Το μέλλον βρίσκεται στη συνεργασία και την οικολογία
Συνεργασία-οικολογία-αλληλεγγύη-δίκαιο εμπόριο. Αυτές οι λέξεις είναι και οι δομικοί άξονες του καταναλωτικού παραγωγικού συνεταιρισμού που δημιουργήθηκε εδώ και περίπου δυόμισι χρόνια στη Θεσσαλονίκη, με μέλη του πάνω από εκατό μέχρι στιγμής παραγωγούς, αλλά και καταναλωτές που πλέον αποτελούν σταθερή πελατεία τους.Το όνομα του συνεταιρισμού; «Το Κουκούλι».
Σε αυτά τα δύο και χρόνια ζωής, έχουν δημιουργήσει ένα πρατήριο και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, από όπου μπορεί κανείς να παραγγείλει ό,τι θέλει από τα υπάρχοντα σε διαθεσιμότητα προϊόντα, με δύο εναλλακτικές παραλαβής τους.
Ή να του αποσταλούν στο σπίτι ή να περάσει από το πρατήριό τους, που βρίσκεται στην περιοχή Βούλγαρη της Θεσσαλονίκης, και να τα παραλάβει.
Αξιόλογη προσπάθεια να εξερευνήσει κανείς, καθώς δεν έχει άλλο ταίρι, ίσως πλην ενός ακόμη αντίστοιχου εγχειρήματος και πάλι στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Γιατί αξιόλογη; Γιατί οι αρχές πάνω στις οποίες δομήθηκε αφορούν αποκλειστικά την οικολογική καλλιέργεια της γης (είτε αυτό είναι βιολογική, βιοδυναμική καλλιέργεια ή κάποια άλλη «καθαρή» μορφή γεωργίας/κτηνοτροφίας), αλλά και την ηθική δέσμευση των μελών της, που δεν είναι ακόμη πιστοποιημένοι από κάποιον φορέα ως βιολογικοί καλλιεργητές (είτε γιατί είναι σε μεταβατικό στάδιο είτε γιατί απλά δεν θέλουν να έχουν την πιστοποίηση κάποιου οργανισμού, καθώς αυτό έχει και οικονομικό κόστος αλλά και φέρει πολλές αμφισβητήσεις από το αγοραστικό κοινό), ότι θα σεβαστούν και θα τιμήσουν τις δεσμεύσεις του συνεταιρισμού.
«Το "Κουκούλι" δεν είναι ένας ακόμη πελάτης προϊόντων», διάβασα στην ιστοσελίδα τους.
«Είναι μια κοινή προσπάθεια των συμμετεχόντων, για τη διαμόρφωση ενός νέου ήθους στη σχέση ανάμεσα στον παραγωγό και τον τελικό καταναλωτή. Μια σχέση που στηρίζεται στην εμπιστοσύνη και τη συναδελφική αντίληψη των πραγμάτων».
Να, άλλος ένας λόγος που το κάνει αξιοπαρατήρητο.
Εχουν ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αλλά και σελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου μπορεί κανείς να ενημερώνεται για τα προϊόντα, τη διαθεσιμότητα αλλά και τα νέα του «Κουκουλιού», επομένως και να προχωρήσει σε παραγγελία.
Τι περιλαμβάνει το καλάθι της εβδομάδας, πότε θα φάμε νόστιμη ντομάτα, τι άλευρα από όσπρια έχουν, φρούτα θα βρω, τι άλλα προϊόντα και από ποιους παραγωγούς εμπορεύονται στο πρατήριό τους;
Μπορεί ακόμη κανείς να διαβάσει ποικίλες ειδήσεις και ανακοινώσεις, για τη συμμετοχή τους με προϊόντα του συνεταιρισμού σε γιορτές, όπως αυτή του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος στον Βαλκανικό Βοτανικό Κήπο Κρουσσίων, σήμερα Κυριακή 11/6, στο Κιλκίς.
Το να γνωρίζεις ποιος παρήγαγε, σε ποιο μέρος και με ποιον τρόπο αυτό που καταναλώνεις είναι μια τελείως διαφορετική προσέγγιση της αγοράς τροφών που φτάνουν στο τραπέζι μας κι είναι κάτι που επιδιώκουν οι αγρότες/κτηνοτρόφοι που ασκούν το επάγγελμά τους υπό τις επιταγές των όσων μορφών εντάσσονται σε αυτό που ονομάζεται «οικολογική», «αειφορική» προσέγγιση της γης.
Ομολογώ ότι ψάχνοντας ποιοι παραγωγοί είναι μέλη του, διαπίστωσα τόσο τη συμμετοχή αξιόλογων και αξιόπιστων καλλιεργητών, συνειδητοποίησα τη μεγάλη ποικιλία προϊόντων -και μεταποιημένα-, αλλά και το πόσο λιγότερες επιλογές έχουμε στην Αθήνα, σε προϊόντα Ελλήνων παραγωγών.
Επικοινωνήσαμε έτσι με ένα από τα μέλη τους, τον Νίκο Μισυρλή, ο οποίος συμμετέχει στο όλο εγχείρημα κι έχει δύο ιδιότητες.
Παράγει πολλαπλασιαστικό υλικό πιστοποιημένων ελληνικών αρωματικών φυτών (ρίγανη, σιδερίτη, θυμάρι, δυόσμο, μαϊντανό κ.ά.,) που δίνει σε παραγωγούς για περαιτέρω καλλιέργεια, αλλά και ως παραγωγός στο «Κουκούλι» παραδίδει «φρέσκο, γλαστρωμένο αρωματικό φυτό», όπως όμορφα, είπε.
Για να δούμε τι είχε να μας πει.
«Είναι λίγο δύσκολη η ημέρα σήμερα γιατί με πετυχαίνετε στα ξεφορτώματα από τη χτεσινή οικογιορτή που συμμετείχαμε», λέει ζητώντας μια μικρή πίστωση χρόνου. Κατανοητό. Κλείνει τα τηλέφωνα και ξεκινάμε.
● Τι είναι το «Κουκούλι»;
Σκοπός μας είναι κατ’ αρχάς να δώσουμε ένα ράφι στους μικρούς παραγωγούς, οι οποίοι καλλιεργούν με συγκεκριμένους όρους, οικολογικά.
Για λόγους τάξης, πρέπει να σας πω ότι πολλοί από εμάς είναι πιστοποιημένοι ως βιολογικοί παραγωγοί από εγκεκριμένο οργανισμό πιστοποίησης, κατά το γράμμα του νόμου, αλλά όχι όλοι.
Υπάρχει όμως ένας κοινός κανόνας ηθικής και αυτοελέγχου των μελών. Ολοι, κι ας μην είναι πιστοποιημένοι, καλλιεργούν βιολογικά.
Οι δεσμοί λοιπόν μεταξύ μας είναι δεσμοί ηθικού και δίκαιου εμπορίου. Τώρα πλέον, είμαστε περίπου 110 μέλη.
Η λογική της συλλογικότητας και της ηθικής όσον αφορά την παραγωγή αλλά και την κατανάλωση ήταν η βάση γι' αυτό μας το εγχείρημα. Εχουμε κάνει δύο πράγματα, έχουμε δημιουργήσει ένα πρατήριο, παντοπωλείο θα έλεγα περισσότερο, όπου κανείς μπορεί να βρει τα προϊόντα των παραγωγών που συμμετέχουν και έχουμε φτιάξει και ένα e-shop - αν μπορούμε να το πούμε έτσι.
Πώς λειτουργεί; Κάθε Δευτέρα βγάζουμε στο διαδίκτυο μια φόρμα (σε μορφή excel), όπου όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να σημειώσει τι θέλει από τα υπάρχοντα κάθε εβδομάδα.
Αυτή η φόρμα στέλνεται στους παραγωγούς, π.χ. στον πατατά για τις πατάτες, στον τυρά για τα τυριά κ.λπ., μαζεύονται μέχρι την Τετάρτη όλες οι παραγγελίες και Πέμπτη-Παρασκευή γίνονται και διανομές κατ’ οίκον.
Εκτός κι αν θέλει κάποιος να περάσει από το πρατήριο να πάρει το καλάθι του, για να μην έχει αυτή τη μικρή επιβάρυνση που αφορά την αποστολή στο σπίτι».
● Στον συνεταιρισμό συμμετέχουν παραγωγοί από την περιφέρεια της Θεσσαλονίκης μόνο;
«Κοιτάξτε, έτσι ξεκινήσαμε, όμως επειδή στην ουσία έχουμε κάνει ένα παντοπωλείο και το παντοπωλείο θέλει προϊόντα που δεν υπάρχουν στην περιοχή, όπως π.χ. εσπεριδοειδή, πορτοκάλια, αλλά κι επειδή αρχίζουμε σιγά σιγά να εντάσσουμε εξεζητημένα προϊόντα, όπως είναι τα αβοκάντο ή μπανάνες από την Κρήτη, έχουμε μπει στο παιχνίδι, παραγωγοί από όλη την Ελλάδα ουσιαστικά.
Εχουμε παραγωγούς από την Αρτα, την Πελοπόννησο, αλλά προφανώς ο κεντρικός πυρήνας είναι κοντά στη Θεσσαλονίκη.
Προσέξτε, δεν εμπορευόμαστε αποκλειστικά τα του πρωτογενούς τομέα, αλλά και προϊόντα που προέρχονται από τη μεταποίησή τους.
Εχουμε λάδι, άλευρα, όσπρια, αλεύρι από όσπρια, τουρσιά, σάλτσες ντομάτας, όλα βέβαια συσκευασμένα».
● Πόσοι ήταν αυτοί που έβαλαν πλώρη για τη σύσταση του συνεταιρισμού;
«Ξεκίνησε από πέντε-έξι, γίναμε είκοσι, φτάσαμε τους σαράντα πολύ γρήγορα. Μέχρι να γίνουμε όμως εκατό, δυσκολευτήκαμε.
Το να πείσεις κάποιον να μπει και να πληρώσει το κομμάτι της δικής του εταιρικής μερίδας που είναι τριακόσια ευρώ άπαξ, δεν είναι εύκολο σε περίοδο κρίσης.
Βέβαια δεν τα απαιτήσαμε προκαταβολικά από κανέναν. Αυτός όμως είναι ο μηχανισμός.
Τέτοια εγχειρήματα δεν υπήρχαν, πλην ενός ακόμη στη Θεσσαλονίκη, κι αυτό ήταν το μεγάλο πρόβλημα.
Το να πείσεις εκατό παραγωγούς ότι μπορούμε να το κάνουμε να πετύχει και να συμμετάσχουν».
● Οι κατηγορίες ειδών που καλύπτετε μέσω πρατηρίου και ηλεκτρονικού καταστήματος ποιες είναι;
«Είναι το ίδιο και το αυτό. Ο,τι υπάρχει στο ένα υπάρχει και στο άλλο.
Προσπαθούμε να καλύψουμε στο 100% -αυτή τη στιγμή είμαστε στο 85% με 90%- τα είδη που θα πρέπει να έχει ένα ενημερωμένο παντοπωλείο.
Δηλαδή φρέσκο ζαρζαβάτι -λαχανικά και φρούτα-, είδη πρώτης ανάγκης, όπως είναι το λάδι, αλεύρια, μέλια, τυριά, βούτυρα, γιαούρτια, ξινογάλατα, ψωμί και αρτοσκευάσματα.
Εχουμε όσπρια, ζυμαρικά, βότανα και αυγά. Κρέας όχι ακόμη, δεν μπορούμε να διακινήσουμε.
Θέλω να πω ότι στο πλαίσιο της πληρότητας ειδών που θέλουμε να πετύχουμε, για μια σειρά προϊόντων όπως π.χ. ο καφές, η καστανή ζάχαρη, που δεν παράγονται στην Ελλάδα, έχουμε συνεργασία με εταιρεία που τα εισάγει και είναι fair trade προϊόντα, όπως ο ζαπατίστικος καφές που θα βρει κανείς σε εμάς.
Γιατί το τονίζω αυτό; Γιατί σε όλα τα είδη θέλουμε να βάλουμε τον κανόνα της ηθικής. Ακόμα και στα εισαγόμενα».
● Είστε ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα; Φαντάζομαι ότι η κινητήρια δύναμη που σας ώθησε στη δημιουργία του συνεταιρισμού ήταν η ανάγκη να βρεθεί μια βιώσιμη λύση διάθεσης των όσων ο καθένας παράγει, αλλά και για να μείνετε ουσιαστικά ενεργοί.
«Ακριβώς έτσι. Το εγχείρημά μας είναι πολύ καινούργιο ακόμη, αλλά από κάποια πρόχειρα στατιστικά στοιχεία, μπορώ να πω ότι το καλάθι μας, οι ηλεκτρονικές παραγγελίες δηλαδή, έχει μια συνεχή ανοδική ζήτηση το τελευταίο εξάμηνο.
Και αυτό είναι θετικό. Επειδή λείπουν οι μεσάζοντες, τα κοστολόγιά μας είναι μειωμένα, γεγονός που ωφελεί τον παραγωγό αλλά και έλκει τον καταναλωτή.
Το "Κουκούλι" αγοράζει νόμιμα, με τιμολόγια, από τους παραγωγούς και κατόπιν πουλά στον καταναλωτή.
Το πρατήριο επίσης λειτουργεί εξίσου επιτυχημένα. Παρότι δεν είναι αυτό που θέλαμε, να ήταν σε λίγο καλύτερο μέρος, με μεγαλύτερους χώρους.
Ξέρετε, όλα έγιναν με τα χρήματα που δίνει ο καθένας μας για να μπει στον συνεταιρισμό.
Δεν είχαμε την οικονομική ευχέρεια για κάτι άλλο. Στο μέλλον όμως θα το βελτιώσουμε κι αυτό.
Η εμπειρία μου είναι θετική. Πραγματικά ανεβαίνουμε σιγά σιγά και βλέπουμε ότι ο κόσμος αρχίζει να το εκτιμάει.
Και αυτό φαίνεται από τις επαναλαμβανόμενες αγορές, τόσο των ίδιων ατόμων όσο και των ίδιων ειδών.
Εχουμε αποκτήσει μια σταθερή πελατεία. Κι εκεί θα ήθελα να επικεντρωθώ. Στην ηθική διάσταση της παραγωγής, αλλά και στην εκτίμηση που απολαμβάνει το εγχείρημά μας αυτό από τον κόσμο.
Αυτό εμένα με εξέπληξε. Η αντίδραση του κόσμου υπάρχει, είναι θετική και αυτό μας δίνει ελπίδες».
● Υπάρχουν κάποια σχέδια στα σκαριά;
«Ενα κομμάτι του μελλοντικού μας στοιχήματος είναι να αναπτύξουμε επαρκείς και αξιόπιστους μηχανισμούς ελέγχου, δικούς μας.
Και στα σχέδιά μας αυτά θα θέλαμε να εμπλέξουμε τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό-ΕΛΓΟ Δήμητρα.
Θα θέλαμε να αναπτύξουμε μια συνεργασία με έναν τέτοιο έγκριτο φορέα, ως έναν τρόπο αυτοπροστασίας.
Γιατί, όπως σας είπα, κάποιοι από εμάς παρότι καλλιεργούν βιολογικά δεν είναι πιστοποιημένοι βιολογικοί παραγωγοί - μερικοί, από άποψη.
Ετσι θα μπορέσουμε λοιπόν, ως "Κουκούλι", να ελέγχουμε ανά πάσα στιγμή τα προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι ή το παντοπωλείο μας, σε έγκριτους οργανισμούς».
Και το «Κουκούλι» είναι ένα πρωτότυπο εγχείρημα με πολύ καλές βάσεις που αν στηριχθεί, έχει όλα τα εχέγγυα να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλους, όχι μόνο στον πρωτογενή τομέα.
Γιατί στην κρίση, πενία τέχνας κατεργάζεται. Που σημαίνει: «Η ευρηματικότητα και οι έξυπνες λύσεις είναι το δημιουργικό αντίβαρο στις δυσκολίες και στην ανεπάρκεια των μέσων» και η ηθική διάσταση και ο αειφόρος προσανατολισμός επιφέρουν υπεραξία.
Μάθετε περισσότερα
Αξίζει κανείς να διαβάσει τις συνεταιριστικές αξίες και αρχές αλλά και τα κριτήρια εισαγωγής προϊόντων στο «Κουκούλι», στην ιστοσελίδα τους και στο facebook.Πρατήριο: Υψηλάντου 28, Τ.Κ. 54228, Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310-311047, τηλ. ανάγκης: 6988825208
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου