Κυριακή, Φεβρουαρίου 17, 2019

Ένα ΄Άδωνης που δεν είναι αγύρτης αλλά γνήσιος Ποιητής και πολίτης του κόσμου

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΕ ΚΕΙΝΗ
… ΣΩΜΑ


η πιο όμορφη πορφύρα της φαντασίας
Ηδονή-
ανάσταση του σώματος.
… Τα δάκρυά της-
ρυάκι όπου πλέει η επιθυμία.
Η ματιά μου χάνεται στις περιοχές του κορμιού σου.
Ο μεγαλύτερος ωκεανός
είναι το σώμα μιας γυναίκας ερωτευμένης.
Όταν με βλέπει
το πρόσωπο της ανάβει.
Εγώ είμαι η εσωτερική φωτιά της.
Η καρδιά του αγαπημένου είναι ανάμεσα στα χείλη της.
Η καρδιά της αγαπημένης είναι κάτω από τον αφαλό της.
Δεν, δεν μπορείς να δεις στο ρόδο
πιότερο από ένα κορμί γυναίκας.
Γιατί η θύμησή σου δεν μ΄αφήνει;
Ούτε ο άνεμος με άκουσε
όταν είπα: Σ΄αγαπώ.
Ξυπνάει στο κορμί του
κοιμάται στο κορμί εκείνης.
Η ίσια γραμμή
είναι κύκλος στον έρωτα.
Ο άντρας για τη γυναίκα είναι βιβλίο
που εκείνη μονάχα μπορεί να διαβάσει μ’ όλο το κορμί.
Το άρωμα είναι το πιο όμορφο ρούχο
που μπορεί να ντυθεί μια γυναίκα.
Δεν θα μπεις στη νύχτα του κορμιού
εκτός κι αν φέρνεις τον ήλιο της τρέλας.
Για το κορμί το παρόν
είναι το σχήμα του χρόνου.
Να είσαι ταπεινή, γλώσσα.
Μόνο το κορμί μπορεί να γράψει στο κορμί.
Το άρωμα της γυναίκας είναι φτιαγμένο:
γι να ‘ ναι στρώμα και φαλλός του αέρα.
Κοιμήσου, κοιμήσου
λέει το μαραμένο ρόδο.
Είδα τη γυναίκα
που είδε το χελιδόνι
που δημιούργησε την άνοιξη:
είσαι εσύ.
ΑΔΩΝΗΣ (1930-)

LOVE (poem) - Adonis - Syria - Poetry International


http://www.avgi.gr/documents/10179/9579392/ADONIS.jpg/0b0020bd-3e16-40d0-82e9-4bad1a9efde9?t=1549666521488&imageThumbnail=3

Ο ποιητής που υπονομεύει κάθε είδους εφησυχασμό

Κρημνιώτη Πόλυ


"Ο ποιητής πρέπει να είναι επαναστάτης στην τέχνη του, η ίδια η ποίησή του πρέπει να είναι η επανάσταση και όχι το μέσο. Η ποίηση είναι αντι-ιδεολογική, υπηρετεί μόνο την ποίηση. Η ποίηση δεν είναι για την ποίηση, αλλά για τη ζωή, δεν υπερασπίζομαι λαούς, αλλά τον άνθρωπο".
Ο Άδωνης πάντα βρίσκεται στο πλευρό του ανθρώπου. Ουμανιστής και καινοτόμος, συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους ποιητές του αραβικού κόσμου. Επαναστάτης στην ποίησή του, αλλά και από τα πιο ελεύθερα πνεύματα της εποχής μας, παρά τα σχεδόν 90 του χρόνια ταξιδεύει ασταμάτητα. Τον Δεκέμβριο ήταν στην Κίνα, μετά ταξίδεψε στο Μεξικό. Σε ένα μήνα ο σπουδαίος Σύρος ποιητής θα βρίσκεται στην Αθήνα, καθώς το Πανεπιστήμιο Αθηνών στις 5 Μαρτίου τον ανακηρύσσει επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής. Στην τελετή αναγόρευσής του θα τον παρουσιάσει η Ελένη Κονδύλη, μεταφράστριά του, καθηγήτρια Αραβικού Πολιτισμού και Λογοτεχνίας, ενώ μετά και τη δική του ομιλία, ως δώρο στον ποιητή, θα ακουστούν μελοποιημένα ποιήματα των δυο Ελλήνων φίλων του, του Γιάννη Ρίτσου και του Τίτου Πατρίκιου, αλλά και δικά του ποιήματα.

"Οφειλόμενη τιμή σ' αυτόν τον σπουδαίο ποιητή" λέει η μεταφράστριά του για την απόφαση του ΕΚΠΑ να τον τιμήσει. "Είναι ένας ανατρεπτικός ποιητής, βαθιά ουμανιστής, αντικομφορμιστής αλλά και υπονομευτής κάθε είδους εφησυχασμού". Η Ελένη Κονδύλη, που έχει την τύχη να συνομιλεί συχνά μαζί του, ενίοτε να τον συναντάει, δεν κρύβει τον θαυμασμό της για την επιδραστικότητα του έργου, την ευρύτητα του πνεύματός, την ειλικρίνεια και τη γενναιοδωρία αυτού του σπουδαίου ποιητή. "Το άγνωστο και η ου-τοπία είναι κάθε φορά ο σταθμός του Άδωνη στον χώρο και τον χρόνο" λέει. "Ο κόσμος της ποίησης και της φιλοσοφίας είναι ο κόσμος των γραμμάτων του". Και η γλώσσα του "απόλυτα προσεκτική στη λεπτομέρεια, ώστε κάθε αποκλίνουσα διαφορά από τον κώδικα της κλασικής αραβικής γλώσσας να είναι σημαντικά φορτισμένη. Είναι βαθύς γνώστης και φιλόσοφος της γλώσσας".
Γεννημένος σε ένα χωριό της Λαοδικείας στη Συρία, το 1930, από Αλαουίτικη οικογένεια γεωργών, ο Αλί Άχμαντ Σαΐντ Εσμπέρ, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, επέλεξε το ψευδώνυμο Άδωνης που, παραπέμποντας ευθέως στην ελληνική μυθολογία, επισημαίνει την οικουμενικότητα της δημιουργίας. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Δαμασκού και υπήρξε εκδότης των περιοδικών “Shi‘r” (Ποίηση) και “Mawaqif” (Θέσεις). Το 1970, αντικαθεστωτικός ων, βρέθηκε στον Λίβανο όπου έζησε και δίδαξε αραβική λογοτεχνία.
Το 1985, μεσούντος του εμφυλίου, όταν μια βόμβα εξερράγη στο σπίτι του στη Βηρυτό, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου και ζει έως σήμερα. Έχει γράψει περισσότερες από 20 ποιητικές συλλογές, που έχουν μεταφραστεί σε όλον σχεδόν τον πλανήτη. Ανάμεσά τους τα "Άσματα του Μιχιάρ του Δαμασκηνού", "Χρόνος, τόποι, δοξαστικά", "Μια εποχή ανάμεσα σε στάχτες και ρόδα", "Χρονικό των κλαδιών", "Ένας τάφος για τη Νέα Υόρκη", "Οι αναλογίες και οι αρχές" αλλά και το τρίτομο "Αλ-Κιτάμπ", μια τοιχογραφία της ιστορίας και της λογοτεχνίας του αραβικού κόσμου.
Η πολύτομη ανθολογία αραβικής ποίησης που εξέδωσε και καλύπτει σχεδόν δύο χιλιετίες ποίησης, κυκλοφορεί συνεχώς από το 1964, ενώ τα δοκίμιά του "Σουφισμός και υπερρεαλισμός", "Αραβική ποιητική", "Το ξίφος και η κάλαμος", "Οι καιροί της ποίησης", " Σταθερό και ασταθές", περιστρέφονται γύρω από την ποίηση, τον πολιτισμό και την πολιτική. Στο βιβλίο "Βία και Ισλάμ" καταγράφεται η συζήτηση του ποιητή με τη Μαροκινή ψυχαναλύτρια και μεταφράστριά του στα γαλλικά Χουρία Αμπντελουάχεντ.
Στο μεταφραστικό του έργο συγκαταλέγονται σχεδόν όλοι οι Γάλλοι του 20ού αιώνα αλλά και η πρώτη ολοκληρωμένη αραβική μετάφραση των "Μεταμορφώσεων" του Οβιδίου. "Μπόλιασε την αραβική ποίηση με τους Γάλλους και τους Αμερικανούς λογοτέχνες" λέει χαρακτηριστικά η Ελένη Κονδύλη.
Συχνά έχει ασκήσει κριτική στον αραβικό πολιτισμό, θεωρώντας, όπως μας λέει η μεταφράστριά του, ότι "βρίσκεται σε βαθιά κρίση και δεν θα την ξεπεράσει αν δεν πάψει να θεωρεί ότι όλες οι απαντήσεις βρίσκονται στην καθεστηκυία, κυρίως θρησκευτική, σκέψη". Ο Δυτικός πολιτισμός τού χρωστάει "την ευρύτητα του πνεύματος που καλλιεργεί στα βιβλία, στη σκέψη και στην ίδια την προσωπικότητά του".
Αριστερός, αν και πολιτικά δεν μπορεί να τον κατατάξει κανείς σε γνωστές νόρμες, γιατί ο Άδωνης είναι "ένα ανήσυχο, ανεξάρτητο πνεύμα, πολύ αυστηρός με τις σημερινές κοινωνίες αλλά και πολύ στοργικός με τους ανθρώπους. Η γραπτή παραγωγή του είναι στρατευμένη στον χώρο της ζωής χωρίς άλλους προσδιορισμούς και περιορισμούς", όπως επισημαίνει η Ελένη Κονδύλη.
Η ποίησή του, σύμφωνα με τη μεταφράστριά του, "είναι πρωτοποριακή γιατί προσπερνάει το παρελθόν και το παρόν. Ανακαλύπτει καινούργιες λέξεις και καινούργιους κόσμους. Γνωρίζει πολύ καλά την κλασική αραβική γλώσσα αλλά τη χρησιμοποιεί για να την παρασύρει σε κάτι εντελώς νέο. Κόβει ακόμα και τις λέξεις στη μέση. Μ' αυτόν τον τρόπο ανανοηματοδοτεί το παραδοσιακό σε κάτι εντελώς πρωτόγνωρο.
Ό,τι αφορά στη γλώσσα του αφορά και στη σκέψη του. Μέσα από τη μουσικότητα του στίχου του παραπέμπει σχεδόν με στοργή στη φύση και βάζει τη φύση να γεννήσει κάτι που κανείς μας δεν το έχει ξαναζήσει. Μας βάζει σε μια διαδικασία αναζήτησης του αγνώστου".

Άδωνις (ποιητής) - Βικιπαίδεια



Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ
(2018) Ο καθρέφτης του σώματος του εραστή, Bibliotheque
(2017) Ένας τάφος για τη Νέα Υόρκη, Εκδόσεις Πατάκη
(2006) Χρονικό των κλαδιών, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
(2003) Οι αναλογίες και οι αρχές, Ελληνικά Γράμματα
(1998) Χρόνος, τόποι, δοξαστικά, Ίνδικτος
(1996) Άσματα του Μιχιάρ του Δαμασκηνού, Άγρα
Συμμετοχή σε συλλογικά έργα
(2016) Βία και ισλάμ, Εκδόσεις Πατάκη
(2015) 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών, Κοινωνία των (δε)κάτων
(2009) Φιλία, χρόνος και φως, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη


 

Άδωνις (Ali Ahmed Said), Μια Επιλογή (Απόδοση, από τα ισπανικά)

Ο ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟΣ ΑΡΑΒΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ | ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Fuck Palestine και «στη Γάζα δεν υπάρχουν πια σχολεία, γιατί δεν υπάρχουν παιδιά» φώναζαν οι χούλιγκαν της Μακαμπί, ενώ έσχιζαν σημαίες στους δρόμους του Άμστερνταμ!

ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΦΑΣΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΒΙΑΣ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΝΩΝ ΧΟΥΛΙΓΚΑΝΩΝ  ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ  ΠΡΟΚΑΛΕΣΑΝ ΤΗΝ ΕΚΡΗΞΗ ΒΙΑΣ ΑΠΟ ΑΡΑΒΕΣ ΚΑΙ ΦΙ...