγέννηση..

 Νέο ντοκιμαντέρ του Netflix παρουσιάζει τον Μέγα Αλέξανδρο ομοφυλόφιλο :  aek365

Όσοι/ες    φρίττουν βλέποντας το φιλί και τις περιπτύξεις του Αλέξανδρου με τον Ηφαιστίωνα στις πρώτες σκηνές  του πρώτου επεισοδίου , επειδή στο μυαλό τους είναι καρφωμένη η εικόνα του "στρέιτ" ινδάλματός τους, είναι βαθιά νυχτωμένοι , αποδεικνύοντας ότι δεν έχουν ιδέα για τα  σεξουαλικά πρότυπα μιας εποχής  που καταπίεζε τις γυναίκες, αλλά δε  θεωρούσε "αμαρτία" τον ομόφυλο έρωτα και  τον έβαζε χωρίς ενοχές δίπλα στον ετερόφυλο...


 **************************************

1. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ  ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ  ΓΙΑ ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

O  Δρ Θεόδωρος Παπακώστας είναι αρχαιολόγος.Σπούδασε αρχαιολογία στο πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ της Βρετανίας,  πήρε το μεταπτυχιακό του στην προϊστορική αρχαιολογία από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ και το διδακτορικό του στην κλασική αρχαιολογία από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Αυτή είναι η πρώτη αντίδρασή του , όταν ρωτήθηκε να κρίνει τη σειρά του  Netflix   :

“Πολύ ενδιαφέρον ότι παρουσιάζει παράλληλα την πλευρά του Αλεξάνδρου και του Δαρείου, πάρα πολύ έξυπνο τέχνασμα και πρωτότυπο. Κατά τα άλλα μου φάνηκε ακριβές και δραματοποιημένο γιατί έτσι είναι πιο εύκολο να το κατανοήσει το κοινό. Οι ανακρίβειες που εντόπισα είναι απειροελάχιστες και συγχωρούνται”

 

*******************************

Η σεξουαλικότητα του Αλέξανδρου

Γιάννης Σιατούφης


          Ήταν μέσα του χειμώνα του 325 π. Χ. και ο Αλέξανδρος, φτάνοντας  στην Καρμανία, έκανε θυσίες στους θεούς, τόσο για τη νίκη του στην Ινδία, αλλά και για την ασφαλή διέλευση του στρατού του μέσω της ερήμου της Γεδρωσίας. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν καλλιτεχνικοί και αθλητικοί αγώνες . Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, ο Βαγώας κέρδισε κάποιο είδος βραβείου. Μετά  ο νικητής ήρθε πάνω στο θέατρο και κάθισε δίπλα στον Αλέξανδρο. Οι Έλληνες και οι Μακεδόνες στο θέατρο άρχισαν να χειροκροτούν και στη συνέχεια φώναξαν τον Αλέξανδρο να φιλήσει τον νικητή. Ο Αλέξανδρος στράφηκε προς τον Βαγώα, τον αγκάλιασε και τον φίλησε . Μερικοί ιστορικοί έχουν αρνηθεί ότι αυτό το επεισόδιο συνέβη. Αλλά το τι σημαίνει αυτό το φιλί για τη σχέση τους είναι λίγο λιγότερο σαφής.

Ο Αλέξανδρος Γ' ο Μακεδών ή Αλέξανδρος ο Μέγας, Βασιλεύς Μακεδόνων
Ο Αλέξανδρος Γ’ ο Μακεδών ή Αλέξανδρος ο Μέγας, Βασιλεύς Μακεδόνων

Η ελληνική λέξη που χρησιμοποιεί ο Πλούταρχος στο σχετικό απόσπασμα της βιογραφίας του Αλέξανδρου για να περιγράψει τον Βαγώα είναι «ερωμένος». Είναι αυτή που χρησιμοποιήθηκε από τους Αθηναίους συγγραφείς του 5ου και 4ου αιώνα π. Χ. για να περιγράψει τη σχέση μεταξύ ενός νεαρού άνδρα και ενός μεγαλύτερου που ονομάζονταν εραστές. Οι σχέσεις αυτές φαίνεται να έχουν κυρίως εκπαιδευτικό και πολιτιστικό χαρακτήρα, αν και συνήθως υπήρχε και μια ερωτική διάσταση. Οι σχέσεις αυτές φαίνεται να είναι δημοφιλείς στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του 5ου και 4ου  αιώνα π. Χ. . Αν ο Πλούταρχος χρησιμοποίησε τη λέξη «ερωμένος», για να περιγράψει τον Βαγώα με τον ίδιο τρόπο που ο όρος χρησιμοποιήθηκε από τους Αθηναίους συγγραφείς του 5ου και 4ου αιώνα , τότε πρέπει να συμφωνήσουμε με τον Πλούταρχο ότι υπήρχε κάποια ερωτική σχέση μεταξύ του Αλέξανδρου και του Βαγώα. Άλλωστε και ο Curtius Rufus πίστευε ότι υπήρχε μια σεξουαλική σχέση μεταξύ των δύο ανδρών.

          Πολλοί ιστορικοί έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο Αλέξανδρος ήταν ομοφυλόφιλος. Άλλοι ιστορικοί, επικαλούμενοι το γεγονός ότι ο Αλέξανδρος παντρεύτηκε τρεις γυναίκες, γέννησε δύο παιδιά, αλλά και από το γεγονός ότι είχε στη διάθεσή του το χαρέμι ​​του Δαρείου, που αποτελούνταν από 365 παλλακίδες, υποστήριξαν ότι ο Αλέξανδρος ήταν ουσιαστικά ένα ετεροφυλόφιλο άτομο. Αλλά η σύγχρονες σεξουαλικές κατηγορίες των ομοφυλόφιλων ή ετεροφυλόφιλων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν με ακρίβεια για να περιγράψουν τη σεξουαλικότητα του Αλεξάνδρου. Ο Αλέξανδρος έζησε σε μία ιστορική περίοδο στην οποία, αν κάποιος ενεργούσε στον ερωτικό τομέα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, δεν τον τοποθετούσε απαραίτητα στο ένα ή στο άλλο σεξουαλικό στρατόπεδο. Το γεγονός ότι οι θεατές στο στάδιο ζητούσαν από τον Αλέξανδρο να φιλήσει τον φίλο του και, όταν τον φίλησε, δεν αντέδρασαν δείχνει ότι δεν ήταν αυτό κάτι περίεργο.


Ας κοιτάξουμε την ερωτική ιστορία του Αλεξάνδρου κατά χρονολογική σειρά . Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι, όσο πιο μακριά πήγαινε από τη Μακεδονία, τόσο πιο πλούσια και πιο δυνατή είναι η άσκηση των ερεθισμάτων που ενεργούσαν πάνω του. Ο Αλέξανδρος είχε μια φυσική ομορφιά και, όταν ήταν νεαρός, ο ίδιος δεν φαίνεται να ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για το σεξ σε σύγκριση με τον πατέρα του.  Σύμφωνα με τον συγγραφέα Αθήναιο, ο Φίλιππος και η μητέρα του, η Ολυμπιάδα, προσέλαβαν μια όμορφη εταίρα που ονομάζονταν Καλλιξένη να τον ξελογιάσει. Ο Αιλιανός έγραψε ότι η πρώτη γυναίκα με την οποία ο Αλέξανδρος έκανε σεξ ονομαζόταν Πανκάστη.

Όμως το πρώτο άτομο με το οποίο ο Αλέξανδρος φαίνεται να είχε πραγματικά μια οικεία σχέση, ήταν ο ψηλός και όμορφος Ηφαιστίωνας. Όταν στα Εκβάτανα ο φίλος του πέθανε, η θλίψη του Αλέξανδρου δεν γνώρισε όρια. Ο Ηφαιστίωνας ήταν ο πιο κοντινός αρσενικός φίλος του, κατά πάσα πιθανότητα «ο ερωμένος» του. Σύμφωνα με τα λόγια του Αλέξανδρου, μετά τη μάχη της Ισσού, ο Ηφαιστίωνας ήταν ένας άλλος Αλέξανδρος. Δείγμα της ανείπωτης θλίψης του για το θάνατο του συντρόφου του ήταν τα παρακάτω μέτρα που πήρε: Ο Αλέξανδρος διέταξε τις χαίτες και τις ουρές όλων των μουλαριών και των αλόγων να κουρευτούν, καθώς επίσης και οι επάλξεις σε όλες τις γύρω πόλεις να κατεδαφιστούν. Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές και ο ίδιος ο γιατρός που εξέτασε τον Ηφαιστίωνα σταυρώθηκε. Στη συνέχεια απαγόρευσε την αναπαραγωγή μουσικής, έως ότου φτάσει η απάντηση από το ιερό του Άμμωνα Δία, που του επέτρεπε να τιμήσει τον Ηφαιστίωνα ως ήρωα. Ο Αλέξανδρος σχεδίασε επίσης τη νεκρική πυρά που έπρεπε να γίνει για τον Ηφαιστίωνα στη Βαβυλώνα και διέταξε μια περίοδο πένθους σε όλη την ανατολή.


Μετά τη νίκη του στην Ισσό, ο Αλέξανδρος πήρε ως ερωμένη του την όμορφη πρώην σύζυγο του Μέμνονα του Ρόδιου, ​​Βαρσίνη. Και γνωρίζουμε ότι ο Αλέξανδρος και η Βαρσίνη είχαν ένα παιδί μαζί, που τον ονόμασαν Ηρακλή. Επιπλέον μετά τα Γαυγάμηλα, ο Αλέξανδρος κληρονόμησε το χαρέμι ​​του Δαρείου που αποτελούνταν από 365 παλλακίδες. Αυτές οι παλλακίδες είχαν επιλεγεί από όλη την Ασία, με κριτήριο την ομορφιά τους.

Πρώτη σύζυγος, όμως, του Μεγάλου Αλεξάνδρου ήταν η Ρωξάνη, θυγατέρα του Οξυάρτη, που μάλιστα την ερωτεύτηκε με την πρώτη ματιά. Σύμφωνα με τον Αρριανό υπήρχε αναμφισβήτητο κίνητρο ο έρωτας. Ήταν επιπλέον και μια συμβολική κίνηση με πολιτική σημασία, που απέβλεπε στη συμφιλίωση με τον ιρανικό λαό. Οι πηγές λένε ότι ήταν η πιο όμορφη γυναίκα στην Ασία. Ο γάμος έγινε το 327 π. Χ. κατά τα ιρανικά έθιμα, δηλαδή έτρωγαν όλοι μαζί ένα καρβέλι ψωμί, ακριβώς όπως το συνηθίζουν ακόμη και σήμερα στο Τουρκεστάν.

Όταν ο Αλέξανδρος επέστρεψε από την Ινδία πίσω στην Περσία, παντρεύτηκε δύο κόρες Περσών βασιλιάδων, και τυχαίνει να γνωρίζουμε ότι είχε την πρόθεση να κάνει απογόνους με αυτές τις δύο γυναίκες. Η μία ήταν η Στάτειρα, μια κόρη του Δαρείου του Γ΄ και η άλλη ήταν η Παρύσατη, η νεότερη κόρη του Αρταξέρξη του Γ΄ του Ώχου. Οι γάμοι του αυτοί έγιναν μαζί με τους ομαδικούς γάμους που πραγματοποιήθηκαν στα Σούσα μεταξύ πολλών Μακεδόνων με Περσίδες γυναίκες. Ογδόντα από τους πιο διακεκριμένους συμπολεμιστές του μαζί με 10.000 άνδρες του μακεδονικού στρατού συζεύχθηκαν Περσίδες σε μια ακόμη συμβολική κίνηση για την πραγματοποίηση του σχεδίου του για φυλετική συγχώνευση των δύο λαών.

          Σε αντίθεση με την τελευταίους Οθωμανούς Σουλτάνους, των οποίων τα χαρέμια μεγάλωναν όσο ο αριθμός των επαρχιών τους μίκραινε, για τον Αλέξανδρο το σεξ δεν ήταν ένα υποκατάστατο για τις στρατιωτικές αποτυχίες. Όσο περισσότερο ο Αλέξανδρος κατακτούσε εδάφη, τόσο πιο πολύ «κατακτήθηκε», από άνδρες και γυναίκες που είχαν φυσική ομορφιά.

          Ο Αλέξανδρος φέρεται να είπε κάποια στιγμή ειρωνικά ότι οι γυναίκες της Περσίας ήταν ένα βασανιστήριο για τα μάτια. Επίσης όπως είπε ο ίδιος ο ύπνος και το σεξ τον έκαναν να έχει επίγνωση της θνησιμότητάς του. Αυτή η αίσθηση της θνησιμότητας αυξήθηκε δραματικά καθώς έκανε την πορεία από τον Αλιάκμονα μέχρι τον Ινδό ποταμό.

____________________

 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Χέρμαν Μπένγκτσον «Ιστορία της αρχαίας Ελλάδας», Αθήνα 1991, εκδόσεις Μέλισσα.

G. Rogers  «Alexander: The Ambiguity of Greatness»,  New York: Random 2004.

Πλούταρχος  «Βίοι παράλληλοι (Δέκατος έβδομος τόμος) Αλέξανδρος-Καίσαρ», εκδόσεις  Κάκτος.

Διόδωρος Σικελιώτης  «Ιστορική βιβλιοθήκη», Αθήνα 2009, εκδόσεις Ζήτρος.

Αρριανός  «Αλεξάνδρου ανάβασις», Αθήνα 2006, εκδόσεις Ζήτρος.

http://www.agefotostock.com/en/Stock-Images/Rights-Managed/DAE-96000480

http://www.stormfront.org/forum/t271401-92/

****************

3.  Μέγας Αλέξανδρος: Μύθοι και Πραγματικότητες

Ο ένας εκ των επιμελητών του τόμου "Μέγας Αλέξανδρος: Οι πρώτες πηγές - Τα αποσπάσματα των αρχαίων ιστορικών " Στάντης Ρ. Αποστολίδης μίλησε για το βιβλίο σε αυτήν τη συνάντηση στο Πατάρι του Gutenberg στις 18 Μαΐου 2019.https://external.webstorage.gr/mmimages/image/88/68/57/69/1104464-264x264-800x800.jpg

Ο Στάντης Ρ. Αποστολίδης εξιστορεί την περιπέτεια που πέρασε το όνομα του Αλεξάνδρου από το θάνατό του επί πολλούς αιώνες, ξεκινώντας από την κακομεταχείρισή του εκ μέρους  της συντριπτικής πλειοψηφίας των αρχαίων συγγραφέων, που αποδεικνύονται παντελώς αναξιόπιστοι ως πηγές. Μόνο ο Αρριανός , στηριζόμενος στους  Πτολεμαίο ,  Αριστόβουλο και Νέαρχο, δικαιούται να θεωρηθεί ως ασφαλής αξιόπιστη πηγή μέσα στη θάλασσα της fake  παραπληροφόρησης από τα αρχαία χρόνια έως τις μέρες μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: