Τετάρτη, Φεβρουαρίου 25, 2009

ΤΑ "ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ" ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΣ


"'Έχω μετανιώσει που δεν αγόρασα τη διατριβή
των 2. 000 ευρώ . Εκατόν ογδόντα σελίδες,
230 παραπομπές, διακόσιοι τίτλοι για βιβλιογραφία..."
" Μεγάλο λάθος σου! Αυτή η τσιγγουνιά θα σε φάει.
Εγώ πλήρωσα για τη δική μου διατριβή 5.000 ευρώ
και ξένοιασα."

"ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ" ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΦΟΙΤΗΤΙΚΗΣ "ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ"


Μέχρι την έλευση του λογισμικού που θα εντοπίζει κρούσματα λογοκλοπής σε φοιτητικές εργασίες και, κυρίως, μέχρι να αποκατασταθούν οι συνεργατικές σχέσεις διδασκόντων και διδασκόμενων στα ελληνικά πανεπιστήμια, οι εταιρείες υποστήριξης φοιτητών, όπως αυτοαποκαλούνται, θα αποτελούν επιλογή στην «αγορά της παιδείας», σύμφωνα με την Καθημερινή (22.02.2009).

Πρόσφατα δημοσιεύματα και ρεπορτάζ εντόπισαν την ύπαρξη εταιρειών που επαγγέλλονται την «υποστήριξη σε προπτυχιακές, μεταπτυχιακές εργασίες & διδακτορικές διατριβές», την «ανάληψη συγγραφής ακαδημαϊκών άρθρων για υποψήφιους διδάκτορες-πανεπιστημιακούς» κ.τ.λ. Οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες -τέσσερις ή έξι, κατ' άλλους, τον αριθμό- διατηρούν ιστοσελίδες στο Ιντερνετ όπου υποσχόμενες ποιοτικές μελέτες και συγγραφές εγγυώνται μια καλή βαθμολόγηση και ενδεχομένως «στρώνουν» το δρόμο προς την απόκτηση πτυχίου.

Ωστόσο, εξ' αυτών μόνο δύο διατηρούν γραφεία όπου ο ενδιαφερόμενος μπορεί να επισκεφτεί και να συζητήσει ενδελεχώς το αντικείμενο της εργασίας του.

Προσπαθώντας κανείς να έρθει σε τηλεφωνική επαφή διαπιστώνει ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρει απόκριση. Ακόμα και όταν αυτό γίνει, σε κάποιες περιπτώσεις, η συζήτηση με τον εκπρόσωπο της εταιρείας ο οποίος δεν προτιμά τη φυσική επαφή με τον πελάτη -ακόμα και αν του ζητηθεί-, είναι εξαιρετικά σύντομη.

- «Στείλτε μας ένα e-mail με το θέμα, το αντικείμενο, το μέγεθος της εργασίας και πότε πρέπει να την παραδώσετε και θα έρθουμε ξανά σ' επαφή μαζί σας».

- Μήπως πρέπει ν' ανησυχώ μήπως με κατηγορήσουν για λογοκλοπή;

- «Δεν υπάρχει κανένα θέμα ανησυχίας, εμείς ξεκινάμε την έρευνα από το 'μηδέν', ωστόσο, κάποια references (παραπομπές) θα είναι τα ίδια με αυτά που θα χρησιμοποιηθούν σε άλλες εργασίες, αυτό δεν μπορούμε να το αποφύγουμε. Στείλτε μας παρόλα αυτά ένα e-mail με το proposal (την πρόταση για την πτυχιακή), να δούμε τι ακριβώς θέλει ο καθηγητής και πως ακριβώς θα του δώσουμε το ανάλογο 'χρώμα'…»

Μια ματιά στη διατύπωση των όρων και των συνθηκών που διέπουν την πρακτική των εταιρειών αυτών, ίσως σε ορισμένες περιπτώσεις, να δείχνει τη θολερότητα του τοπίου, ιδιαίτερα δε όταν εντοπίζεται ανακολουθία σε κάτι που βρίσκεται στην ιστοσελίδα και στα λόγια του εκπροσώπου.

-Στο site σας λέτε ότι πρέπει να αναφέρω την ιστοσελίδα σας ως παραπομπή, αλλιώς τίθεται θέμα λογοκλοπής. Το ζήτημα είναι ότι εγώ θέλω ν' αποφύγω κάτι τέτοιο, δεν θέλω να αντιληφθεί ο καθηγητής τη συνεργασία που έχουμε.

- Ε…εντάξει, κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο, το αφήνουμε στη δική σας κρίση…

Αν και το τοπίο σχετικά με τη νομιμότητα των εταιρειών παραμένει θολό καθώς είναι δύσκολο να αποδειχθεί ότι μια εργασία έχει αγοραστεί έτοιμη και έχει παραδοθεί, υπάρχουν τομείς όπου επιδέχονται έλεγχο. Όπως αναφέρει στο kathimerini.gr o δικηγόρος Βασίλης Σωτηρόπουλος χρειάζεται κανείς να ενσκήψει σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας ή και φορολογικής νομιμότητας -εάν δηλαδή παρέχουν αποδείξεις-.

«Αυτό που ενδεχομένως συμβαίνει μ' αυτές τις εταιρείες αφορά στην παραβίαση της πνευματικής ιδιοκτησίας και συγκεκριμένα του ηθικού δικαιώματος, σύμφωνα με το οποίο, υποχρεωτικά στη συγγραφή μιας εργασίας πρέπει να αναγράφεται η πατρότητα του κειμένου. Και οι δύο πλευρές, τόσο οι εταιρείες όσο και ο φοιτητής είναι συνένοχοι σε μια τέτοια ανταλλαγή», εξηγεί ο κ. Σωτηρόπουλος. Δεν έχει σημασία αν ο υπάλληλος της εταιρείας -είτε είναι ερευνητής είτε καθηγητής πανεπιστημιακού επιπέδου- δεν έχει πρόβλημα με το να μην αναφερθεί το όνομά του στη συμβολή ή συγγραφή μιας έρευνας - ενός πονήματος. Ο νόμος λειτουργεί αυτεπάγγελτα, συμπληρώνει.

Ο εντοπισμός, ωστόσο, τέτοιων παρατυπιών και κυρίως η αλλαγή νοοτροπίας εκείνων των φοιτητών που αγοράζουν έναντι αδρού, αρκετές φορές, ανταλλάγματος έρευνα, συγγραφή και συμβουλές αφορά κατά κύριο λόγο την επίβλεψη από την πλευρά των διδασκόντων.

«Ο καθηγητής θα πρέπει να παρακολουθεί από κοντά πως αναπτύσσεται η εργασία του φοιτητή καθώς κάτι τέτοιο μειώνει δραματικά το ενδεχόμενο λογοκλοπής. Ωστόσο, η διαδικασία αυτή χρειάζεται αρκετό χρόνο κάτι που, δυστυχώς, οι περισσότεροι συνάδελφοι καθηγητές δεν έχουν», σχολιάζει ο κ. Βασίλης Παπάζογλου, καθηγητήςστο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Η επιτήρηση της φοιτητικής εργασίας είναι «ζήτημα πρωτίστως του καθηγητή», τονίζει ο κ. Παπάζογλου υπογραμμίζοντας τη συνεργασία που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στον καθηγητή και το φοιτητή.
e-paideia.net

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...