Σάββατο, Δεκεμβρίου 07, 2024

Ή Ελλάδα φτωχότερη:" Έφυγε" και ο Κώστας Γεωργουσόπουλος (Κ. Χ. Μύρης)

 


Κώστας Γεωργουσόπουλος / Πέθανε ο σημαντικός συγγραφέας, μεταφραστής και κριτικός θεάτρου

Με το ψευδώνυμο Κ. Χ. Μύρης υπέγραφε τις μεταφράσεις του, που είχαν ως άξονα το αρχαίο δράμα, και το συγγραφικό του έργο

Αυγή Newsroom


Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 87 ετών άφησε ο συγγραφέας, κριτικός θεάτρου και μεταφραστής Κώστας Γεωργουσόπουλος.


Ποιος ήταν ο Κώστας Γεωργουσόπουλος

Γεννήθηκε στη Λαμία το 1937. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (Τμήμα Ιστορίας – Αρχαιολογίας) και θέατρο στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών με δασκάλους του τους Δημήτρη Ροντήρη και Γιάννη Σιδέρη. Εργάστηκε στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση. Το 1978 ανέλαβε, κατόπιν ανάθεσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, την επιμέλεια του βιβλίου Δραματική ποίηση, που αποτέλεσε επί είκοσι πέντε χρόνια διδακτέα ύλη στα ελληνικά Γυμνάσια. Από το 2003 είναι πρόεδρος του Κέντρου Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου – Θεατρικού Μουσείου. Στο δημοψήφισμα του 2015 υποστήριξε το ”Ναι”.

Διακρίσεις – Βραβεία

Το 2008 του απενεμήθη το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του. Επίσης, το 2006 το Πανεπιστήμιο Αθηνών, μετά από πρωτοβουλία του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, τον αναγόρευσε επίτιμο διδάκτορά του.

Το 1986, για τo έργo του Τα μετά το θέατρο, έλαβε το 1ο Κρατικό Βραβείο δοκιμίου, ενώ για το έργο Από τον Στρίντμπεργκ και τον Τσέχωφ στον Πιραντέλλο και τον Μπέρτολτ Μπρεχτ το 1999 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών. Για το σύνολο του έργου του έχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων, με το Χρυσό Μετάλλιο της Πόλεως των Αθηνών (2000).

Σταδιοδρομία

Μπήκε στον στίβο της θεατρικής κριτικής το 1971 από τις στήλες της εφημερίδας Το Βήμα και συνέχισε στην εφημερίδα Τα Νέα, όπου εργάζεται ως κριτικός και επιφυλλιδογράφος μέχρι σήμερα, ενώ εκτάκτως συνεργάζεται με διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά.

Έργα

Κριτικά δοκίμια, επιφυλλίδες και σχόλιά του έχουν κυκλοφορήσει στους εξής τόμους: Κλειδιά και κώδικες θεάτρου, Ι, Αρχαίο δράμα, 1982, ΙΙ, Ελληνικό Θέατρο, 1984, Οι πλάγιες ερωτήσεις του Πορφύριου, 1984, Τα μετά το θέατρο, 1985, Προσωπολατρία, 1992, Θίασος Ποικιλιών, 1993, Νήμα της στάθμης, 1996, Παγκόσμιο θέατρο, 1, Από τον Μένανδρο στον Ίψεν, 1998, Παγκόσμιο θέατρο, 2, Από τον Στρίντμπεργκ και τον Τσέχωφ στον Πιραντέλλο και τον Μπρεχτ, 1999, Παγκόσμιο θέατρο, 3, Από τον Μίλλερ στον Μύλλερ, 2000.

Με το ψευδώνυμο Κ. Χ. Μύρης έχει εκδώσει την ποιητική συλλογή Αμήχανον Τέχνημα, 1971, 1980 (μαζί με την Παράβαση), τα διηγήματα Η Καμπάνα – Οδάξ, 1985, και τη συλλογή τραγουδιών τα οποία έχουν μελοποιήσει γνωστοί συνθέτες (Χρονικό, Η μεγάλη αγρυπνία, Ιθαγένεια, Ανεξάρτητα τραγούδια, 1980). Επίσης με το ίδιο ψευδώνυμο υπογράφει το μεταφραστικό έργο του, που έχει ως άξονα το αρχαίο δράμα.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

1.Κώστας Γεωργουσόπουλος(1937-2024)

2. Κ.Χ Μύρης (Στιχουργός)-όλα τα τραγούδια

3. Ποιείν(poiein.gr): «Ο Κ. Χ. Μύρης μιλά για το στιχουργικό του έργο» ...

Χίλια Μύρια Κύματα :Ξυλούρης, Μαρκόπουλος, Κ. Χ. Μύρης

Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος (Κ.X.Μύρης) είπε: "Η «Ιθαγένεια» που κυκλοφόρησε το 1972 είναι ένα έργο για το οποίο καμαρώνω. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος είχε μάλιστα πει πως ο στίχος «Χίλια μύρια κύματα μακριά το Αιβαλί» είναι ό,τι σημαντικότερο γράφτηκε μεταπολιτευτικά στην Ελλάδα. Το έργο δεν είχε τη φόρμα που έχει το τραγούδι, δεν έχει μετρημένο στίχο και ήταν μια πρωτοτυπία η μελοποίηση του Μαρκόπουλου. Πρέπει επίσης και εδώ να πω οτι όταν το άκουσε ολοκληρωμένο το βράδι της ηχογράφησης ο Νίκος Γκάτσος, μου είπε οτι προτιμούσε το «Χρονικό» καθώς ήταν πιο κοντά στη τραγουδιστική φόρμα. Και στους δυο αυτούς δίσκους προσπάθησα να δώσω την τραυματική περιπέτεια του Ελληνισμού. Το ίδιο επιχείρησα και χρόνια αργότερα όταν έφτιαξα ένα κολάζ από θεατρικά έργα και μελοποίησε εξαιρετικά ο Βασίλης Δημητρίου, με τον τίτλο: «Η Ελλάδα των θαυμάτων, των τραυμάτων, των υπάτων και των πάτων», έργο που δυστυχώς παραμένει ανέκδοτο ως σήμερα. Δεν ήταν μια δοξολογία της Ελλάδας αλλά καταγραφή των τραυματικών εμπειριών της γενιάς μου..."

Δεν υπάρχουν σχόλια: