Eτέλ Αντνάν / The Final Cut
Βουβούλα Σκούρα
Πρώτη συνάντηση... Αθήνα 2003
Βηρυτός, 2010, Μάιος
Η Nidal Al Achkar οργανώνει ένα συμπόσιο για την Ετέλ Αντνάν με τη συμμετοχή διανοουμένων, συγγραφέων, ποιητών, σκηνοθετών από όλο τον κόσμο. Είχα να πάω στην Βηρυτό από το 2006... Μετά ακριβώς από τα γεγονότα με το Ισραήλ και τον βομβαρδισμό της πόλης. Τα γυρίσματα για την ταινία έγιναν τότε σ’ αυτό το κλίμα, με τη βοήθεια του καθηγητή Ιστορίας Fawwaz Traboulsi. Μιλήσαμε για την Ετέλ.
Την Ετέλ Αντνάν, γεννημένη στη Βηρυτό από Ελληνίδα μητέρα από τη Σμύρνη και πατέρα από τη Συρία, με σπουδές Φιλοσοφίας στη Σορβόννη, στο Μπέρκλεϊ και στο Χάρβαρβντ, κυριολεκτικά μεγαλωμένη μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Μιλήσαμε λοιπόν για την Ετέλ, μια συγγραφέα που με εκθέσεις, εκδόσεις, ομιλίες, και ταξίδια, πολλά ταξίδια, δημιουργεί έναν ολόκληρο κόσμο από θραύσματα εικόνων, γλωσσών, ανθρώπων, ταυτοτήτων. Με μια μοναδική ευαισθησία και διεισδυτικότητα που την έχουν κάνει διάσημη σε όλο τον κόσμο. Και ταυτόχρονα αναζητά εκείνες τις μικρές ελληνικές στιγμές στη μνήμη της, της Ελληνίδας μητέρας, και τον κόσμο των παραμυθιών και της γραφής των ποιημάτων στην αραβική γλώσσα, μνήμη πατέρα.
Μέσα σε κλειστούς και ανοιχτούς χώρους, με εναλλαγές φωτός και σκότους, χειμαρρώδους πολυγλωσσικού λόγου, μεγάλων παύσεων, συζητήσεις μικρών και μεγάλων θεμάτων, με αναφορές στα πολλά ταξίδια της, δημιουργήσαμε έναν ολόκληρο κόσμο, τον κόσμο της, με αφετηρία και επιστροφή τη Βηρυτό. Πρέπει να τα μαζέψεις όλα, λέω στον εαυτό μου, όλα τα μικρά πολύτιμα κομμάτια αυτών των χρόνων σαν διαμάντια και να τα τοποθετήσεις στο σωστό μέρος. Για να έχεις όχι την εικόνα της, αλλά την προσωπικότητά της.
Η ώρα του μοντάζ, Παρίσι 2004
Η Ετέλ στο στούντιό της πίσω από τη γραφομηχανή της. Την κλείνει. Καρφώνει το βλέμμα της σταθερά απέναντι. Απέναντι πού; Στα βουνά του Λιβάνου ή στις θάλασσες της Σκοπέλου; Αυτό το διεισδυτικό βλέμμα της γνώσης και της ανθρωπιάς. Της αγωνίας και της γαλήνης. Αυτό το βλέμμα στο πρόσωπο της Ετέλ, πολιορκούμενο από προβληματισμούς και ανάσες. Η Ετέλ, μια γυναίκα της Μεσογείου με την μακριά παράδοση, είναι ήρεμη και δυνατή. Με την καλλιτεχνική ευαισθησία της δημιουργεί μια γεωγραφία από ανοιχτούς ορίζοντες. Τους κόσμους της που θα μας αναλύσει. Για τα γράμματα που ζωγραφίζει μέσα στα γράμματα.
Για την ανάγκη της διπλής της έκφρασης: ζωγραφική-γραφή, ελληνικά-αραβικά, γαλλικά-αγγλικά.
Μέσα από τις γλώσσες, όπως ακούγονται στην ταινία, βιώνει μια εσωτερική εξορία στην αναζήτηση της καταγωγής της.
Θυμάμαι. Παρίσι, 2004
Καθώς πίναμε καφέ, τον συγκλονιστικό προφορικό της μονόλογο στα γαλλικά. 35 λεπτά «Περί μαντίλας»...
[...] όταν οι Bεδουίνοι ταξίδευαν, οι γυναίκες ζούσαν μαζί με τους άνδρες και δεν είχαν σπίτια, έμεναν σε σκηνές. Συνεπώς, αρχικά στο Iσλάμ δεν υπήρχε χωρισμός ανδρών και γυναικών. Αυτό άρχισε μετά από πολλά χρόνια. Υπάρχουν ορισμένοι που λένε ότι άρχισε στο Iράν. Δεν το ξέρουμε. Ωστόσο, είναι ένα φαινόμενο της πόλης, είναι αστικό φαινόμενο.
Πρόκειται για αστικό πολιτισμικό φαινόμενο [...] Πρόκειται για πρωτόγνωρο φαινόμενο, για πρωτόγνωρο φανατισμό. Φανατισμός υπήρχε πάντοτε, αλλά σήμερα ο φανατισμός αυξάνεται αντί να υποχωρεί κι αυτό επειδή είναι ένα μείγμα πολιτικής και θρησκείας. [...]
Η ώρα του νερού και της θάλασσας
Βαρκελώνη / Σκόπελος / Βηρυτός / Ρώμη
Περίπατοι. Μπροστά στη θάλασσα, στα μισοκατεστραμμένα σπίτια, όσα έχουν απομείνει από τον εμφύλιο στη Βηρυτό. Το νερό της θάλασσας, μια τεράστια ακουαρέλα. Θα μας μεταφέρει στη Σκόπελο. Και στα χρώματα της ελιάς. Ζωγραφιές ελληνικού τοπίου από το πλοίο που καθυστερεί. Ο ρευστός «χαμένος» χρόνος των Ελλήνων. Το δυνατό φως κάνει τα πάντα να υπάρχουν σαν πίσω από ομίχλη. Τόσο δυνατό, που από πίσω του κρύβεται αόρατα ο θάνατος.
Και τώρα ήρθε το final cut... Η Ετέλ έσβησε στο Παρίσι, 14.11.2021...
* Η Βουβούλα Σκούρα είναι εικαστικός-σκηνοθέτιδα
See : The Many Loves of Etel Adnan |
********************
*****************************
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου