Τετάρτη, Μαΐου 18, 2016

ΜΑΖΙ ΤΑ ΤΡΩΓΑΝΕ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΛΑΜΟΓΙΣΤΑΝ.




45 εταιρείες, δύο σύνδεσμοι και μία τράπεζα εμπλέκονται στο καρτέλ των κατασκευαστικών

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 18/6/2016 

Εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P Αβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom (μέσω της Intrakat) συμμετείχαν με διαφορετικό χρόνο έναρξης εκάστη σε σύμπραξη –καρτέλ– για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημοσίων έργων. Σε αυτούς συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, οι διαγωνισμοί για τους μεγάλους οδικούς άξονες, το μετρό, τον προαστιακό.

Σαράντα πέντε κατασκευαστικές εταιρείες, μεταξύ αυτών οι μεγαλύτεροι ελληνικοί όμιλοι, καθώς και αρκετοί ξένοι, δύο σύνδεσμοι εκπροσώπησης των τεχνικών εταιρειών και μία τράπεζα εμπλέκονται στο καρτέλ των κατασκευαστικών που επί 27 χρόνια μοίραζαν μεταξύ τους τα δημόσια έργα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα κρατικά ταμεία. Αν και στην εισήγησή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) δεν εντοπίζει ευθύνες πολιτικών προσώπων, στελέχη της επισημαίνουν στην «Κ» ότι αυτές δεν αποκλείεται να προκύψουν κατά την ακροαματική διαδικασία. Οι ίδιες πηγές, εξάλλου, τονίζουν ότι υπάρχει πλούσιο υλικό προς αξιοποίηση τόσο για τις ελληνικές εισαγγελικές αρχές, όσο και για την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF). H ολομέλεια της ΕΑ θα συνεδριάσει επί της εισήγησης στις 21 Ιουλίου 2016.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση της ΕΑ, εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P Αβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom (μέσω της Intrakat) συμμετείχαν με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη σε σύμπραξη –καρτέλ– για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημοσίων έργων, από το 1989 έως και το 2016. Σε αυτούς συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, οι διαγωνισμοί για τους μεγάλους οδικούς άξονες, το Μετρό, τον Προαστιακό, σιδηροδρομικές γραμμές και σταθμούς, καθώς και για έργα ΣΔΙΤ (συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα).

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η Τεχνική Ολυμπιακή (συμφερόντων Κ. Στέγγου), που αποτελεί μία από τις κύριες εμπλεκόμενες στο καρτέλ, έκανε αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα επιείκειας, παρείχε δηλαδή κρίσιμες πληροφορίες που οδήγησαν στην αποκάλυψη των παραβάσεων, με αντάλλαγμα, σύμφωνα με την εισήγηση της ΕΑ, την πλήρη απαλλαγή της από πρόστιμα. Αυτή είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής ΕΑ που ολοκληρώνεται το πρόγραμμα επιείκειας, διαδικασία η οποία είχε στιγματισθεί από την πρώτη αποτυχημένη απόπειρα στην πολύκροτη υπόθεση του «καρτέλ του γάλακτος». Τότε η Μεβγάλ είχε αιτηθεί την υπαγωγή της στο πρόγραμμα επιείκειας, όμως ο τότε γενικός διευθυντής της ΕΑ Π. Αδαμόπουλος ζήτησε χρηματικά ανταλλάγματα.

Από την έρευνα της ΕΑ προέκυψε ότι οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις συνεννοούνταν για τα ακόλουθα: α) Τον προσδιορισμό, εκ των προτέρων, του αναδόχου ανά διαγωνισμό. β) Τον καθορισμό του ύψους των προσφερόμενων εκπτώσεων. γ) Τη μη υποβολή οικονομικών προσφορών σε διαγωνισμούς, έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων. δ) Την από κοινού εκτέλεση των έργων, παρά τη συμμετοχή τους σε φαινομενικά ανταγωνιστικά σχήματα, μέσω επαφών σε χρόνο πριν από την υποβολή οικονομικών προσφορών. ε) Την παραίτηση από τη διεκδίκηση διαγωνισμών, με αντάλλαγμα την από κοινού συμμετοχή στην εκτέλεση των έργων. Οι συνεννοήσεις αυτές γίνονταν είτε μέσω τακτικών συναντήσεων, είτε ακόμη και μέσα από τη σύναψη ιδιωτικών συμφωνητικών, τα οποία εντοπίστηκαν κατά την έρευνα της ΕΑ.

Συμμετοχή κατά περιόδους στις συνεννοήσεις ή για συγκεκριμένους διαγωνισμούς είχαν ακόμη οι ακόλουθες εταιρείες: FCC, Vinci, Hochtief, Siemens, Βιοτέρ, Εκτέρ, Θέμελη, Θεμελιοδομή, Χριστόφορος Δ. Κωνσταντινίδης, Alstom Transport, Iacovou Brothers, Archirodon Construction, Salini, Seli, Δομική Κρήτης, Ερέτβο, Αλέξανδρος Τεχνική, Nemesis, Van Oord, Tadei, Impresa, Rizzani και Μaire Tecnimont. Στις συνεννοήσεις εμπλέκεται και η Αγροτική Τράπεζα για θέματα ΣΔΙΤ.

Στο καρτέλ συμμετείχαν και 15 ακόμη εταιρείες, των οποίων όμως οι παραβάσεις έχουν παραγραφεί και η ΕΑ δεν μπορεί να τους επιβάλει πρόστιμο. Ωστόσο, εάν υποπέσουν ξανά σε ανάλογη παράβαση, θα έχουν τις αυστηρές κυρώσεις που προβλέπονται για τις υπότροπες εταιρείες. Πρόκειται για τις εταιρείες Μηχανική, ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, Εμπεδος, ΕΛΤΕΡ, ΑΛΤΕ, Προοδευτική, Τεχνοδομή, Νίκος Καματάκης, Θεσσαλική, Ευρωπαϊκή Τεχνική, Πάρνων, Εργάς, Γενέρ, Ελτέκ και Somague Engenharia. Τα ίδια ισχύουν και για τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) και για τον Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η Αυγή - Στο Κόκκινο 105,5 : τα εμβληματικά ΜΜΕ της Αριστεράς δεν πρέπει να κλείσουν

  Η Αυγή και Στο Κόκκινο 105,5 :το πρόβλημα είναι πολιτικό Η ΑΥΓΗ έχει επιβιώσει σε πιο χαλεπούς οικονομικά καιρούς, όταν το κόμμα δεν έμ...