"Οι πρεσβευτές" του Χανς Χολμπάιν: ξεκλειδώνοντας τα μυστήρια ενός αινιγματικού πίνακα
Ο πίνακας που βλέπουμε είναι ένα από τα αριστουργήματα του Χολμπάιν και βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.
Σύμφωνα με τους αναλυτές , ο πίνακας πρέπει να ερμηνευτεί με βάση το ιστορικό πλαίσιο της εποχής (16ος αιώνας) , όπου υπήρχε έντονη σύγκρουση του Πάπα με το Λούθηρο και το κίνημα των μεταρρυθμιστών έβρισκε ολοένα και περισσότερους οπαδούς στις χώρες του Βορρά αλλά και στην Αγγλία, με τις τεταμένες σχέσεις του Ερρίκου VIII με τη Ρώμη.
Ο πίνακας ζωγραφίστηκε το 1533. Ο άνδρας στα αριστερά είναι ο Jean de Dinteville, πρεσβευτής της Γαλλίας στην αυλή του Ερρίκου.Στη δεξιά πλευρά βλέπουμε τον παιδικό του φίλο Georges de Selve , επίσκοπο του Lavaur.
Τα αντικείμενα στα δύο τραπέζια είναι σχεδιασμένα για να δείξουν τη μόρφωση, τον πλούτο και την επιρροή τους.
ΤΟ ΠΑΤΩΜΑ - είναι ένα περίπλοκο μωσαϊκό δάπεδο, όπως φτιάχτηκε στο Αββαείο του Westminster το Μεσαίωνα. Κάτω από το μικρότερο τραπέζι βλέπουμε το εξάκτινο αστέρι του Δαβίδ.
ΤΟ ΑΛΦΑΔΙ –Οι πρεσβευτές χωρίζονται σχεδόν απόλυτα από μια απίστευτα λεπτή γραμμή από ένα αλφάδι που βρίσκεται στο κέντρο του μεγαλύτερου τραπεζιού.
Η ΥΔΡΟΓΕΙΟΣ –Το ακριβές γεωμετρικό κέντρο της εικόνας είναι η Ρώμη, γεγονός που υπαινίσσεται κάτι, αν σκεφτούμε τα γεγονότα που συνέβησαν στη βασιλική αυλή το 1533 και επηρέασαν καθοριστικά τη δουλειά του Γάλλου Πρέσβη
Η ΜΟΥΣΙΚΗ –Στο μικρό τραπεζάκι βλέπουμε ένα ενδεκάχορδο λαούτο και ένα ανοιχτό βιβλίο μουσικής. Προσέξτε όμως την σπασμένη χορδή, κάτι που θυμίζει την εκκλησιαστική δυσαρμονία κατά τη διάρκεια της Μεταρρύθμισης.Θα μπορούσαν, άραγε , να βελτιωθούν τα πράγματα , εάν τα μεταρρυθμιστικά πρόβατα επέστρεφαν στην Παπική στάνη;Η η απάντηση βρίσκεται στο ίδιο το βιβλίο, όπου αναγνωρίζουμε ύμνους γραμμένους από τον ίδιο τον Λούθηρο
Η ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ–Εδώ το πράγμα παίρνει συναρπαστικό χαρακτήρα ,γιατί λόγω του κυλινδρικού ηλιακού ωρολογίου καθορίζονται η συγκεκριμένη ημερομηνία, ακόμα και η ώρα της ημέρας: 11 Απριλίου 1533, 4 το απόγευμα . Ο De Selve ήταν σίγουρα στο Λονδίνο εκείνη την εποχή και η 11η Απριλίου ήταν η Μεγάλη Παρασκευή!
ΤΟ ΚΡΑΝΙΟ–Το κρανίο - ένα από τα πιο διάσημα μοτίβα της αναγεννησιακή ζωγραφικής με το κοινό μήνυμα της ανθρώπινης θνησιμότητας. Το μάτι του ανυποψίαστου θεατή αρχικά δε βλέπει τίποτα. Εμείς σας λέμε ότι για να το δείτε , πρέπει να κοιτάξετε από μια ορισμένη γωνία στα δεξιά της εικόνας. Αν εκτυπώσετε μάλιστα την εικόνα και προσηλώσετε το βλέμμα σας στα δεξιά της εικόνας, από την πλευρά του επισκόπου (ακριβώς κάτω από το αριστερό του χέρι), τότε και θα σας αποκαλυφθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου