Coppelia
Πηγή: balleton.gr
H
«Κοππέλια» του Λεό Ντελίμπ -
Λεό Ντελίμπ - Βικιπαίδεια
- είναι ένα κωμικό μπαλέτο, αρχικά χορογραφημένο από τον Arthur Saint-Léon, με μουσική του Léo Delibes και λιμπρέτο του Charles Nuitter. Το λιμπρέτο και οι σκηνές του μπαλέτου βασίζονται σε δύο ιστορίες του ETA Hoffmann: το «Der Sandmann» (ή «The Sandman) και το «Die Puppe» (ή «The Doll»). Το μπαλέτο «Coppelia» παρουσιάστηκε σε πρεμιέρα στις 25 Μαΐου 1870 στο Théâtre Impérial l'Opéra με πρωταγωνίστρια την 16χρονη τότε μπαλαρίνα Giuseppina Bozzacchi, η οποία ερμήνευσε τον ρόλο της Swanhilde. Η πετυχημένη παρουσίαση του μπαλέτου διακόπηκε προσωρινά από τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο και την πολιορκία του Παρισιού, αλλά τελικά αποτέλεσε το έργο που ανέβηκε περισσότερες φορές στην Opéra.
Οι
σύγχρονες παραγωγές του μπαλέτου «Κοππέλια» παραδοσιακά προέρχονται από
τις αναβιώσεις, σκηνοθετημένες από τον Marius Petipa για το
Αυτοκρατορικό Μπαλέτο (Imperial Ballet) της Αγίας Πετρούπολης στα τέλη
του 19ου αιώνα. Η χορογραφία του Petipa ήταν τεκμηριωμένη στην μέθοδο
χορογραφικής γραφής Stepanov του 20ου αιώνα. Αυτά τα σύμβολα γραφής
χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για την παρουσίαση του μπαλέτου από άλλες
κορυφαίες εταιρείες όπως το Vic-Wells Ballet (πρόδρομος του σημερινού
Royal Ballet του Λονδίνου).
Υπόθεση του μπαλέτου
Σύνοψη
Η
Swanilda είναι αρραβωνιασμένη με έναν νεαρό χωρικό, τον Franz. Εκείνος
όμως γοητεύεται από μια μυστηριώδη κοπέλα που κάθεται στο μπαλκόνι του
σπιτιού ενός παράξενου εφευρέτη και κατασκευαστή παιχνιδιών, του Dr
Coppélius. Ο Franz δεν συνειδητοποιεί ότι πρόκειται για μια κούκλα και
κινδυνεύει να πέσει στην παγίδα του Dr Coppélius, ο οποίος θέλει να
χρησιμοποιήσει το νεαρό χωρικό για να φέρει στη ζωή την Coppelia.
Παράλληλα όμως η Swanilda, ανησυχώντας για την παράξενη συμπεριφορά του
αρραβωνιαστικού της, του Franz, έχει εισβάλει στο εργαστήριο του Dr
Coppélius και παρακολουθεί κρυμμένη όλα όσα συμβαίνουν. Έτσι επεμβαίνει
την κατάλληλη στιγμή και σώζει τον Franz. Στο τέλος η αγάπη θριαμβεύει
και όλοι γιορτάζουν χορεύοντας για τον γάμο της Swanilda με τον Franz.
1η Πράξη
Η
ιστορία ξεκινά στην πλατεία ενός χωριού όπου η Swanilda, κόρη του
δημάρχου είναι αρραβωνιασμένη με τον Franz. Την παραμονή του γάμου τους,
η Swanilda έχει αμφιβολίες για το αν ο Franz την αγαπά πραγματικά,
βρίσκοντας τον να κοιτάζει μια όμορφη κοπέλα που κάθεται στο μπαλκόνι
του σπιτιού του Dr Coppélius. Ο Dr Coppélius είναι ένας παράξενος
εφευρέτης και κατασκευαστής παιχνιδιών.
Ο
δήμαρχος του χωριού συγκεντρώνει τους αγρότες από τα χωράφια και τους
υπενθυμίζει ότι η επόμενη ημέρα θα είναι η γιορτή της συγκομιδής στην
οποία θα εορταστεί ο γάμος της κόρης του. Βλέποντας ότι η Swanilda και ο
Franz έχουν μαλώσει, παίρνει ένα στάχυ και το ρίχνει ακολουθώντας έναν
παλιό θρύλο: αν κουδουνίσει τότε οι δύο νέοι θα παντρευτούν. Ωστόσο το
στάχυ δεν κουδουνίζει και η Swanilda στεναχωριέται. Αργότερα όμως
συνεχίζει να χορεύει χαρούμενη με τις φίλες της. Μέχρι το βράδυ το
ζευγάρι έχει συμφιλιωθεί και καληνυχτίζει ο ένας τον άλλο μ’ ένα τρυφερό
φιλί.
Καθώς
ο Dr Coppélius πηγαίνει προς το πανδοχείο, ξαφνικά τον σταματά μια
ομάδα νέων που προκαλούν αναταραχή. Μετά από μία σύντομη αψιμαχία,
αναχωρούν και εκείνος συνεχίζει το δρόμο του χωρίς να έχει
συνειδητοποιήσει ότι του έχει πέσει το κλειδί του. Εν τω μεταξύ,
η Swanilda και οι φίλες της, βρίσκουν το κλειδί και αποφασίζουν να
εισέλθουν στο παράξενο σπίτι του Dr Coppélius προκειμένου να συναντήσουν
το όμορφο αλλά παράξενο κορίτσι που κάθεται στο μπαλκόνι του σπιτιού.
Όμως σύντομα καταφτάνει και ο Dr Coppélius ταραγμένος με όσα έχουν
συμβεί.
2η Πράξη
Η
Swanilda και οι φίλες της ετοιμάζονται να εισβάλουν στο σκοτεινό
δωμάτιο, αλλά σύντομα ανακαλύπτουν με ευχαρίστηση ότι ο χώρος είναι
γεμάτος μηχανικές κούκλες που έχει δημιουργήσει ο Dr Coppélius, όπως και
η Coppelia. Τότε ξαφνικά μπαίνει ο Dr Coppélius που θυμωμένος διώχνει
τους εισβολείς εκτός από την Swanilda, η οποία έχει παγιδευτεί σε μια
εσοχή.
Ο
Franz ανεβαίνει από το μπαλκόνι και μπαίνει μέσα στο σπίτι. Ο Dr
Coppélius τον προσκαλεί μέσα και του προσφέρει λίγο κρασί με υπνωτικό. Ο
Franz κοιμάται και ο Dr Coppélius σκέφτεται να εφαρμόσει ένα μαγικό
ξόρκι για να δώσει ζωή στην Coppelia. Παράλληλα όμως η Swanilda που
βρίσκεται εκεί παρακολουθεί όλα όσα συμβαίνουν και ντύνεται με τα ρούχα
της Coppelia. Προσποιείται ότι είναι η κούκλα που κατασκεύασε ο Dr
Coppélius, ξυπνάει τον Franz και κουρδίζει όλες τις μηχανικές κούκλες
προκειμένου να καταφέρει να διαφύγει. Ο Dr. Coppelius βρίσκεται σε
σύγχυση και στη συνέχεια λυπάται πολύ όταν βρίσκει την άψυχη Coppelia
πίσω από την κουρτίνα. Η Swanilda με τον Franz φεύγουν μακριά αφήνοντας
πίσω μόνο του τον Dr. Coppelius.
3η Πράξη
Οι
χωρικοί συγκεντρώνονται για το φεστιβάλ της συγκομιδής που γιορτάζεται
με χορούς για το γάμο της Swanilda και του Franz. Το ζευγάρι πηγαίνει
προς την εκκλησία. Τότε εμφανίζεται ο Dr. Coppelius οργισμένος με όλα
όσα συνέβησαν ζητώντας αποζημίωση για την αναταραχή που προκάλεσαν στο
σπίτι και στο εργαστήριο του. Ο δήμαρχος επεμβαίνει και κατευνάζει τον
Dr. Coppelius προσφέροντας του χρήματα και κρασί. Οι εορτασμοί
συνεχίζονται όλη νύχτα για το γάμο των δύο νέων εραστών.
Άλλες εκδόσεις του μπαλέτου
Μια
παραλλαγή της ιστορίας του μπαλέτου «Coppelia» παρατηρείται στην όπερα
του Jacques Offenbach, «The Tales of Hoffmann», ένα φανταστικό έργο για
τον ίδιο τον Hoffmann, ο οποίος έγραψε την ιστορία που ενέπνευσε το
μπαλέτο «Coppelia». Η συγκεκριμένη όπερα αποτελείται από έναν πρόλογο,
τρεις φανταστικές ιστορίες, στις οποίες ο Hoffmann είναι ένας από τους
συμμετέχοντες και έναν επίλογο. Στην πρώτη ιστορία που βασίζεται στο
έργο «Der Sandmann», ο Hoffmann ερωτεύεται μια μηχανική κούκλα, την
Olympia, αλλά σε αυτή την περίπτωση η ιστορία παίρνει μια μελαγχολική
χροιά καθώς η κούκλα σπάει σε κομμάτια.
San Francisco Ballet
Το
1974 το San Francisco Ballet παρουσίασε μια ολοκληρωμένη έκδοση του
μπαλέτου «Coppelia» σε χορογραφία Willam Christensen . Ήταν το πρώτο
πλήρες σε μήκος μπαλέτο της εταιρείας και ο Christensen ο πρώτος
Αμερικανός χορογράφος που ανέβασε ένα πλήρες μπαλέτο «Coppelia» τον 20ο
αιώνα. Το μπαλέτο, στο οποίο πρωταγωνίστησαν οι Willam Christensen ως
Franz, ο Earl Riggins ως Dr. Coppelius και η Janet Reed ως Swanhilda,
σημείωσε μεγάλη επιτυχία.
Balanchine
Το
1974 ο θρυλικός χορογράφος George Balanchine δημιούργησε μια νέα έκδοση
του μπαλέτου «Coppelia» για το New York City Ballet. Πρόκειται για μια
χορογραφία που παρουσιάστηκε σε συνεργασία με την κορυφαία μπαλαρίνα
Alexandra Danilova, η οποία πολλές φορές κατά τη διάρκεια της καριέρας
της είχε ερμηνεύσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο συγκεκριμένο
μπαλέτο. Εκείνη ανέβασε τη χορογραφία του Petipa για την 2η Πράξη του
έργου. Ο Balanchine δημιούργησε μια νέα χορογραφία για την 3η Πράξη και
για τους χορούς mazurka, czardas και Frantz's variation στην 1η Πράξη.
Στην παραγωγή αυτή τους κύριους ρόλους ερμήνευαν η Patricia McBride ως
Swanilda, ο Helgi Tomasson ως Frantz και ο Shaun O'Brian ως Dr.
Coppélius.
Πηγή πληροφοριών: Wikipedia.org, ballet.org.uk
_________________________________________
ΔΥΟ ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
_________________________________________
ΔΥΟ ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
1. Όταν οι Μαροκινοί απόλαυσαν τη ρωσική εκδοχή της Κοππέλια
Coppélia Léo Delibes ballet en deux actes
1. Grand Ballet Classique de Moscou de N.Kasatkina et V.VasilevChef d'orchestre-Oleg Reshetkin
Orchestre Symphonique Royal du Maroc Rabat
11.01.2014
2. Η "φουτουριστική" Κοππέλια του Ισπανού χορογράφου Εντουάρντο Λάο
The futuristic Coppélia, based on E.T.A. Hoffmann’s "Der Sandmann"
Léo Delibes - music
Eduardo Lao - choreographer & artistic director
Sophie Cassegrain - Coppelia
Yester Mulens - Doctor Coppélius
Cristian Oliveri - Franz
Victor Ullate - director
Click here to watch other ballets: https://goo.gl/7b8tNh
Subscribe to EuroArts: https://goo.gl/jrui3M
1:36 ACT I
50:49
ACT II
The Víctor Ullate Ballet brings to its repertoire a new version of an
important, internationally performed classic. Choreographer and artistic
director Eduardo Lao has assumed the task of reinventing Coppélia,
using his versatile company of 23 dancers to contribute his personal
vision. He emphasizes the comical spirit of Coppélia while keeping the
original score written by Léo Delibes in 1870. Lao’s creation takes
place in a cybernetic laboratory specialized in artificial intelligence,
where Doctor Coppelius is attempting to create a female android that
moves and acts like a human. Lao’s
staging of Coppélia allows the Víctor Ullate Ballet to use its technical
and artistic capacity, by combining various styles and updating a
historical dance favorite.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου