Κυβέρνηση / Το δυστοπικό «όραμα» Πισσαρίδη για την Παιδεία
Ως εφιάλτης για την εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από τους εκπαιδευτικούς το σχέδιο "εκσυγχρονισμού" με τη δέσμη μέτρων του νομπελίστα Χρ. Πισσαρίδη
Ο κατήφορος της κυβερνητικής πολιτικής δεν έχει τέλος. Η έκθεση Πισσαρίδη για την Παιδεία ανοίγει τον δρόμο για τη μετατροπή του δημόσιου αγαθού της Παιδείας σε εμπόρευμα, προσαρμοσμένο πλήρως στις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς. Μπορεί ο πρωθυπουργός να ισχυρίζεται ότι «δεν πρόκειται για πολιτικό κείμενο» και ότι «θα τεθεί στον δημόσιο διάλογο», ωστόσο ήδη μερικές από τις προτάσεις του έχουν ενταχθεί στο νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση, κάτι που αποδεικνύει περίτρανα ότι το μέλλον της Παιδείας προβλέπεται δυσοίωνο.
Τι προτείνει η έκθεση Πισσαρίδη για την Παιδεία
Σε μια έκθεση 42 προτάσεων, η περιβόητη επιτροπή Πισσαρίδη επιδιώκει να μετατρέψει την εκπαίδευση σε ένα εμπόρευμα, το οποίο απευθύνεται σε «πελάτες». Συγκεκριμένα, προβλέπει:
Αυτονομία και αυτοδιοίκηση σχολείων και μεταφορά αρμοδιοτήτων όπως η διαχείριση κύριου και βοηθητικού προσωπικού στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όπως αναφέρει ο αιρετός του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου του υπουργείου Παιδείας Νεκτάριος Κορδής, «το υπουργείο θα κρατήσει μόνο την ευθύνη των προγραμμάτων σπουδών και τα υπόλοιπα (υποδομές, προσλήψεις και μισθοδοσία) στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλήθεια, με ποια κριτήρια θα προσλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί και πώς θα πληρώνονται από τα 'αυτόνομα' σχολεία;»
Εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων, η οποία θα λαμβάνει υπόψη της τόσο τις εκροές της εκπαιδευτικής διαδικασίας -όπως η επίδοση των μαθητών και η εισαγωγή σε τριτοβάθμια ιδρύματα- όσο και τις εισροές - δηλαδή την επίδοση σε προγενέστερο στάδιο και τις ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου. Σε αυτό το πλαίσιο, θα γίνεται η δημοσιοποίηση, σε συγκριτική μορφή, των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων, ενώ προτείνεται η κρατική χρηματοδότηση στις σχολικές μονάδες να συνδεθεί με την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων.
Αποκομματικοποίηση και αξιοκρατική ανάδειξη στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης. «Αυτό θα γίνει με διαδικασίες ανεξάρτητες και αδιάβλητες, μέσω ΑΣΕΠ. Όπως ακριβώς δηλαδή έγινε το καλοκαίρι και ο 'διορισμός' των διευθυντών Εκπαίδευσης από το 'επιτελικό κράτος'», επισημαίνει ο κ. Κορδής.
Επιλογή εκπαιδευτικών στην είσοδό τους, με αδιάβλητες διαγωνιστικές διαδικασίες (ΑΣΕΠ ή κάτι άλλο;).
Αναφέρεται στην επέκταση της Προσχολικής εκπαίδευσης και, παράλληλα, στην επέκταση του ολοήμερου σχολείου και στη Δευτεροβάθμια.
Μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης -κυρίως της επαγγελματικής- με την αγορά εργασίας, τους κοινωνικούς εταίρους και τις τοπικές κοινωνίες σε θέματα όπως η επιλογή ειδικοτήτων, ο καθορισμός των προγραμμάτων σπουδών και των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Σημειώνεται ότι αυτό θα υλοποιηθεί άμεσα με το νέο νομοσχέδιο Κεραμέως για την επαγγελματική εκπαίδευση, που αναμένεται να ψηφιστεί μέσα στον Δεκέμβριο.
Εθνικό απολυτήριο με 7-9 επιλεγόμενα μαθήματα και «ελεύθερη επιλογή» σχολείου από γονείς και μαθητές.
Σχετικά με την αναλογία μαθητών - εκπαιδευτικών, προτείνεται η σύγκλιση με τον μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε. με σύγκλιση του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η αναδιάρθρωση του ημερήσιου ωραρίου λειτουργίας (διάρκεια διδακτικών ωρών και διαλειμμάτων) και των ωρολογίων προγραμμάτων των σχολείων, καθώς και η αύξηση του μεγέθους των τάξεων (με αύξηση του ελάχιστου αριθμού μαθητών ανά τάξη) και, φυσικά, συγχωνεύσεις σχολείων με δημιουργία μεγαλύτερων εκπαιδευτικών μονάδων.
Προτείνεται η επέκταση της Τράπεζας Θεμάτων παντού, για τη διασφάλιση της συγκρισιμότητας των μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο και διαχρονικά και, φυσικά, η επέκταση του δικτύου των Πρότυπων σχολείων - όπως άλλωστε και στο νομοσχέδιο.
Για την Τριτοβάθμια, τα κριτήρια εισαγωγής αλλά και ο αριθμός των εισακτέων θα καθορίζονται από την κάθε σχολή. Παράλληλα, δημιουργούνται κέντρα αριστείας στα ΑΕΙ με εξατομικευμένα προγράμματα σπουδών, αλλά και με εισαγωγή κινήτρων και αντικινήτρων για την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών από τους φοιτητές.
Στο βούρκο της οπισθοδρόμησης
«Οι προτάσεις αυτές αποτελούν πραγματικό εφιάλτη για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα παραπέμποντας σε ένα ζοφερό μέλλον αγοραίας οπισθοδρόμησης. Η 'κανονικότητα' που περιγράφει το σχέδιο αυτό ουσιαστικά αναπαράγει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ν.Δ., με την αποθέωση της αγοραίας λογικής στην εκπαίδευση, όχι ως κοινωνικού αγαθού αλλά ως εμπορεύματος που απευθύνεται σε 'πελάτες'», επισημαίνει ο κ. Κορδής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου