Τρίτη, Νοεμβρίου 01, 2022

Σπάνιες εικόνες της Αθήνας του 1896 του Αμερικανού ζωγράφου Corwin Knapp Linson

 

Σπάνιες εικόνες της Αθήνας του 1896

Του ζωγράφου Corwin Knapp Linson (1864-1934)

Το 1901 κυκλοφορεί στην Αμερική το βιβλίο «Modern Athens» (New  York, Charles Scribner’s Son) του Αμερικάνου διπλωμάτη, ποιητή και φιλέλληνα George Horton. Μεταξύ ημερολογίου και τουριστικού οδηγού, αφηγείται τις εντυπώσεις του από τη ζωή στην ελληνική πρωτεύουσα στα τέλη του 19ου αιώνα. Επιπλέον, η έκδοση εικονογραφείται από τον Αμερικάνο ζωγράφο Corwin Knapp Linson ο οποίος μεταφέρει οπτικά την εμπειρία της Αθήνας του 1896.

O Horton στην εισαγωγή του βιβλίου υποστηρίζει γλαφυρά ότι η Αθήνα στην πραγματικότητα δεν είναι μία αλλά δύο πόλεις, με διαφορετικό κλίμα, παραδόσεις και σύνθεση πληθυσμού. Το χειμώνα συναντάει κανείς τουρίστες, διπλωμάτες και όσους αναζητούν ένα καλύτερο κλίμα από τον ευρωπαϊκό βορρά. Παίρνουν το γεύμα τους στο ξενοδοχείο Angleterre, πηγαίνουν στην Αγγλικανική Εκκλησία, χορεύουν σε εσπερίδες που δίνει η κυρία Σλήμαν, παίζουν παντομίμα στη βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής. Στη χειμερινή Αθήνα ομιλεί κανείς αγγλικά ή κακά γαλλικά. Οι Έλληνες φίλοι επιμένουν να σε χαιρετούν με ένα «bon zoor, moshiou» όταν σε βλέπουν στο δρόμο, ενώ στην Όπερα ακούει κανείς παριζιάνικα σχήματα. Το κλίμα είναι ευχάριστα δροσερό, με συχνές βροχές. Όσοι Έλληνες δεν έχουν τζάκι στο σπίτι ή άλλο τρόπο να ζεσταθούν, θα σου πουν ότι το κρύο είναι τσουχτερό αν και το θερμόμετρο το αρνείται. Το καλοκαίρι όλα αλλάζουν. Οι διπλωμάτες και οι τουρίστες φεύγουν. Έρχονται Έλληνες από την Αίγυπτο, την Τουρκία και τη Ρουμανία και γεμίζουν τα ξενοδοχεία. Πίνουν φτηνή ρετσίνα και μαστίχα. Τρώνε πιλάφι, γεμιστά κολοκυθάκια, ψάρι με σως σκόρδου, υπό το φως των κεριών στις πλατείες. Πηγαίνουν σε ανοικτά θέατρα και απολαμβάνουν τη θεϊκή Παρασκευοπούλου στο ρόλο της Μήδειας ή τον Παντόπουλο σε κάποια νησιώτικη κωμωδία, ενώ όλοι ομιλούν ελληνικά. Στο δρόμο λένε «καλημέρα, κύριε».  Ε, λοιπόν, «αν δεν έχετε έρθει καλοκαίρι στην Αθήνα, λίγα ξέρετε από τη μοντέρνα ζωή της πόλης!», τονίζει ο Horton.

Ακολούθως, μπορούμε να δούμε την Αθήνα του 1896 μέσα από μια επιλογή της τυπογραφικής αναπαραγωγής εικόνων του Corwin Knapp Linson στην αναφερόμενη έκδοση.

Παλιά βυζαντινή εκκλησία: οι Άγιοι Θεόδωροι στην πλατεία Κλαυθμώνος. Η εικόνα πλαισιώνεται από τύπους που συναντάει κανείς στην Αθήνα, όπως τον ιερέα, τον αξιωματικό, τον κτηνοτρόφο και τα ζώα του. 
Ένας τυπικός αθηναϊκός δρόμος. Οδός Κολοκοτρώνη – αργά το απόγευμα. Στα αριστερά η ταμπέλα ενός παραδοσιακού κουρείου.
Γενική θέα της Αθήνας και της Ακρόπολης
Οι Αθηναίοι συζητούν τα νέα τους και περί πολιτικής στα καφενεία ολημερίς. Το βράδυ δειπνούν αργά όλο τον χρόνο – και όσο μπορούν και ο καιρός το επιτρέπει σε ανοιχτούς χώρους. Το καλοκαίρι, που ζεσταίνει ο καιρός περισσότερο, η ώρα του δείπνου μετατίθεται ακόμα πιο αργά στις δέκα.
Η περιοχή όπου δουλεύουν οι μαρμαράδες κοντά στο Καλλιμάρμαρο. Παραδίπλα βρίσκεται και το Α’ Νεκροταφείο.
Ένας νεροπωλητής. Λέγεται ότι τα καλύτερα αγγεία που κρατούν δροσερό το νερό φτιάχνονται στην Αίγινα. Άλλο επάγγελμα της εποχής είναι ο γαλατάς ο οποίος περιδιαβαίνει με τις κατσίκες του την πόλη τα ξημερώματα και ορισμένες φορές τις αρμέγει μπροστά στον πελάτη για να διαβεβαιώσει ότι το γάλα δεν αραιώνεται με νερό.  [..............................................]
ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Σπάνιες εικόνες της Αθήνας του 1896 - ασσόδυο

INFO

Corwin Knapp Linson, was an artist and illustrator who worked with his friend and roommate, Stephen Crane, author of the Civil War novella, The Red Badge of Courage. Crane read about the War in Century Magazine in Linson's New York studio, declaring, "These fellows spout eternally of what they did, but they never say how they feel. They are as emotionless as rocks." Linson would write a book about Crane, My Stephen Crane. Several versions of the manuscript, and photographs of Crane taken by Linson, are in the Special Collections Research Center of the Syracuse University Library in New York. In 1978, Heddy A. Richter wrote a study of Linson's book, The Long Foreground of Corwin Knapp Linson's My Stephen Crane.

Δεν υπάρχουν σχόλια: