Συλλογικό έργο: «Ελληνικά εγκλήματα 6»
Η αρχή έγινε το 2007, όταν ο Ανταίος Χρυσοστομίδης, υπεύθυνος ξένης λογοτεχνίας στις Εκδόσεις Καστανιώτη, με δική του στήλη πολιτισμού στην Αυγή, πρότεινε σε μερικούς από τους σημαντικότερους Έλληνες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας να γράψουν από ένα διήγημα για να περιληφθεί σε έναν συλλογικό τόμο. Η ιδέα γεννήθηκε στο μυαλό του μετά την επιτυχία του τόμου Εγκλήματα (2006) με αστυνομικά διηγήματα Ιταλών συγγραφέων που μετέφρασε ο ίδιος, μεταξύ των οποίων οι Καμιλέρι, Αμανίτι, Λουκαρέλι, Καρλότο. Έτσι προέκυψε η συλλογή που τιτλοφορήθηκε Ελληνικά εγκλήματα, που είχε τεράστια επιτυχία, με αποτέλεσμα να συνεχιστεί τον επόμενο χρόνο με τη συλλογή Ελληνικά εγκλήματα 2, στην οποία προστέθηκαν κι άλλοι συγγραφείς. Αξίζει να πούμε ότι στον πρόλογο των Ελληνικών εγκλημάτων ο Χρυσοτομίδης είχε γράψει και τα εξής:
Έχω την αίσθηση ότι τελειώνοντας και το τελευταίο διήγημα της συλλογής, ο αναγνώστης θα έχει μπροστά του ένα πιο καθαρό κάδρο αυτού που ονομάζουμε νεοελληνική κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα θα έχει ψυχαγωγηθεί έτσι όπως μόνο η καλή αστυνομική λογοτεχνία μπορεί να κάνει. Μάρτυρές μου άνθρωποι σαν τον Λούντβιχ Βιτγκενστάιν, που ήταν φανατικός αναγνώστης αστυνομικών μυθιστορημάτων, και τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, που θεωρούσε ότι η περιπέτεια της ζωής βρίσκεται μόνο στις αστυνομικές ιστορίες.
Ο θάνατος του Χρυσοστομίδη τον Αύγουστο του 2015 συγκλόνισε τους φίλους του, αλλά το έργο του συνεχίστηκε, έτσι το 2019 κυκλοφόρησε ο 5ος τόμος των Ελληνικών εγκλημάτων, με πρόλογο και επιμέλεια του Δημήτρη Ποσάντζη. Τώρα, εν έτει 2022, εκδόθηκαν τα Ελληνικά εγκλήματα 6 με τη συμμετοχή δεκαπέντε συγγραφέων, παλιών και νέων. Στον πρόλογό του για την εκλιπούσα Τιτίνα Δανέλλη* (πέθανε στις αρχές του 2021), ο Ποσάντζης γράφει:
Τα Ελληνικά εγκλήματα 6 είναι αφιερωμένα σ’ έναν δικό μας άνθρωπο που δεν είναι πια κοντά μας, την Τιτίνα Δανέλλη, η οποία σφράγισε με τα μυθιστορήματά της και τα διηγήματα την αναγέννηση της αστυνομικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα. Η προσφορά της είναι ανυπολόγιστη. Βαθιά καλλιεργημένη και γοητευτική σαν ηρωίδα του νουάρ, η Τιτίνα ήταν λογοτέχνιδα εξ απαλών ονύχων…
Αναφερόμενος στα διηγήματα του τόμου, ο επιμελητής σημειώνει:
Ο Δώρος Αντωνιάδης εισέρχεται στο δαιδαλώδες μυαλό της ηρωίδας του προσπαθώντας να εξιχνιάσει ένα έγκλημα που όλα δείχνουν ότι προκλήθηκε από δική της διάδραση σε ταινία. Ο Ανδρέας Αποστολίδης αποκαλύπτει το πολιτικό παρασκήνιο της επίσκεψης του Ίαν Φλέμινγκ στην Αθήνα, σε μια εποχή όπου μαίνεται ο Ψυχρός Πόλεμος. Ο Νεοκλής Γαλανόπουλος μας συστήνει έναν εξ ημισείας εργοστασιάρχη αλλά «μαλθακό μέχρι απελπισίας», που αποφασίζει μια μέρα να ορμήσει προς το άγνωστο. Ο Σέργιος Γκάκας μάς παρασύρει στον μοιραίο έρωτα ενός ιδιοκτήτη ψησταριάς από τη Νάξο για μια Ελληνοϊταλίδα ξεναγό. Ο Βασίλης Δανέλλης ανασύρει από τον «βυθό ενός υπογείου ωκεανού» το χρονικό καταστροφής μιας οικογένειας. Η Άννα Δάρδα-Ιορδανίδου διερευνά ένα πολύ περίεργο δυστύχημα στον Λευκό Πύργο. Ο Κώστας Θ. Καλφόπουλος ξετυλίγει την ιστορία του ανεκπλήρωτου έρωτα ενός Έλληνα μετανάστη στο Αμβούργο. Ο Ιερώνυμος Λύκαρης ανατέμνει τα αίτια του θεαματικού φόνου ενός τραπεζίτη στο Ηρώδειο από έναν μεγαλέμπορο ναρκωτικών. Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης συνοδεύει έναν ηλικιωμένο Γάλλο συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας σε μια ελληνική έπαυλη για ένα «πάρτι μετά φόνου». Ο Κώστας Μουζουράκης παρακολουθεί δυο «τελειωμένους» τύπους παγιδευμένους στην Όθρυ, στη δυστοπία του Covid-24. H Ιωάννα Μπουραζοπούλου με τον «κατοπρισμό της Μέδουσας» επιχειρεί να ανιχνεύσει μια υπόθεση πιθανού φόνου στο αλλόκοτο τοπίο ενός παλιού οικισμού αξιωματικών. Η Χίλντα Παπαδημητρίου φέρνει στο φως ένα έγκλημα που διαπράχτηκε στο παλιό εργοστάσιο της Columbia. Η Μαρλένα Πολιτοπούλου έρχεται αντιμέτωπη με δυο πρωτοφανή εγκλήματα στο Χαλάνδρι, που μοιάζουν να συνδέονται. Ο Γιάννης Ραγκος, σε αποκριάτικο κλίμα, αφηγείται την ιστορία της εκτέλεσης ενός επιχειρηματία από κάποιον άντρα μεταμφιεσμένο σε Κοκκινοσκουφίτσα. Ο Φίλιππος Φιλίππου αναζητεί τον δολοφόνο της Γαβριέλλας, της περιβόητης Ρωσίδας ιερόδουλης που βρέθηκε νεκρή τον Αύγουστο του ’91.
Η προσφορά της είναι ανυπολόγιστη. Βαθιά καλλιεργημένη και γοητευτική σαν ηρωίδα του νουάρ, η Τιτίνα ήταν λογοτέχνιδα εξ απαλών ονύχων…
Στο τέλος της συλλογής υπάρχει ένα διήγημα της Τιτίνας Δανέλλη που αναφέρεται σε έναν τραγικά γελοίο άνθρωπο, ο οποίος λατρεύει την ανάγνωση και τα βιβλία. Είναι «Ο φιλομαθής», που δεν κατατάσσεται στην αστυνομική λογοτεχνία αλλά έχει αστυνομικά στοιχεία που το κάνουν απολύτως ενδιαφέρον και αξιανάγνωστο. Αρχίζει ως εξής:
Τι να το κάνω το χαρτί και το μολύβι; Δεν συντρέχει κανένας λόγος να γράψω την αυτοβιογραφία μου. Ποιος ενδιαφέρεται για τη ζωή μου; Άλλωστε, θυμάμαι όλα όσα έζησα, αισθάνθηκα, σκέφτηκα και έμαθα –κυρίως το τελευταίο– με λεπτομέρειες. Έχω πολύ γερή μνήμη. Μνήμη με τόση χωρητικότητα που αποθήκευσε τα πάντα: Έρωτες, χωρισμούς, αγώνες και αγώνες, νίκες αλλά και ήττες, όνειρα και φιλοδοξίες…
Ιδού πώς τελειώνει αυτό το σπουδαίο διήγημα, το καλύτερο από όλα τα άλλα του τόμου, με ήρωα έναν άντρα που θυμίζει ήρωα του Τσέχοφ, συγκεκριμένα από τον Γλάρο. Λέει αυτός:
…Κάποτε στα νιάτα μου ήθελα να γίνω συγγραφέας, και δεν έγινα. Ήθελα να μιλάω ωραία, και μιλούσα αηδιαστικά. Ήθελα να παντρευτώ, και δεν παντρεύτηκα. Ήθελα να ζω στην πόλη, και θα τελειώσω τη ζωή μου στο χωριό…
Λέει κι ο ήρωας της Δανέλλη:
Κι εγώ, μετά από όλα αυτά, ήθελα να μείνω μόνος. Και δεν έμεινα.
Ελληνικά εγκλήματα 6
Αστυνομικές ιστορίες
Συλλογικό έργο
Γράφουν οι: Άννα Δάρδα-Ιορδανίδου, Ανδρέας Αποστολίδης, Βασίλης
Δανέλλης, Γιάννης Ράγκος, Δώρος Αντωνιάδης, Ιερώνυμος Λύκαρης, Ιωάννα
Μπουραζοπούλου, Κώστας Μουζουράκης, Μαρλένα Πολιτοπούλου, Νεοκλής
Γαλανόπουλος, Σέργιος Γκάκας, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Τιτίνα Δανέλλη,
Φίλιππος Φιλίππου, Κώστας Θ. Καλφόπουλος, Χίλντα Παπαδημητρίου
επιμέλεια: Δημήτρης Ποσάντζης
Εκδόσεις Καστανιώτη
368 σελ.
ISBN 978-960-03-6992-2
Τιμή €15,00
_________________
Τιτίνα Δανέλλη - ΠΡΟΣΩΠΟ – Βιβλιοnet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου