Τρίτη, Απριλίου 19, 2016

Ανθρώπινοι άγγελοι οι Έλληνες που βοηθούν τους πρόσφυγες!

Συνέντευξη του σκηνοθέτη στο in.gr

Γιόχεν Ζάντιγκ: Ανθρώπινοι άγγελοι οι Έλληνες που βοηθούν τους πρόσφυγες!

Γιόχεν Ζάντιγκ: Ανθρώπινοι άγγελοι οι Έλληνες που βοηθούν τους πρόσφυγες
Ο Γιόχεν Ζάντιγκ  
Αθήνα
«Ανθρώπινους αγγέλους» χαρακτηρίζει ο γερμανός σκηνοθέτης Γιόχεν Ζάντιγκ τους κατοίκους όλης της χώρας που άνοιξαν τις αγκαλιές τους για να βοηθήσουν χιλιάδες πρόσφυγες. Σε συνέντευξή του στο in.gr, με αφορμή την παρουσίαση της παράστασης Human Requiem στο ΜΜΑ, ο Γ.Ζάντιγκ υπενθυμίζει ότι όλοι θα μπορούσαμε να βρεθούμε στη θέση των προσφύγων, σημειώνοντας παράλληλα πως αυτό που έχει σημασία δεν είναι το πώς αντιδρά η διεθνής κοινότητα σε έναν πόλεμο, αλλά πώς τον αποτρέπει.

Το Human Requiem αποτελεί έναν ύμνο προς τη ζωή και την αλληλεγγύη, αξίες που τον τελευταίο καιρό δοκιμάζονται με την προσφυγική κρίση. Ποιο το μήνυμα που θέλετε να στείλετε μέσα από αυτή τη μουσική παράσταση και πόσο επίκαιρο είναι το έργο του Μπραμς στο οποίο βασίστηκε;


Το μήνυμα του Ρέκβιεμ του Μπραμς είναι εξίσου σημαντικό σήμερα, όπως ήταν πριν από 150 χρόνια, όταν το συνέθεσε, και όπως εξίσου σημαντικό θα είναι και σε 150 χρόνια από σήμερα, καθώς είναι διαχρονικό. Είναι ένα πολύ απλό και ταυτόχρονα ένα ιδιοφυές δώρο στην πολιτιστική κληρονομιά μας.

Και όντως, αυτό το ρέκβιεμ είναι γραμμένο για εμάς, τους θνητούς, και μας υπενθυμίζει κάτι που έχει πραγματικά σημασία: Βρισκόμαστε σε αυτόν τον κόσμο για να υμνούμε τη ζωή κάθε μέρα ως δώρο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε το σήμερα, αλλά όταν είμαστε αντιμέτωποι με τη θνητότητά μας τότε η ζωή αξιολογείται ως πιο πολύτιμη. Πρέπει να ζήσουμε αγαπημένοι, με όλους γύρω μας, που είναι και εκείνοι κοινοί θνητοί όπως εμείς. Είμαστε όλοι ίσοι μπροστά στο ανθρώπινο δράμα, που είναι η θνητότητά μας, ανεξαρτήτως εάν πιστεύουμε στον Θεό ή όπως αλλιώς τον ονομάζουμε. Υπό αυτή την έννοια, είναι ένα βαθιά πνευματικό έργο. Ένα carpe diem και ένα memento mori ταυτόχρονα.
Ονομάσαμε το έργο Ανθρώπινο Ρέκβιεμ γιατί έχει να κάνει με τον ύμνο προς την Ανθρωπότητα. Ζούμε σε έναν κόσμο γεμάτο συγκρούσεις μεταξύ κρατών, θρησκευτικών ομάδων, ανθρώπων. Πρέπει να μοιραζόμαστε τις στιγμές όταν νιώθουμε τη δύναμη του Εμείς, πρέπει να ξεπεράσουμε τα Εγώ μας.
Πρόσφατα επισκεφθήκατε τη Λέσβο, νησί που βρέθηκε στο επίκεντρο του προσφυγικού ζητήματος. Τι θα θέλατε να πείτε για τους κατοίκους της που συνέβαλαν στη διάσωση χιλιάδων ανθρώπων, αλλά και για τους κατοίκους όλης της χώρας, των οποίων η συνδρομή στην ανακούφιση των προσφύγων είναι καθοριστική;
Θαυμάζω τους κατοίκους της Λέσβου και όλων των νησιών, τους κατοίκους του Πειραιά, της Ειδομένης, της Ελευσίνας, οι οποίοι στο όνομα της ανθρωπιάς βοηθούν όπου χρειάζεται. Αυτοί οι άνθρωποι είναι άγγελοι, ανθρώπινοι άγγελοι. Αυτό που έχει σημασία για όσους αναζητούν καταφύγιο στην Ευρώπη είναι η ανθρώπινη φιγούρα, εάν θα βρουν απέναντί τους έναν ένοπλο στρατιώτη που φυλάει τα σύνορα ή έναν άνδρα ή μία γυναίκα με ανοιχτή αγκαλιά και ανοιχτή καρδιά να τους καλωσορίζουν ως ανθρώπινα όντα. Θα μπορούσαμε όλοι να βρεθούμε στη δική τους θέση, ας μην το ξεχνάμε.

Θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η τραγωδία που βιώνουν εκατομμύρια άνθρωποι;
Η διασφάλιση της ειρήνης προϋποθέτει συγκεκριμένες ενέργειες, δεν μας προσφέρεται ως δώρο. Θα πρέπει να επενδύσουμε πολλά περισσότερα σε μέτρα πρόληψης, εάν θέλουμε να αποφύγουμε περισσότερους πολέμους στο μέλλον. Χρειάζεται βελτίωση των συστημάτων εκπαίδευσης και πρέπει να ενισχύσουμε τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που προσφέρουν έργο σε εμπόλεμες περιοχές. Ακόμα και τώρα δαπανώνται πάρα πολλά χρήματα σε ένα ξεπερασμένο σύστημα διαχείρισης των συγκρούσεων, μέσω στρατιωτικών λύσεων.
Ας είμαστε ειλικρινείς: οι βιομηχανίες όπλων κερδίζουν εκατομμύρια από κάθε στρατιωτική σύγκρουση στον πλανήτη. Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι μόνο πώς θα πρέπει να αντιδράσουμε απέναντι σε ένα πόλεμο, όπως αυτός στη Συρία, αλλά πώς θα πρέπει να ενεργήσουμε πριν καν ξεκινήσει ένας πόλεμος. Ναι, πρέπει να επενδύσουμε περισσότερη ενέργεια, περισσότερες ιδέες και περισσότερα χρήματα, όλο μας το «είναι», για να αποτρέψουμε αυτές τις συγκρούσεις. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του 21ου αιώνα. Ειρήνη μπορεί να υπάρξει στον πλανήτη, αλλά θα πρέπει να εργαστούμε για να το πετύχουμε.
Ποια η ευθύνη των ηγεσιών, τι θα έπρεπε να είχε κάνει η Ευρώπη ή τι μπορεί να κάνει ακόμα και τώρα για να μην θεωρηθεί το προσφυγικό ως ήττα για τις αξίες και τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Πρέπει να υπερασπιστούμε τα ανθρώπινα δικαιώματα σε κάθε σημείο του πλανήτη. Πρέπει να αποκατασταθούν οι συνθήκες έτσι ώστε οι άνθρωποι να μην αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τις εστίες τους και οι πρόσφυγες να μπορέσουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Πρέπει να βοηθήσουμε στην ανοικοδόμηση των υποδομών.


* Το Human Requiem, η διαδραστική «χορογραφημένη» εκδοχή του «Γερμανικού Ρέκβιεμ» του Μπραμς, παρουσιάζεται τη Μεγάλη Τρίτη και τη Μεγάλη Τετάρτη (ώρα έναρξης 21:00) στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο του Κύκλου Αdagio – Μουσική για τις ημέρες του Πάσχα.

Δημοσίευση: 19 Απρ. 2016, 10:43 Συνέντευξη του σκηνοθέτη στο in.gr Γιόχεν Ζάντιγκ: Ανθρώπινοι άγγελοι οι Έλληνες που βοηθούν τους πρόσφυγες Γιόχεν Ζάντιγκ: Ανθρώπινοι άγγελοι οι Έλληνες που βοηθούν τους πρόσφυγες Ο Γιόχεν Ζάντιγκ 1 4 Αθήνα «Ανθρώπινους αγγέλους» χαρακτηρίζει ο γερμανός σκηνοθέτης Γιόχεν Ζάντιγκ τους κατοίκους όλης της χώρας που άνοιξαν τις αγκαλιές τους για να βοηθήσουν χιλιάδες πρόσφυγες. Σε συνέντευξή του στο in.gr, με αφορμή την παρουσίαση της παράστασης Human Requiem στο ΜΜΑ, ο Γ.Ζάντιγκ υπενθυμίζει ότι όλοι θα μπορούσαμε να βρεθούμε στη θέση των προσφύγων, σημειώνοντας παράλληλα πως αυτό που έχει σημασία δεν είναι το πώς αντιδρά η διεθνής κοινότητα σε έναν πόλεμο, αλλά πώς τον αποτρέπει. Το Human Requiem αποτελεί έναν ύμνο προς τη ζωή και την αλληλεγγύη, αξίες που τον τελευταίο καιρό δοκιμάζονται με την προσφυγική κρίση. Ποιο το μήνυμα που θέλετε να στείλετε μέσα από αυτή τη μουσική παράσταση και πόσο επίκαιρο είναι το έργο του Μπραμς στο οποίο βασίστηκε; Το μήνυμα του Ρέκβιεμ του Μπραμς είναι εξίσου σημαντικό σήμερα, όπως ήταν πριν από 150 χρόνια, όταν το συνέθεσε, και όπως εξίσου σημαντικό θα είναι και σε 150 χρόνια από σήμερα, καθώς είναι διαχρονικό. Είναι ένα πολύ απλό και ταυτόχρονα ένα ιδιοφυές δώρο στην πολιτιστική κληρονομιά μας. Και όντως, αυτό το ρέκβιεμ είναι γραμμένο για εμάς, τους θνητούς, και μας υπενθυμίζει κάτι που έχει πραγματικά σημασία: Βρισκόμαστε σε αυτόν τον κόσμο για να υμνούμε τη ζωή κάθε μέρα ως δώρο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε το σήμερα, αλλά όταν είμαστε αντιμέτωποι με τη θνητότητά μας τότε η ζωή αξιολογείται ως πιο πολύτιμη. Πρέπει να ζήσουμε αγαπημένοι, με όλους γύρω μας, που είναι και εκείνοι κοινοί θνητοί όπως εμείς. Είμαστε όλοι ίσοι μπροστά στο ανθρώπινο δράμα, που είναι η θνητότητά μας, ανεξαρτήτως εάν πιστεύουμε στον Θεό ή όπως αλλιώς τον ονομάζουμε. Υπό αυτή την έννοια, είναι ένα βαθιά πνευματικό έργο. Ένα carpe diem και ένα memento mori ταυτόχρονα. Ονομάσαμε το έργο Ανθρώπινο Ρέκβιεμ γιατί έχει να κάνει με τον ύμνο προς την Ανθρωπότητα. Ζούμε σε έναν κόσμο γεμάτο συγκρούσεις μεταξύ κρατών, θρησκευτικών ομάδων, ανθρώπων. Πρέπει να μοιραζόμαστε τις στιγμές όταν νιώθουμε τη δύναμη του Εμείς, πρέπει να ξεπεράσουμε τα Εγώ μας. Πρόσφατα επισκεφθήκατε τη Λέσβο, νησί που βρέθηκε στο επίκεντρο του προσφυγικού ζητήματος. Τι θα θέλατε να πείτε για τους κατοίκους της που συνέβαλαν στη διάσωση χιλιάδων ανθρώπων, αλλά και για τους κατοίκους όλης της χώρας, των οποίων η συνδρομή στην ανακούφιση των προσφύγων είναι καθοριστική; Θαυμάζω τους κατοίκους της Λέσβου και όλων των νησιών, τους κατοίκους του Πειραιά, της Ειδομένης, της Ελευσίνας, οι οποίοι στο όνομα της ανθρωπιάς βοηθούν όπου χρειάζεται. Αυτοί οι άνθρωποι είναι άγγελοι, ανθρώπινοι άγγελοι. Αυτό που έχει σημασία για όσους αναζητούν καταφύγιο στην Ευρώπη είναι η ανθρώπινη φιγούρα, εάν θα βρουν απέναντί τους έναν ένοπλο στρατιώτη που φυλάει τα σύνορα ή έναν άνδρα ή μία γυναίκα με ανοιχτή αγκαλιά και ανοιχτή καρδιά να τους καλωσορίζουν ως ανθρώπινα όντα. Θα μπορούσαμε όλοι να βρεθούμε στη δική τους θέση, ας μην το ξεχνάμε. Θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η τραγωδία που βιώνουν εκατομμύρια άνθρωποι; Η διασφάλιση της ειρήνης προϋποθέτει συγκεκριμένες ενέργειες, δεν μας προσφέρεται ως δώρο. Θα πρέπει να επενδύσουμε πολλά περισσότερα σε μέτρα πρόληψης, εάν θέλουμε να αποφύγουμε περισσότερους πολέμους στο μέλλον. Χρειάζεται βελτίωση των συστημάτων εκπαίδευσης και πρέπει να ενισχύσουμε τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που προσφέρουν έργο σε εμπόλεμες περιοχές. Ακόμα και τώρα δαπανώνται πάρα πολλά χρήματα σε ένα ξεπερασμένο σύστημα διαχείρισης των συγκρούσεων, μέσω στρατιωτικών λύσεων. Ας είμαστε ειλικρινείς: οι βιομηχανίες όπλων κερδίζουν εκατομμύρια από κάθε στρατιωτική σύγκρουση στον πλανήτη. Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι μόνο πώς θα πρέπει να αντιδράσουμε απέναντι σε ένα πόλεμο, όπως αυτός στη Συρία, αλλά πώς θα πρέπει να ενεργήσουμε πριν καν ξεκινήσει ένας πόλεμος. Ναι, πρέπει να επενδύσουμε περισσότερη ενέργεια, περισσότερες ιδέες και περισσότερα χρήματα, όλο μας το «είναι», για να αποτρέψουμε αυτές τις συγκρούσεις. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του 21ου αιώνα. Ειρήνη μπορεί να υπάρξει στον πλανήτη, αλλά θα πρέπει να εργαστούμε για να το πετύχουμε. Ποια η ευθύνη των ηγεσιών, τι θα έπρεπε να είχε κάνει η Ευρώπη ή τι μπορεί να κάνει ακόμα και τώρα για να μην θεωρηθεί το προσφυγικό ως ήττα για τις αξίες και τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Πρέπει να υπερασπιστούμε τα ανθρώπινα δικαιώματα σε κάθε σημείο του πλανήτη. Πρέπει να αποκατασταθούν οι συνθήκες έτσι ώστε οι άνθρωποι να μην αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τις εστίες τους και οι πρόσφυγες να μπορέσουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Πρέπει να βοηθήσουμε στην ανοικοδόμηση των υποδομών. * Το Human Requiem, η διαδραστική «χορογραφημένη» εκδοχή του «Γερμανικού Ρέκβιεμ» του Μπραμς, παρουσιάζεται τη Μεγάλη Τρίτη και τη Μεγάλη Τετάρτη (ώρα έναρξης 21:00) στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο του Κύκλου Αdagio – Μουσική για τις ημέρες του Πάσχα.
***********************

«Human Requiem»: Ύμνος στη ζωή και την αλληλεγγύη

Πηγή: zougla.gr

Η μουσική παράσταση «Human Requiem» παρουσιάζεται, στο πλαίσιο του Κύκλου Αdagio – Μουσική για τις μέρες του Πάσχα, τη Μεγάλη Τρίτη 26 και τη Μεγάλη Τετάρτη 27 Απριλίου (ώρα έναρξης 21:00) στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Το Human Requiem, έργο βασισμένο στο Γερμανικό ρέκβιεμ του Μπραμς, αποτελεί έναν ύμνο προς τη ζωή και την αλληλεγγύη.



Οι κορυφαίοι ερμηνευτές η σοπράνο Μάρλις Πέτερσεν και ο «διεθνής» Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός συμπράττουν με ένα από τα καλύτερα χορωδιακά σύνολα παγκοσμίως, τη φημισμένη Χορωδία της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου που συνεργάζεται μόνιμα με την Φιλαρμονική της ίδιας πόλης, υπό τη μουσική διεύθυνση του Χάις Λέναρς για να παρουσιάσουν μια διαδραστική εκδοχή του Γερμανικού ρέκβιεμ του Γιοχάνες Μπραμς (1833-1897) η οποία καταργεί τα όρια ανάμεσα στους καλλιτέχνες και το κοινό.

Τη χορωδία και τους σολίστ διευθύνει ο Χάις Λέναρς. Τους συνοδεύουν μουσικά οι διακεκριμένοι πιανίστες Άνγκελα Γκάσσενχουμπερ και Φίλιπ Μάγερς. Η σύλληψη και η σκηνοθεσία ανήκουν στον Γιόχεν Ζάντιγκ και η δραματουργία στους Ίλκα Ζάιφερτ και Σάσα Βαλτς, με καλλιτεχνικούς συνεργάτες τον Ντάβιντε Καμπλάνι και την Κλαούντια Ντε Σέρπα Σοάρες, που φροντίζουν για την κίνηση καλλιτεχνών και κοινού επί σκηνής. Η εικαστική επιμέλεια είναι του Μπραντ Ουάνγκ. Τους φωτισμούς υπογράφει ο Γεργκ Μπίτνερ. Χρέη βοηθού μαέστρου έχει αναλάβει ο Νίκολας Φινκ.

Εμφανίζονται παιδιά από την πολυπολιτισμική παιδική χορωδία Polyphonica.

Γερμανικό Ρέκβιεμ – Ανθρώπινο Ρέκβιεμ
«Ως προς τον τίτλο, τώρα, ομολογώ
ότι ευχαρίστως θα αφαιρούσα το επίθετο «γερμανικό»
και θα έβαζα απλώς «ανθρώπινο».

Ο Μπραμς σε γράμμα του (1867) προς τον μαέστρο Καρλ Ράινταλερ, που διηύθυνε την πρεμιέρα του Γερμανικού ρέκβιεμ.

Στο πλαίσιο της Σειράς Broadening the Scope of Choral Music [Διευρύνοντας το πεδίο δράσης της χορωδιακής μουσικής], η Χορωδία της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου παρουσιάζει το Γερμανικό ρέκβιεμ, έργο 45 (για σολίστ, μεικτή χορωδία και πιάνο) του Μπραμς με έναν διαφορετικό τρόπο: δίνοντάς του τον τίτλο Ηuman Requiem (Aνθρώπινο ρέκβιεμ), ο σκηνοθέτης Γιόχεν Ζάντιγκ και συντελεστές της ομάδας χορού Sasha Waltz & Guests εμπλέκουν το ανθρώπινο σώμα στη διαδικασία παρουσίασης του έργου και δημιουργούν μια παράσταση όπου κείμενο, μουσική, σώμα και χώρος γίνονται ένα. Η χορωδία βρίσκεται επί σκηνής, με τους τραγουδιστές και το κοινό σε κίνηση, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η απόσταση μεταξύ σκηνής και κοινού –γεγονός που καταργεί τον παραδοσιακό τρόπο πρόσληψης της μουσικής σε μια συναυλία. Στην επί σκηνής «κοινότητα» τραγουδιστών και ακροατών, το μήνυμα του Μπραμς μεταφέρεται σε όλον το χώρο και εξατομικεύεται –γίνεται ένα ανθρώπινο ρέκβιεμ.

Tιμές εισιτηρίων:
20 ευρώ (γενική είσοδος) 10 ευρώ (ειδική τιμή)

Πληροφορίες
210 72.82.333
www.megaron.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Philip Glass - Songs From Liquid Days (Live) : Όταν ο μουσικός μινιμαλισμός ερωτεύτηκε την Ποίηση

Το Songs from Liquid Days(1986 είναι μια συλλογή τραγουδιών που συνέθεσε ο συνθέτης Philip Glass σε στίχους των Paul Simon, Suzanne Vega, ...