Πέμπτη, Ιανουαρίου 30, 2020



Συλλογικό έργο: «Ελληνικά εγκλήματα 5»

Έρικα Αθανασίου
diastixo.gr
Συλλογικό έργο: «Ελληνικά εγκλήματα 5»
Έχουν γίνει εθισμός τα «Ελληνικά εγκλήματα», συλλογικός τόμος που κυκλοφορεί για πέμπτη φορά με νέα εγκλήματα από τη noir σειρά των Εκδόσεων Καστανιώτη. Οι λάτρεις της αστυνομικής λογοτεχνίας ανυπομονούν να κρατήσουν κάθε φορά μια καινούργια συλλογή αστυνομικών ιστοριών και οι Έλληνες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας δεν τους απογοητεύουν.
Ο πέμπτος τόμος από τα ελληνικά εγκλήματα αφιερώνεται στη μνήμη του Ανταίου Χρυσοστομίδη, που είχε την έμπνευση και έκανε πραγματικότητα τον πρώτο τόμο τον Μάιο του 2007. Τα πέμπτα εγκλήματα κυκλοφορούν σε επιμέλεια Δημήτρη Ποσάντζη και, όπως αναφέρει στον πρόλογό του, αφηγούνται υποθέσεις που εμβαθύνουν στην ατομική και κοινωνική ενοχή, ιστορίες στοιχειωμένες από το έγκλημα, το μυστήριο, το αίνιγμα. «Τα “Ελληνικά εγκλήματα” επιστρέφουν για να καθηλώσουν. Απευθύνονται στους λάτρεις της περίτεχνης αστυνομικής αφήγησης και, κυρίως, στους αναγνώστες που αναζητούν αμφιβολίες και ερωτήματα πίσω από κάθε εδραιωμένη βεβαιότητα».
Και αυτό το πράττουν 15 σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς, με δέκα από τα διηγήματα του τόμου να έχουν κυκλοφορήσει πρώτα στην Τουρκία, σε έναν άλλο συλλογικό τόμο, που έδωσε την ευκαιρία σε Τούρκους μεταφραστές που αγαπούν την ελληνική γλώσσα να συστηθούν στον εκδοτικό χώρο της χώρας τους, όπως αναφέρει και ο Βασίλης Δανέλλης στο δικό του εισαγωγικό σημείωμα. Κι ενώ συχνά παραλείπουμε τους προλόγους για να διαβάσουμε τον μύθο, στο συγκεκριμένο βιβλίο οι πρόλογοι είναι εξίσου ενδιαφέροντες με τις αστυνομικές ιστορίες.
Ο Ανδρέας Αποστολίδης δίνει την πρώτη ιστορία με άρωμα κατασκοπείας και αρχή το τέλος του εμφυλίου στη Γιουγκοσλαβία και την ιστορία να προωθείται μέσα από τις καταγραφές γεγονότων, αλλά και των ονείρων του ήρωα. Με τις περιγραφές της πραγματικότητας να μοιάζουν με όνειρο και των ονείρων με γεγονότα. «Τα κοράκια έκαναν κύκλο. Τρέχα! Έτσι γνώρισα τον μεταφραστή. Αν ακούσεις το σφύριγμα της οβίδας, ησυχάζεις, σημαίνει ότι πάει αλλού. Αν πέσει σιωπή, σημαίνει ότι έρχεται καταπάνω σου».
Ο Νεοκλής Γαλανόπουλος παρακολουθεί τη συνάντηση δύο συγγραφέων αστυνομικής λογοτεχνίας, του παλιού και του νέου, δίνοντάς μας την ευκαιρία να διαβάσουμε λίγο από το έργο του νέου. Άραγε, ποιος από τους δύο είναι ο πραγματικά ωραίος; Συγχρόνως, το διήγημα αποτελεί εξαιρετικό εγχειρίδιο για επίδοξους συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας.
Η Τιτίνα Δανέλλη μεταφέρει εξαιρετικά την ψυχολογία των ηρώων της και τη ζέστη της ατμόσφαιρας, όταν ο υπαστυνόμος που ονειρεύεται να γίνει Αστυνόμος Β’ για να μπορέσει να γίνει αστυνόμος Α’, καλείται επειγόντως στο σπίτι ενός δικηγόρου.
Ο Βασίλης Δανέλλης μέσα από το μελωδικό «Μπανγκ μπανγκ» με τη φωνή της Νάνσι Σινάτρα ξετυλίγει μια ερωτική ιστορία που ολοκληρώνεται με έναν αντίστοιχο κρότο από πυροβολισμό.
Ένα βιβλίο με δεκάδες διαφορετικούς αλλά πάντα ενδιαφέροντες χαρακτήρες, όπως είναι και οι συγγραφείς που τους εμπνεύστηκαν.
Ο Θάνος Δραγούμης μεταδίδει τον τρόμο του θύματος, ενώ αίμα, ιδρώτας και άλλα σωματικά υγρά ανακατεύονται σε μια ιστορία εκδίκησης.
Η Αθηνά Κακούρη αναρωτιέται μέχρι πού μπορεί να φτάσει ένα καλό ανθρωπάκι, όταν ο χαρακτηρισμός «καλό ανθρωπάκι» δεν είναι τιμητικός, αλλά κάτι που λένε συγκαταβατικά και με λίγη περιφρόνηση πίσω από την πλάτη σου.
Ο Κώστας Καλφόπουλος μας συστήνει τη Σούλα που ο ήρωάς του αγάπησε παράφορα, δεν πρόλαβε όμως να της το πει. Μια ιστορία που θα μπορούσε να γίνει ερωτική, εάν δεν ήταν μια ιστορία εξαπάτησης. Ένα αστυνομικό λαϊκό αφήγημα, όπως αναφέρεται και στον τίτλο, και γι’ αυτό και δεν στοχεύει στη μεγάλη ανατροπή, αλλά στους αναγνωρίσιμους χαρακτήρες των ηρώων.
Ο Ιερώνυμος Λύκαρης μετατρέπει σε θύμα τον εκδότη του τόμου κ. Καστανιώτη, τοποθετεί ως ήρωα και τον Ανταίο Χρυσοστομίδη, στη μνήμη του οποίου είναι αφιερωμένο το βιβλίο, όπως προαναφέραμε, και «παίζει» με τις συναντήσεις στον τόμο «Ελληνικά εγκλήματα». Μέρος της δράσης εκτυλίσσεται σε ένα εστιατόριο, όπου τα πιάτα στο μενού έχουν ονόματα λογοτεχνών και συνεχίζει να «παίζει» αναμειγνύοντας διαφορετικά συγγραφικά συστατικά, ενώ αναρωτιέται εάν μπορεί να προέλθει θάνατος από υπερβολική δόση γκουρμέ φαγητών, μαγειρεμένων με μη συμβατά μεταξύ τους συστατικά.
Ο Πέτρος Μάρκαρης με μια δόση του δικού του αναγνωρίσιμου χιούμορ προσπαθεί να εξιχνιάσει τον φόνο ενός τυμβωρύχου κάδων, συστήνοντάς μας τις ιδιαιτερότητες του κόσμου των αστέγων. «Οι τυμβωρύχοι κάδων ήταν σαν τα στελέχη επιχειρήσεων. Όπως κάθε τρίτος Έλληνας είχε σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων, έτσι και ο κάθε τρίτος άστεγος ήταν τυμβωρύχος κάδων».
Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης συνεχίζει να βλέπει μαθηματικά πίσω από κάθε ιστορία κι έτσι μας συστήνει τους Δίδυμους πρώτους, μια μαθηματική θεωρία και δύο πραγματικούς διδύμους. Μια ιστορία με ένα τέλος που το κάνει πιο πικρό το γεγονός ότι είναι ρεαλιστικό.
Ο Κώστας Μουζουράκης, εξετάζοντας τον φόνο ενός ογδοντάχρονου, αποδεικνύει ότι η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο, κοιτάζοντας προς την εποχή όπου άνθρωποι βασανίζονταν στα μπουντρούμια της Μπουμπουλίνας.
Η Χίλντα Παπαδημητρίου παρακολουθεί μια ιδιωτική συναυλία του Μπρους Σπρίνγκστιν, ενώ ο δημοφιλής τραγουδιστής δέχεται απειλητικά μηνύματα. Αναπάντεχο και παιγνιώδες το τέλος της ιστορίας, με τον αστυνόμο να αλλάζει άποψη για τη ζωή «παρακολουθώντας ογδόντα χιλιάδες άτομα να παραληρούν, παρακολουθώντας το πάθος του Αφεντικού πάνω στη σκηνή...».
Η Μαρλένα Πολιτοπούλου εξιχνιάζει τις συνθήκες υπό τις οποίες έγινε ένα τροχαίο κοντά σε ένα δέντρο που έχει διασωθεί, σε επικίνδυνο για τους οδηγούς σημείο, εις μνήμην ενός συγγραφέα που καθόταν στη σκιά του όταν ήταν νέος και έγραφε ιστορίες. Ένα τροχαίο όπου «Μπορεί να φταίνε για το δυστύχημα και ο Δήμος και η πολεοδομία και ο μεταφορέας ξύλων και ο ιδιοκτήτης του ρετιρέ με το τζάκι… Και ο συγγραφέας! Και η μούσα του!». Άραγε, η αλήθεια προηγείται από τους ανθρώπους και πώς φαίνεται η πραγματική αγάπη;
Ο Γιάννης Ράγκος ξεκινάει με την κρύα κάννη του όπλου κολλημένη ανάμεσα στα μάτια, έτσι που να παγώνει το μέτωπο. Ανάμεσα στην πενηντάχρονη γυναίκα και τον άντρα με το όπλο, μια βιτρίνα με κοσμήματα. Πόσο πολύ μπορεί να σε σημαδέψει ο τρόπος που μεγάλωσες; Ακούμε τις εσωτερικές φωνές των ηρώων του ενώ γιορτάζουν αιματηρά την πρώτη τους επέτειο.
Στο Ινστιτούτο Γκαίτε τοποθετεί τον θάνατο ο Φίλιππος Φιλίππου, σε μια ανοιξιάτικη Αθήνα, με αναγνωρίσιμες όμορφες γωνιές, εκεί όπου συχνάζουν διανοούμενοι ψάχνοντας πάλι για κάποια από τις καλές δουλειές που είχαν στο παρελθόν. Ο θάνατος έρχεται ενώ μια καινούργια Αλήθεια, το όνομα της εφημερίδας, ετοιμάζεται να εκδοθεί. «Πίστευα πως η Ελβίρα ήταν καλή επιλογή για την εφημερίδα. Είχε εξαιρετική εμφάνιση, θάρρος, ταμπεραμέντο». Με αυτή τη σειρά τα προσόντα. Μια ιστορία για μοιραίες γυναίκες, χρήματα και μέσα ενημέρωσης.
Ένα βιβλίο με δεκάδες διαφορετικούς αλλά πάντα ενδιαφέροντες χαρακτήρες, όπως είναι και οι συγγραφείς που τους εμπνεύστηκαν.
Ελληνικά εγκλήματα 5
Δεκαπέντε αστυνομικές ιστορίες
Ανδρέας Αποστολίδης, Νεοκλής Γαλανόπουλος, Τιτίνα Δανέλλη, Βασίλης Δανέλλης, Θάνος Δραγούμης, Αθηνά Κακούρη, Κώστας Θ. Καλφόπουλος, Ιερώνυμος Λύκαρης, Πέτρος Μάρκαρης, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Κώστας Μουζουράκης, Χίλντα Παπαδημητρίου, Μαρλένα Πολιτοπούλου, Γιάννης Ράγκος, Φίλιππος Φιλίππου
επιμέλεια: Δημήτρης Ποσάντζης
Εκδόσεις Καστανιώτη
344 σελ.
ISBN 978-960-03-6589-4
Τιμή €15,00

001 patakis eshop

Η Έρικα Αθανασίου είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ATZENTA : Aύριο Σάββατο 30 Μαρτίου θα διεξαχθεί το Περιπατητικό Συνέδριο του Αναγνώστη

  Τι θα γίνει στο Περιπατητικό Συνέδριο του Αναγνώστη ...