Πέμπτη, Φεβρουαρίου 07, 2019

ΕΚΛΕΚΤΕΣ ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ


 
Κρήτη - Αναδυόμενες πόλεις. Άπτερα, Ελεύθερνα, Κνωσός
Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης-Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού 2018
Σελίδες: 409, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 24 x 30 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5060-28-8 // 978-960-386-390-8
Τιμή: 40,00
 


«..."Δοχεία ζωής", η Άπτερα, η Ελεύθερνα, η Κνωσός, τρεις εμβληματικές αρχαίες πόλεις στον κομβικό βόρειο άξονα της Κρήτης εκδιπλώνουν με τη ζωντάνια και τον παλμό της παροντικότητας, τις χιλιόχρονες πορείες τους από την αίγλη και την ένταση της ακμής στο λυκόφως της παρακμής τους, μέσα από τα σωζόμενα ίχνη των συγκροτητικών τους στοιχείων, τα οποία εύγλωττα και σαγηνευτικά χαράσσουν τις ανάγλυφες πορείες των ανθρώπων και τις νοηματοδοτήσεις τους για τον κόσμο και τη ζωή. Πρόκειται για πορείες και νοηματοδοτήσεις διαλεκτικά συνδεδεμένες και αποτυπωμένες σε μνημεία και ευρήματα, κατά τη δομική, χωρική και αρχιτεκτονική δικτύωση οικιών, δημόσιων κτιρίων, ιερών, θεάτρων, λουτρών, δεξαμενών, οχυρώσεων και νεκροπόλεων, όπως εν συνόλω αναδύονται μπροστά στα μάτια των επισκεπτών της έκθεσης Κρήτη. Αναδυόμενες πόλεις: Άπτερα, Ελεύθερνα, Κνωσός.
Η ανάδυση ωστόσο αυτή έχει ιδιαίτερη, αξιομνημόνευτη αξία, καθότι τα πολυάριθμα (487 συνολικά) αντικείμενα της έκθεσης, προφυλαγμένα και διατηρημένα στις αποθήκες Εφορειών Αρχαιοτήτων και στις προθήκες Μουσείων της Κρήτης, αφήνουν για πρώτη φορά στην πλειονότητά τους, τον γενέθλιο χώρο, για να φωτίσουν αναδυόμενα όχι πλέον αποκλειστικά την ζωή των ειδικών αρχαιολόγων μελετητών που είχαν την τύχη να τα συναντήσουν στις ερευνητικές-επιστημονικές διαδρομές τους, αλλά και τη ζωή όλων όσων θα έχουν την ευκαιρία να "ακούσουν" όσα τα έκτυπα αυτά ίχνη αιώνων πολιτισμού της Κρήτης, έχουν να αφηγηθούν. Και αυτό δεν αποτελεί παρά μια εξαιρετικά σπάνια επικοινωνιακή συνθήκη, αφού είναι η πρώτη φορά που τόσα πολλά αντικείμενα φεύγουν από την Κρήτη για μια περιοδική έκθεση, για να δείξουν λέγοντας και να πουν δείχνοντας με χαρά και αγαλλίαση τις ιστορίες των σπουδαίων τριών πόλεών τους...».
●●● / ●●●
 
Γιώργος Σεφέρης
Μέρες Η΄. 2 Γενάρη 1061-16 Δεκέμβρη 1963
Φιλολογική επιμέλεια: Κατερίνα Κρίκου-Davis
Αθήνα, Ίκαρος 2018
Σελίδες: 371, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 14,5 x 21,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-572-261-6
Τιμή: 16,60 €
 


Οι «Μέρες Η΄» εκτείνονται από τον Ιανουάριο του 1961 ως και τον Δεκέμβριο του 1963. Καλύπτουν τους τελευταίους μήνες της θητείας του Γιώργου Σεφέρη ως Πρέσβη στη Μεγάλη Βρεταννία και φτάνουν ως τον επαναπατρισμό του και την αναγγελία του Βραβείου Νόμπελ.

Πρόκειται για μια σπάνια καταγραφή των εσωτερικών αναζητήσεων του νομπελίστα ποιητή, αλλά και μια ιδιαίτερη τοιχογραφία μιας ολόκληρης εποχής που φωτίζεται μέσα από τις σελίδες του.
 


●●● / ●●●
 
Branco Milanovi
Παγκόσμια ανισότητα. Η οικονομική ανισότητα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης
Μετάφραση: Νίκος Ρούσσος
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2019
Σελίδες: 264
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-535-1
Τιμή: 15,00 €


Ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που ανέδειξε η παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 ήταν η διεύρυνση της οικονομικής ανισότητας τις τελευταίες δεκαετίες, τόσο στις αναπτυσσόμενες όσο και στις ανεπτυγμένες χώρες. Σε αντιδιαστολή, την ίδια περίοδο η οικονομική ανισότητα μεταξύ πλούσιων και φτωχών χωρών μάλλον άρχισε να μειώνεται – κυρίως λόγω της θεαματικής ανάπτυξης της Κίνας και της Ινδίας. Το όλο φαινόμενο απασχολεί επίμονα τον δημόσιο διάλογο, σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο. Κι αυτό γιατί, πέρα από το καίριο ζήτημα της δίκαιης κατανομής των καρπών της ανάπτυξης, η όξυνση της ανισότητας συνδέεται ευθέως με τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις σε κάθε χώρα, αλλά και με τις μορφές που θα πάρει η υπερεθνική συνεργασία στην εποχή της παγκοσμιοποίησης.

Ο Branko Milanović, ένας από τους σημαντικότερους διεθνώς οικονομολόγους σε θέματα ανισότητας, υποστηρίζει ότι το φαινόμενο εμφανίζεται κυκλικά κι ότι το επηρεάζουν καθοριστικά οι πόλεμοι, οι πανδημίες, οι μεγάλες και απότομες τεχνολογικές αλλαγές, η πρόσβαση στην εκπαίδευση και οι πολιτικές αναδιανομής του εισοδήματος σε κάθε χώρα. Tην όξυνση της οικονομικής ανισότητας στο εσωτερικό των Δυτικών χωρών o Milanović την αποδίδει στις ραγδαίες τεχνολογικές αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών και θεωρεί ότι οφείλουμε να την αναχαιτίσουμε γιατί, μεταξύ άλλων, εκτρέφει πολιτικοκοινωνικές συμπεριφορές όπως η πλουτοκρατία στις Ηνωμένες Πολιτείες και ο εθνοφυλετικός λαϊκισμός στην Ευρώπη. Το βιβλίο περιγράφει πώς φτάσαμε εδώ, προς τα πού πηγαίνουμε και τι μπορούμε να κάνουμε για να αλλάξουμε πορεία.

Η «Παγκόσμια ανισότητα» τιμήθηκε με τα βραβεία Bruno Kreisky (2016) του Ινστιτούτου Karl Renner και Hans Matthöfer (2018) του Ιδρύματος Friedrich Ebert, και ήταν μεταξύ των καλύτερων βιβλίων της χρονιάς (2016) της εφημερίδας Financial Times και του περιοδικού The Economist.
●●● / ●●●
 
E.P. Thompson
Η συγκρότηση της αγγλικής εργατικής τάξης
Μετάφραση: Γιάννης Παπαδημητρίου
Επιστημονική επιμέλεια και εισαγωγή στην ελληνική έκδοση: Αντώνης Λιάκος
Αθήνα, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς 2018
Σελίδες: 837
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-244-201-2
Τιμή: 45,00 €



Η συγκρότηση της εργατικής τάξης αποτελεί μείζον γεγονός της οικονομικής, της πολιτικής, αλλά και της πολιτισμικής ιστορίας. Δεν υπήρξε απλώς απόρροια του εργοστασιακού συστήματος, ούτε μιας εξωτερικής δύναμης, της λεγόμενης Βιομηχανικής Επανάστασης, η οποία και παρήγαγε, τελικά, μια "νέα φυλή ανθρώπων". Οι αλλαγές στις παραγωγικές σχέσεις και τις εργασιακές συνθήκες που συνδέονται με τη Βιομηχανική Επανάσταση δεν επιβλήθηκαν σε ένα άμορφο, ακατέργαστο ανθρώπινο υλικό, αλλά στον "εκ γενετής ελεύθερο Άγγλο". Ο εργοστασιακός εργάτης ήταν κληρονόμος παραδεδομένων δικαιωμάτων των χωρικών, αντιλήψεων περί ισότητας ενώπιον του νόμου, χειροτεχνικών και βιοτεχνικών παραδόσεων. Εν ολίγοις, στη συγκρότηση της αγγλικής εργατικής τάξης συνέβαλαν τόσο εξωτερικοί παράγοντες όσο και η ίδια η εργατική τάξη.


Ο Βρετανός ιστορικός Edward Palmer Thompson (1924-1993), πιο γνωστός ως E. P. Thompson, επηρέασε καθοριστικά. κυρίως με το έργο του The Making of the English Working Class (1963), την ανάπτυξη του κλάδου της Κοινωνικής Ιστορίας. Δίδαξε στα πανεπιστήμια του Λητζ και του Ουόρικ, ως επισκέπτης καθηγητής στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς και σε τμήματα εκπαίδευσης ενηλίκων. Μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Μεγάλης Βρετανίας ήδη από τα φοιτητικά του χρόνια στο Καίμπριτζ, ο E. P. Thompson αποχώρησε το 1956, μετά τη σοβιετική εισβολή στην Ουγγαρία. Το 1960 πρωταγωνίστησε στην έκδοση της γνωστής επιθεώρησης New Left Review, από την οποία όμως αποστασιοποιήθηκε το 1962. Μετά το 1980 ανέπτυξε έντονη δράση στο πλαίσιο του κινήματος για την ειρήνη και τον πυρηνικό αφοπλισμό. Εκτός από το έργο του Η συγκρότηση της αγγλικής εργατικής τάξης, βιβλίο-σταθμό για ότι σήμερα αποκαλούμε "ιστορία από τα κάτω", το συγγραφικό έργο του E. P. Thompson περιλαμβάνει βιογραφίες του Ουίλιαμ Μόρις (William Morris: Romantic to Revolutionary, 1955) και του Ουίλιαμ Μπλέικ (Witness Against the Beast: William Blake and the Moral Law, 1993), καθώς και συλλογές δοκιμίων και άρθρων (The Poverty of Theory, 1978 · Zero Option, 1982 · Double Explosure, 1985 κ.α.). Στα ελληνικά κυκλοφορεί επίσης το κείμενό του Χρόνος, εργασιακή πειθαρχία και βιομηχανικός καπιταλισμός.     
 
●●● / ●●●
 
Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Κατάλογος έκθεσης
Κείμενο: Χάρις Κανελλοπούλου
Αθήνα, Τράπεζα της Ελλάδος 2018
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Σελίδες: 270, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 28 x 30 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7032-81-2
Τιμή: 35,00 €
 


«...Στην περίπτωση της Συλλογής έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος, παρατηρούμε τη διάρθρωση μιας συλλογής η οποία ξεκίνησε ήδη από τη χρονιά λειτουργίας του οικονομικού θεσμού το 1928 και συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας μέσα από ένα πλαίσιο εικαστικής πολιτικής, το οποίο εμφανίζει άλλοτε πιο αραιό και άλλοτε πυκνότερο ενδιαφέρον για την απόκτηση έργων τέχνης, ανάλογα με την εποχή και την πρακτική του εκάστοτε Διοικητή προς αυτήν την κατεύθυνση.

Μελετώντας σήμερα τη συνολική εικόνα και υπόσταση της Συλλογής, η οποία συγκροτείται από περίπου 3.000 έργα που χρονολογούνται από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι τη σύγχρονη εποχή, διακρίνεται ο χαρακτήρας μιας ελληνοκεντρικής συλλογής, όπως αυτός καθορίζεται από τον τρόπο και τον τόπο δημιουργίας της, κυρίως παραστατικής ζωγραφικής και χαρακτικής (καθώς και μικρού αριθμού γλυπτών), που αναδεικνύει πτυχές της νεοελληνικής τέχνης...».
●●● / ●●●
 
Ντίνος Τσάκος
Allegro ma non troppo. Μια διήγηση με άλλο τρόπο
Αθήνα, Σήμα Εκδοτική 2018
Σελίδες: 229
Διαστάσεις: 15 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-83797-2-5
Τιμή: 14,00 €
 

Ανασηκώνοντας το μαρμάρινο κάλυμμα της εισόδου στον τάφο, έβλεπε κανείς τους νεκρούς ξαπλωμένους, να περιμένουν στα σκοτάδια τη λύτρωση. Αλλιώς την περίμεναν τη... Δευτέρα Παρουσία και αντί για αυτήν να δέχονται ξαφνικά την απρόσμενη ενόχληση μιας μπουλντόζας, που ήρθε να ταράξει τον ύπνο τους και να διαλύσει τις ελπίδες τους! Όλοι εκεί, άντρες, γυναίκες και παιδιά, ξαπλωμένοι δίπλα-δίπλα, σκιές του εαυτού τους, είδωλα καμόντων, σάπια κόκαλα, κρανία που κοίταζαν με άδεια μάτια, σκελετωμένα κορμιά, ματαιόδοξα στολισμένα με χρυσά σκουλαρίκια και δαχτυλίδια, με οικοσκευή και κανάτια που δεν επρόκειτο να χρησιμοποιήσουν ποτέ, σε μια αγωνιώδη προσπάθεια να συνεχίσουν να υπάρχουν, να ζουν και μετά θάνατον. Και αυτόματα μου ερχόταν στο νου η σοφία του εκκλησιαστή: ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης...
●●● / ●●●
 
Κ. Σπ. Στάικος
Η πνευματική πορεία του Γένους. Με όχημα το χειρόγραφο και το έντυπο βιβλίο. Β΄τόμος, 16ος αιώνας-μέσα 17ου
Αθήνα, Εκδόσεις Άτων 2018
Σελίδες: 477, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 21 x 28 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-618-5337-03-2
Τιμή: 35,00 €
 


Ο δεύτερος τόμος της Πνευματικής Πορείας επικεντρώνεται στην παραγωγή του ελληνικού έντυπου βιβλίου για το Γένος, από τις αρχές του 16ου αιώνα. Αρχικά δίνεται η εικόνα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στις διάφορες πόλεις της Ιταλίας και αυτό για να επισημάνουμε ότι ήταν βασισμένη στις αριστοτελικές πραγματείες, από μια νέα οπτική όμως. Στη συνέχεια γίνεται αναλυτική έκθεση του ελληνικού κοσμικού και λειτουργικού βι­βλίου και των διακριτικών τους, όπως της εικονογράφησης (σελίδα τίτλου, πρωτογράμματα, επίτιτλα και εικόνες εντός και εκτός κειμένου).

Με αφετηρία την πρώτη έκδοση του Απόκοπου του Μπεργαδή, το 1509 στη Βενετία, παρατίθεται το σύνολο της εκδοτικής παραγωγής της κρητικής και της επτανησιακής λογοτεχνίας, όπως επίσης και οι εκδόσεις στοχασμού, δηλαδή το Γεωπονικόν του Αγάπιου Λάνδου.

Ένα μεγάλο κεφάλαιο της Πνευματικής Πορείας είναι αφιερωμένο στην ίδρυση και λειτουργία του Ελληνικού Κολλεγίου του Αγίου Αθανασίου της Ρώμης, όπως και στον ρόλο που έπαιξαν οι εκατοντάδες Έλληνες απόφοιτοί του, ο Αρκούδιος και ο Κωττούνιος λόγου χάριν.

Ο σημαντικός ρόλος του πατριάρχη Κύριλλου Λούκαρη, ως του κατεξοχήν πολέμιου των προπαγανδιστικών ενεργειών της Καθολικής Εκκλησίας στον ορθόδοξο κόσμο, θίγεται εκτενώς εδώ και σε συνάρτηση με την προσπάθειά του να εδραιώσει Πατριαρχικό Τυπογραφείο στο Φανάρι.
 
●●● / ●●●
 
Γιάννης Ψυχοπαίδης
Στον βυθό των ονείρων. Εικόνες από την Οκτάνα του Ανδρέα Εμπειρίκου
Αθήνα, Ίκαρος 2018
Σελίδες: 83, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 22 x 29 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-572-220-3
Τιμή: 19,90 €
 

Ο εικαστικός Γιάννης Ψυχοπαίδης εμπνέεται από την Οκτάνα, ενός εκ των κορυφαίων έργων της ελληνικής λογοτεχνίας και παρουσιάζει έναν τόμο με 39 έργα ζωγραφικής και επιλεγμένα αποσπάσματα του έργου.

Οκτάνα θα πη αληθινή ελευθερία και όχι εκείνη η φοβερά ειρωνεία, να λέγεται ελευθερία ό,τι χωρεί ή ό,τι εναπομένει στα ελάχιστα περιθώρια που αφήνουν στους ανθρώπους οι απάνθρωποι νόμοι των περιδεών και των τυφλών ή ηλιθίων.

Όπως γράφει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον πρόλογο του βιβλίου: «…Το μεγάλο ζητούμενο κάθε δημιουργίας είναι να εκπέμψει –εν όψει όλων των καιρών– έναν οίστρο ζωής, και όπως για τον ποιητή οι λέξεις μοιάζουν με πηλό από τον οποίο ο ερημίτης του λόγου πλάθει νέες λέξεις, έτσι και για τον ζωγράφο ο πηλός είναι οι γραμμές και τα χρώματα, η γραμματική και το συντακτικό μιας νέας γλώσσας που ζητά να κάνει δυνατό το αδύνατο, να αναπαραστήσει έναν κόσμο όχι όπως είναι αλλά μονάχα όπως θα μπορούσε να είναι...».
 
●●● / ●●●
 
Μαρία Μοίρα
Ηράκλειο, η αδιόρατη πόλη. Λογοτεχνικές διαδρομές στον αστικό χώρο
Ηράκλειο, Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηρακλείου 2018
Σελίδες: 303, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 28 x 20,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7970-83-1
Τιμή: 18,00 €
 

Ηράκλειο, μια πόλη-λιμάνι, δυναμική, πολύτροπη, ζωντανή, κοσμοπολίτικη. Μια πόλη-κάστρο με πλούσια ιστορία και πολυπολιτισμικό παρελθόν, που διεκδικεί την θέση της στο δίκτυο των σημαντικών μεσογειακών πόλεων.

Η Παλιά Πόλη, το εντός των τειχών «πυρηνικό Ηράκλειο», που συναρθρώνει τις διαφορετικότητες των ιστορικών περιόδων σε ένα ιδιότυπο, συγκρουσιακού χαρακτήρα, αστικό αμάγαλμα, όπως σκιαγραφείται από τις λογοτεχνικές αναπαραστάσεις των γηγενών συγγραφέων: Έλλης Αλεξίου, Ρέας Γαλανάκη, Λιλής Ζωγράφου, Γαλάτειας Καζαντζάκη, Κλαίρης Μιτσοτάκη και Νίκου Καζαντζάκη, και όπως αποτυπώνεται από τον φωτογραφικό φακό.

Λόγος και εικόνα συμπλέουν, συναντώνται και διασταυρώνονται σ’ έναν ανοικτό και κριτικό διάλογο, για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ιδιαίτερης αυτής πόλης.

Οι φωτογραφίες του σημερινού Ηρακλείου οι οποίες εμπεριέχονται στο λεύκωμα είναι της Νίνας Λασηθιωτάκη και δεν αποτελούν απλά μια εικονογράφηση της πόλης στην αρχή του 21ου αιώνα. Με τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα των λήψεων και την έμφαση στην αποτύπωση των καθημερινών πρακτικών των κατοίκων και των επισκεπτών συμπορεύονται με τα κείμενα, αποτυπώνοντας μια πόλη με διαχρονική παρουσία και ιδιαίτερο ψυχισμό. Αρχοντική, ζωντανή και πολύτροπη.

 
●●● / ●●●
 
Πέπη Σβορώνου
Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: Αντρέας Ιωαννίδης, Ελευθερία Δελαζάνου, Σπύρος Μοσχονάς, Μαρία Γ. Μόσχου
Αθήνα, Εκδόσεις Τέχνης Οίστρος 2018Σελίδες: 143, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 24 x 29 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5083-24-3
Τιμή: 15,00 €
 


« Είναι άδικο να θυμάται κανείς σήμερα την Πέπη Σβορώνου μόνο για τα ζωγραφιστά της φορέματα. Αναμφίβολα, πρόκειται για ιδιαίτερη περίπτωση εικαστικής καλλιτέχνιδας που έδωσε άλλη έννοια στο «χειροποίητο» ένδυμα κατά τον όψιμο 20ό αιώνα, ανανεώνοντας τη γυναικεία καλλιτεχνική δημιουργία που καταγόμενη από την προβιομηχανική κοινωνία και τη λαϊκή τέχνη εστίαζε στα προϊόντα της ύφανσης και της πλέξης, και αναδεικνύοντας ακριβώς την ιδιαιτερότητα του χειροποίητου σε μια χρονική περίοδο που η μαζική παραγωγή αποκτούσε διεθνή χαρακτηριστικά. Ωστόσο, αυτό το επίτευγμά της, που έτυχε διεθνούς αποδοχής, μοιάζει να επισκιάζει τη σπουδαία ζωγραφική της. Γιατί η Σβορώνου έχει επίσης να επιδείξει ένα πλούσιο σε όγκο και δύναμη εικαστικό έργο, χαρακτηριζόμενο από τραγικότητα που διόλου δεν φάνηκε στα φορέματά της, καθώς και από μια επική διάσταση, η οποία δεν αναφερόταν στις θεματικές της μα στον τρόπο εργασίας της: τη χρήση του χρώματος ως ύλης φορτισμένης, που δημιουργούσε έναν παλλόμενο από ζωή, πλούσιο προσωπικό κόσμο. Η ιστορία της ζωγράφου Σβορώνου, λοιπόν, ξεκινά από τα χρόνια των σπουδών της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, οπότε διαφαίνεται ήδη η ροπή της προς την εξπρεσιονιστική χρήση του χρώματος, και διακόπτεται αιφνίδια το 2004 λόγω της ασθένειάς της. Φυσικά, πρέπει να επισημανθεί ότι η πορεία αυτή δεν είναι ενιαία, δεν είναι μονοκόμματη, δεν υιοθετεί μια εξελικτική αλληλουχία τάσεων, όπως π.χ. συμβαίνει στο έργο του Μόραλη. Αντίθετα, θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η Σβορώνου είναι «δύο διαφορετικές ζωγράφοι», αφού εντοπίζεται σαφέστατα στην εικαστική της δημιουργία μια διακριτή τομή, ακριβώς τη στιγμή που εγκαταλείπει το ένδυμα, στα τέλη της δεκαετίας του 1970...».
 
●●● / ●●●
 
Rüdiger Schaper
Μικρή ιστορία του μεγάλου θεάτρου. Με αφετηρία την Ελλάδα
Μετάφραση: Γιάννης Καλλιφατίδης
Αθήνα, Νεφέλη 2018
Σελίδες: 258
Διαστάσεις: 14 x 20,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-504-231-8
Τιμή: 13,00 €
 

Το θέατρο κλείνει 2.500 χρόνια ζωής. Όλα ξεκίνησαν στην Ελλάδα, όταν ήρθε στον κόσμο ένα ασυμβίβαστο μα και σοφό πλάσμα, που υπακούει στον δικό του χρόνο και καταλαμβάνει κεντρική θέση στην ιστορία της ανθρωπότητας. Το βιβλίο αποτελεί μια συλλογή από συναντήσεις με ορισμένες από τις μεγαλύτερες μορφές του σύγχρονου θεάτρου, όπως ο Ρόμπερτ Ουίλσον, ο Χάινερ Μύλλερ, ο Καζούο Όνο, ο Πατρίς Σερώ και ο Ντάριο Φο, καθώς και με πολλούς άλλους θεατρικούς καλλιτέχνες που άφησαν εποχή. Η θεατρική διαδρομή οδηγεί από το Βερολίνο στο Παρίσι, από την Καμπούλ στη Βαγδάτη και από την Πέτρα στην Επίδαυρο. Μέσα από διαλόγους με τον Τσέχωφ, τον Σαίξπηρ ή τον Αισχύλο, ο συγγραφέας καταδεικνύει ότι κλασικό θέατρο μπορεί να υπάρξει μονάχα στο παρόν. Το θέατρο ζει, αναπνέει και ορίζεται από την εμπειρία της στιγμής, ενώ είναι σε θέση να μαθαίνει από το παρελθόν του, να πλουτίζει διαρκώς τις γνώσεις του και να ανανεώνεται με νέες δομές και τεχνολογίες, και μάλιστα ακολουθώντας ανάστροφη πορεία από το σήμερα προς την αφετηρία του– 2.500 χρόνια πριν.
●●● / ●●●
 
Φραντς Νόυμαν
Βεεμώθ. Η δομή και η πρακτική του Εθνικοσοσιαλισμού (1933-1944)
Μετάφραση: Βασίλης Τομανάς
Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Νησίδες 2018
Σελίδες: 624
Διαστάσεις: 16 x 23 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5228-32-3
Τιμή: 26,50 €


Η περιγραφή της ναζιστικής Γερμανίας από τον Φραντς Νόυμαν πρωτοεκδόθηκε το 1942 και συμπληρώθηκε με ένα Παράρτημα το 1944. Η ανάλυσή του, που θεωρείται έκτοτε αξεπέραστη, καταδεικνύει ότι ο ναζισμός οργάνωσε έτσι την κοινωνία, ώστε να καταργήσει τις παραδοσιακές ιδέες του κράτους, της ιδεολογίας, του δικαίου και της ορθολογικότητας.

Ο τίτλος του βιβλίου του παραπέμπει στο ομότιτλο έργο του Χομπς, που προοριζόταν να είναι η παρουσίαση ενός μη-κράτους, μιας κατάστασης που χαρακτηριζόταν από πλήρη ανομία.

Θυμίζουμε ότι Βεεμώθ (Ιώβ, 400 κεφ., 15) είναι θηρίο της στεριάς της ιουδαϊκής μυθολογίας.

Περιεχόμενα

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η κατάρρευση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης
1 Η Αυτοκρατορία
2 Η δομή της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης
3 Οι κοινωνικές δυνάμεις
4 Η παρακμή της οργανωμένης εργασίας
5 Η αντεπανάσταση
6 Η κατάρρευση της Δημοκρατίας
7 Δοκιμαστική περίληψη
1ο ΜΕΡΟΣ: ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΥ
Εισαγωγικά σχόλια για την αξία της ναζιστικής ιδεολογίας
I. Το ολοκληρωτικό κράτος
Οι τεχνικές της αντι-δημοκρατικής συνταγματικής σκέψης
Το ολοκληρωτικό κράτος
Ο συγχρονισμός της πολιτικής ζωής
Το ολοκληρωτικό κράτος στον πόλεμο
II. Η εξέγερση του Κόμματος και το "κίνημα" κράτος
Η ιδεολογική διαμαρτυρία ενάντια στο ολοκληρωτικό κράτος
Το τριμερές κράτος
Το Κόμμα και το κράτος
Τα SS και η Χιτλερική Νεολαία
Το Κόμμα και οι άλλες υπηρεσίες
Κόμμα και κράτος στην Ιταλία
Η ορθολογική γραφειοκρατία
Το Κόμμα ως μηχανή
ΙΙΙ. Ο χαρισματικός αρχηγός στο αρχηγικό κράτος
Η συνταγματική λειτουργία του αρχηγού
Λούθηρος και Καλβίνος
Οι Θαυματουργοί βασιλείς
Η ψυχολογία του χαρίσματος
IV. Ο φυλετικός λαός, η πηγή του χαρίσματος
Έθνος και φυλή
Ο ρατσισμός στη Γερμανία
Αντισημιτικές θεωρίες
Κάθαρση του αίματος και αντιεβραϊκή νομοθεσία
Αριοποίηση της εβραϊκής ιδιοκτησίας
Η φιλοσοφία του αντισημιτισμού
V. Το Μεγαλογερμανικό Ράιχ (Ζωτικός χώρος και το γερμανικό δόγμα Μονρόε)
1 Η μεσαιωνική κληρονομιά
2 Γεωπολιτική
3 Πληθυσμιακή πίεση
4 Το νέο διεθνές δίκαιο
Το σπάσιμο των δεσμών των Βερσαλλιών
Η νέα ουδετερότητα και ο δίκαιος πόλεμος
Το γερμανικό δόγμα Μονρόε
Η λαϊκή (Folk) ομάδα ενάντια στη μειονότητα
Λαϊκό διεθνές δίκαιο και κρατική κυριαρχία
5 Το εύρος και ο χαρακτήρας του Μεγαλογερμανικού Ράιχ
VI. Η θεωρία του φυλετικού ιμπεριαλισμού
Δημοκρατία και ιμπεριαλισμός
Ο προλεταριακός λαός ενάντια στις πλουτοκρατίες
Ψευτο-μαρξιστικά στοιχεία στη θεωρία του κοινωνικού ιμπεριαλισμού
Εθνικιστές πρόδρομοι του κοινωνικού ιμπεριαλισμού
Γερμανικός ιμπεριαλισμός
Οι Σοσιαλδημοκράτες και ο ιμπεριαλισμός
Ο Φυλετικός ιμπεριαλισμός και οι μάζες
2ο ΜΕΡΟΣ: ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΗ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
I. Μία οικονομία χωρίς οικονομική επιστήμη;
Κρατικός καπιταλισμός;
Μια ναζιστική οικονομική θεωρία: Ο μύθος του συντεχνιακού κράτους
II. Η οργάνωση των επιχειρήσεων
Η πολιτική καταστατική θέση των επιχειρήσεων στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης
Η πολιτική οργάνωση των επιχειρήσεων υπό τον ναζισμό
Οι ομάδες
Τα επιμελητήρια
Ο εκτελεστικός μηχανισμός του κράτους
Μηχανισμός εξορθολογισμού
Έλεγχος των πρώτων υλών
III. Η μονοπωλιακή οικονομία
1 Ιδιοκτησία και σύμβαση (Οικονομία και πολιτική)
2 Η πολιτική του ναζισμού για τα καρτέλ
Η δικτατορία Μπρύνινγκ και το καρτέλ
Η εκκαθάριση του απατεώνα
Αναγκαστική καρτελοποίηση
Ετοιμότητα, πόλεμος και καρτέλ
Καρτέλ και ομάδες
3 Η μεγέθυνση των μονοπωλίων
Αριοποίηση
Γερμανοποίηση
Τεχνολογικές αλλαγές και μονοπωλιοποίηση
Η χρηματοδότηση των νέων βιομηχανιών
Η εξάλειψη της μικρής επιχείρησης
Η μεγαλοεταιρική δομή
Ποιοι είναι οι μονοπωλιστές;
IV. Η διευθυνόμενη οικονομία
Ο εθνικοποιημένος τομέας
Ο κομματικός τομέας (Έργα Γκαίρινγκ)
Ο έλεγχος των τιμών και η αγορά
Κέρδη, επενδύσεις και "το τέλος του χρηματιστικού καπιταλισμού"
Εξωτερικό εμπόριο, αυτάρκεια και ιμπεριαλισμός
Ο έλεγχος της εργασίας
Η χρησιμοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού
Μάχη για υψηλότερη παραγωγικότητα
Αποδοτικότητα
Κίνητρο του κέρδους
Δομή
Η αποτυχία του δημοκρατικού σχεδιασμού
3ο ΜΕΡΟΣ: Η ΝΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ι. Η άρχουσα τάξη
Η γραφειοκρατία των υπουργείων
Η κομματική ιεραρχία
Οι δημόσιες υπηρεσίες και το Κόμμα
Οι ένοπλες δυνάμεις και το Κόμμα
Η ηγεσία της βιομηχανίας
Η αγροτική ηγεσία
Η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Πετρελαίου ως πρότυπο για τη νέα άρχουσα τάξη
Η ανανέωση της άρχουσας τάξης
ΙΙ. Οι υπαγωγές/υποτελείς τάξεις
Βασικές οργανωτικές αρχές του ναζισμού
Η εργατική τάξη υπό τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης
Το εργατικό μέτωπο
Το εργατικό δίκαιο
Εργοστασιακή κοινότητα και εργοστασιακός αρχηγός
Το εργοστάσιο
Η τιμή της εργασίας και τα εργασιακά δικαστήρια
Ο αυστηρός έλεγχος του ελεύθερου χρόνου [...]
 
●●● / ●●●
 
Samuel Fleischacker
Το αγαθό και τα ιερά κείμενα. Η αποκάλυψη ως οδηγός του βίου
Μετάφραση: Διονύσης Δρόσος
Αθήνα, Άρτος Ζωής 2018
Σελίδες: 347
Διαστάσεις: 14 x 20 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-8053-65-6
Τιμή: 17,00 €
 


Οι θρησκείες που θεμελιώνονται σε κάποιο ιερό κείμενο, το οποίο θεωρείται πώς αποτυπώνει τον Λόγο του Θεού -είτε πρόκειται για την Τορά είτε για τα Ευαγγέλια είτε για το Κοράνι-, συνήθως αντιμετωπίζονται ως ανορθολογικές και επικίνδυνες, καθώς βασίζονται σε "αλήθειες" ξεπερασμένες από την επιστήμη, αλλά και επειδή τρέφουν πρακτικές που πολλές φορές έρχονται σε σύγκρουση με τις αρχές μιας φιλελεύθερης ηθικής.

Ο συγγραφέας αυτού του βιβλίου -καθηγητής Φιλοσοφίας και διαπρεπής μελετητής του Διαφωτισμού- αντιμετωπίζει το ζήτημα αυτό από μίαν άλλη σκοπιά. Μας καλεί να δούμε τις εξ αποκαλύψεως θρησκείες όχι ως δόγματα με επιστημονικές αξιώσεις ή ηθική αυθεντία· τα εξ αποκαλύψεως κείμενα μας προσφέρουν αυτό ακριβώς που δεν μπορεί να μας δώσει καμία νατουραλιστική, επιστημονική αφήγηση: μία νοηματοδότηση του βίου. Σε αυτό έγκειται η αξία τους, και όχι στην επιστημονικότητα των αφηγήσεων ή στην καθολική εγκυρότητα των ηθικών τους επιταγών. Η αλήθεια και η πρόταση νοήματος του ιερού κειμένου αντιμετωπίζονται με σεβασμό, αλλά απορρίπτεται κάθε αξίωση αληθείας που έρχεται σε σύγκρουση με την επιστημονική γνώση και κάθε πρακτική επιταγή που έρχεται σε σύγκρουση με τον ανεξάρτητο, κατανοημένο ηθικό νόμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Γάλλοι σεφ μαγειρικής: εκπαιδευτές και συνεργάτες ή σαδιστές που κάνουν εφιαλτική τη ζωή των εκπαιδευομένων και των υφισταμένων τους;

  Εφιάλτες στην κουζίνα Από τα μικρά μπιστρό ώς τα φημισμένα πολυτελή εστιατόρια, οι...