Ντόνι Ντάρκο (2001)
Έχοντας παρά τρίχα γλιτώσει(;) από ένα εξωφρενικό ατύχημα, ένας ταραγμένος έφηβος βασανίζεται από οράματα με έναν γιγάντιο λαγό, που τον χειραγωγεί εκμεταλλευόμενος τους πιο μύχιους φόβους του.
.
Σκηνοθεσία: Richard Kelly
Σενάριο: Richard Kelly
Ηθοποιοί: Jake Gyllenhaal, Jena Malone, Mary McDonnell, Drew Barrymore
Χώρα Παραγωγής: ΗΠΑ
Έτος Παραγωγής: 1966
Διάρκεια: 113'
ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Αυτοδιαχειριζόμενος κοινωνικός χώρος "σβούρα"
Ο Ντόνι Ντάρκο είναι ένας πανέξυπνος νεαρός, με ζωηρή φαντασία και ωριμότητα εντυπωσιακή για την ηλικία του. Έχει όμως ένα σοβαρό πρόβλημα: τον Φρανκ, ένα πλάσμα, που αν και είναι γέννημα της φαντασίας του, τον συμβουλεύει και τον καθοδηγεί σαν να ήταν υπαρκτό πρόσωπο. Σύντομα, ο Φρανκ θα αποκαλύψει στον Ντόνι ένα μακάβριο, σκοτεινό κόσμο γεμάτο φοβερά μυστικά και οφθαλμαπάτες.
ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Μια φορά και ένα καιρό ήταν ο Ρίτσαρντ Κέλλυ, ένας 26χρονος νέος
σκηνοθέτης, απόφοιτος του USC School of Cinematic Arts που μετά από
μερικές ταινίες μικρού μήκους έγραψε το σενάριο για τη πρώτη του μεγάλη
μήκους ταινία με τον περίεργο τίτλο Donnie Darko. Είχε την τύχη να βρει
τη στήριξη που χρειάζεται στην Ντρου Μπάρριμορ και συγκεκριμένα στην
εταιρία παραγωγής της Flower Films, η οποία ενθουσιάστηκε από το σενάριο
με αποτέλεσμα το όνομά της να κάνει τη δημιουργία αρκετά πιο εύκολη. Με
μεγαλύτερο όνομα για την εποχή, την, δις υποψήφια για Όσκαρ, Μέρι
Μακντόνελ το καστ συμπληρώθηκε με ονόματα που το 2001 δεν έλεγαν σχεδόν
τίποτα αλλά σήμερα είναι A-list όπως τα ταλαντούχα αδέρφια Τζέικ και
Μάγκι Τζίλενχαλ, Τζίνα Μαλόουν αλλά και τον Σεθ Ρόγκεν στη πρώτη του
κινηματογραφική εμφάνιση.
Το Donnie Darko είναι μια teen movie, με σχεδόν κανένα από τα
χαρακτηριστικά των teen movies. Με το μυστήριο να κυριαρχεί, η
επιστημονική φαντασία, το δράμα, το θρίλερ, μέχρι και η κωμωδία είναι
όλα genres που μπορούν να το χαρακτηρίσουν χωρίς καμία υπερβολή.
Το γεγονός ότι το Donnie Darko ήταν ένα ολοκληρωτικά πρότζεκτ του
Κέλλυ(σενάριο και σκηνοθεσία), διευκόλυνε τον τρόπο που μας παρουσίασε
όλο αυτό το “διαπλεκόμενο”, και όχι πολύπλοκο, σενάριο. Με τη συνεργασία
του διευθυντή φωτογραφίας Στήβεν Πόστερ, κατάφερε να κάνει κάθε πλάνο
της ταινίας σημαντικό. Δεν υπάρχει ούτε πλάνο που να μπήκε χωρίς να έχει
να πει κάτι, χωρίς να πρέπει να προσέξεις και τη παραμικρή λεπτομέρεια
για να πάρεις ακόμα ένα στοιχείο για τη πλοκή. Εκπληκτικά κάδρα με
εναλλάξ εντελώς ακίνητα και αεικίνητα πλάνα, πλήρης και απόλυτος έλεγχος
των ηθοποιών του από τους οποίους κατάφερε να πάρει τα μέγιστα.
Σκοπός του είναι να παίξει κατά κάποιον τρόπο με τα βαθύτερα ένστικτά
μας, τους φόβους μας, τις πιο κρυφές επιθυμίες και τα πάθη μας, να μας
βυθίσει μέσα σε αυτά, εξερευνώντας απόμακρες γωνιές του ανθρώπινου
ψυχισμού αλλά και τους ίδιου του σύμπαντος, της διάστασης του χωροχρόνου
και των δυνατοτήτων που αυτή προσφέρει, αποδεικνύοντάς μας πως είναι
θέμα θέλησης το να ξεπερνάς τα όρια..και όλα αυτά υπό τον ήχο ενός από
τα καλύτερα soundtracks των τελευταίων ετών, γεμάτο με επιτυχίες των
‘80s όπως The Killing Moon από Echo & The Bunnymen, Notorious από
Duran Duran, Under the Milky Way των The Church αλλά και το Mad World
των Gary Jules και Michael Andrews που έγινε μεγάλη επιτυχία λόγω της
ταινίας και έβαλε το κερασάκι στο φινάλε της τούρτας.
Εναλλάξ με τα pop hits ακούγονται ανατριχιαστικές original συνθέσεις του
Michael Andrews που, όσο και να μη θες, σε βυθίζουν στο ψυχεδελικό
σύμπαν του Donnie που είναι γοητευτικό, είναι ανατριχιαστικό, είναι
καθηλωτικό, είναι η προσωποποίηση του cult.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου