Τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία
- Clouds of Sils Maria
- Sils Maria
- 2014
- Γαλλία
- Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά
Σκηνοθεσία:
Olivier Assayas
Κύριοι Ρόλοι:
Juliette Binoche … Maria Enders
Kristen Stewart … Valentine
Chloe Grace Moretz … Jo-Ann Ellis
Johnny Flynn … Christopher Giles
Lars Eidinger … Klaus Diesterweg
Hanns Zischler … Henryk Wald
Brady Corbet … Piers Roaldson
Angela Winkler … Rosa Melchior
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Olivier Assayas
Παραγωγή: Charles Gillibert
Φωτογραφία: Yorick Le Saux
Μοντάζ: Marion Monnier
Σκηνικά: Francois-Renaud Labarthe
Κοστούμια: Jurgen Doering
_______________________
ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΡΟΥΣΣΟ
groussos.net
[..............................]
Στο αποκορύφωμα της διεθνούς της καριέρας, η διάσημη ηθοποιός Μαρία
Έντερς (Ζιλιέτ Μπινός) δέχεται μια πρόταση για να παίξει σε μία αναβίωση
του θεατρικού έργου που την έκανε διάσημη πριν από είκοσι χρόνια. Τότε
όμως ερμήνευε τον ρόλο της Σίγκριντ, μιας ελκυστικής νέας κοπέλας που
σαγηνεύει και τελικά οδηγεί στην αυτοκτονία το αφεντικό της, την Ελένα.
Τώρα, της ζητείται να αναλάβει τον κόντρα ρόλο, δηλαδή εκείνον της
μεγαλύτερης σε ηλικία Ελένα.
Μαζί με την προσωπική της βοηθό (Κρίστεν Στιούαρτ) αναχωρεί για να
ξεκινήσει πρόβες στο Σιλς Μαρία, μια απομονωμένη περιοχή των Άλπεων. Μια
νεαρή στάρλετ του Χόλιγουντ με έφεση στα σκάνδαλα (Κλόε Γκρέις Μόριτς)
πρόκειται να υποδυθεί το ρόλο της Σίγκριντ και η Μαρία βρίσκει τον εαυτό
της στην άλλη πλευρά του καθρέφτη, πρόσωπο με πρόσωπο με μια
διφορούμενα γοητευτική γυναίκα που αποτελεί, στην ουσία, μια ανησυχητική
αντανάκλαση του ίδιου της του εαυτού.
[................................]
Το τίμημα της διασημότητας, το βάρος του χρόνου και των προσωπικών μας
εμπειριών, η σχέση μας με το παρελθόν, η ματαιοδοξία του κόσμου του
θεάματος και η αιώνια «σύγκρουση» ανάμεσα στο μαζικό ποπ θέαμα και την
υψηλή τέχνη, είναι μερικά μόνο από τα θέματα που βρίσκουν αβίαστα θέση
σε αυτό το προσεγμένο φιλμ.
Με μια σπάνια κατανόηση της γυναικείας φύσης, ο Ασαγιάς ξετυλίγει με
συναρπαστικό τρόπο τις ιδιόμορφες δυναμικές ανάμεσα σε τρεις ολότελα
διαφορετικές γυναίκες, οι οποίες όμως, μοιάζουν να αποτελούν
διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος, καθώς ανταλλάσσουν και
μοιράζονται διαρκώς ζωές, ρόλους και θέσεις, σ’ ένα αδιάκοπο παιχνίδι
ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη μυθοπλασία.
Με φόντο το απόκοσμο τοπίο της ομότιτλης περιοχής των Άλπεων – που κόβει
την ανάσα – και τους δυσοίωνους σχηματισμούς νεφών που αποτελούν σήμα
κατατεθέν της, η ταινία συνιστά επίσης υπόδειγμα εμπνευσμένου και
τολμηρού κάστινγκ, αντιπαραθέτοντας την πάντοτε επιβλητική παρουσία της
σπουδαίας Ζιλιέτ Μπινός με τις νεαρές Κρίστεν Στιούαρτ και Κλόε Γκρέις
Μόριτς, οι οποίες παραδίδουν εδώ τις ίσως τις καλύτερες και σίγουρα τις
πιο απρόσμενες ερμηνείες της έως τώρα καριέρας τους.
«Το 1924, στην αυγή του κινηματογράφου, ο Άρνολντ Φάνκ, ένας από τους
πρωτοπόρους της ορεινής φωτογραφίας, κινηματογράφησε τα αλλόκοτα
Νεφελώδη Φαινόμενα της Μαλόχα, όπου οι βουνοκορφές, τα σύννεφα και ο
άνεμος, όλα αναμειγνύονται μεταξύ τους αφηρημένα, θυμίζοντας κλασική
κινέζικη ζωγραφική. Γύρισε σε ασπρόμαυρο και η μόνη μορφή στην οποία
σώζεται σήμερα είναι μια φθαρμένη και γρατζουνισμένη κόπια. Με μια λέξη,
μία ανάμνηση του τι θα μπορούσε να ήταν και πάνω στην οποία ο χρόνος,
με τη σειρά του, χάραξε τα σημάδια του. Είναι παρ’ όλα αυτά αλλόκοτο να
αισθάνεσαι μια οικεία και μυστηριώδη αλήθεια σε αυτούς τους χώρους, παρά
τα (ή χάρη στα) φίλτρα που μας χωρίζουν από αυτούς. Αποκαλύπτονται μέσα
από μια απόμακρη υποκειμενικότητα, με σχεδόν έναν αιώνα να μας χωρίζει.
Μήπως αυτή δεν είναι ακριβώς η διαδικασία της τέχνης, η οποία
αναπαράγει τον κόσμο, αλλά μέσα από ένα ξεχωριστό βλέμμα που κρύβει τόσα
όσα και αποκαλύπτει, αδιάκριτα φέρνοντας στο φως το ορατό και το
αόρατο;» – Ολιβιέ Ασαγιάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου