Έμμονες Ωρες στον Τόπο της Πραγματικότητας
Εξομολογήσεις της Αντουανέττας Αγγελίδη (ή Eνα Δοκίμιο για το Βλέμμα της), στην κόρη της, Ρέα Βαλντέν, ένα ντοκιμαντέρ σε μαύρο φόντο με πολύχρωμη καρδιά.
Η Αντουανέττα Αγγελίδη σε μαύρο φόντο, με μαύρο ρούχο. Ξεχωρίζουν τα χέρια της, το ποτήρι μπροστά της και το πρόσωπό της. Και το βλέμμα της. Που συνομιλεί με τον απέναντι, το θεατή, γιατί όχι την αντανάκλαση του εαυτού της, σίγουρα την κόρη της, τη Ρέα, τον ιδανικό συνεργάτη που γέννησε, αλλά και με τη δική της μητέρα, η ίδια ως κόρη. Με την τέχνη, το σταθερό εραστή της, με όρκο πίστης.
Διαβάστε τη συνέντευξη: Μαμάδες, κόρες κι ένας όρκος στην Τέχνη. Η Αντουανέττα Αγγελίδη και η Ρέα Βαλντέν μιλούν στο Flix
Είναι βάλσαμο αυτός ο μονόλογος της Αντουανέττας. Μιας γυναίκας που πάντα, με το σινεμά της (και με τη διδασκαλία της στο πανεπιστήμιο), υπήρξε πεισματάρα και τολμηρή, αλλά που ουδέποτε μοιράστηκε, με λέξεις, τα βιώματά της. Κι εδώ μιλά για την παιδική της ηλικία, για την οικογένειά της, για το βιασμό της, για τις εγκυμοσύνες της, τον καρκίνο της, τη μεταμόσχευση στα μάτια της, για τη γέννηση του σώματός της, τους τραυματισμούς του αλλά και την αναγέννησή του, μ' έναν τρόπο μαγικό και τόσο γόνιμο, μέσα στην πανδημία, μέσα απ' αυτό το ντοκιμαντέρ που σκηνοθέτησε η κόρη της, αυθύπαρκτη θεωρητικός και δημιουργός αλλά και σταθερή ακροάτριά της.
Φυσικά με τον δικό της / δικό τους τρόπο, με τις αναφορές της στους δασκάλους της, σαν τον Εγγονόπουλο, στους μέντορές της, σαν τον Μουρνάου, στις ταινίες της, μία προς μία, στη δύναμη της επανάληψης και της διαφορετικής θεώρησης που, τελικά, μας κάνει όλους, όλες τους ανθρώπους, ένα σώμα κι ένα πνεύμα που μοιράζεται όλη την Ιστορία και τη ζωή και το θάνατο. Ναι, τόσο ανυψωτικό και τόσο παθιασμένο είναι το ντοκιμαντέρ αυτό, που ήρθε σε μια στιγμή όπου η συλλογική ψυχή είναι σκοτεινή, για να χαρίσει μια δυσεύρετη αισιοδοξία αλλά και την ασφάλεια ότι στην τέχνη, στη λογοτεχνία, στους πρωτοπόρους, βρίσκονται, αν όχι οι απαντήσεις, σίγουρα τα ερεθίσματα για την αναζήτησή τους. Κι αν η ταινία τελειώνει μ' ένα «ευχαριστώ», ανταποδίδουμε.
Tο κινηματογραφικό πορτραίτο της Αντουανέττας Αγγελίδη «Εμμονες Ωρες στον Τόπο της Πραγματικότητας», σε σκηνοθεσία Ρέας Βαλντέν, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο πρόγραμμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα προβληθεί στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, Κεραμεικός), από τηνΠέμπτη 4 Μαΐου 2023, και για μια εβδομάδα, καθημερινά στις 7μμ.
Οι προβολές θα ακολουθούνται από εισηγήσεις και συζήτηση με το κοινό, με συμμετοχή και των συντελεστριών της ταινίας. Θα μιλήσουν ο Σάββας Μιχαήλ, συγγραφέας (Παρασκευή 5/5), η Αθηνά Αθανασίου, καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Κοσμήτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, Πάντειο Πανεπιστήμιο (Σάββατο 6/5), ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, ιστορικός και κριτικός τέχνης (Κυριακή 7/5), η Εύα Στεφανή, σκηνοθέτρια και καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιαστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Δευτέρα 8/5), και ο Fil Ιερόπουλος, σκηνοθέτης, καλλιτέχνης και ερευνητής (Τρίτη 9/5).
Επίσης, την Τρίτη 9/5, στις 9μμ, θα γίνει μία προβολή της ταινίας «Τόπος» (1985) της Αγγελίδη, που απετέλεσε ορόσημο και πρόσφατα συμπεριλήφθηκε στα «101 κρυφά διαμάντια» του παγκόσμιου κινηματογράφου από το έγκριτο βρετανικό περιοδικό "Sight and Sound".
Τόπος / Topos 1985
Πρόκειται για μια πειραματική ταινία, μια πραγματεία και συγχρόνως παραβολή πάνω στις μεταμορφώσεις και στο πέρασμα του χρόνου, επίσης μια μελέτη της προέλευσης της φύσης των εικόνων. Τις εικαστικές συνθέσεις συνοδεύουν ηχητικά σχόλια.
'Σενάριο:
ΑΓΓΕΛΙΔΗ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑ , ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΚΛΑΙΡΗ
Χρονιά Παραγωγής:
1985
Σκηνοθέτης:
ΑΓΓΕΛΙΔΗ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑ
Είδος:
ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ, ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ
A parable on time. A game of metamorphoses. A passage after a death, a second death. A woman gives birth and dies. At the moment of death, a place in between like the beginning of sleep, her face disintegrates and assumes the aspects of those who stand by her bed. Her body is torn by the conflicts of those who inhabit it and its voice dissolves into many voices and many roles. A painting for the one who looks at it may become their secret dream.
- Special Jury Prize, Best Sound Track Award, Greek Film Critics Award (Thessaloniki Film Festival, 1985)
- Ministry of Culture Quality Award (1985)
The film participated in the Thessaloniki Film Festival (1985) and in many international film festivals in Montreal, Vancouver, Osnabruck, Madrid, Zurich, Locarno and Costantine. It was screened in the cinémateques of Switzerland and in the 2nd International Psychoanalytic Symposium at Delphi (1988). Furthermore, it participated in “Cinemythology – a retrospective of Greek Film” [50 films since the beginning of Greek Cinema] in the Museum of Modern Art (M.O.M.A.) in New York (1993) and the Retrospective of Greek Cinema in the Centre Georges Pompidou in Paris (1995). It was screened in theatres in Athens and Thessaloniki; and three times in national television. It was also screened in the four tributes-retrospectives of Angelidi’s work.
Credits: https://vimeo.com/66060241
Ηθοποιοί:
GASTALDI JANY
ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΓΙΑ
ΜΟΥΤΟΥΣΗ ΑΡΙΕΤΤΑ
ΜΙΡΤΣΕΚΗ ΚΛΑΙΡΗ
ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ ΑΝΝΙΤΑ
VIARNT MARTIN
ΜΟΣΧΟΣ ΤΑΚΗΣ
ΤΟΡΝΕΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
ΚΟΤΣΙΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
ΖΑΡΚΑΔΗΣ ΠΕΤΡΟΣ
ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ ΜΑΡΙΑ
ΡΩΠΑ ΧΡΥΣΑ
ΧΕΙΜΩΝΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Η ταινία «Τόπος» (1985) της Αγγελίδη, απετέλεσε ορόσημο και πρόσφατα συμπεριλήφθηκε στα «101 κρυφά διαμάντια» του παγκόσμιου κινηματογράφου από το έγκριτο βρετανικό περιοδικό "Sight and Sound"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου