Μηνολόγιον Μαΐου έτους 2023
sarantakos Νίκος Σαραντάκος |
Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.
Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.
Δε 1 |
Τα Ανθεστήρια – Ημέρα των ανθέων και των εργατών. Γενέσιον Ιωάννη Ρίτσου του βάρδου της ρωμιοσύνης και Τελευτή Αλεξάνδρου Παναγούλη του τυραννοκτόνου. Και των 200 της Καισαριανής. |
Τρ 2 |
† Λεονάρδου ντα Βίντσι· αλλά και παγκόσμια ημέρα των ιστολογίων. |
Τε 3 |
Τελευτή Αθανασίου Βέγγου, του καλού ανθρώπου. Και Παγκόσμια Ημέρα της Ελευθεροτυπίας |
Πε 4 |
Αρίονος του κιθαρωδού -και Αλέξη Δαμιανού τελευτή. |
Πα 5 |
Γενέσιον Καρόλου Μαρξ |
Σα 6 |
Ας είμαστε ρεαλιστές, ας επιδιώξουμε το αδύνατο: γαλλικός Μάης του 1968 |
Κυ 7 |
Των εν Αιγίνη εκτελεσθέντων |
Δε 8 |
† Γουσταύου Φλωμπέρ |
Τρ 9 |
Αναστασίου Τούση και λοιπών εν Θεσσαλονίκη πεσόντων διαδηλωτών |
Τε 10 |
Καραολή και Δημητρίου απαγχονισμός |
Πε 11 |
Γέννησις Λασκαρίνας Πινότση ή Μπουμπουλίνας |
Πα 12 |
Της νίκης των επαναστατών εις Βαλτέτσιον Αρκαδίας |
Σα 13 |
Κωνσταντίνου Θεοτόκη του ρεαλιστού πεζογράφου |
Κυ 14 |
Αισχύλου, τραγικού και μαραθωνομάχου |
Δε 15 |
Γενέσιον Πέτρου Κιουρί |
Τρ 16 |
† Καρόλου Περό και των δημιουργημάτων του: Σταχτοπούτας, Κοκκινοσκουφίτσας, Ωραίας Κοιμωμένης |
Τε 17 |
Παγκόσμια Ημέρα Τηλεπικοινωνιών |
Πε 18 |
† Γουσταύου Μάλερ και Νικηφόρου Μανδηλαρά αναίρεσις. |
Πα 19 |
† Χο Τσι Μινχ του απελευθερωτού |
Σα 20 |
† Γρηγορίου Δικαίου Παπαφλέσσα τελευτή -και έναρξη της Μάχης της Κρήτης |
Κυ 21 |
Τα Αναστενάρια |
Δε 22 |
† Βίκτωρος Ουγκώ, του δημιουργού των «Αθλίων» |
Τρ 23 |
† Ερρίκου Ίψεν και Γεωργίου του Μετοίκου |
Τε 24 |
† Νικολάου Κοπερνίκου |
Πε 25 |
Αιμιλιανού Ζαπάτα και Άρεως Βελουχιώτου εκκίνησις |
Πα 26 |
Γενέσιον Αλεξάνδρου Πούσκιν και τελευτή Μιχαήλ Παπαγιαννάκη |
Σα 27 |
Γρηγορίου Λαμπράκη τελευτή· και Ροβέρτου Κωχ |
Κυ 28 |
Πρώτη πρόβλεψις ηλιακής εκλείψεως υπό Θαλού του Μιλησίου |
Δε 29 |
Εάλω η Πόλις – Η Ρωμανία πάρθεν (αποφράς ημέρα) |
Τρ 30 |
† Θανή Βολταίρου του διαφωτιστού |
Τε 31 |
Αποκαθήλωσις της ναζιστικής σημαίας υπό Εμμανουήλ Γλέζου και Αποστόλου Σάντα |
Ο Μάιος ή Μάης ετυμολογείται, όπως και όλοι οι μήνες του ημερολογίου μας, από τα λατινικά, και συγκεκριμένα από το λατινικό Maius (mensis), δηλ. μήνας της Μαίας, μιας ρωμαϊκής θεότητας. Λαϊκή ονομασία ευρέως γνωστή δεν έχει, αν και βρίσκω το “Κερασάρης” σε κάποιες πηγές, επειδή τότε ωριμάζουν τα κεράσια (με το παλιό ημερολόγιο σκεφτείτε ότι ο Μάιος πιάνει και αρχές Ιουνίου).
Ο Παλαμάς έχει γράψει και ποίημα «Κεράσια» που ξεκινάει:
Το Μάη έχ’ η άνοιξη, τα χελιδόνια ο Μάρτης,
ο Απρίλης τα τριαντάφυλλα, κι ο Μάης τα κεράσια.
Η πιο γνωστή παροιμία για τον Μάιο είναι μάλλον η «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι» (που είχε αρχική μορφή “Ζήσε μαύρε μου να φας τον Μάη τριφύλλι», όπως είχαμε γράψει παλιότερα). Επίσης γνωστή είναι η “Στον καταραμένο τόπο τον Μάη μήνα βρέχει”, που δεν την έβγαλαν βέβαια φίλοι των εκδρομών και των περιηγήσεων, αλλά αγρότες, επειδή οι βροχές του Μάη όχι μόνο δεν ωφελούν, όπως στους προηγούμενους μήνες, αλλά αντίθετα βλάφτουν τη σοδειά, εξού και “Μάης άβροχος, τρύγος άμετρος” ή «Τον καιρό που ‘πρεπε δεν έβρεχε, το Μάη εδροσολόγα».
Ο Μάης είναι μήνας που προσφέρεται για αγροτικές εργασίες (“Τον Μάη βάζε εργάτες κι ας είν’ και ακαμάτες”), όχι όμως και για παντρειές, που θεωρούνται γρουσουζιά (“Απού παντρευτεί το Μάη, κακοποδωμένα πάει” λέει μια κρητική παροιμία από ένα βιβλίο που είχα παρουσιάσει εδώ παλιότερα).
Γιατί θεωρούνται γρουσουζιά οι μαγιάτικες παντρειές; Κατά πάσα πιθανότητα, επειδή στις αγροτικές κοινωνίες είναι τόσο πολλές οι δουλειές τον Μάη, που η αναστάτωση και η χαλάρωση που μοιραία φέρνει ο γάμος σε όλο το σόι αλλά και στο χωριό είναι αντιπαραγωγική. Μια άλλη εξήγηση είναι πως τον Μάη έχουν οίστρο οι γαϊδάροι (“Νάμουν το Μάη γάιδαρος, τον Αύγουστο κριάρι, όλο το χρόνο πετεινός και γάτος το Γενάρη” λέει η παροιμία) οπότε θεωρείται ανοίκειο να παντρεύονται κι οι ανθρώποι, αλλά νομίζω πως η εξήγηση αυτή επινοήθηκε εξηγητικά, εκ των υστέρων. Εκτός κι αν ισχύει η απάντηση που έδωσε κάποιος ευφυολόγος (ο Μπέρναρ Σόου; ) όταν τον ρώτησαν γιατί είναι γρουσουζιά να παντρεύεται κανείς την Παρασκευή: και γιατί να αποτελεί εξαίρεση η Παρασκευή;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου