Τετάρτη, Μαρτίου 05, 2014

Οίδα μεν, δέδοικα δε...

ΑΛΚΙΦΡΟΝΟΣ* ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ
[ Αλκίφρων : Αθηναίος ρήτορας που έζησε ανάμεσα
στον 3ο και 2ο αιώνα π.Χ.
Συνέγραψε μία σειρά από πλασματικές επιστολές,
οι οποίες θεωρούνται υποδείγματα "αττικού ύφους".
"Συντάκτες" των επιστολών υποτίθεται ότι είναι αγρότες,
ψαράδες, παρασιτικοί τύποι και εταίρες του αθηναϊκού 4ου αιώνα π.Χ.
Οι 124 σωζόμενες επιστολές του χωρίστηκαν από τους
γραμματολόγους σε τέσσερα βιβλία και αποτελούν
την ανάγλυφη εικόνα του ιδιωτικού βίου της εποχής
εκείνης, οι πιο πολλοί δε από τους τύπους του παρουσιάζουν
μιαν εξαιρετική ομοιότητα με τους ανθρώπους της εποχής μας.]


ΕΤΑΙΡΙΚΑΙ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ
29

Γλυκέρα Βακχίδι
      Ο Μέναδρος ημών επί την των Ισθμίων θέαν είς την Κόρινθον ελθείν βεβούληται. Εμοί μέν ού κατά νούν. Οίδας γάρ οίον έστιν εραστού τοιούτου και βραχύν υστερήσαι χρόνον. Αποτρέπειν δ’ ούκ ενήν μη πολλάκις αποδημείν ειωθότος.
      Ούδ’ όπως αυτόν παρεγγυήσω μέλλοντα επιδημήσειν έχω, ούδ’ όπως μη, βουλόμενον αυτόν σπουδασθήναι υπό σού, κάμοι τινά φέρειν φιλοτιμίαν τούτο λογίζομαι.
      Οίδα γάρ την ούσαν ημίν εταιρίαν προς αλλήλας, δέδοικα δε, ώ φιλτάτη, ού σε τοσούτον (χρηστοτέρω γάρ ήθει κέχρησαι του βίου) όσον αυτόν εκείνον. Ερωτικός γάρ έστι δαιμονίως, και Βακχίδος ούδ’ αν των σκυθρωποτάτων τις απόσχοιτο.
      Το μέν γάρ δοκείν αυτόν ούκ έλαττον του σοί εντυχείν ή των Ισθμίων ένεκεν την αποδήμησιν πεποιήσθαι, ού πάνυ πείθομαι. Ίσως αιτιάση με της υποψίας. Συγγίνωσκε δε ταίς εταιρικαίς, ώ φιλτάτη, ζηλοτυπίαις
      Εγώ δ’ ού παρά μικρόν ηγούμην Μενάνδρου διαμαρτείν εραστού. Άλλως τε κάν μοι κνισμός τις ή προς αυτόν ή διαφορά γένηται, δεήσεις με επί της σκηνής υπό Χρέμητος τινός ή Φειδύλου πικρώς λοιδορείσθαι. Εάν δ’ επανέλθη μοι οίος ώχετο, πολλήν είσομαι σοι χάριν. Έρρωσο.

Η ΓΛΥΚΕΡΑ* ΣΤΗ ΒΑΚΧΙΔΑ

[Σε πληροφορώ ότι] ο Μένανδρός* μου 

θέλει να έρθει στην Κόρινθο για να 
παρακολουθήσει τη γιορτή των Ισθμίων.
Εμένα ούτε που το χωρά ο νους κάτι τέτοιο ΄

ξέρεις εσύ τι σημαίνει για έναν εραστή 
σαν αυτόν να του λείψεις έστω και για λίγο. 
Φυσικά δεν είμαι σε θέση να τον εμποδίσω, 
μια και δεν συνηθίζει να φεύγει τακτικά 
μακριά από την πόλη.
Με τρώει η έγνοια που δεν έχω κανένα
να τον εμπιστευθώ όσο θα μείνει στην πόλη
κι αυτός δε θέλει να σου γίνει στενός κορσές,
γνωρίζεις  πόσο φιλότιμος είναι.

Ξέρω, βέβαια, την αλληλεγγύη που υπάρχει 

ανάμεσά μας, φοβάμαι όμως , αγαπητή μου,
όχι τόσο έσένα ( αφού  δεν υπάρχει στον
κόσμο πιο ξηγημένη στην μπέσα από σένα),
 όσο αυτόν  τον μούργο. Γιατί είναι τρομερά 
ερωτιάρης, τόσο που δε θα του ξέφευγε
 ούτε η πιο ασχημομούρα Βακχίδα.
Είμαι πεπεισμένη ότι αυτός θέλει να 

κάνει το ταξίδι όχι για τα Ίσθμια 
αλλά πιο πολύ για να σε συναντήσει .
Ίσως με κατηγορήσεις για καχύποπτη.

Σου ζητώ συγγνώμη, αγαπητή μου, για τα

εταιρικά αισθήματα ζήλειας (που δείχνω), 
αλλά δεν το 'χω καθόλου  σκοπό να μου
...τα φορέσει  ο Μένανδρος ο εραστής μου. 
Άλλωστε αυτή μου την φαγούρα ή ό,τι άλλο
προκύψει σίγουρα θα την σατιρίσει χοντρά 
πάνω στη σκηνή κάποιος Χρέμης ή κάποιος 
Φειδύλος.Αν όμως (ο δικός μου) επιστρέψει 
όπως έφυγε,θα σου χρωστώ μεγάλη χάρη.
Να σαι καλά...
[Μετάφραση: Gerontakos]
***
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

* Γλυκέρα: Θαυμαστή για την ομορφιά της Αθηναία εταίρα.
Θυελλώδης ήταν η σχέση της με τον τυχοδιώκτη ταμία των περσικών θησαυρών του Μεγάλου Αλεξάνδρου Άρπαλο. Ο Άρπαλος έκλεψε για χάρη της 5.000 τάλαντα και έφυγε μαζί της στην Ταρσό της Συρίας , όπου της έκανε χρυσό άγαλμα και
διέταξε τους κατοίκους της Ταρσού να την προσκυνούν ως βασίλισσα.
Αργότερα η Γλυκέρα επέστρεψε στην Αθήνα και συνδέθηκε παθιασμένα με τον ποιητή Μένανδρο.

*Δείτε: ΟΙ ΑΡΧΑΙΕΣ ΠΕΙΡΑΙΩΤΙΣΣΕΣ - koutouzis.gr

 
* Μένανδρος (342/341-292/291 π.Χ.): ο σπουδαιότερος ποιητής της "νέας αττικής κωμωδίας". Ενώ όμως έγραψε πάνω από εκατό κωμωδίες, νίκησε μόνο οκτώ φορές στους Αθηναϊκούς θεατρικούς αγώνες.


*Δείτε: Μένανδρος - Βικιπαίδεια

Σπάνια παράσταση σε μωσαϊκό που βρέθηκε σε ένα σπίτι της αρχαίας Αντιόχειας ( η σημερινή τουρκική πόλη Antakya). Η παράσταση δείχνει τον ποιητή Μένανδρο με τη Γλυκέρα. Στην άκρη αριστερά εικονίζεται προσωποποιημένη η κωμωδία , που κρατά τα σύμβολα του θεάτρου. Μπροστά της φαίνεται μία θεατρική μάσκα, που ακουμπά πάνω σ' ένα κιβώτιο με τα έργα προφανώς του μεγάλου ποιητή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η Αυγή - Στο Κόκκινο 105,5 : τα εμβληματικά ΜΜΕ της Αριστεράς δεν πρέπει να κλείσουν

  Η Αυγή και Στο Κόκκινο 105,5 :το πρόβλημα είναι πολιτικό Η ΑΥΓΗ έχει επιβιώσει σε πιο χαλεπούς οικονομικά καιρούς, όταν το κόμμα δεν έμ...