Τρίτη, Νοεμβρίου 27, 2018

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΛΙΜΟΣ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ 41-42 ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Γερμανική Κατοχή 1941-1944.Σπάνιο γερμανικό φιλμ του Οκτώβρη του 1941 , λίγο πριν ξεσπάσει ο Μεγάλος Λιμός


Αποτέλεσμα εικόνας για ο λιμος της κατοχης 40-41 

Ο Μεγάλος Λιμός στην Ελλάδα - Βικιπαίδεια

 

*****************

ΕΝΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΜΕ ΦΟΝΤΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΛΙΜΟΥ


Μια συναρπαστική περιπέτεια στα χρόνια του λιμού - Media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μια συναρπαστική περιπέτεια στα χρόνια του λιμού

Πάνος Αμυράς*
Ο λιμός
Εκδόσεις: Διόπτρα
Σελ.: 438
Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που μας ξεναγεί στην τοπογραφία της Αθήνας του 1941 με εντυπωσιακές πληροφορίες και λεπτομερείς αποτυπώσεις χώρου και χρόνου, ο συγγραφέας του οποίου χειρίζεται με σύνεση το βάρος των ιστορικών στιγμών της εποχής, παντρεύοντας δεξιοτεχνικά ιστορία και μυθιστορία.

ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2045 στις 1-11-2018



Αθήνα 1941: μια πόλη - φάντασμα, μια πόλη υπό κατοχή, μια πόλη σε πλήρη ένδεια, μια πόλη που λιμοκτονεί. Σωριασμένα πτώματα στους δρόμους, τουμπανιασμένα από την πείνα και την ανέχεια κι εφιαλτικά σκελετωμένοι άνθρωποι, σκυφτοί, δίχως κουράγιο να θρηνήσουν τον δικό τους επερχόμενο θάνατο. Μια καθημερινή κόλαση πείνας κι εξαθλίωσης ενός ολόκληρου λαού που βιώνει την πλέον απάνθρωπη συνθήκη ζωής καταδικασμένος στην ασιτία, έρμαιο της πλέον απάνθρωπης μορφής αισχροκέρδειας.
Κι όμως είναι η Αθήνα των πατεράδων μας, των παππούδων μας, η δική μας πόλη, αυτή που έζησε τις πλέον δραματικές στιγμές στη νεότερη ιστορία της. Μέσα σε αυτόν τον ιδιαίτερα αφιλόξενο χώρο και χρόνο, ο Αμυράς τοποθετεί μια ιδιότυπη, πρωτότυπη όσο κι ενδιαφέρουσα αστυνομική ιστορία, της οποίας οι τοπογραφικές αναφορές ανασυστήνουν την ατμόσφαιρα μιας ολόκληρης εποχής.Αποτέλεσμα εικόνας για ο λιμος της κατοχης 40-41
Πρόκειται για μιαν εποχή όπου η ιστορική αποτύπωση του ανθρώπινου πόνου, της απόγνωσης και της βιωματικής επαφής με τον εφιάλτη ενός αργού θανάτου, καλύφθηκε από την αντισταθμιστική ανάγκη προβολής του ηρωικού πνεύματος.Αποτέλεσμα εικόνας για ο λιμος της κατοχης 40-41
Κι όμως είναι η Αθήνα των πατεράδων μας, των παππούδων μας, η δική μας πόλη, αυτή που έζησε τις πλέον δραματικές στιγμές στη νεότερη ιστορία της. Μέσα σε αυτόν τον ιδιαίτερα αφιλόξενο χώρο και χρόνο, ο Αμυράς τοποθετεί μια ιδιότυπη, πρωτότυπη όσο κι ενδιαφέρουσα αστυνομική ιστορία, της οποίας οι τοπογραφικές αναφορές ανασυστήνουν την ατμόσφαιρα μιας ολόκληρης εποχής.
Αποτέλεσμα εικόνας για κατοχης 40-41Η δολοφονία ενός Γερμανού αξιωματικού των Ες Ες στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας προκάλεσε τεράστια αναστάτωση τόσο στην ελληνική κυβέρνηση Τσολάκογλου όσο και στις γερμανικές και ιταλικές δυνάμεις κατοχής. Ο λοχαγός Κράους είχε μόλις φτάσει στην Αθήνα και διεξήγαγε έρευνες για λογαριασμό του Βερολίνου σχετικά με τη δράση ενός εκτεταμένου κυκλώματος μαύρης αγοράς που αποκόμιζε τεράστια κέρδη στην περιοχή της Αττικής. Αποτέλεσμα εικόνας για ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΕΣΣτο κύκλωμα φέρονταν ως εμπλεκόμενοι μέλη της δωσιλογικής κυβερνήσεως και των δυνάμεων κατοχής. Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΔΟΣΙΛΟΓΩΝ ΚΑΤΟΧΗΣΣυγκεκριμένα, ο Κράους συνέλεγε στοιχεία και σε βάρος αξιωματικών της Βέρμαχτ, πράγμα που έκανε την υπόθεση εκρηκτική, αν λάβει κανείς υπόψη ότι οι σχέσεις των Ες Ες και της Βέρμαχτ δεν ήταν ειδυλλιακές.Αποτέλεσμα εικόνας για ο λιμος της κατοχης 40-41
Τη δύσκολη αυτή υπόθεση, οι γερμανικές δυνάμεις κατοχής θεώρησαν καλό να την αναθέσουν – για λόγους που εξυπηρετούσαν δικές τους σκοπιμότητες – στις ελληνικές αρχές, οι οποίες με τη σειρά τους κάλεσαν γι’ αυτόν τον σκοπό τον υπαστυνόμο Νίκο Αγραφιώτη, ο οποίος τελούσε σε διαθεσιμότητα. Ταυτόχρονα, ο υπαστυνόμος βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ανθρώπων και υπηρεσιών που κανείς δεν ήθελε να συναντήσει στον δρόμο του…
Ο Αμυράς στο μυθιστόρημά του χρησιμοποιεί ιστορικά πρόσωπα της εποχής μαζί με τους φανταστικούς ήρωες, τοποθετώντας τους μέσα σε ένα δύσκολα διαχειρίσιμο ιστορικό πλαίσιο που στοιχειώνει ακόμα τη χώρα μας. Ταυτόχρονα, καταφέρνει να ανασυστήσει την περίπλοκη όσο και αποπνικτική ατμόσφαιρα της εποχής, να διαχειριστεί ιστορικά πρόσωπα που τελούν υπό το βάρος τελεσίδικων ιστορικών αποτιμήσεων αλλά και πολλές φορές ιστορικών - πολιτικών προκαταλήψεων. Μας ξεναγεί στην τοπογραφία της Αθήνας του 1941 με εντυπωσιακές πληροφορίες, λεπτομερείς αποτυπώσεις, χειριζόμενος με σύνεση το βάρος των ιστορικών στιγμών της εποχής, παντρεύοντας ιστορία και μυθιστορία δεξιοτεχνικά.
Ο υπαστυνόμος Αγραφιώτης βρίσκεται στο επίκεντρο ενός ανθρωπιστικού μαζικού εγκλήματος που συντελείται σε συνθήκες εκτεταμένου λιμού σε βάρος ανθρώπων που λιμοκτονούν από τη μία και ενός εγκληματικού κυκλώματος ναζί, μαυραγοριτών, ανάλγητων επίορκων καθαρμάτων και δωσίλογων που πλουτίζουν από τον θάνατο.
Ο Αμυράς έχει την τόλμη να παραβλέψει τα στερεότυπα που συνδέουν αυτή την εποχή με συναισθηματικές αποτυπώσεις την πολιτική εκμετάλλευση. Οι άνθρωποι που αντιδρούν, είναι καθημερινοί κι όχι ήρωες ή ξεχωριστοί. Δεν ξεφεύγουν από το μέτρο – και αυτό προσδίδει μια φυσικότητα στην ιστορία δίχως συναισθηματικούς εκβιασμούς, αφήνοντας τις δραματουργικές εντάσεις να λειτουργούν μόνες τους.
Ένα μυθιστόρημα που μεταφέρει εντυπωσιακά το κλίμα της εποχής μέσα από μια καλοστημένη και ευφάνταστη αστυνομική πλοκή, που κρατά αβίαστα το ενδιαφέρον του αναγνώστη δίχως να το εκβιάζει με τεχνάσματα και επιτηδευμένες ανατροπές. Αναμετριέται με μια συγκλονιστική εποχή δίχως να βασίζεται σ’ αυτήν!

Πάνος Αμυράς*Πάνος Αμυράς


Ο Πάνος Αμυράς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966 και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες στην ΑΣΟΕΕ αλλά γρήγορα στράφηκε στη δημοσιογραφία. Ξεκίνησε την καριέρα του από την οικονομική εφημερίδα Εξπρές. Το 1994 εντάχθηκε στο δημοσιογραφικό δυναμικό του Ελεύθερου Τύπου, ενώ από το 2011 έχει αναλάβει τη διεύθυνση της εφημερίδας. Έχει εργαστεί στο ραδιόφωνο της ΕΡΑ (Α΄ Πρόγραμμα) και στον ραδιοφωνικό σταθμό City FM. Είναι παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών. 
 __________________
 Ο  δημοσιογράφος Κώστας Γιαννακίδης και ο συγγραφέας Ευάγγελος Μαυρουδής μίλησαν στην εκδήλωση που οργάνωσε ο Ιανός για το βιβλίο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Paul Henry R.H.A. (1876-1958) - An Irish artist noted for depicting the West of Ireland landscape/Ένας Ιρλανδός καλλιτέχνης που διακρίθηκε για την απεικόνιση του τοπίου της Δυτικής Ιρλανδίας

«Ο Paul Henry:  Ιρλανδός καλλιτέχνης που διακρίθηκε για την απεικόνιση του τοπίου της Δυτικής Ιρλανδίας σε ένα λιτό μετα-ιμπρεσιονιστικό σ...