Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 23, 2020

Ποιος ευθύνεται που η Θεσσαλονίκη δεν έχει Μετρό; Όλη η αλήθεια για το Σταθμό της Βενιζέλου και τις αρχαιότητες που κρύβει στα σπλάχνα του

Κόντρα ΝΔ-Μυλόπουλου για «καπέλο» 9 εκατ. ευρώ σε αγορά ακινήτου του ΑΠΘ |  mononews

Γιάννης Μυλόπουλος, Καθηγητής Πανεπιστημίου  Πρώην Πρόεδρος της Αττικό Μετρό

Μετρό Θεσσαλονίκης: Απάντηση στην υπουργό Πολιτισμού για την αποκατάσταση της αλήθειας



Η υπουργός Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη, κατά την απάντησή της στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25 Κρίτωνα Αρσένη σχετικά με την απόσπαση του σημαντικού αρχαιολογικού συμπλέγματος της «Μέσης Οδού» που αποκαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, προφανώς λάθος πληροφορημένη, χρησιμοποίησε σειρά ανακριβών στοιχείων όσον αφορά στην έγκριση της μελέτης της κατασκευής του συγκεκριμένου σταθμού με τα αρχαιολογικά ευρήματα κατά χώρα.ΣΕΑ: Αντιδράσεις για την τύχη των αρχαιοτήτων στο Μετρό της Θεσσαλονίκης

Τις ίδιες ακριβώς ανακρίβειες χρησιμοποίησε προσχηματικά για να υποστηρίξει την επιλογή της λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων από το σταθμό ως μονόδρομο και ο σημερινός πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ Νίκος Ταχιάος, σε δημόσια παρέμβασή του στο Φόρουμ της HELEXPO για τις Υποδομές και τις Μεταφορές, στις 20/9 στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.

Ως πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ από τον Μάρτιο 2016 έως τον Σεπτέμβριο 2019, καθ’ όλο δηλαδή το διάστημα κατά το οποίο εκτελέστηκαν οι μελέτες και τα έργα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης στα οποία αναφέρονται οι ανακρίβειες των κυβερνητικών στελεχών και προς αποκατάσταση της αλήθειας, θα ήθελα να κάνω γνωστά τα εξής:


  1. Τον Οκτώβριο του 2015 ο υπουργός Πολιτισμού Αλ. Μπαλτάς εξέδωσε υπουργική απόφαση που προέβλεπε την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με κατά χώρα παραμονή και ανάδειξη των αρχαιοτήτων.
  2. Σε υλοποίηση αυτής της υπουργικής απόφασης η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ που τοποθετήθηκε τον Μάρτιο 2016 ξεκίνησε προσπάθειες εύρεσης τεχνικής λύσης για την κατασκευή του σταθμού με τα αρχαία αμετακίνητα στη θέση τους. Μέχρι τότε υπενθυμίζεται ότι στο σταθμό Βενιζέλου δεν είχε εκτελεστεί η παραμικρή κατασκευαστική εργασία.
  3. Η τεχνική λύση που μελετήθηκε από στελέχη της Αττικό Μετρό ΑΕ και του μελετητή του αναδόχου, του μελετητικού γραφείου ΟΤΜ του Δρα. Πολιτικού Μηχανικού Παν. Βέττα, κατατέθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 στους εκπροσώπους του υπουργείου Πολιτισμού, του Δήμου Θεσσαλονίκης, της Εφορίας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίοι και την ενέκριναν.
  4. Στη συνέχεια, τον Ιανουάριο 2017, η μελέτη του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα, σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης, που εκπονήθηκε μετά από επεξεργασία της τεχνικής λύσης από στελέχη της Αττικό Μετρό ΑΕ και του μελετητή του αναδόχου, κατατέθηκε για γνωμοδότηση στο ΚΑΣ, το οποίο μετά από ενδελεχή συζήτηση γνωμοδότησε θετικά υπέρ της μελέτης.
  5. Τον Φεβρουάριο 2017 εκδόθηκε η υπουργική απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, σύμφωνα με την οποία εγκρίθηκε η μελέτη του σταθμού Βενιζέλου και άνοιξε ο δρόμος για την εκπόνηση των λεπτομερών μελετών και την έναρξη των εργασιών κατασκευής του σταθμού.
  6. Μέχρι το καλοκαίρι του 2018 είχαν υποβληθεί από τον ανάδοχο, είχαν εγκριθεί και είχαν πληρωθεί όλες οι μελέτες σε στάδιο ΟΜ1, σε στάδιο προμελέτης δηλαδή, για το σταθμό Βενιζέλου με τα αρχαία κατά χώρα.
  7. Το φθινόπωρο του 2018 και αφού ολοκληρώθηκε η έγκριση των οριστικών μελετών σε στάδιο ΟΜ2, σε στάδιο οριστικής δηλαδή μελέτης, του επιπέδου -1 του σταθμού, όπου βρίσκονται τα αρχαιολογικά ευρήματα, ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού με τα αρχαία κατά χώρα. Συγκεκριμένα ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής των διαφραγματικών τοίχων του σταθμού, κατασκευής των δύο φρεάτων εξαερισμού μέχρι τον πυθμένα των -30 μέτρων στην αποβάθρα του σταθμού, κατασκευής της πλάκας οροφής του σταθμού, προστατευτικής κατάχωσης των αρχαιοτήτων με σάκους άμμου, καθώς και οριοθέτησης, προετοιμασίας και μετακίνησης των δικτύων ΟΚΩ του πεδίου της νότιας πρόσβασης του σταθμού, στην πλατεία Καπνεργάτη, προκειμένου να ξεκινήσουν εκεί οι αρχαιολογικές ανασκαφές.
  8. Μέχρι την αλλαγή σχεδιασμού του έργου, η οποία επιβλήθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ δια στόματος πρωθυπουργού το Σεπτέμβριο του 2019 στη ΔΕΘ, προκειμένου να εφαρμοστεί η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων, στο σταθμό Βενιζέλου, σε υλοποίηση των μελετών που είχαν ήδη εγκριθεί και πληρωθεί, είχαν εκτελεστεί έργα συνολικού κόστους περίπου 5 εκατομμυρίων Ευρώ.
  9. Απόδειξη της εκτέλεσης των ως άνω έργων είναι ότι η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό, επί ένα χρόνο από τότε που ανέλαβε, αναλώθηκε στην αποκαθήλωση των έργων που είχαν εκτελεστεί στη Βενιζέλου κατά το διάστημα 2018 – 2019.
  10. Τον Ιούλιο 2019 κατατέθηκε στην Αττικό Μετρό ΑΕ η τελευταία οριστική μελέτη, που αφορούσε στην κατασκευή του υπόγειου τμήματος του σταθμού. Η μελέτη αυτή, μετά από έλεγχο των υπηρεσιών της Αττικό Μετρό, κατά τη συνήθη πρακτική, επιστράφηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 2019 στον ανάδοχο με παρατηρήσεις, προκειμένου να γίνουν οι διορθώσεις και διευκρινίσεις και αυτή να επανυποβληθεί. Στην κατάσταση έγκρισης μάλιστα που αναγράφεται στις πρώτες σελίδες του εγγράφου της Αττικό Μετρό ΑΕ, αναφέρεται ρητά ότι η έγκριση θα ολοκληρωθεί μετά την «Αναθεώρηση και επανυποβολή» της μελέτης.
  11. Τόσο ο κ. Ταχιάος, ως νέος πρόεδρος της εταιρείας και προφανώς μη γνωρίζοντας καλά τις διαδικασίες της Αττικό Μετρό ΑΕ, όσο και η κα Μενδώνη, πληροφορημένη λάθος από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό ΑΕ, τη συνήθη σε περιπτώσεις έγκρισης μελετών πρακτική της επιστροφής της μελέτης προς αναθεώρηση και επανυποβολή, την αποκάλεσαν ανακριβώς «απόρριψη της μελέτης από την προηγούμενη διοίκηση».
  12. Η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, τον Οκτώβριο 2019 και μετά τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για την αλλαγή του σχεδιασμού των έργων του Μετρό προκειμένου να γίνει εφικτή η εφαρμογή της λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων, με πολιτική της απόφαση, απέστειλε επιστολή προς τον ανάδοχο, με την οποία του ανακοίνωνε την διακοπή της εκπόνησης της μελέτης.
  13. Ο μελετητής του έργου Δρ. Πολιτικός Μηχανικός Παν. Βέττας, σε δημόσια εκδήλωση ενώπιον καθηγητών και φοιτητών που οργάνωσε το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ τον Φεβρουάριο του 2020, επιβεβαίωσε και την ύπαρξη τεχνικής λύσης και την κατάθεση της οριστικής μελέτης του υπόγειου σταθμού. Ακόμη έκανε δημόσια γνωστό ότι η μελέτη αναθεωρήθηκε σύμφωνα με τις υποδείξεις και παρατηρήσεις της Αττικό Μετρό και επανυποβλήθηκε, αλλά εντωμεταξύ η διοίκηση της εταιρείας είχε αποφασίσει την διακοπή της για πολιτικούς λόγους, όπως ανέφερε.
  14. Την εφικτότητα και πληρότητα της μελέτης επιβεβαιώνει σε τεχνική του έκθεση και ειδικός πραγματογνώμονας, καθηγητής Πολυτεχνείου στο επιστημονικό αντικείμενο των υπογείων έργων.
  15. Όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα του έργου με τα αρχαία της Βενιζέλου αμετακίνητα, αυτό εγκρίθηκε από την Αττικό Μετρό ΑΕ και από τον ανάδοχο του έργου το 2018 και προέβλεπε την ολοκλήρωση και λειτουργία των 12 από τους 13 σταθμούς του έργου στο τέλος του 2020. Όπως μάλιστα διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ κ. Εξάρχου, τον Φεβρουάριο του 2019, λίγους μήνες πριν την κυβερνητική αλλαγή, το έργο ήταν απολύτως εντός χρονοδιαγράμματος και θα παραδίδονταν στο τέλος του 2020.
  16. Σχετικά με τις όποιες αμφισβητήσεις του γεγονότος ότι οι 12 στους 13 σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδίδονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020, η σύμβαση προέβλεπε να υπάρξουν ρήτρες σε περίπτωση που ο ανάδοχος δεν θα τηρούσε τους συμβατικούς χρόνους παράδοσης του χρονοδιαγράμματος.
  17. Μέχρι και σήμερα, το ισχύον χρονοδιάγραμμα είναι αυτό που εγκρίθηκε το 2018 και προέβλεπε την παράδοση του έργου στο τέλος του 2020, καθώς δεν υπάρχουν ακόμη εγκεκριμένες μελέτες της νέας λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου από όπου να προκύπτει η αλληλουχία των εργασιών και η διάρκειά τους και κατά μείζονα λόγο δεν υπάρχει και χρονοδιάγραμμα.
  18. Όλα τα ανωτέρω, με την δέουσα τεκμηρίωση και με στοιχεία, έχουν κατατεθεί, όπως ενημερώνομαι και συμπεριλαμβάνονται στις προσφυγές που υποβλήθηκαν στο ΣτΕ εναντίον της απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου και θα εκδικαστούν στις 6 Νοεμβρίου.
  19. Γίνεται λοιπόν φανερό ότι οι κυβερνητικοί παράγοντες, στην απέλπιδα προσπάθειά τους να πείσουν ότι η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων είναι μονόδρομος, χρησιμοποιούν ηθελημένα ή αθέλητα, απολύτως ανυπόστατα και ανακριβή επιχειρήματα, τα οποία είναι εύκολο να καταρριφθούν από τα πραγματικά περιστατικά και γεγονότα, όπως αυτά καταγράφηκαν σε καταθέσεις, μαρτυρίες, καταγραφές και τεκμηριωμένα στοιχεία.
  20. Όσον αφορά τέλος στην αποδοχή από τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης της λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, η πρόσφατη δημοσκόπηση της ALCO ήταν κόλαφος για την κυβέρνηση. Αφού το 56% του πληθυσμού διαφωνεί με την απόσπαση, ενώ μόλις το 29% συμφωνεί με αυτήν…

Στο ΣτΕ, όπου έχουν κατατεθεί οι προσφυγές εναντίον της λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων, όλα τα ανωτέρω στοιχεία και η σχετική τεκμηρίωση θα είναι στη διάθεση των δικαστών, προκειμένου να λάμψει η αλήθεια και να απονεμηθεί δίκαιο σε μια υπόθεση που καθυστερεί ένα μεγάλο συγκοινωνιακό έργο πνοής που συνεχίζει να ταλαιπωρεί ακόμη και σήμερα την πόλη της Θεσσαλονίκης, επιβαρύνοντας συγχρόνως σοβαρά τα δημόσια ταμεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Mam (artist)

Mam France «Κάθε καμβάς είναι μια πρόσκληση να ονειρευτείς και να εφεύρεις τη δική σου ιστορία. »  Η Μαμ είναι μια βραβευμένη ζωγράφος από ...