του Ανδρέα Κοσιάρη
Ανατριχίλα προκαλούν τα αποσπάσματα από την υποχρεωτική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που αναρτούνται από χθες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τους ίδιους τους συμμετέχοντες, καθώς είναι γεμάτα από στιγματιστικό και αντιεκπαιδευτικό περιεχόμενο, φέρνοντας στον νου χρυσαυγίτικη ρητορική και ιδεολογία.
Το πρόγραμμα υποχρεωτικής επιμόρφωσης υλοποιείται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, φορέα που εποπτεύεται από το υπουργείο Παιδείας και μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων «σχεδιάζει την εθνική στρατηγική για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών». Πρόκειται για φορέα που ιδρύθηκε το 2011, αντικαθιστώντας τη λειτουργία τεσσάρων άλλων φορέων, ήτοι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών και του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης.
Το συγκεκριμένο Πρόγραμμα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης αφορά κατά κύριο λόγο νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς της περιόδου 01-01-2020 μέχρι 30-06-2022, έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα και υλοποιείται εκτός εκπαιδευτικού ωραρίου, όπως καταγγέλλουν εκατοντάδες νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί, χωρίς να υπάρχει η ανάλογη οικονομική αποζημίωση.
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν επίσης ότι δεν τους επιτρέπεται να επιλέξουν ώρες και ημέρες για την επιμόρφωσή τους, ότι χωρίστηκαν στα επιμορφούμενα τμήματα με αλφαβητική σειρά και χωρίς κάποια μέριμνα για χωρισμό ανάλογα με τον κλάδο, την ειδικότητα και τη βαθμίδα εκπαίδευσης στην οποία διδάσκουν, αλλά και πως το ΙΕΠ τους συστήνει να συμμετέχουν με ανοιχτές κάμερες, κάτι που προκαλεί προβλήματα συμμόρφωσης με τον Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Όλα αυτά προτού ξεκινήσει επισήμως η επιμόρφωση. Διότι όταν ξεκίνησε και άρχισαν να διαρρέουν αποσπάσματα του υλικού, τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα.
Στιγματισμός, ρατσισμός, χρυσαυγιτισμός
Καθώς φαίνεται η «επιμόρφωση» είναι γεμάτη από ασκήσεις που αποπνέουν έντονα το στοιχείο του ρατσισμού, αλλά και πλήρως αντιεκπαιδευτικά σενάρια που καλούν τους/τις εκπαιδευτικούς να «συμμορφώσουν» τους μαθητές και τις μαθήτριες και όχι να κάνουν το μάθημα ελκυστικό για αυτούς/αυτές.
«Έχεις έναν μαθητή που δε συμμορφώνεται στους κανόνες, εντάσσεται όμως στους ευάλωτους πληθυσμούς. Είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός στη στάση του, πνεύμα αντιλογίας, έως και αναρχικός. Πώς θα αντιμετωπίσεις το συγκεκριμένο θέμα; Ανάπτυξε τη θεωρία πάνω στην οποία θα βασιστείς, ποια μεθοδολογία και τεχνικές συμμόρφωσης θα αξιοποιήσεις;»
Είναι χαρακτηριστική εδώ η εμμονή στη «συμμόρφωση» με τους κανόνες, οι χαρακτηρισμοί «ανθεκτικός στη στάση του, πνεύμα αντιλογίας έως και αναρχικός» που παραπέμπουν σε χουντικό λεξιλόγιο, αλλά και η λεπτομέρεια των «ευάλωτων πληθυσμών» που παραπέμπει πιθανώς σε μαθητές ή μαθήτριες από οικογένειες μεταναστών ή προσφύγων.
«Είστε Διευθυντής/ντρια σε ένα σχολείο όπου παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα ντόπιων μαθητών προς γειτονικές σχολικές μονάδες. Σταδιακά, το σχολείο έχει μεταμορφωθεί σε σταυροδρόμι πολιτισμών και καταυλισμό στιγματισμένων. Πώς θα ανατρέπατε αυτή την κατάσταση έχοντας ένα χρόνο διορία για να επαναφέρετε την κανονικότητα στο σχολείο και την προηγούμενη καλή φήμη του;»
Εδώ έχουμε την «εντοπιότητα» ως κάποιο ύψιστο θετικό αγαθό, που με τις παρακάτω αναφορές σε «σταυροδρόμι πολιτισμών και καταυλισμό στιγματισμένων» με σαφέστατα αρνητική χροιά, γίνεται ξεκάθαρο πως αποτελεί ευφημισμό για την εθνικότητα των μαθητών, πραγματική ή φαντασιακή. Για τους επιμορφωτές του ΙΕΠ, η «κανονικότητα» και η «καλή φήμη» ενός σχολείου έγκειται στο να μην έχει «μη ντόπιους» και «στιγματισμένους» μαθητές — δεν θα υπερβάλλαμε αν περιγράφαμε τον στόχο ως ένα σχολείο «φυλετικά και κοινωνικά καθαρό».
Σε άλλο σημείο του επιμορφωτικού υλικού, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να χαρακτηρίσουν τους μαθητές μέσω σκίτσων, βασιζόμενοι δηλαδή στην εξωτερική τους εμφάνιση, ενώ αλλού τους ζητείται να «να γνωρίσουν ποιοι είναι οι “προβληματικοί μαθητές”» και «να προλάβουν την κοινωνική γένεση των προβληματικών μαθητών», ορολογία που είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων ξεπερασμένη και οπισθοδρομική.
Επιμόρφωση μέσω ιδεολογικής κατήχησης με φόντο την… αξιολόγηση
Γίνεται σαφές από το περιεχόμενο της επιμόρφωσης ότι πρόκειται για ενός είδους ιδεολογική κατήχηση των εκπαιδευτικών, με σκοπό την εμφύσηση ρατσιστικών και φασίζοντων στοιχείων στην αντίληψή τους για το σχολείο και για τους μαθητές και τις μαθήτριές τους.
Δεν θα ήταν άλλωστε η πρώτη φορά που το ΙΕΠ θα προωθούσε προς τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς υλικό πλήρως επιστημονικά και παιδαγωγικά ακατάλληλο.
Το ΙΕΠ έχει εγκρίνει από την περίοδο 2020-21 προγράμματα της σχολής του Άδωνι Γεωργιάδη, «Ελληνική Αγωγή». Θα θυμάστε φυσικά πως η εν λόγω παραεκπαιδευτική σχολή, δίδασκε μεταξύ άλλων πως ο Παρθενώνας είναι «εκατομμυρίων χρόνων», αλλά και πως «αρία φυλή είναι η ελληνική» και πως Έλληνας είναι «ο πρωτάνθρωπος που γεννήθηκε πριν από 13 εκατομμύρια χρόνια» — θεωρίες προσαρμοσμένες στο ελληνικότερον απευθείας από ναζιστικά εγχειρίδια.
Τον Ιανουάριο του 2022 το ΙΕΠ είχε εγκρίνει και προωθήσει στα Γυμνάσια της χώρας υλικό της «Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής», το οποίο αποτελούταν από τρία βίντεο που προωθούσαν τη θεωρία του «αγέννητου παιδιού», δηλαδή ότι η ζωή ξεκινά από τη σύλληψη — αλλά και μισογύνικες ψευδοθεωρίες για δήθεν ευθύνες της εγκυμονούσας μητέρας για ασθένειες που μπορεί να προκύψουν δεκαετίες έπειτα από τη γέννηση του παιδιού. Τότε, και έπειτα από τον σάλο που ξέσπασε, το ΙΕΠ αναγκάστηκε να αποσύρει το υλικό.
Όμως καθώς φαίνεται δεν το έχει βάλει κάτω και επιμένει στην επιβολή ανατριχιαστικής ιδεολογίας μίσους στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Εάν μάλιστα σκεφτούμε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης θέτει ουσιαστικά κάποιες από τις βάσεις πάνω στις οποίες θα εφαρμοστεί το επόμενο διάστημα η πολυθρύλητη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρο το τι είδους σχολείο επιθυμεί η κυβέρνηση και η υπουργός Παιδείας — ένα σχολείο αποκλεισμών, πειθαρχίας και ρατσισμού. Επιχειρεί να χτίσει λιθαράκι-λιθαράκι τη νέα γενιά του ελληνικού φασισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου