Το «Τοπίο στην Ομίχλη» στις 100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών!
Νίκος Πρίντεζης
Πρώτοι βγήκαν «Οι επτά σαμουράι» του Ακίρα Κουροσάβα.
Οσο και αν διαφάνηκε… οριακά μέσα στο «πλάνο», τελευταίο σε μια μεγάλη υπερήφανη παρέλαση, το «Τοπίο στην ομίχλη» του Θόδωρου Αγγελόπουλου κατέκτησε θέση τιμητική: την εκατοστή στις εκατό καλύτερες ξενόγλωσσες ταινίες όλων των εποχών, σύμφωνα με το BBC. Το αποτέλεσμα προέκυψε από ψηφοφορία στην οποία συμμετείχαν 209 κριτικοί από 43 διαφορετικές χώρες, που μιλούσαν 412 διαφορετικές γλώσσες.
Πρώτοι βγήκαν «Οι επτά σαμουράι» του Ακίρα Κουροσάβα, δεύτερος «Ο κλέφτης των ποδηλάτων» του Ντε Σίκα, τρίτο το «Tokyo story» του Οζού, τέταρτο το «Ρασομόν» πάλι του Κουροσάβα, πέμπτος «Ο κανόνας του παιχνιδιού» του Ρενουάρ, έκτη η «Περσόνα» του Μπέργκμαν, έβδομο το «8 1/2» του Φελίνι, όγδοη «Τα τετρακόσια σκαλοπάτια» του Τριφό, ένατη, ένατη η «Ερωτική επιθυμία» του Γουόνγκ Καρ Γουάι και δέκατη η «Dolce vita» πάλι του Φελίνι.
Εννοείται πως το όνομα σκηνοθετών όπως ο Φελίνι, ο Κουροσάβα, ο Μπέργκμαν, ο Αντονιόνι και ο Ταρκόφσκι επανέρχονται στη λίστα. Κατά τα άλλα, όσο και αν ακόμα και η εκατοστή θέση μάς κολακεύει, τολμώ να πω πως μπορούσαμε και καλύτερα. Και να κοιτάξω προς τη μεριά του επίσης αγγελοπουλικού «Θιάσου» που έμεινε εκτός, αλλά κατά τη γνώμη μου είναι πολύ πιο σημαντική ταινία από το «Τοπίο στην ομίχλη». Περί ορέξεως όμως…
The 100 greatest foreign-language films
30 October 2018
Three years ago, BBC Culture ran its first major critics’ poll, to find the 100 greatest American films. Two further polls looked for the best films of the 21st Century and the greatest comedies ever made – and those also ended up with films from the US in the top spot.
This year, we felt it was time to direct the spotlight away from Hollywood and celebrate the best cinema from around the world. We asked critics to vote for their favourite movies made primarily in a language other than English. The result is BBC Culture’s 100 greatest foreign-language films.
Read more about BBC Culture’s 100 greatest foreign-language films:
From the perspective of an English-language website, that’s an accurate description – but equally, as an internationally-focused one, we’re happy to acknowledge that, depending on who you are, many of these films won’t be in a language that’s foreign to you.
And as the poll exists to salute the extraordinary diversity and richness of films from all around the world, we wanted to ensure that its voters were from all around the world, too. The 209 critics who took part are from 43 different countries and speak a total of 41 languages – a range that sets our poll apart from any other.
The result: 100 films from 67 different directors, from 24 countries, and in 19 languages. French can claim to be the international language of acclaimed cinema: 27 of the highest-rated films were in French, followed by 12 in Mandarin, and 11 each in Italian and Japanese. At the other end of the scale, several languages were represented by just one film, such as Belarusian (Come and See), Romanian (4 Months, 3 Weeks and 2 Days), and Wolof (Touki Bouki).
If there’s anything disappointing about the final list, it’s the paucity of films directed or co-directed by women. There are just four out of 100. But we made sure to contact as many female critics as male ones; of those who responded, 94 (45 per cent) were women.
One statistic we noted was that a quarter of the films on our list were East Asian: that is, 25 of them were made in Japan (11), China (6), Taiwan (4), Hong Kong (3) or South Korea (1). And the winning film, Seven Samurai, by the Japanese director Akira Kurosawa, was loved by critics everywhere – everywhere, that is, except for Japan. The six Japanese critics who voted didn’t go for a single Kurosawa film between them.
But it’s clear that culture isn’t bound by borders, and language needn’t be a barrier to enjoying great film-making. While the cinema of an individual nation is inevitably tied to its unique identity and history, the language of film is universal.
One more thing: the purpose of every BBC Culture film poll has always been to generate debate as well as encourage discovery. And we are aware that no list can be either definitive or please everyone – so get in touch using the hashtag #WorldFilm100 and let us know what’s missing. And look out for more BBC Culture features on the greatest in world cinema in the weeks to come.
100. Landscape in the Mist (Theo Angelopoulos, 1988)
99. Ashes and Diamonds (Andrzej Wajda, 1958)
98. In the Heat of the Sun (Jiang Wen, 1994)
97. Taste of Cherry (Abbas Kiarostami, 1997)
96. Shoah (Claude Lanzmann, 1985)
95. Floating Clouds (Mikio Naruse, 1955)
94. Where Is the Friend's Home? (Abbas Kiarostami, 1987)
93. Raise the Red Lantern (Zhang Yimou, 1991)
92. Scenes from a Marriage (Ingmar Bergman, 1973)
91. Rififi (Jules Dassin, 1955)
90. Hiroshima Mon Amour (Alain Resnais, 1959)
89. Wild Strawberries (Ingmar Bergman, 1957)
88. The Story of the Last Chrysanthemum (Kenji Mizoguchi, 1939)
87. The Nights of Cabiria (Federico Fellini, 1957)
86. La Jetée (Chris Marker, 1962)
85. Umberto D (Vittorio de Sica, 1952)
84. The Discreet Charm of the Bourgeoisie (Luis Buñuel, 1972)
83. La Strada (Federico Fellini, 1954)
82. Amélie (Jean-Pierre Jeunet, 2001)
81. Celine and Julie go Boating (Jacques Rivette, 1974)
80. The Young and the Damned (Luis Buñuel, 1950)
79. Ran (Akira Kurosawa, 1985)
78. Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee, 2000)
77. The Conformist (Bernardo Bertolucci, 1970)
76. Y Tu Mamá También (Alfonso Cuarón, 2001)
75. Belle de Jour (Luis Buñuel, 1967)
74. Pierrot Le Fou (Jean-Luc Godard, 1965)
73. Man with a Movie Camera (Dziga Vertov, 1929)
72. Ikiru (Akira Kurosawa, 1952)
71. Happy Together (Wong Kar-wai, 1997)
70. L’Eclisse (Michelangelo Antonioni, 1962)
69. Amour (Michael Haneke, 2012)
68. Ugetsu (Kenji Mizoguchi, 1953)
67. The Exterminating Angel (Luis Buñuel, 1962)
66. Ali: Fear Eats the Soul (Rainer Werner Fassbinder, 1973)
65. Ordet (Carl Theodor Dreyer, 1955)
64. Three Colours: Blue (Krzysztof Kieślowski, 1993)
63. Spring in a Small Town (Fei Mu, 1948)
62. Touki Bouki (Djibril Diop Mambéty, 1973)
61. Sansho the Bailiff (Kenji Mizoguchi, 1954)
60. Contempt (Jean-Luc Godard, 1963)
59. Come and See (Elem Klimov, 1985)
58. The Earrings of Madame de… (Max Ophüls, 1953)
57. Solaris (Andrei Tarkovsky, 1972)
56. Chungking Express (Wong Kar-wai, 1994)
55. Jules and Jim (François Truffaut, 1962)
54. Eat Drink Man Woman (Ang Lee, 1994)
53. Late Spring (Yasujirô Ozu, 1949)
52. Au Hasard Balthazar (Robert Bresson, 1966)
51. The Umbrellas of Cherbourg (Jacques Demy, 1964)
50. L’Atalante (Jean Vigo, 1934)
49. Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979)
48. Viridiana (Luis Buñuel, 1961)
47. 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (Cristian Mungiu, 2007)
46. Children of Paradise (Marcel Carné, 1945)
45. L’Avventura (Michelangelo Antonioni, 1960)
44. Cleo from 5 to 7 (Agnès Varda, 1962)
43. Beau Travail (Claire Denis, 1999)
42. City of God (Fernando Meirelles, Kátia Lund, 2002)
41. To Live (Zhang Yimou, 1994)
40. Andrei Rublev (Andrei Tarkovsky, 1966)
39. Close-Up (Abbas Kiarostami, 1990)
38. A Brighter Summer Day (Edward Yang, 1991)
37. Spirited Away (Hayao Miyazaki, 2001)
36. La Grande Illusion (Jean Renoir, 1937)
35. The Leopard (Luchino Visconti, 1963)
34. Wings of Desire (Wim Wenders, 1987)
33. Playtime (Jacques Tati, 1967)
32. All About My Mother (Pedro Almodóvar, 1999)
31. The Lives of Others (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
30. The Seventh Seal (Ingmar Bergman, 1957)
29. Oldboy (Park Chan-wook, 2003)
28. Fanny and Alexander (Ingmar Bergman, 1982)
27. The Spirit of the Beehive (Victor Erice, 1973)
26. Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore, 1988)
25. Yi Yi (Edward Yang, 2000)
24. Battleship Potemkin (Sergei M Eisenstein, 1925)
23. The Passion of Joan of Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
22. Pan’s Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006)
21. A Separation (Asghar Farhadi, 2011)
20. The Mirror (Andrei Tarkovsky, 1974)
19. The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966)
18. A City of Sadness (Hou Hsiao-hsien, 1989)
17. Aguirre, the Wrath of God (Werner Herzog, 1972)
16. Metropolis (Fritz Lang, 1927)
15. Pather Panchali (Satyajit Ray, 1955)
14. Jeanne Dielman, 23 Commerce Quay, 1080 Brussels (Chantal Akerman, 1975)
13. M (Fritz Lang, 1931)
12. Farewell My Concubine (Chen Kaige, 1993)
11. Breathless (Jean-Luc Godard, 1960)
10. La Dolce Vita (Federico Fellini, 1960)
9. In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2000)
8. The 400 Blows (François Truffaut, 1959)
7. 8 1/2 (Federico Fellini, 1963)
6. Persona (Ingmar Bergman, 1966)
5. The Rules of the Game (Jean Renoir, 1939)
4. Rashomon (Akira Kurosawa, 1950)
3. Tokyo Story (Yasujirô Ozu, 1953)
2. Bicycle Thieves (Vittorio de Sica, 1948)
1. Seven Samurai (Akira Kurosawa, 1954)
************************************************
H KINHMATOΓΡΑΦΙΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΤΑΣΗ
Ερωτική επιθυμία ( In the mood for love)
Eλληνικοί υπότιτλοι
Ερωτική Επιθυμία - Βικιπαίδεια
[.......] ταινία παραγωγής 2000, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γουόνγκ Καρ-βαι, με πρωταγωνιστές τη Μάγκι Τσεουνγκ και τον Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι.
Η ταινία αποτελεί το δεύτερο μέρος μιας ανεπίσημης
τριλογίας, μαζί με το πρώτο μέρος, Ημέρες Αγριότητας (αγγλικός τίτλος: Days of
Being Wild), του 1991 και το τελευταίο 2046 του 2004.
Η ταινία εκτυλίσσεται στο Χονγκ Κονγκ, το 1962. Ο Τσόου Μο
Γουαν, δημοσιογράφος, νοικιάζει ένα διαμέρισμα την ίδια μέρα με τη Σου Λε Ζεν,
γραμματέα σε ναυτιλιακή εταιρεία. Είναι γείτονες, και παντρεμένοι με συζύγους
που τους αφήνουν μόνους για λόγους δουλειάς. Παρά την παρουσία των γειτόνων και
της σπιτονοικοκυράς, ο Τσόου και η Σου συναντιούνται μόνοι συχνά, και αρχίζουν
να γίνονται φίλοι.
Εκμυστηρεύονται τις υποψίες τους ότι οι δυο τους σύζυγοί
είναι παράνομο ζευγάρι. Ο Τσόου πείθει τη Σου να "παίξουν" αυτό που
φαντάζονται ότι συμβαίνει με τους συντρόφους τους, και σιγά σιγά η λεπτή γραμμή
ανάμεσα στο παιχνίδι και το αληθινό ειδύλλιο χάνεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου