Το ασήκωτο βάρος του ονοματεπώνυμου
Γιάννης Κιμπουρόπουλος
Κώστας Αχ. Καραμανλής, υπουργός Μεταφορών και Υποδομών
Στο
φωτογραφικό άλμπουμ που φιλοξενεί στην ιστοσελίδα του ως βουλευτή
Σερρών ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει επιλέξει μια ιδιαίτερη
σειρά στιγμιότυπων για να εικονογραφήσει τη διαδρομή του. Η πρώτη
φωτογραφία απεικονίζει τον ίδιο σε ηλικία 4-5 ετών στην αγκαλιά του
θείου του, ιδρυτή της παράταξης και πατριάρχη της πολιτικής
«δυναστείας», του Κωνσταντίνου Καραμανλή.
Στην
επόμενη φωτογραφία πάλι ο αείμνηστος θείος κρατάει στο ένα χέρι ένα
μπαστούνι του γκολφ και με το άλλο χαϊδεύει το κεφαλάκι του μικρού
Κώστα. Η επόμενη φωτογραφία απαθανατίζει τους τρεις «Κωνσταντίνους» της
«δυναστείας», τον «εθνάρχη», τον «διάδοχο» και εξάδελφο Κώστα του
Αλεξάνδρου, και τον ίδιο, τον Κώστα junior του Αχιλλέα. Παραδόξως
απουσιάζει από αυτή τη φωτογραφική αφήγηση μια φωτογραφία με τον πατέρα
του.
Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής είναι
κυριολεκτικά παιδί της μεταπολίτευσης. Γεννήθηκε τον Δεκέμβριο του 1974,
τη χρονιά που ο ιδρυτής της Ν.Δ. εδραίωσε την ασύλληπτη ηγεμονία του
στο πολιτικό σύστημα με 54,37%, σε πείσμα των προσδοκιών τις οποίες
είχαν δημιουργήσει ο αντιδικτατορικός αγώνας, ο αντιαμερικανισμός, η
αίγλη της Αριστεράς.
Αν
και μεγάλωσε σε κατ’ εξοχήν πολιτική οικογένεια, μέχρι τα 40 του
φαίνεται ότι ο οικογενειακός καταμερισμός εργασίας δεν είχε καταλήξει
ποιος θα κληρονομήσει την καραμανλική έδρα στην κοιτίδα της
«δυναστείας», στις Σέρρες, που από το 1963 μέχρι το 2007 -για 38
ολόκληρα χρόνια αν αφαιρεθεί το «διάλειμμα» της χούντας- την κατείχε ο
πατέρας του Αχιλλέας. Ο πατέρας του υπουργού Μεταφορών συγκαταλέγεται
στους 5-6 μακροβιότερους βουλευτές της νεότερης Ελλάδας. Το πολιτικό
κληροδότημα του τρίτου Κ. Καραμανλή περιλαμβάνει, εκτός από το βαρύ
ονοματεπώνυμο, και μια ιδιότυπη σχέση με τα χαρτοφυλάκια που
διαχειρίστηκαν ο αείμνηστος θείος και ο σταθερός, αν και πάντα στη σκιά
του δημοφιλούς αδελφού του, πατέρας: ο Αχιλλέας Καραμανλής διετέλεσε
υφυπουργός ή αναπληρωτής ΠΕΧΩΔΕ στις κυβερνήσεις Κων. Μητσοτάκη, ενώ ο
ιδρυτής της Ν.Δ. στα μετεμφυλιακά χρόνια είχε ένα θορυβώδες,
κυριολεκτικά σαρωτικό πέρασμα από το υπουργείο Μεταφορών. Πέρασμα
συνδεμένο με το ξήλωμα του τραμ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και την
πριμοδότηση των πετρελαιοκίνητων λεωφορείων, που οδήγησε και στη
δημιουργία του διαβόητου ΟΑΣΘ.
Προφανώς είναι
κάτι παραπάνω από απλή σύμπτωση το γεγονός ότι -με σπουδές Ιστορίας και
Οικονομίας στη Νέα Υόρκη και στη Βοστόνη- ο Κώστας Καραμανλής «ο
τρίτος», αμέσως μετά την πρώτη εκλογή του το 2015 ως βουλευτή Σερρών,
ανέλαβε τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών από πέρσι και το αντίστοιχο
υπουργείο.
Ισως πρόκειται για μια συμβολική
επένδυση της πολιτικής οικογένειας στο μέλλον της συντηρητικής
παράταξης. Αν βέβαια αφήσει χώρο σε αυτό το μέλλον η άλλη πολιτική
οικογένεια, που προς το παρόν κατέχει τα κλειδιά του «μαγαζιού», η
φαμίλια Μητσοτάκη. Πολυάνθρωπη και με πολλούς κληρονόμους κι αυτή.
Ο
Κ. Αχ. Καραμανλής, αν και ανέλαβε ένα χαρτοφυλάκιο που θυμίζει λίγο τον
θείο και τον πατέρα, θεωρητικά είχε και άλλες εναλλακτικές εντός της
παράταξης και της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να
αναλάβει το χαρτοφυλάκιο της Ναυτιλίας, επικαλούμενος την εφοπλιστική
παράδοση της οικογένειας (από τον κλάδο της μητέρας του, το γένος
Διαμαντή) και τη δεκαετή εμπειρία του «ως διευθυντικό στέλεχος στη
ναυτιλιακή επιχείρηση Mantinia Shipping» όπως αναφέρει περήφανα στο
βιογραφικό του. Το «διευθυντικό στέλεχος» βέβαια αποτελεί μια...
δημιουργική ανακρίβεια.
Η εταιρεία, με έδρα
στον Παναμά, που εμφανίζεται να έχει στην κατοχή της το πλοίο Arcadia 1,
με σημαία Λιβερίας, προφανώς του ανήκει- εξάλλου Μαντινεία είναι η
περιοχή της Αρκαδίας από την κατάγεται η μητέρα του- και συνδέεται με
την άλλη οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση, τη Hellenic Carrier, με 5-6
εμπορικά πλοία ξηρού φορτίου, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου
μέχρι τα 2016, την οποία διαχειρίζεται η αδερφή του Φωτεινή.
Ενα
από τα σχετικά νέα πλοία της οικογενειακής εταιρείας, το KONSTANTINOS
II, παρελήφθη προ 7 ετών στην Κίνα. Και ήταν ο νυν υπουργός που στην
τελετή «βάπτισης» εξήγησε τη διπλή σχέση του ονόματος του πλοίου τόσο με
τον παππού καραβοκύρη Κων. Διαμαντή όσο και με τον θείο «εθνάρχη», τον
Κων. Καραμανλή. Το μόνο κώλυμα λοιπόν για ένα χαρτοφυλάκιο Ναυτιλίας θα
ήταν η σύγκρουση συμφερόντων, αν και η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει
δείξει τέτοιες αναστολές.
Τελικά ο ιστορικός,
οικονομολόγος, εφοπλιστής Κ. Καραμανλής προσγειώθηκε στα χερσαία
-κυρίως- καθήκοντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στα οποία με
το «καλημέρα» τα έκανε… θάλασσα. Πρώτα, με την ανεκδιήγητη δήλωση περί
«αποβρασμάτων» για όσους δεν πληρώνουν εισιτήριο στα μέσα μεταφοράς.
Στη
συνέχεια με την τεράστια περιπέτεια στην οποία έβαλε το βασανισμένο
Μετρό Θεσσαλονίκης, θέτοντας σε κίνδυνο το μοναδικό αρχαιολογικό
παλίμψηστο της συμπρωτεύουσας, επιμηκύνοντας στο αβέβαιο μέλλον το
χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του και προαναγγέλλοντας την παράδοσή του σε
ιδιώτες. Επειτα τα... θαλασσώματα έφτασαν στην εκτροπή του Αχελώου, μετά
στο πόσιμο νερό και την έμμεση ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ. Και, τέλος, τα
απόνερα πλημμύρισαν τον ΟΑΣΘ, τα εκκρεμή οδικά έργα, το φάντασμα του
ΒΟΑΚ στην Κρήτη κ.ά. Πολλές φουρτούνες, πολλά ναυάγια για μόλις έναν
χρόνο υπουργικής θητείας.
Από την άλλη μεριά,
είναι μόλις στην αρχή της πολιτικής καριέρας του. Εξάλλου κι ο μεγάλος
ξάδελφος πήρε το κόμμα έχοντας διατελέσει απλώς βουλευτής, έγινε
πρωθυπουργός χωρίς μίας μέρας υπουργική εμπειρία και παραμένει
«κεφάλαιο» της παράταξης εκφέροντας το πολύ 100 λέξεις τον χρόνο. Ισως
τελικά το ονοματεπώνυμο φτάνει και περισσεύει...
Γιατί τον επιλέξαμε
Ο
υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δίνει σχεδόν κάθε εβδομάδα αφορμή για
να ασχοληθούμε μαζί του, αλλά αυτή την φορά η αφορμή ήταν ο σκανδαλώδης
διαγωνισμός προμήθειας μεταχειρισμένων λεωφορείων για τον ΟΑΣΘ που
αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» και για το οποίο ο υπουργός ακόμα τηρεί σιγήν
ιχθύος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου