@mikaylanogueira THESE ARE THE LASHES OF MY DREAMS!! @lorealparisusa never lets me down 😭 #TelescopicLift #LorealParisPartner #LorealParis @zoehonsinger ♬ original sound - Mikayla Nogueira
De-influencing: Είναι αυτό η αρχή του τέλους για τους influencers;
Έχει πάρει τελευταία το μάτι σας δεκάδες αρνητικές κριτικές αγαπημένων viral προϊόντων στα social media; Προϊόντα που μέχρι πριν λίγες εβδομάδες μας έλεγαν ότι δεν πρέπει να λείπουν από το καλάθι των αγορών μας, τώρα κρίνονται υπερεκτιμημένα (over-hyped το λένε οι νέοι). Το de-influencing είναι η νέα ιντερνετική τάση, η οποία πάει κόντρα στο γνωστό modus operandi των influencers. Εκεί που οι influencers για χρόνια μας πρότειναν τι προϊόντα να αγοράσουμε, τώρα το Tiktok, το Instagram και άλλα social media έχουν γεμίσει με βίντεο που μας προτρέπουν να μη ξοδέψουμε τα λεφτά μας ή έστω να επιλέξουμε πιο οικονομικές εναλλακτικές. Η τάση αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν αντίδοτο στον υπερκαταναλωτισμό εν όψει της κρίσης ακρίβειας που διανύουμε. «Είμαι εδώ για να σας αποτρέψω», ξεκινά ένα viral βίντεο της Estefany Teran Rodriguez, προτού απαριθμήσει όλα τα προϊόντα που δεν αξίζει να αγοράσετε: το Ultra Mini Ugg Boot, το Dyson Airwrap, το Charlotte Tilbury Wand.
Πρόσφατα, στη γωνιά του beauty/skincare του ίντερνετ είχαν παίξει δύο μίνι σκάνδαλα (πολύ μίνι σε σχέση με το τι έχουμε δει κατά καιρούς όσοι συχνάζουμε σε αυτή τη γωνιά – βλ. sistergate). Φαινομενικά και τα δύο «σκάνδαλα» ακούγονται γελοία, παρόλαυτα τροφοδότησαν ακόμη περισσότερο την αποστροφή του κοινού προς τους influencers και την τάση του de-influencing. Το πρώτο σκάνδαλο αφορούσε τη γνωστή influencer, Mikayla Nogueira, ένα από τα μεγαλύτερα ιντερνετικά ονόματα στον χώρο του μακιγιάζ. Έγινε γνωστή σχεδόν εν μία νυκτί, το μαρτυρικό 2020 και πλέον ακολουθείται από 14 εκατομμύρια στο Tiktok. Με την πιο βαριά προφορά της Μασαχουσέτης, η Mikayla λάμβανε συχνά δωρεάν προϊόντα από διάφορες μεγάλες μάρκες, τα οποία τα πρότεινε στο κοινό της. Με το που πρότεινε ένα προϊόν αυτό γινόταν αμέσως viral και μέσα σε λίγες μέρες ή ώρες ήταν out of stock από όλα τα καταστήματα. Μέχρι που τις προάλλες πρότεινε στο κοινό της μια μάσκαρα, δείχνοντας μας πώς ήταν οι βλεφαρίδες της «πριν» και πόσο πυκνές τις έκανε η μάσκαρα «μετά». Μόνο που στο «μετά» ήταν ξεκάθαρο σε όλους ότι φορούσε ψεύτικη βλεφαρίδα (ναι, έχω πλήρη επίγνωση του πόσο γελοία ακούγονται όλα αυτά, ειδικά για κάποιον που δεν τον ενδιαφέρει το μακιγιάζ). Εξοργισμένο το κοινό ζητούσε να την κάνουν cancel, λέγοντας πως η συγκεκριμένη ψεύτικη κριτική είχε κλονίσει την εμπιστοσύνη τους. Κι αν οι influencers υπάρχουν για να μας προτείνουν προϊόντα τι να τους κάνεις όταν δεν μπορούν να το κάνουν αυτό με διαφάνεια και ειλικρίνεια; Όταν ένας celebrity του ίντερνετ αρχίζει να αποκτά φήμη και οικονομική ασφάλεια, έρχεται η στιγμή που πρέπει να επιλέξει: να κλείνει όσες περισσότερες συμφωνίες με εταιρείες-κολοσσούς ή να παραμείνει πιστός στους θαυμαστές του κι ας κλείνει λιγότερες δουλειές. Δεν είναι καθόλου περίεργο, λοιπόν, που το κοινό της ένιωσε προδομένο.
Το δεύτερο «σκάνδαλο» ήρθε τον Ιανουάριο, όταν η εταιρεία Tarte Cosmetics πραγματοποίησε ένα brand trip στο Ντουμπάι. Τα brand trips είναι μια στρατηγική μάρκετινγκ κατά την οποία μια εταιρεία στέλνει διάφορους influencers σε υπερπολυτελή ταξίδια σε εξωτικούς προορισμούς με όλα τα έξοδα πληρωμένα. Κατά τη διάρκεια της διαμονής τους οι influencers παράγουν μαζικά υλικό σε όλα τους τα social media, διαφημίζοντας και ευχαριστώντας την εκάστοτε εταιρεία. Το τελευταίο αυτό brand trip πυροδότησε συζητήσεις και αντιδράσεις στο διαδίκτυο. Προ πανδημίας, τέτοια ταξίδια ήταν πολύ συνηθισμένα στον κόσμο των beauty gurus και οι εταιρείες ξόδευαν κυριολεκτικά εκατομμύρια δολάρια για να τους προσφέρουν πολυτελείς εμπειρίες. Αλλά στο πλαίσιο μιας οικονομικής κρίσης και των τεράστιων οικονομικών ανισοτήτων που προκύπτουν, αυτές οι εξωφρενικές επιδείξεις πλούτου φαίνονται όλο και πιο εκτός τόπου και χρόνου και η διάθεση του κοινού απέναντί τους έχει αλλάξει.
Άλλο ένα στοιχείο που δείχνει ότι οι influencers μπορεί να χάνουν τη λάμψη τους, είναι ο αγώνας των brands για επιβίωση στην αγορά της ομορφιάς και του skincare. Παρά τα εκατομμύρια ακολούθους τους, η Addison Rae και ο Hyram Yarbro δεν κατάφεραν να μεταφράσουν αυτούς τους αριθμούς σε πωλήσεις και να πείσουν το κοινό να ξοδέψει τα λεφτά τους για να αγοράσουν τα προϊόντα τους. Αυτή η αποτυχία των influencers να επηρεάζουν μπορεί να αποδοθεί στη δυσπιστία του καταναλωτικού κοινού, η οποία καλλιεργείται από μια υπερκορεσμένη αγορά, όπου κυριαρχεί η έλλειψη αξιοπιστίας. Οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον ό,τι εγκρίνουν οι influencers. Μάλιστα, όταν ένας celebrity ή influencer λανσάρει μια δική του σειρά με προϊόντα, συχνά το κοινό βαφτίζει τα νέα αυτά εγχειρήματα ως «cash grabs», δηλαδή προϊόντα σχεδιασμένα αποκλειστικά για κέρδος, χωρίς ιδιαίτερη χρησιμότητα. Στο γενικότερο κλίμα δυσπιστίας κι αποκαθήλωσης, έρχονται να προστεθούν όλα εκείνες οι κρυφές διαφημίσεις, όπου οι influencers τεχνηέντως αποφεύγουν να αναφέρουν τους χορηγούς στα βίντεό τους, όλες οι κριτικές προϊόντων ομορφιάς, όπου χρησιμοποιούν φίλτρα και ειδικό φωτισμό κι όλοι εκείνοι οι λογαριασμοί που γίνονται φίρμες με ψεύτικους followers (σύμφωνα με το Forbes, 1/4 των influencers αγόρασε followers το 2022).[.............................................................]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου