Παρασκευή, Ιουλίου 19, 2024

«Ο μεσογειακός Νότος βιώνει ήδη την τροπική του εξαλλαγή. Κι ωστόσο ο συβαριτισμός (μας) δεν λέει να καμφθεί»...

 


Θερμότερα, ασφυκτικότερα, μοιρολατρικότερα…

Θερμότερα, ασφυκτικότερα, μοιρολατρικότερα… | Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΠαντελής Μπουκάλας

Έργο του Κώστα Βαρώτσου που συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση «Tale of Two Cities», η οποία φιλοξενείται έως τις 16 Ιουλίου στο Μουσείο της Ακρόπολης και το φθινόπωρο (17-31 Οκτωβρίου 2024) θα μεταναστεύσει στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Η έκθεση επιδιώκει να αναζωπυρώσει τη βαθιά ιστορική και πολιτιστική σχέση μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου και πλην του Βαρώτσου περιλαμβάνει καλλιτέχνες όπως ο Mahmoud Said, ο Papageorge, η Δανάη Στράτου, ο Omar Tousson, ο Said Badr και ο Karim El Hayawan.

 

 

«Mια μέρα που κατέβαινα στην οδόν των Φιλελλήνων, μαλάκωνε η άσφαλτος κάτω απ’ τα πόδια και από τα δένδρα της πλατείας ηκούοντο τζιτζίκια, μέσ’ στην καρδιά των Aθηνών, μέσ’ στην καρδιά του θέρους. […] Hτο Ιούλιος. […] Tο θερμόμετρον ανήρχετο συνεχώς. Δεν ήτο θάλπος, αλλά ζέστη – η ζέστη που την γεννά το κάθετο λιοπύρι».

Γνώριμη η εικόνα. Aγαπημένο το ποίημα που τη σχηματίζει, αποκαλύπτει την πατρότητά του με τις πρώτες λέξεις του, που προσδιορίζουν και τη γεωγραφία της έμπνευσής του. Πρόκειται για το ρυθμικό πεζό «Εις την οδόν των Φιλελλήνων» του Ανδρέα Εμπειρίκου*. Μα τί θα πη Οκτάνα;» - KABOOMzine | ημερολόγια πριν από τη μεγάλη έκρηξηΠρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Εποχές», τον Σεπτέμβριο του 1963. Το 1980, και με τον ποιητή απόντα από το 1975, το ποίημα συμπεριελήφθη στην «Οκτάνα», έκδοση του Iκαρου. Οκτάνα | oktaimerobooks.grΚαι το ποίημα και η συλλογή που το φιλοξενεί είναι γλαφυρά δοκίμια της ποιητικής του Εμπειρίκου τρεις δεκαετίες μετά την «Υψικάμινο». Αποτελούν ένα πρώτης τάξεως πεδίο για να διερευνηθούν οι αντιλήψεις του για τον υπερρεαλισμό και τη γλώσσα (για το ποια ακριβώς είναι η «καθαρεύουσά» του, η «μεικτή» όπως τη χαρακτήριζε ο ίδιος), και οι διαφοροποιημένες επιτεύξεις του στο πέρασμα του χρόνου.

Από τον καιρό του ποιήματος μας χωρίζουν εξήντα χρόνια. Χρόνος βαρύς, πολιτικά, κοινωνικά, ιδεολογικά, αλλά πλέον και κλιματικά. Και μέσα μας έχει αλλάξει ο κόσμος και έξω μας. Ο,τι εννοούμε σαν περιβάλλον έχει τραυματιστεί σοβαρότατα. Κι αυτό το νιώθουν όλες μας οι αισθήσεις, που καταπονούνται υπέρμετρα, ασφυκτιούν και φθείρονται. Κι αν δεν βρισκόμαστε σε διακοπές, γκρινιάζοντας δικαίως σε κάποια αμμουδιά για την ακρίβεια, «εισαγόμενη» κατά τον αυτοαπαλλακτικό κυβερνητικό μύθο, και πάντως εξάγουσα μέχρι μηδενισμού τα ευρώ του βαλαντίου μας, δεν έχουμε σπουδαίους λόγους να συμφωνούμε με τους ύμνους των ποιητών για τον «θείο Ιούνιο μήνα».

Άλλωστε, και σε βουνό αν παραθερίζεις, δίπλα σε ποτάμια που η ανομβρία τα καταντάει χειμάρρους, ή σε κάποια από τις Κυκλάδες, που μες στην αυτοκαταστροφική υπερτουριστική «ανάπτυξή» τους αποδιώχνουν τους Ελληνες, δίχως κλιματισμό δεν αντέχεται ούτε καν η νύχτα. Ο μεσογειακός Νότος βιώνει ήδη την τροπική του εξαλλαγή. Κι ωστόσο ο συβαριτισμός δεν λέει να καμφθεί.

Στιβαρό οικολογικό κίνημα δεν υπάρχει σχεδόν πουθενά. Σπασμωδικές αντιδράσεις (πού να χάθηκαν οι «Παρασκευές των μαθητών»;), σπανιότατες εκλογικές επιτυχίες φιλοπεριβαλλοντικών σχημάτων, με ισχνό όμως πολιτικό αποτέλεσμα, και οικουμενικές σύνοδοι για το κλίμα που οι αποφάσεις τους δεν δεσμεύουν τους πρωταθλητές της ρύπανσης. Είτε χώρες είναι είτε καρτέλ.

Ο μεσογειακός Νότος βιώνει ήδη την τροπική του εξαλλαγή. Κι ωστόσο ο συβαριτισμός δεν λέει να καμφθεί.

Άκρως δηλωτική υπήρξε, άλλωστε, η επιλογή του σεσημασμένα φιλοπεριβαλλοντικού Ντουμπάι ως έδρας της 29ης Διάσκεψης του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP28), από τις 30.11.2023 έως τις 13 Δεκεμβρίου. Σαν να διοργανωνόταν Παγκόσμια Διάσκεψη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στη Βόρεια Κορέα, για την ανεξιθρησκία στο Ιράν, και στο Ισραήλ για τη Συνθήκη της Γενεύης. Και επειδή στην Iστορία η (πνευματική και ηθική) τραγωδία επαναλαμβάνεται σαν κωμωδία, η COP29 θα γίνει στο Αζερμπαϊτζάν, χώρα προστάτιδα του περιβάλλοντος και της δημοκρατίας. Μολαταύτα, είμαστε πια μακριά από την εποχή του αναιδούς αντιοικολογικού χλευασμού. Από την εποχή που η περιφρόνηση ήταν το κύριο όπλο του ποικίλου κατεστημένου, σε πλανητικό επίπεδο, κατά των λίγων οικολόγων της επιστήμης και της πολιτικής που προειδοποιούσαν ότι το φαινόμενο του θερμοκηπίου θα οδηγήσει σε ανίατη κλιματική κρίση, αν δεν ληφθούν μέτρα. Αν δεν τιθασευτεί η απληστία όσων κερδοσκοπούν εις βάρος του πλανήτη, δεν μειωθεί η εξάρτηση των πολιτικών από τα αδηφάγα οικονομικά συμφέροντα των ολίγιστων και δεν ανακοπεί η αδιαφορία των μαζών.

Αρνητικό ρεκόρ

Η μεταφορά με τα καμπανάκια του κινδύνου ξεπεράστηκε από καιρό. Τετρακόσια σήμαντρα κι εξήντα δύο καμπάνες ηχούν, πλην μάταια.[...................................................]

Θερμότερα, ασφυκτικότερα, μοιρολατρικότερα… - Kathimerini

_____________________ 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

*«Εις την Οδόν των Φιλελλήνων» – Ποίημα του Ανδρέα Εμπειρίκου (+ Video/ Διαβάζει ο ποιητής)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Philip Glass - Songs From Liquid Days (Live) : Όταν ο μουσικός μινιμαλισμός ερωτεύτηκε την Ποίηση

Το Songs from Liquid Days(1986 είναι μια συλλογή τραγουδιών που συνέθεσε ο συνθέτης Philip Glass σε στίχους των Paul Simon, Suzanne Vega, ...