Παρασκευή, Μαρτίου 11, 2022

ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΠΑΘΟ ΚΘΒΕ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΜΕΝΔΩΝΗ ΚΑΙ ΜΕΡΙΔΑΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΩΝ


Παθογένειες, συμφέροντα και στο βάθος... Κολοβός

Νόρα Ράλλη


Η ταλαιπωρημένη δεύτερη κρατική σκηνή της χώρας βρίσκεται εδώ και μήνες στη δίνη επιλογής νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, αλλά αν και η Επιτροπή Αξιολόγησης έχει καταλήξει σε όνομα, η καθυστέρηση έγκρισης εκ μέρους του ΥΠΠΟ φουντώνει τη φημολογία ότι αναζητείται τρόπος επαναφοράς του τέως διευθυντή. Κοντά σ’ αυτά, το ΣτΕ αποφάσισε ότι η απόλυση της προηγούμενης διοίκησης των Γ. Αναστασάκη και Μ. Τσιμά είναι παράνομη.https://parallaximag.gr/wp-content/uploads/2019/11/%CE%A3%CF%84%CE%B9%CE%B3%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CC%81%CF%84%CF%85%CF%80%CE%BF-2019-10-31-11.09.56-%CE%BC%CE%BC.png

Όπως όλα δείχνουν, το πάθημα της υπουργού Πολιτισμού με το Εθνικό Θέατρο και την επιλογή του Δ. Λιγνάδη δεν έγινε μάθημα. Αυτό μας επιτρέπει να σκεφτούμε ό,τι συμβαίνει εδώ και μήνες στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΒΘΕ).

Ένας σημαντικός και ιστορικός κρατικός θεατρικός οργανισμός ο οποίος κατ’ ουσίαν παραμένει ακέφαλος από τις 17/11/2021 όταν θα έληγε η θητεία του προηγούμενου καλλιτεχνικού διευθυντή Γιάννη Αναστασάκη και της αναπληρώτριας καλλιτεχνικής διευθύντριας Μαρίας Τσιμά.

Και λέμε «θα έληγε» και όχι «έληξε», καθώς ο κ. Αναστασάκης και η κ. Τσιμά παύθηκαν από τα καθήκοντά τους στις 31/10/2019, δύο χρόνια νωρίτερα από τη λήξη της θητείας τους, δίχως καν να ενημερωθούν αρμοδίως, με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη. Στη θέση του κ. Αναστασάκη τοποθετήθηκε ο ηθοποιός Νικόλαος Κολοβός για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα της θητείας του πρώτου. Και τώρα ξεκινάει το καλό...

Καταρχάς, οι Γ. Αναστασάκης και Μ. Τσιμά προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας να ακυρωθεί η απόφαση της υπουργού, η οποία δεν προέβαλε κανένα επιχείρημα. Πράγματι, το ΣτΕ αποφάσισε ότι η απόλυση των δύο είναι παράνομη. Μένει η απόφαση αυτή να καθαρογραφεί και να δημοσιευτεί, ώστε οι δυο καλλιτέχνες να μπορέσουν, πέραν της δικαίωσης που έχουν ήδη λάβει, να διεκδικήσουν από το ΥΠΠΟΑ και τις χαμένες απολαβές δύο χρόνων, τις οποίες και θα αναγκαστεί το υπουργείο να καταβάλει. Αυτά ως προς τα δικαστικά. Ας περάσουμε και στα διαδικαστικά...

Όταν ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση ο Γ. Αναστασάκης, το 2015, τα χρέη του ΚΒΘΕ έφταναν το δυσθεώρητο ποσό των 8.600.000 ευρώ. Οι λόγοι είναι πολλοί μα συγκεκριμένοι: Από το 2004, κάθε καλλιτεχνικός διευθυντής άφηνε όλο και μεγαλύτερο χρέος (Νικήτας Τσακίρογλου 2004-2009, Σωτήρης Χατζάκης 2009-2013, Γιάννης Βούρος 2013-2015). Για παράδειγμα, ο κ. Τσακίρογλου είχε αφήσει χρέος στο ΙΚΑ που έφτανε τα 2.000.000 ευρώ.

Επιπλέον, τα έξοδα αυξάνονταν και η διαχείριση δεν ήταν η δέουσα: εξαιρετικά ακριβές παραγωγές δίχως αντίστοιχο όφελος από εισιτήρια, μεγάλες απολαβές και για τις σκηνοθεσίες που αναλάμβαναν οι ίδιοι οι καλλιτεχνικοί διευθυντές κ.ά. Για παράδειγμα, ο κ. Βούρος είχε απολαβές ύψους πολλών ευρώ για σκηνοθεσία και σκηνική διδασκαλία (δεν ήταν ο μόνος βέβαια) και ενώ μόνο έως δύο σκηνοθετικές δουλειές μπορεί να αναλάβει κάθε καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΚΒΘΕ, ο ίδιος είχε αναλάβει περισσότερες (18.500 ευρώ για την παράσταση «Alexander the Great», 19.500 ευρώ για τον «Γλάρο», 23.000 για τη «Μικρή μας πόλη» κ.λπ.).

Ωστόσο, κανένα ποσό για κανέναν σκηνοθέτη, ηθοποιό, τεχνικό κ.λπ. δεν ανέβηκε ποτέ στη «Διαύγεια» τότε, παρότι ήταν ήδη σε ισχύ ως πρόγραμμα, γιατί κανείς δεν έδινε εντολή να γίνει κάτι τέτοιο (γιατί άραγε;). Μόνο επί θητείας Γ. Αναστασάκη ανέβηκαν τα πάντα στη «Διαύγεια», επειδή ακριβώς έδωσε ο ίδιος αυτή την εντολή.

Την περίοδο 2015-1019, τα χρέη του ΚΒΘΕ μηδενίστηκαν. Όχι γιατί αυξήθηκε η επιχορήγηση του ΚΒΘΕ από το υπουργείο (πρόκειται βέβαια για τη δεύτερη μεγαλύτερη μετά το Εθνικό Θέατρο) - ίσα ίσα αυτή επαρκούσε και επαρκεί (αν επαρκεί) για τα πάγια έσοδα (συντήρηση, ενοίκια, μισθοί κ.λπ.). Οπότε χρειαζόταν να υπάρξει κάλυψη και από τα εισιτήρια των παραστάσεων του οργανισμού. Επί θητείας Αναστασάκη οι εισπράξεις από τα εισιτήρια αυξήθηκαν με διάφορες «ιδέες» και εξορθολογισμένη διαχείριση: για παράδειγμα, μπήκε εισιτήριο μόλις 5 ευρώ τις Τετάρτες και τις Πέμπτες και γέμισαν τα θέατρα, με τις εισπράξεις να διπλασιάζονται, οι απολαβές σκηνογραφών και σκηνοθετών μειώθηκαν (συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του κ. Αναστασάκη), μειώθηκαν και τα λοιπά έξοδα, έγιναν ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα το 2019 να υπάρχει όχι μόνο μηδενικό έλλειμμα στα ταμεία του ΚΒΘΕ, αλλά και 1.800.000 ευρώ πλεόνασμα.

Η θητεία του κ. Κολοβού

Και φτάνουμε στον κ. Κολοβό. Ποιος αποφάσισε και γιατί να οριστεί ο συγκεκριμένος ηθοποιός καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΚΒΘΕ; Το μόνο σίγουρο είναι ότι παρανόμως ορίστηκε (σύμφωνα με το ΣτΕ) και πως έχει την αμέριστη υποστήριξη των συνδικαλιστών του οργανισμού*. Λογικό δεν είναι; Όταν σε μια πόλη του μεγέθους της συμπρωτεύουσας, ηθοποιοί, σκηνοθέτες και τεχνικοί δεν έχουν πολλές επιλογές εργασίας, λογικό είναι το ΚΒΘΕ να φαντάζει σχεδόν «Δημόσιο»! Αλλά από αυτό έως το να γίνεται κατάχρηση θέσεων (πολλοί κρατάνε θέσεις χρόνια σε όλα τα πόστα) υπάρχει διαφορά. Υπάρχουν για παράδειγμα μόνιμοι συνεργάτες του ΚΘΒΕ, συμπεριλαμβανομένων και τεχνικών, που πέραν των μισθών τους έπαιρναν και τις περισσότερες δουλειές σε παραστάσεις με επιπλέον μεγάλο αντίτιμο.

Οταν ο κ. Αναστασάκης έδινε π.χ. τους φωτισμούς και σε άλλους, ποιον θα στηρίξουν οι μόνιμοι εργαζόμενοι; Τον ίδιο ή τον κ. Κολοβό, με τον οποίο συνεργάζονταν δίχως παρόμοια «προσκόμματα»; Μήπως το γεγονός πως ο κ. Κολοβός ικανοποιούσε όλα τα συντεχνιακά κατεστημένα του ΚΒΘΕ τον έκανε αρεστό και μάλιστα ως κύριο υποψήφιο και για τη νέα θητεία;

Αυτή δεν έχει ακόμη οριστεί. Μετά από πολλές καθυστερήσεις και παρατυπίες (η δημοσιογράφος Λία Κεσοπούλου ανέδειξε πολλές απ’ αυτές μέσω των ρεπορτάζ της στο parallaximag.gr), ορίστηκε νέα Ειδική Επιτροπή η οποία εν τέλει εισηγήθηκε ομόφωνα τον κ. Αστέρη Πελτέκη, σύμφωνα με απολύτως επιβεβαιωμένες πληροφορίες, για τη θέση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή. Αν και η απόφαση της Επιτροπής έχει γνωστοποιηθεί εδώ και μέρες στην υπουργό, η ίδια δεν έχει αποφασίσει εν τέλει αν θα την κάνει αποδεκτή ή αν θα ορίσει κάποιον άλλο. Αξίζει να σημειωθεί πως η Αντιπροσωπευτική Επιτροπή Ηθοποιών του ΚΒΘΕ έστειλε επιστολή στο parallaximag, όπου επισημαίνει τη δημόσια στήριξή της στον κ. Κολοβό.

Ολα όσα γράψαμε είναι μόνον η κορυφή του παγόβουνου. Το τι γινόταν επί χρόνια στο ΚΒΘΕ και τι συνεχίστηκε να γίνεται επί θητείας Νίκου Κολοβού είναι γνωστό στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, με στοιχεία. Το θέμα, ωστόσο, που γεννάται τώρα είναι γιατί το ΥΠΠΟΑ αποφάσισε να καθυστερήσει τόσο τις διαδικασίες ανάδειξης νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, ενώ ήδη φέρει ευθύνη για τις όποιες παρατυπίες έχουν παρατηρηθεί.

Σε τι αποσκοπεί η καθυστέρηση της απόφασης της κ. Μενδώνη; Με τι κριτήρια θα ληφθεί αυτή η απόφαση; Της ορθής διαχείρισης και του σοβαρού καλλιτεχνικού προγραμματισμού ή της ικανοποίησης των συμφερόντων μιας «καθεστηκυίας τάξης» που, με εξαίρεση λίγα μόλις χρόνια, δρα σχεδόν «εργολαβικά» στο ΚΒΘΕ;

 * ΣΣ. Θυμίζουμε ότι το Σωματείο Εργαζομένων στο ΚΘΒΕ βρίσκεται επί χρόνια στα χέρια του ΚΚΕ . Ο εκπρόσωπός τους , παλαιός ηθοποιός-συνδικαλιστής Βασίλης Σεϊμένης Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος - Συντελεστέςυπήρξε από την  πρώτη στιγμή της αλλαγής της ηγεσίας του Θεάτρου (2015) φανατικός εχθρός των Αναστασάκη-Τσιμά κσι πρωτοστάτησε στην πολύμηνη απεργία μιας ομάδας εργαζομένων , που παρέλυσε το θέατρο, με την εξωφρενική απαίτηση (νομικά έωλη)  να επιστρέψουν οι ηθοποιοί στο ... προ Μνημονίων μισθολογικό καθεστώς και να επιστραφούν τα χρήματα που είχαν περικοπεί από τον μισθό τους! Ο Σεϊμένης σήμερα μόνο κατάρες εκτοξεύει εναντίον του απόλυτα πετυχημένου καλλιτεχνικού διδύμου που εκπαραθυρώθηκε από την Μενδώνη, ενώ γεμίζει το στόμα του μέλι όταν μιλά για τον ιδεολογικό του εχθρό , αλλά αγαστό σύμμαχο συνταξιούχο ηθοποιό Νίκο Κολοβό, Νίκος Κολοβός: Έναρξη θερινής περιόδου ΚΘΒΕ 2020 - YouTubeπου διαδέχθηκε τους μισητούς Συριζαίους ρεβιζιονιστές  που ήταν επί τέσσερα χρόνια στο τιμόνι της δεύτερης κρατικής θεατρικής σκηνής της χώρας. 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ:  ΟΛΟ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΠΟΛΥΠΑΘΟ ΚΘΒΕ ΑΠΟ ΠΟΛΥ...ΚΟΝΤΑ

Πόλεμος συνδικαλιστών ΚΘΒΕ- Αναστασάκη-Τσιμά - Parallaxi

Λία Κεσοπούλου :Τι πραγματικά συνέβη στο ΚΘΒΕ τα τελευταία δυο χρόνια

Λία Κεσοπούλου :ΚΘΒΕ: Παρατυπίες και ατοπήματα που εγείρουν ερωτήματα

Δεν υπάρχουν σχόλια: